Laddningstiderna för Playstation 5 och Xbox Series X jämförs

Robot
Laddningstiderna för Playstation 5 och Xbox Series X jämförs

De hypersnabba lagringslösningarna i next gen-konsolerna ställs mot varandra.

#nyhetstips


Medlem

Trevlig artikel detta! SSD-diskar är helt fantastiska. Minns än idag när jag installerade en i min dator för första gången och Jävlar vad undan allt gick sen!

Nu hinner jag inte längre ens värma på en Gorbys pirog innan datorn har startats och laddat klart allt.


signatur
Skribent

Och inget fanboy-tramsande i kommentarerna. Microsoft och Sony klarar av att göra reklam för sina produkter på egen hand.

Medlem

Intressant att Series X, som har en långsammare SSD, vinner med så pass mycket. Visserligen kan det se annorlunda ut när next gen-spelen som är designade med SSD i åtanke börjar rulla in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Intressant att Series X, som har en långsammare SSD, vinner med så pass mycket. Visserligen kan det se annorlunda ut när next gen-spelen som är designade med SSD i åtanke börjar rulla in.

Beror nog mycket på att SeX har starkare CPU som brute forcear laddningen. När det är next gen titlar sen bör Sonys maskin vara snabbare. Men handlar om Scantider osv. också, Inte bara läs/skriv.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Intressant att Series X, som har en långsammare SSD, vinner med så pass mycket. Visserligen kan det se annorlunda ut när next gen-spelen som är designade med SSD i åtanke börjar rulla in.

Jag spekulerar bara men jag misstänker att det har att göra med att Sony använder en helt ny egenutvecklad I/O-arkitektur medan MS lösning mer liknar den gamla "fast snabbare". Gamla spel har då lättare att utnyttja den högre hastigheten i Xboxen medan de kanske behöver patchas för att kunna utnyttja hastigheten i PS5 på ett bra sätt.

Möjligen är det något som Sony kan "trimma" allt eftersom för att få upp hastigheten.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Beror nog mycket på att SeX har starkare CPU som brute forcear laddningen. När det är next gen titlar sen bör Sonys maskin vara snabbare. Men handlar om Scantider osv. också, Inte bara läs/skriv.

Men borde inte dessa spel vara anpassade efter CPU:n då också? Vilket minskar laddningstiderna?

Medlem

Eftersom versionerna mellan xbox one och ps4 alltid skiljt sig åt mer eller mindre blir ju dessa värden något svårtolkade.
Däremot skulle det vara intressant hur ex. Assassin's creed Valhalla och andra multiplattformspel presterar 👍

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag spekulerar bara men jag misstänker att det har att göra med att Sony använder en helt ny egenutvecklad I/O-arkitektur medan MS lösning mer liknar den gamla "fast snabbare". Gamla spel har då lättare att utnyttja den högre hastigheten i Xboxen medan de kanske behöver patchas för att kunna utnyttja hastigheten i PS5 på ett bra sätt.

Möjligen är det något som Sony kan "trimma" allt eftersom för att få upp hastigheten.

Rätta mig gärna nu men... Borde inte detta innebära då att Sonys exklusiva spel laddar så klart snabbt, medans multiplatforms spelen kanske laddas snabbare på xbox?

Medlem

Tänker att PS5 kommer briljera med laddtiderna i deras egna, exklusiva, titlar. Någon jämförelse blir då omöjlig av naturliga orsaker.

Tänker också att SX generellt sett kommer vara snabbare och snyggare (om än med lite marginal) när det gäller multiplattformsspel.

Medlem

Tycker inte det är särskilt imponerande med de här gamla spelen på ngn av konsolerna. När det kommer till riktiga next gen spel verkar det dock vara annat ljud i källan. Både Demon's Souls och Miles Morales på ps5 verkar båda ladda sjukt snabbt. Så ska bli lite roligare när det väl kommer finnas riktiga next gen spel till båda systemen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag spekulerar bara men jag misstänker att det har att göra med att Sony använder en helt ny egenutvecklad I/O-arkitektur medan MS lösning mer liknar den gamla "fast snabbare". Gamla spel har då lättare att utnyttja den högre hastigheten i Xboxen medan de kanske behöver patchas för att kunna utnyttja hastigheten i PS5 på ett bra sätt.

Möjligen är det något som Sony kan "trimma" allt eftersom för att få upp hastigheten.

Så kan det mycket väl vara. Man får helt enkelt vänta tills båda konsolerna är släppt, tillsammans med riktiga next gen-titlar, och se hur laddningstiderna ser ut då. Båda konsolerna lär få en uppdatering på releasedagen, och här kan det ju tillkomma en och annan optimering. Det kan ju även vara så att PS5:ans fördelar kommer skina starkare i exklusiva titlar, och det är ju främst i de exklusiva titlarna som Sony briljerar.

Avstängd
Skrivet av Kavakava83:

Eftersom versionerna mellan xbox one och ps4 alltid skiljt sig åt mer eller mindre blir ju dessa världen något svårtolkade.

Jepp. Detta ser vi också i bakåtkompatibla spel under gameplay.
Till exempel just cause 3 som inte har någon pro eller one x patch körs i 1080p 30fps på ps5 och 900p 30fps på XsX.

Spel som däremot fått pro/one x patch körs i låst 60 fps till ps5 men droppar lite FPS på XsX på grund av den lite högre upplösningen på XsX på de spel som erbjuder upplåst framerate. Dom som är låsta till 30 fps presterar 30 på båda.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Tycker inte det är särskilt imponerande med de här gamla spelen på ngn av konsolerna. När det kommer till riktiga next gen spel verkar det dock vara annat ljud i källan. Både Demon's Souls och Miles Morales på ps5 verkar båda ladda sjukt snabbt. Så ska bli lite roligare när det väl kommer finnas riktiga next gen spel till båda systemen.

Tycker nog ändå att det är ganska imponerande om man sätter det i perspektiv till hur lång tid det tagit innan.

Intressant hur resonemanget går hos vissa. Det är enbart "riktiga nextgen"-spel som är intressanta. Som om det är det enda man tänkt köra på en ny konsol. Antalet crossgen-titlar är ju hur många som helst och backloggen lång.

Tänk också hur många som inte köpte någon konsol förra generationen. De kan nu njuta av "gamla spel" men som nu både är snabbare och snyggare, oavsett om man väljer PS5 eller SX.

Förstår inte hur man kan vända denna nyhet till något negativt.

Medlem

Något jag inte tror folk tänker på är att xbox BC är från en one X, ps5an är från en ps4pro.
Så redan där har xbox ett litet försprång, såg detta på twitter

Så tekniskt sett gör ps5an ett "bättre jobb" men xbox är ju självklart snabbare när man jämför.
Tycker dock det är grymt att det visar resultat out of the box för båda.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker nog ändå att det är ganska imponerande om man sätter det i perspektiv till hur lång tid det tagit innan.

Intressant hur resonemanget går hos vissa. Det är enbart "riktiga nextgen"-spel som är intressanta. Som om det är det enda man tänkt köra på en ny konsol. Antalet crossgen-titlar är ju hur många som helst och backloggen lång.

Tänk också hur många som inte köpte någon konsol förra generationen. De kan nu njuta av "gamla spel" men som nu både är snabbare och snyggare, oavsett om man väljer PS5 eller SX.

Förstår inte hur man kan vända denna nyhet till något negativt.

Med tanke på att båda företagen yrat så om hur snabbt det ska gå så lever ingen av dem upp till det när det kommer till gamla spel tycker jag. Det här är inte vad jag kallar snabba siffror det är dock, precis som du säger, snabbare än hur det ser ut i förhållande till gamla maskiner.
Nya spel däremot, iaf som vi fått se på PS5 än så länge, där håller de vad de lovar och utgår från detsamma kommer gälla på Series X.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Tycker nog ändå att det är ganska imponerande om man sätter det i perspektiv till hur lång tid det tagit innan.

Intressant hur resonemanget går hos vissa. Det är enbart "riktiga nextgen"-spel som är intressanta. Som om det är det enda man tänkt köra på en ny konsol. Antalet crossgen-titlar är ju hur många som helst och backloggen lång.

Tänk också hur många som inte köpte någon konsol förra generationen. De kan nu njuta av "gamla spel" men som nu både är snabbare och snyggare, oavsett om man väljer PS5 eller SX.

Förstår inte hur man kan vända denna nyhet till något negativt.

Jag har ingen backlogg och vill spela nya nextgen spel. inte massa remakes och förbättrade versioner. Så tala för dig själv när du resonerar sådär. Jag personligen vill inte spela gammal skåpmat på min nya konsol. Med det sagt, jättekul för de som vill spela gamla lir.

Avstängd
Skrivet av Lokander:

Något jag inte tror folk tänker på är att xbox BC är från en one X, ps5an är från en ps4pro.
Så redan där har xbox ett litet försprång, såg detta på twitter
https://puu.sh/GLjnD/83a82f926a.png

Så tekniskt sett gör ps5an ett "bättre jobb" men xbox är ju självklart snabbare när man jämför.
Tycker dock det är grymt att det visar resultat out of the box för båda.

Absolut. För att få en rättvis jämförelse måste man nog även ta i beaktande den originala laddtiden för BC spelen.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Något jag inte tror folk tänker på är att xbox BC är från en one X, ps5an är från en ps4pro.
Så redan där har xbox ett litet försprång, såg detta på twitter
https://puu.sh/GLjnD/83a82f926a.png

Så tekniskt sett gör ps5an ett "bättre jobb" men xbox är ju självklart snabbare när man jämför.
Tycker dock det är grymt att det visar resultat out of the box för båda.

Nja procentuellt ökar Xbox mer än ps5 i det exemplet ovan? Att klippa 60 sekunder av 90 är bättre än att klippa 90 sekunder av 180.

It's not a lake, it's an ocean

Inga jätteskillnader och även jag räknar med att de exklusiva PS5-spelen kommer vara perfekt optimerade och ha korta laddningstider. Precis som motsvarande spel till Xbox Series X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lokander:

Något jag inte tror folk tänker på är att xbox BC är från en one X, ps5an är från en ps4pro.
Så redan där har xbox ett litet försprång, såg detta på twitter
https://puu.sh/GLjnD/83a82f926a.png

Så tekniskt sett gör ps5an ett "bättre jobb" men xbox är ju självklart snabbare när man jämför.
Tycker dock det är grymt att det visar resultat out of the box för båda.

Det är ju helt tvärtom, så den som postade det på twitter har fel.

Sen är One X spelen oftast i högre upplösning, alltså är filerna mycket större än på PS4 Pro versionerna.
Alltså borde PS5 laddtiderna vara kortare, vilket dom inte är ändå...i dom flesta fall.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

I love the Xbox |X

Medlem
Skrivet av Therant:

Jag har ingen backlogg och vill spela nya nextgen spel. inte massa remakes och förbättrade versioner. Så tala för dig själv när du resonerar sådär. Jag personligen vill inte spela gammal skåpmat på min nya konsol. Med det sagt, jättekul för de som vill spela gamla lir.

Ganska övertygad om att jag talar för många.

Med ditt resonemang antar jag att du inte ska köpa någon ny konsol i närtid?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Och inget fanboy-tramsande i kommentarerna. Microsoft och Sony klarar av att göra reklam för sina produkter på egen hand.

Du kanske borde skrivit att lagringshastigheten inte har någon påverkan direkt i nyheten, istället för att bara länka till testet, många verkar missa det ser det ut som.

PS5:an får alltså ingen fördel här eftersom att hastigheter som är högre än en gammal S-ATA SSD(550MB/S) sällan(eller aldrig?) kan utnyttjas utan patch.

Crossplatform spel framöver kan antagligen utnyttja PS5 och Series X/S lagringshastighet vid laddning, dock inte för speldesign.
Att ge stöd för Direct storage(eller Sonys motsvarighet) bör inte vara några problem, men det behövs arbete i varje spel och måste då minst patchas in i spelet ifråga för att det ska fungera.
Det kommer även gälla PC spel framöver.

Så det ska bli intressant att se hur spel som släpps med patchar eller med next-gen versioner/uppdateringar framöver blir.

Cross-Gen/platform spel körs ju inte i BC läge.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så det ska bli intressant att se hur spel som släpps med patchar eller med next-gen versioner/uppdateringar framöver blir.

jag är nyfiken på detta. vad är det som gör att spelen inte kan laddas så snabbt som SSDn tillåter? jag tänker ju att 1gb ska laddas.. ju snabbare SSD desta snabbare laddas 1gb?

ska tilläggas att jag har absolut ingen aning om det tekniska i hur ett spel laddas


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

En trolig anledning till XSX snabbare laddningstider gentemot PS5.

Xbox Series X kör CPU'n i 3.6Ghz eller 3.8Ghz när den spelar Xbox One spel i bakåtkompatibelt läge.
Playstation 5, kör CPU'n för PS4 i 1.6Ghz och CPU'n för PS4 Pro i 2.1Ghz i sitt bakåtkompatibelt läge.

Nintendo valde ju ex, att boosta CPU'n i Switchen till 1785Mhz under laddningen av vissa spel och laddtiden sjönk, ex i BOTW.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av Issue:

jag är nyfiken på detta. vad är det som gör att spelen inte kan laddas så snabbt som SSDn tillåter? jag tänker ju att 1gb ska laddas.. ju snabbare SSD desta snabbare laddas 1gb?

ska tilläggas att jag har absolut ingen aning om det tekniska i hur ett spel laddas

Tech quicke förklarar detta rätt bra:

Mer info om detta från Microsoft

Skrivet av Mithos-SWE:

En trolig anledning till XSX snabbare laddningstider gentemot PS5.

Xbox Series X kör CPU'n i 3.6Ghz eller 3.8Ghz när den spelar Xbox One spel i bakåtkompatibelt läge.
Playstation 5, kör CPU'n för PS4 i 1.6Ghz och CPU'n för PS4 Pro i 2.1Ghz i sitt bakåtkompatibelt läge.

Nintendo valde ju ex, att boosta CPU'n i Switchen till 1785Mhz under laddningen av vissa spel och laddtiden sjönk, ex i BOTW.

Jag tror inte att det är så det går till riktigt, skillnaderna är ofta för små och 1,6/2,1 har en mycket långsammare architektur så i vissa fall så borde det också skilja betydligt mer.

Men det kan bero på flera saker och att Microsoft kan ha optimerat och fokuserat hårdare på BC också.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ganska övertygad om att jag talar för många.

Med ditt resonemang antar jag att du inte ska köpa någon ny konsol i närtid?

Det gör du säkert! men långt från alla tycker som du.
Nej det stämmer bra, som tidigast i mitten av nästa år kan jag tänka mig. Förhoppningsvis har många av konsolens barnsjukdomar arbetats bort när fler har testat och stött på patrull tills jag köpt en.

Medlem
Skrivet av Therant:

Det gör du säkert! men långt från alla tycker som du.
Nej det stämmer bra, som tidigast i mitten av nästa år kan jag tänka mig. Förhoppningsvis har många av konsolens barnsjukdomar arbetats bort när fler har testat och stött på patrull tills jag köpt en.

Fair enough.

Medlem

väldigt intressant, prövade klocka laddningstiden på arkham knight på min pc, bara för att.
Tyckte att 1 minut lät som skitlång laddning för en ssd.
30 sekunder, på en gammal western digital HDD 2tb.

Hur kan det ens vara möjligt att min gamla hdd slår laddningstiden med 50 % ?

12
Skriv svar