Är det för svårt att köpa digital musik?

Inaktiv
Är det för svårt att köpa digital musik?

Som vi vet så går det inte så bra för musik försäljningen just nu. Industrin skyller på piratkopiering och pirater skyller ofta på att det inte finns några bra lagliga alternativ. Jag såg den här igår.

Ett stort steg för digital försäljning av musik?
Musikjättar tar upp kampen mot pirater hos svt.se

Utom den så har vi dessa digitala butiker idag
Jämförelse dagens musiktjänster Sen har vi Nokia, Tre, Telia, Tele2 s egna men de tar jag inte med
Och snart har vi Spotify i telefonen demostration av en tidig version på YouTube

Frutom nya musiktjänster så kommer en rad olika lagförslag. iPred kommer till Storbrittanien, Frankrike stänger av fildelare från internet och Tyskland tillåter till viss del fildelning

Edit: Som ni ser har jag gjort lite små ändringar i tråden. Mest uppläggs mässigt men också lite extra text lite här och var


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Spotify är fortfarande bättre imo. Använder inte denna tjänst nån slags radio-grej?

Inaktiv
Citat:

De vill erbjuda sina bredbandskunder ett avtal där de, mot en månatlig summa, får tillgång till de båda musikbolagen låtskatter.

Månadsavgiften kommer att motsvara summan av ett par-tre inköpta album per månad och för detta får kunderna streama eller ladda ner hur många MP3-filer de vill.

Jag tolkar det som att de även får ladda ner låtarna. Antagligen så kommer bredbandsbolaget lägga upp en viss sida som kommer vara tillgänglig för deras kunder


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

roligare att köpa en cd skiva istället

Medlem

Problemet med sådana tjänster likt Spotify är att det iprincip bara finns kommersiell skit musik.

Lyssnar man på annan musik än vad som är "normalt" så är det omöjligt att fåtag på. Men lyssnar man på kommersiell musik så är det väl bra..

Dock är det ingeting för mig då min musik absolut inte finns där.

Medlem

"Har ingen koll".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Nej det tycker jag inte. Köper dock aldrig musik (Spotify eller di.fm som gäller), men ITunes är nära tillhands i datorn och IPhonen ifall det skulle behövas.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Låter jättebra. Jag undrar bara hur Virgin och Universal ska kunna ta bort tillgången till internet för den som laddar ner.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Har aldrig laddat ned lagligt. Alltså har jag inte en susning.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

testade itunes en gång o det sög ju, speciellt det där med DRM och att man själv måste ta backup på sina låtar (dvs vill man ladda ner dom igen från itunes är det bara till att betala igen), då har man ett idiotiskt alternativ till torrents

däremot är väl dessa problem lösta nu har jag för mig

Medlem

Så länge man inte kan ladda ned i CD-kvallitet så är det värdelöst.

Skulle aldrig betala för en mp3-fil.


signatur
Medlem
Skrivet av Aresz:

testade itunes en gång o det sög ju, speciellt det där med DRM och att man själv måste ta backup på sina låtar (dvs vill man ladda ner dom igen från itunes är det bara till att betala igen), då har man ett idiotiskt alternativ till torrents

däremot är väl dessa problem lösta nu har jag för mig

Fast det där är inte korrekt.

1) Sedan ett ganska bra tag tillbaka (ett halvår om inte mer) så kör iTunes inte med DRM längre.

2) Man behöver inte betala för att ladda ner en låt igen, den informationen finns sparad på ens konto - däremot finns det en (självklar) begränsning att man inte kan ha den nerladdad samtidigt hur många gånger som helst (inte på hur många datorer som helst samtidigt) - tror det är begränsat till 4 eller 6 om jag inte minns fel.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Köper inte musik från svenska butiker. Tittade in på telias musiktjänst en gång men något handlande blev det inte. Varför minns jag inte men troligtvis hade de ett långt skräpavtal som jag inte orkade dryga mig igenom den dagen.
Räcker med att man läst avtal för en handfull andra butiker och endast två av dem handlar man musik ifrån.

Werzion: Fast det säger h*n väl på ett sätt i sista meningen?

Har själv aldrig handlat från itunes. De hade DRM grejset förr och det blev direktbojkott. Gillar heller inte att man måste ha deras fula programvara installerad.

1
Skriv svar