Playstation 5 har inte stöd för skärmupplösningen 1440p

Avstängd
Skrivet av martinot:

Vad bygger du den statistiken på?

Utannonserade multiplatform spel till ps5 och xsx.
Fler som har stöd för tempest än atmos

Skrivet av martinot:

PC har kört med SSD i ca 10 år, så är nog tvärt om konsolerna som legat efter här (fram till nu med nästa gen).

Jepp. Men så länge minimikraven är mekanisk HDD så kan spelen inte designas bara med ssd i åtanke.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Edit:
Nu när jag tänker på det så tror jag inte vi heller kommer att få se några Xbox Series S/X exklusiva spel som tar tillvara hastigheten på SSDn till annat än laddningstider då Microsoft även släpper allt till PC.
Får hoppas att minimikraven för PC spel ändras till att kräva SSD med viss läs/skriv hastighet så att Xboxen också får dra mer fördel av SSDn än just laddningstider.
Så tro det eller ej men tyvärr blir det nog PC som håller tillbaka spelen nästa generation. I alla fall de PC-Xbox exklusiva spelen

På vilket sätt kommer hdd som minimum på pc hålla tillbaka spelen på mer än laddningstider?

Medlem
120 Hz?

En sak som gör mig förvirrad är hur i helsike funkar detta med 120 hz över HDMI?

HDMI 2.0 ger endast 120 hz över 1080p?
HDMI 2.1 ger 120 hz över 4k? (Antar att HDMI 2.1 även gäller för 1440p om Sony fixar detta).

Vill uppgradera min gamla ASUS MG248Q till 1440p IPS panel men då måste jag se till att få HDMI 2.1 antar jag? Tycker det är förvirrande lite info om detta. Även relativt få produkter där ute med HDMI 2.1.

Medlem

Ouch, ytterligare ett bakslag. Kan de skärpa sig och få till sånt här i efterhand?

Medlem

Jag vill bara ha 1440p stöd på min datorskärm. Sony verkar inte bry sig om det om jag förstått korrekt

Medlem
Skrivet av strangelove:

En sak som gör mig förvirrad är hur i helsike funkar detta med 120 hz över HDMI?

HDMI 2.0 ger endast 120 hz över 1080p?
HDMI 2.1 ger 120 hz över 4k? (Antar att HDMI 2.1 även gäller för 1440p om Sony fixar detta).

Vill uppgradera min gamla ASUS MG248Q till 1440p IPS panel men då måste jag se till att få HDMI 2.1 antar jag? Tycker det är förvirrande lite info om detta. Även relativt få produkter där ute med HDMI 2.1.

Gäller det PC så är det bästa att köra på displayport istället.

Medlem
Skrivet av bleken:

På vilket sätt kommer hdd som minimum på pc hålla tillbaka spelen på mer än laddningstider?

Speldesign. Har man t.ex, som i PS5:ans fall, en ultra-vrålsnabb nvme-disk att utgå ifrån som lägsta snabbhet. Så kan spelen i sig såklart designas utifrån det. Just laddningstider kan vara en del av designen också, som i kommande Ratchet & Clank. Men även spelvärldar i sig begränsas av att spel just nu måste funka på Kalles gamla 5400rpm-disk från -97, tyvärr.

Vi lär nog få se spel till PS5 om något år som aldrig skulle fungera ens på en 5400rpm-disk.

Medlem
Skrivet av martinot:

PC har kört med SSD i ca 10 år, så är nog tvärt om konsolerna som legat efter här (fram till nu med nästa gen).

På PC måste spelen likt förbannat fungera på gamla 5400 rpm-skitdiskar från 90-talet. Vilket t.ex PS5-exklusiva spel inte behöver bry sig om. Vilket kan påverka speldesign.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Speldesign. Har man t.ex, som i PS5:ans fall, en ultra-vrålsnabb nvme-disk att utgå ifrån som lägsta snabbhet. Så kan spelen i sig såklart designas utifrån det. Just laddningstider kan vara en del av designen också, som i kommande Ratchet & Clank. Men även spelvärldar i sig begränsas av att spel just nu måste funka på Kalles gamla 5400rpm-disk från -97, tyvärr.

Vi lär nog få se spel till PS5 om något år som aldrig skulle fungera ens på en 5400rpm-disk.

Ratchet and clank klara ju endast 30fps trots en supernabb ssd!! och det är troligen inte det mest krävande spelet som finns, finns ju mer krävande spel som som klarar bättre på en vanlig hdd än det.. och det har ju åxå laddningstider, små men dom e där dom har bara gömt dom, och då skall det vara ett spel som e designat specifikt för ps5:ans super snabba ssd, borde den ju klara det bbättr än så om nu Pc:ns hdd ska hålla tillbaka spelen på konsoler

Avstängd
Skrivet av bleken:

Ratchet and clank klara ju endast 30fps trots en supernabb ssd!! och det är troligen inte det mest krävande spelet som finns, finns ju mer krävande spel som som klarar bättre på en vanlig hdd än det.. och det har ju åxå laddningstider, små men dom e där dom har bara gömt dom, och då skall det vara ett spel som e designat specifikt för ps5:ans super snabba ssd, borde den ju klara det bbättr än så om nu Pc:ns hdd ska hålla tillbaka spelen på konsoler

Och 60 fps. Sen är ju inte SSDn det som ger FPS heller direkt. Laddtider och speldesign däremot hjälper en snabb disk till att hantera. Men du tror alltså inte att en Disk med 100-150mb/s läshastighet i medeltal kan orsaka problem eller prestera sämre i ett spel designat och utformat för en disk med 5,5gb/s i läshastighet?

https://www.eurogamer.net/articles/2020-08-29-ratchet-and-cla...

Pinsamt hur du ska försöka klanka på ps5 för du gillar PC


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Det är väl ingen idé att bråka om FPS saknar helt koppling till lagringsmediet spelet finns installerat på så länge spelet är hyfsat väldesignat (case in point: tidiga versioner av Diablo 3 som fick "hicka" i tid och otid när nya texturer skulle laddas in - detta skedde dock oavsett lagringsmediernas hastighet och bandbredd).

Moderator | Testpilot

Rensat lite bland inläggen. Nu ser vi till att sköta oss och inte hålla på med personangrepp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Sony's Hideaki Nishino reveals in a new (Japanese) interview that there is no PS5 1440p resolution support due to TVs being the highest priority - and he also notes that if it's requested enough, they might add it in the future

https://t.co/JPj4FJIdoW https://t.co/mrDchTRVY5


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Utannonserade multiplatform spel till ps5 och xsx.
Fler som har stöd för tempest än atmos

Säger mig inget.

Hur många titlar är det för respektive (enligt din fakta)?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Runner55:

Gäller det PC så är det bästa att köra på displayport istället.

Det var väl PS5 som det gällde (om jag inte missförstod tråden)?

Där är DP inget alternativ.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

På PC måste spelen likt förbannat fungera på gamla 5400 rpm-skitdiskar från 90-talet. Vilket t.ex PS5-exklusiva spel inte behöver bry sig om. Vilket kan påverka speldesign.

Stöds min gamla 8086-maskin också?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar