Recension – Playstation 5

Medlem
Skrivet av neocon:

Kan du nämna ett annat grafikintensivt spel som kan dölja sina "loadingskärmar" på det viset och ladda in helt andra banor inom loppet av 2 sekunder?

Finns massor av spel som har "dolda" loadingskärmar det finns ända sen 90talet.

I tex Ratchet, vad gör det om det tar några sekunder längre att falla i genom portalerna eller stora objekt som står i vägen lite längre om nån har en lite långsammare SSD ?
SSD som kommer vara "godkända" för byggas ut med kommer säkert ha ett överpris bara pga detta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Spännande med DualSense. Sony har ju legat steget (eller stegen) efter Microsoft i flera generationer, vore kul om de nu både kom ikapp och gick om. Förhoppningsvis lyckas utvecklarna utnyttja potentialen i handkontrollen och inte bara använda dess funktioner för billiga gimmickar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av neocon:

Spel till Xbox måste fungera till PC och eftersom en snabb SSD inte är standard bland PC-spelare kan inte spel till Xbox kräva det. Det kan dock PS5. Därför kommer det bli skillnad på next-gen och next-gen. Xbox kommer ha titlar som är next-gen sett till grafik. PS5 kommer ha spel som är next-gen när det gäller speldesign också.

Det där är ju faktiskt bara spekulationer ifrån din sida. Du tror på allvar att bara PS5an kommer att ha spel som är next gen till speldesign?

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Problem med tillverkningen var ett rykte som Sony själva dementerar. Att SSD expansionen inte är aktiverad är ett medvetet val för att det just nu inte finns någon SSD som fungerar. Att den är stor har att göra med hur dom valde att utforma den, med en stor fläkt istället för två små bland annat, har inget med stress att göra utan var ett medvetet designval.

Så det där med stress är enbart ett fanboy rykte som folk använder för att försöka smutskasta Sony, jag fattar inte hur folk orkar.

Men xbox series x har också bara en stor fläkt så det kan inte vara det enda skälet till storleken.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det där är ju faktiskt bara spekulationer ifrån din sida. Du tror på allvar att bara PS5an kommer att ha spel som är next gen till speldesign?

Ja och nej. Om ett spel utvecklas enbart för att ta full nytta av PS5 och inga andra format så kan vi komma att få se spel på en helt annan nivå än vi någonsin sett tidigare. Det finns gott om videos som förklarar vad som är möjligt med en så pass snabb SSD, går att utveckla spelvärlden på ett helt annat sätt.

Sen är det fakta att spel som utvecklas till PC hålls tillbaka av äldre hårdvara, dom måste ta med långsammare hårddiskar etc. i beräkningarna och ett spel som ska släppas på PC kan alltså aldrig utvecklas till att dra full nytta av PS5ans (eller ens Xbox) SSD. Det är även fakta att Microsoft släpper alla sina spel på både Xbox och PC.

Vi kommer såklart få se next gen spel även på Xbox och PC men då handlar det mer om vanliga som bättre upplösning och högre FPS. På PS5 finns möjligheten att få spel som är designade på ett helt nytt sätt som aldrig varit möjligt tidigare, sen om det verkligen kommer hända kan vi inte veta än.

Skrivet av kanshira:

Men xbox series x har också bara en stor fläkt så det kan inte vara det enda skälet till storleken.

Xbox har en helt annan typ av fläkt, dom valde en annan designväg. Vilken design som är den bästa, rent kylningsmässigt, har jag ingen aning om men den designen Sony valde tar helt klart upp mer plats.

Medlem

Kan FZ testa audio out inställningar? Finns dolby,/dts bitstream? Möjligen om ni kunde koppla till en 5.1/7.1 AVR receiver och se vilka valmöjligheter dyker upp.

Täck på förhand!

PS YES! DTS/Dolby bitstream confirmed

Geeks Gaming
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag stoppde in den i pc:n och körde en sväng Wreckefest, så ja den funkar. Men kontrollerna måste konfigureras och det var förstås ingen haptisk feedback eller skak. Sånt lär behöva kodas in för att funka.

Sweet! Då får vi hoppas att man kanske översätter ff och feedback i #framtidens spel

Geeks Gaming

Hört att det surras en del om Wi-Fi 6 och dess teoretiska topphastighet på 9,6 Gbps.

För att sätta det i perspektiv så har förra standarden en teoretisk maxhastighet på 3,5 Gbps, så det är inget magiskt med just topphastigheten (då man inte kommer upp i det)

Däremot känns det viktigt med Wi-Fi 6 av andra anledningar (trådlös kvalitet) och ny teknik som lanseras nu ”måste” ju verkligen ha det

Kanske är en konstig fråga men är det en ojordad eller jordad strömsladd till konsolen ? Och hur är det med nyare tv apparater idag ?
Ska nämligen ha hit elektrikern för ett ärende snart och funderar på om man ska passa på att jorda vardagsrummet

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja och nej. Om ett spel utvecklas enbart för att ta full nytta av PS5 och inga andra format så kan vi komma att få se spel på en helt annan nivå än vi någonsin sett tidigare. Det finns gott om videos som förklarar vad som är möjligt med en så pass snabb SSD, går att utveckla spelvärlden på ett helt annat sätt.

Sen är det fakta att spel som utvecklas till PC hålls tillbaka av äldre hårdvara, dom måste ta med långsammare hårddiskar etc. i beräkningarna och ett spel som ska släppas på PC kan alltså aldrig utvecklas till att dra full nytta av PS5ans (eller ens Xbox) SSD. Det är även fakta att Microsoft släpper alla sina spel på både Xbox och PC.

Vi kommer såklart få se next gen spel även på Xbox och PC men då handlar det mer om vanliga som bättre upplösning och högre FPS. På PS5 finns möjligheten att få spel som är designade på ett helt nytt sätt som aldrig varit möjligt tidigare, sen om det verkligen kommer hända kan vi inte veta än.

Xbox har en helt annan typ av fläkt, dom valde en annan designväg. Vilken design som är den bästa, rent kylningsmässigt, har jag ingen aning om men den designen Sony valde tar helt klart upp mer plats.

Vad är det som hindrar Microsoft spel att kräva SSD även på Pc sidan? De kommer helt klart att begränsa kundkretsen,, men den är ju enda större än enbart Xbox eller PS5 för den delen? Tror ju inte att Sonys ursnabba SSD kommer spela någon större betydelse jämfört med den som sitter i Xbox i praktiken. Accesstiden och själva strukturen på spelet gör troligen större skillnad och där är det ingen skillnad på Playstation eller Xbox, vad vi vet om i nuläget iaf.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Har nu funderat fram och tillbaka och kollat massa reviews. Har landat i att det blir en PS5:a tids nog när priset gått ner och när det kommer något riktigt bra exklusivt som lockar, kanske GoW: Ragnarök. Tills dess kommer jag vara helnöjd med SX.

Tydlig video som visar skillnaden i laddningstider: https://youtu.be/pRRWsE3s46Q

RDR2 skiljer bara några få hundradelar, men resten en rätt stor skillnad. Lite förvånad över det faktiskt.

Av någon anledning så är dock the Witcher 3 betydligt snabbare på PS5 än Series X. Hittar inte filmen på Youtube nu, men var någon som gick från White Orchards till staden i öster (kommer inte på namnet nu) och där gick det på 10 sekunder på PS5:an, men typ 30 sekunder på Series X.

Sen ser man spel som är tvärtom typ. Lite konstigt att det skiljer så mycket från spel till spel.

Fast själv är det mest intressant och se nya spel som t.ex. Valhalla i skillnaderna mellan PS5, Series X och PC. Inte för det spelarna någon stor roll egentligen då det inte lär vara någon stor skillnad, men är ändå alltid lite kul och se jämförelser nu i början av ny generation

Medlem
Skrivet av Dex:

Av någon anledning så är dock the Witcher 3 betydligt snabbare på PS5 än Series X. Hittar inte filmen på Youtube nu, men var någon som gick från White Orchards till staden i öster (kommer inte på namnet nu) och där gick det på 10 sekunder på PS5:an, men typ 30 sekunder på Series X.

Sen ser man spel som är tvärtom typ. Lite konstigt att det skiljer så mycket från spel till spel.

Fast själv är det mest intressant och se nya spel som t.ex. Valhalla i skillnaderna mellan PS5, Series X och PC. Inte för det spelarna någon stor roll egentligen då det inte lär vara någon stor skillnad, men är ändå alltid lite kul och se jämförelser nu i början av ny generation

Ja, jag vet vilken video du menar med Witcher 3. Såg den också. Känns lite random vilka spel som laddar snabbast.

Japp, ska bli riktigt intressant att se jämförelserna i Valhalla. Digital Foundry fixar.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Gud förbjude att de är lika bra!

Eller hur! Konsolkriget tar ännu en löjlig sväng. Barnsligt. Håller med dig.

Medlem
Skrivet av neocon:

Precis. Med många många miljoner. Det handlar inte bara om vilken sorts SSD som helst, utan om att sätta NVMe SSD som krav. Microsoft kommer inte vilja splittra PC & Xbox-marknaderna i första taget. Sömlöst spelande mellan PC & Xbox är ju något de är stolta över. På sikt kommer det ske, men frågan är om det blir om ett år, eller flera. På PS5 kan man vänta sig designmässigt nyskapande saker (som möjliggörs av SSD) nästan från början.

Nej men de kan och kommer ju att splittra PC sidan, det var det jag menade. Direct storage fixar ju det problemet.

https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

Medlem
Medium
Skrivet av TheVoomyOne:

Ja och nej. Om ett spel utvecklas enbart för att ta full nytta av PS5 och inga andra format så kan vi komma att få se spel på en helt annan nivå än vi någonsin sett tidigare. Det finns gott om videos som förklarar vad som är möjligt med en så pass snabb SSD, går att utveckla spelvärlden på ett helt annat sätt.

Sen är det fakta att spel som utvecklas till PC hålls tillbaka av äldre hårdvara, dom måste ta med långsammare hårddiskar etc. i beräkningarna och ett spel som ska släppas på PC kan alltså aldrig utvecklas till att dra full nytta av PS5ans (eller ens Xbox) SSD. Det är även fakta att Microsoft släpper alla sina spel på både Xbox och PC.

Vi kommer såklart få se next gen spel även på Xbox och PC men då handlar det mer om vanliga som bättre upplösning och högre FPS. På PS5 finns möjligheten att få spel som är designade på ett helt nytt sätt som aldrig varit möjligt tidigare, sen om det verkligen kommer hända kan vi inte veta än.

Xbox har en helt annan typ av fläkt, dom valde en annan designväg. Vilken design som är den bästa, rent kylningsmässigt, har jag ingen aning om men den designen Sony valde tar helt klart upp mer plats.

Medium är ett next gen spel i design också. Man kan inte ändra värld eller spela dubbla världar samtidigt i dagens gen. Så det är ett spel som är next gen i speldesing också som verkar komma på båda konsolerna i snar framtid.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Vad får ni för nerladdningshastighet över wifi? Och kan ni testa lite hur bra det fungerar om konsolen står en bit ifrån routern.

Min gamla one s klarar inte ens 200mbit när jag laddar ner spel över wifi inte testat med sladd så kanske är konsolens processor som begränsar...

Är nog skrivhastigheten på din hårddisk som flaskhalsar. Du kan inte ladda ner snabbare än vad du lagrar det.

Medlem
Skrivet av Dex:

Av någon anledning så är dock the Witcher 3 betydligt snabbare på PS5 än Series X. Hittar inte filmen på Youtube nu, men var någon som gick från White Orchards till staden i öster (kommer inte på namnet nu) och där gick det på 10 sekunder på PS5:an, men typ 30 sekunder på Series X.

Sen ser man spel som är tvärtom typ. Lite konstigt att det skiljer så mycket från spel till spel.

Fast själv är det mest intressant och se nya spel som t.ex. Valhalla i skillnaderna mellan PS5, Series X och PC. Inte för det spelarna någon stor roll egentligen då det inte lär vara någon stor skillnad, men är ändå alltid lite kul och se jämförelser nu i början av ny generation

Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, jag vet vilken video du menar med Witcher 3. Såg den också. Känns lite random vilka spel som laddar snabbast.

Japp, ska bli riktigt intressant att se jämförelserna i Valhalla. Digital Foundry fixar.

Vissa spel behöver väl kanske inte optimeras lika mycket utan drar stor nytta av skillnader emellan optimering och söktid kanske?

När det kommer till lagringen så gör den väldigt liten skillnad innan det optimeras för den(Direct storage och Sonys alternativ) då även en SATA SSD med ca 23% av Series X lagringshastighet preterar lika bra vid läsning.
Så det är något annat som påverkar laddningstiderna här alltså.
Det kan ha med komprimering och optimering att göra.

Skrivet av denza:

Medium är ett next gen spel i design också. Man kan inte ändra värld eller spela dubbla världar samtidigt i dagens gen. Så det är ett spel som är next gen i speldesing också som verkar komma på båda konsolerna i snar framtid.

Medium kommer till PC och kräver inte en SSD.
Vad gör Medium till next-gen ur ditt perspektiv?

Men jag tror inte att Series X och PC blir utan snabblagring för game assets hela denna generation, dock kommer det nog ta 2-3 år innan det kommer på mer än enstaka titel.
Direct storage är pågång på PC, men som krav ligger nog lite längre fram, som tur är kan Series X/S boosta användarbasen lite, dock antagligen inte förens Xbox One fasas ut.

Medlem
Skrivet av denza:

Medium är ett next gen spel i design också. Man kan inte ändra värld eller spela dubbla världar samtidigt i dagens gen. Så det är ett spel som är next gen i speldesing också som verkar komma på båda konsolerna i snar framtid.

Nog har det väl funnits en hel del spel där man växlat mellan världar?

Det senaste jag minns att jag spelade är Titanfall 2 som skötte det riktigt snyggt.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Vad är det som hindrar Microsoft spel att kräva SSD även på Pc sidan? De kommer helt klart att begränsa kundkretsen,, men den är ju enda större än enbart Xbox eller PS5 för den delen? Tror ju inte att Sonys ursnabba SSD kommer spela någon större betydelse jämfört med den som sitter i Xbox i praktiken. Accesstiden och själva strukturen på spelet gör troligen större skillnad och där är det ingen skillnad på Playstation eller Xbox, vad vi vet om i nuläget iaf.

Det finns absolut ingenting som hindrar dom från att göra det men det görs aldrig och kommer mest troligt inte att göras inom den närmsta tiden. Sen räcker det inte med bara krav på SSD, måste vara en nog snabb SSD. Alldeles för många sitter fortfarande på äldre datorer och PC spel har alltid hittills tagit med dessa i beräkningen, finns ingenting som tyder på att det skulle ändras nu.

Det är inte säkert att Sonys SSD kommer ha någon betydelse i praktiken, det får tiden utvisa, men om vi leker med tanken att allt dom har sagt är sant så finns det helt klart potential för att göra spel som inte tidigare varit möjliga. Det tycker iaf jag är ganska intressant.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Det finns absolut ingenting som hindrar dom från att göra det men det görs aldrig och kommer mest troligt inte att göras inom den närmsta tiden. Sen räcker det inte med bara krav på SSD, måste vara en nog snabb SSD. Alldeles för många sitter fortfarande på äldre datorer och PC spel har alltid hittills tagit med dessa i beräkningen, finns ingenting som tyder på att det skulle ändras nu.

Det är inte säkert att Sonys SSD kommer ha någon betydelse i praktiken, det får tiden utvisa, men om vi leker med tanken att allt dom har sagt är sant så finns det helt klart potential för att göra spel som inte tidigare varit möjliga. Det tycker iaf jag är ganska intressant.

Så är det PC som ska hålla tillbaka konsolerna nu menar du? Tror inte det är det minsta troligt, blir väl bara som vanligt att om man inte har tillräckligt bra hårdvara får man stå överdet spelet, eller vrida ner grafikinställningarna.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Så är det PC som ska hålla tillbaka konsolerna nu menar du? Tror inte det är det minsta troligt, blir väl bara som vanligt att om man inte har tillräckligt bra hårdvara får man stå överdet spelet, eller vrida ner grafikinställningarna.

Ja PC kan komma att hålla tillbaka konsolerna, min snart 5 år gamla dator kan fortfarande köra alla spel som släpps på PC. Du borde kolla upp lite videos som förklarar vad som faktiskt kan göras med en så pass snabb SSD för det är inte så enkelt som att vrida ner grafikinställningarna, det handlar om att helt förändra hur man designar världarna i spelet, och spelmekaniken i sig.

Sen vet vi som sagt inte än om det verkligen kommer fungera så bra som dom påstår eller om det ens kommer komma något spel som utvecklas på ett sånt sätt att man verkligen måste ha en så snabb SSD som PS5 har, men ska bli intressant att se vad som kommer om 2-3 år.

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Kanske är en konstig fråga men är det en ojordad eller jordad strömsladd till konsolen ? Och hur är det med nyare tv apparater idag ?
Ska nämligen ha hit elektrikern för ett ärende snart och funderar på om man ska passa på att jorda vardagsrummet

Det tycker jag var en konstig fråga ja, varför skulle den vara ojordad? =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Det tycker jag var en konstig fråga ja, varför skulle den vara ojordad? =D

Varken orginal ps4, min tv och yamaha hemmabioförsärkaren jag har är ojordade.

Medlem

Men man kan ställa upp ps5? Vill inte ha den liggande

Medlem
Skrivet av Kellini:

Men man kan ställa upp ps5? Vill inte ha den liggande

Ja. Hur har du lyckats missa det?

Helt klart snyggast när den står upp!

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Är nog skrivhastigheten på din hårddisk som flaskhalsar. Du kan inte ladda ner snabbare än vad du lagrar det.

Kanske är så men den borde klara av att skriva mer än 15MB/S. Skulle kunna testa med en extern disk nån gång för att se om det är där begränsningen ligger.

Medlem

Den är ju otroligt ful, men hade gärna tagit en ändå

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Så är det PC som ska hålla tillbaka konsolerna nu menar du? Tror inte det är det minsta troligt, blir väl bara som vanligt att om man inte har tillräckligt bra hårdvara får man stå överdet spelet, eller vrida ner grafikinställningarna.

Vad jag förstår pekar hen på att det kommer ta ett tag innan I/O på SSD kommer ligga på samma nivå (om nu inte allt är varm luft) som Playstation och XSX för gemene man. Det kommer påverka hur man utvecklar spel generellt, eftersom att man inte vill att folk ska hoppa över ett spel pga hårdvarubegränsningar. Att en PC för 15k-30k kommer ligga i framkant hårdvarumässigt är det nog få som tvivlar på. Men antalet människor som sitter på den utrustning är försvinnande liten, och det finns liten anledning att ha det som krav för utvecklare, om man då vill få betalt för mjukvaran man utvecklar

ZF
Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Varken orginal ps4, min tv och yamaha hemmabioförsärkaren jag har är ojordade.

Är du säker?

Många enheter har bara den större typen av kontakter, typisk för jordanslutning, men de är inte det ändå. Lätt att missa.

Gamla modellen av PS4pro hade denna ojordad medan nyare modeller fick den mindre. Vilken PS5 redan har från början.

Däremot vill jag minnas att den första PS3 faktiskt hade jordning.

Skrivet av ZF:

Är du säker?

Många enheter har bara den större typen av kontakter, typisk för jordanslutning, men de är inte det ändå. Lätt att missa.

Gamla modellen av PS4pro hade denna ojordad medan nyare modeller fick den mindre. Vilken PS5 redan har från början.

Däremot vill jag minnas att den första PS3 faktiskt hade jordning.

Oj förlåt nu skrev jag ju helt fel jag menar ju att alla dom grejerna är ojordade.
Då är alltså ps5an också en ojordad ? Är de samma med nyare tv apparater ?
Man vill ju ha allt fixat och korrekt när man ska skaffa nya dyra grejer.

Skriv svar