007 +/- är nu en kvinna

Skribent
Skrivet av AtlasBreaker:

Det är en fintion, baserad på böcker, baserat på Broccolis fantasi. Självklart kan det vara en kvinlig Bond. Känns rätt att fräscha upp konceptet med sexistsk alfa-male. Filmerna är ju askalas, men inte för att det är en man som spelar huvudrollen. Känner man sig kränkt över det här kan man ju glädja sig åt att ALLA filmer i serien tidigare varit en manlig womanizer. Och dom filmerna finns kvar, så se dom igen i så fall.

Fast argumentet att man inte behöver förhålla sig till källmaterialet bara för att det inte baserat på verkliga händelser anser jag vara ganska svagt och dåligt. För att illustrera med ett löjligt exempel:

Sagan om Ringen är ju bara Tolkiens fantasier, Gandalf kan väl vara en Uruk-Hai magiker som bytt sida och vill hjälpa alven Frodo att förstöra den magiska näsringen, tätt jagad av Saurons näsa som sniffar upp ringbäraren var den än må vara på planeten.

Finns det källmaterial så tycker jag man ska hålla sig inom ramarna för det, annars kan man göra eget.

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Fast argumentet att man inte behöver förhålla sig till källmaterialet bara för att det inte baserat på verkliga händelser anser jag vara ganska svagt och dåligt. För att illustrera med ett löjligt exempel:

Sagan om Ringen är ju bara Tolkiens fantasier, Gandalf kan väl vara en Uruk-Hai magiker som bytt sida och vill hjälpa alven Frodo att förstöra den magiska näsringen, tätt jagad av Saurons näsa som sniffar upp ringbäraren var den än må vara på planeten.

Finns det källmaterial så tycker jag man ska hålla sig inom ramarna för det, annars kan man göra eget.

Men det är ju inte karaktären James Bond som plötsligt blir Jane Bond. Det är en ny karaktär som får axla kodnamnet 007.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skribent
Skrivet av Checker:

Men det är ju inte karaktären James Bond som plötsligt blir Jane Bond. Det är en ny karaktär som får axla kodnamnet 007.

Personen jag citerade skriver klart och tydligt att denne tycker det är OK med en kvinnlig Bond. Jag håller inte med utan tycker man ska hålla sig till källmaterialet utan för stora utsvävningar.

"Det är en fintion, baserad på böcker, baserat på Broccolis fantasi. Självklart kan det vara en kvinlig Bond."

Jag gillar inte att 007 blir någon annan än Bond heller, men det har jag redan skrivit tidigare i tråden så jag går inte in på det igen. Kan väl förtydliga att jag tycker att om de vill göra en kvinnlig spion i MI6-universumet så är det väl bara köra på men lämna namnet Bond och 007 utanför.

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Personen jag citerade skriver klart och tydligt att denne tycker det är OK med en kvinnlig Bond. Jag håller inte med utan tycker man ska hålla sig till källmaterialet utan för stora utsvävningar.

"Det är en fintion, baserad på böcker, baserat på Broccolis fantasi. Självklart kan det vara en kvinlig Bond."

Jag gillar inte att 007 blir någon annan än Bond heller, men det har jag redan skrivit tidigare i tråden så jag går inte in på det igen. Kan väl förtydliga att jag tycker att om de vill göra en kvinnlig spion i MI6-universumet så är det väl bara köra på men lämna namnet Bond och 007 utanför.

Att namnet Bond ska hållas utanför håller jag med om. Men kodnamnet tycker jag vem som helst kan ärva. Typ så som Bond även hade 7777 tillfälligt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle kalla det för kontroversiellt när 007 har varit James Bonds nummer i, vad är det, 60 år åtminstone? De har ju haft kvinnliga agenter med 00-prefixet innan, så varför ta just 007?

Fröken Broccoli vill uppenbart skapa kontrovers. Jag har svårt att se att det blir någon framgång.

Fröken broccoli, lmao fräscht. Borde inte Bond lagt av efter 60 år?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast argumentet att man inte behöver förhålla sig till källmaterialet bara för att det inte baserat på verkliga händelser anser jag vara ganska svagt och dåligt. För att illustrera med ett löjligt exempel:

Sagan om Ringen är ju bara Tolkiens fantasier, Gandalf kan väl vara en Uruk-Hai magiker som bytt sida och vill hjälpa alven Frodo att förstöra den magiska näsringen, tätt jagad av Saurons näsa som sniffar upp ringbäraren var den än må vara på planeten.

Finns det källmaterial så tycker jag man ska hålla sig inom ramarna för det, annars kan man göra eget.

Förstår din tanke även om liknelsen är rätt off, tycker jag. Surons väl tilltagna kran är knappt samma sak som att ge publiken en ny protagonist att dräggla över?

Inaktiv
Skrivet av Greenz:

Så du menar att en svart kvinna inte kan göra ett lika bra jobb? Om inte så vart det lite väl ja du vet. Jag vill inte säga ordet, men du fattar. Även om jag förstår vad du menar så är det väl inte woke förens vi har fått se hur hon gör ifrån sig i rollen?

Nej det menar jag inte...
Hur hon gör sig i rollen? Hon kommer spöa skiten ur vita eller arabiska män dubbelt så stora och starka som henne. Girl power fuck yeah, inte det jag kollade på de gamla bond för men whatever var redan trött på de.

Gnällkuk
Skrivet av FejkFejksson:

Fröken broccoli, lmao fräscht. Borde inte Bond lagt av efter 60 år?

Vad är det som är fräscht?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Får se hur filmen blir. Personligen så bryr jag mig mer om hur bra filmen är än om vilka skådespelare som är med. I synnerhet när det gäller actionfilmer.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad är det som är fräscht?

Men lilla gubben, det betyder att det inte är fräsigt bara.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag skulle vilja se en manlig version av Ellen Ripley eller Sarah Connor lika lite som jag vill se en kvinnlig 007. Välskrivna karaktärer klarar av att stå på egna ben.

De kunde lätt introducerat en stark ny kvinnlig karaktär i Bond-universumet. Det här känns bara klåfingrigt.

Off Topic: I filmen Aliens när alla karaktärer skrevs in i manuset så fick de alla könsneutrala namn. På så vis var det ju väldigt lätt att casta rollerna då det inte spelade någon roll om det var en kvinna eller man. Oklart om det var så med Alien också, men där har ju också alla karaktärer sina efternamn som namn.

Slutade titta på bond efter Golden Eye eller nått. Daniel Craigs filmer har ju redan ritat om hur bond presenteras så det skulle väl inte spela någon roll om bond skulle kunna vara en kvinna.


signatur

IDKFA

Skribent
Skrivet av AtlasBreaker:

Förstår din tanke även om liknelsen är rätt off, tycker jag. Surons väl tilltagna kran är knappt samma sak som att ge publiken en ny protagonist att dräggla över?

Nej, min liknelse var löjlig och överdriven men var går gränsen på vad som är ok att göra med källmaterialet egentligen? Har man ett källmaterial och använder någons annan påhittade värld så tycker jag man ska följa det, annars kan man skapa en egen värld.

Medlem

Tror ni den kvinnliga bond kommer vara lika horig som den manliga ?
Personligen bryr jag mig inte nämnvärt, har inte tittat på bond sedan goldeneye typ

Medlem

Spinner vidare en snabbis lite pseudo-offtopic, sorry!

Skrivet av mrFluffy:

Off Topic: I filmen Aliens när alla karaktärer skrevs in i manuset så fick de alla könsneutrala namn. På så vis var det ju väldigt lätt att casta rollerna då det inte spelade någon roll om det var en kvinna eller man. Oklart om det var så med Alien också, men där har ju också alla karaktärer sina efternamn som namn.

Helt rätt gjort! När skådespelaren passar rollfiguren väcks inte ens tanken på könsval. Aliens var före sin tid, och nu verkar tåget skena längs ett rätt rejält sidospår...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nej, min liknelse var löjlig och överdriven men var går gränsen på vad som är ok att göra med källmaterialet egentligen? Har man ett källmaterial och använder någons annan påhittade värld så tycker jag man ska följa det, annars kan man skapa en egen värld.

Bond-filmerna har alltid anpassat sig efter hur den nutida världen ser ut när filmerna görs.

Det är väl 40-50 år sedan de slutade vara speciellt trogna böckerna?

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Nej det menar jag inte...
Hur hon gör sig i rollen? Hon kommer spöa skiten ur vita eller arabiska män dubbelt så stora och starka som henne. Girl power fuck yeah, inte det jag kollade på de gamla bond för men whatever var redan trött på de.

Men en stor och stark man kan klara av det? Jag känner många stora starka som inte skulle klara av det dem gör. Det är FILM, FIKTION! Är det svårt att förstå?

Medlem

Jepp borde hålla sig till källmaterialet. Bort med Q.

Inaktiv
Skrivet av Greenz:

Men en stor och stark man kan klara av det? Jag känner många stora starka som inte skulle klara av det dem gör. Det är FILM, FIKTION! Är det svårt att förstå?

Skillnad på fiktion och fiktion. Jag kollar inte på Goldeneye 007 och förväntar mig att Sean Bean ska vara ersatt av en 12 årig flicka vid namn Hanna eller att Bond blir upphämtad av de där flygande sakerna från Sagan om Ringen när han ska fly ryssarna.

Jag gillar inte att Hollywood svin sitter och ändrar källmaterial bara för att kunna visa hur progressiva/woke de är. Är det inte Witcher så är det 007.
De får inte mina pengar/stöd.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det så du känner i och med att någon annan, en mörkhyad kvinna i detta fallet, har kodnamnet 007 i nya filmen och inte bond?

Klart rasistkortet ska plockas fram direkt 🤣

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Men, Hannes, du fattar inte. Du missar poängen. En SVART KVINNA ska spela 007. Status quo ÄR UNDER ATTACK. Allt ÄNDRAS OMKRING oss. NYA SAKER sker. Detta ÄR INTE BRA. Vi män är HOTADE av detta. Det är en FARLIG TREND. Naturligtvis ska det finnas starka kvinnor i samhället MEN INTE I MIN POPKULTUR. Jag har inget emot svarta människor men en svart person KAN VÄL INTE spela 007? TRADITIONER. Ordet TRADITION är POTENT och MYSIGT. Jag kan gömma mina fördomar, rasistiska och sexistiska åsikter bakom ordet TRADITION, för TRADITION är TRADITION, och du, vi ska inte HOTA TRADITIONER, eller hur? Sverige. Män.

/s

Okej, nu ger jag mig.

Ta inte i så röven spricker nu!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jiminy:

Klart rasistkortet ska plockas fram direkt 🤣

Haha va?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ta inte i så röven spricker nu!

Fint att du bryr dig!

Skribent
Skrivet av Margy:

Bond-filmerna har alltid anpassat sig efter hur den nutida världen ser ut när filmerna görs.

Det är väl 40-50 år sedan de slutade vara speciellt trogna böckerna?

Så är det. Fast grunden i filmerna har alltid varit densamma även om världen runt filmerna ändrats. Tar du bort James Bond alternativt petar in en ny agent med nummer 007 så tar du bort grunden som hela serien vilar på. Då kan det liksom vara vilken spionfilm som helst.

Filmerna försöker dessutom vara trogen de äldre i serien med att spela in allt med riktiga stunts och minimalt med CGI. (edit) Vilket också gör filmen till en "Bondfilm" och inte till vilken spionfilm som helst.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nej, min liknelse var löjlig och överdriven men var går gränsen på vad som är ok att göra med källmaterialet egentligen? Har man ett källmaterial och använder någons annan påhittade värld så tycker jag man ska följa det, annars kan man skapa en egen värld.

Eller kanske inte. Gränsen går där de som äger rättigheterna drar den. Inte där nålen på decibelmätaren når toppen efter några Bond-fans skrikit sig hesa. Om man inte gillar att Bond-universumet (och andra för den delen) utvecklas i takt med att världen blir mer öppen/tolerant/utbildad/woke så är det ju självklart lite av en jobbig situation att befinna sig i, och jag förstår att somliga blir frustrerade när de känner att de inte riktigt hänger med längre i svängarna.

Skribent
Skrivet av Kyraal:

Eller kanske inte. Gränsen går där de som äger rättigheterna drar den. Inte där nålen på decibelmätaren når toppen efter några Bond-fans skrikit sig hesa. Om man inte gillar att Bond-universumet (och andra för den delen) utvecklas i takt med att världen blir mer öppen/tolerant/utbildad/woke så är det ju självklart lite av en jobbig situation att befinna sig i, och jag förstår att somliga blir frustrerade när de känner att de inte riktigt hänger med längre i svängarna.

Det här sidospåret är på väg in i en helt annan diskussion som är väldigt off-topic så jag konstaterar bara att vi tycker olika.

Moderator | Testpilot

Låser tråden nu. Alla av oss har fått säga sitt och det känns som att vi inte kommer komma längre i den här diskussionen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar