Recension – Playstation 5

Medlem
Skrivet av xverminator:

Batteritiden på handkontrollen?

Flera sidor som testat batteriet nu och det varierar ganska mycket beroende på spel. Vissa har fått den att räcka så långt som 13 timmar men ett spel som Astro Bot som hela tiden använder kontrollens alla funktioner minskar den tiden ganska ordentligt. Men mellan 7-10 timmar för "normala" spel är nog ungefär vad vi kan räkna med.

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Oj förlåt nu skrev jag ju helt fel jag menar ju att alla dom grejerna är ojordade.
Då är alltså ps5an också en ojordad ? Är de samma med nyare tv apparater ?
Man vill ju ha allt fixat och korrekt när man ska skaffa nya dyra grejer.

Sladden borde ju såklart vara jordad till PS5, som den är till PS4 pro. Det går att använda en jordad i en ojordad kontakt, det är ju mer en elsäkerhetsfråga. Elektrikern kan installera ett jordat uttag i ditt vardagsrum, men utan att dra om elen hemma hos dig så kommer det dock inte att vara jordat "på riktigt".

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Flera sidor som testat batteriet nu och det varierar ganska mycket beroende på spel. Vissa har fått den att räcka så långt som 13 timmar men ett spel som Astro Bot som hela tiden använder kontrollens alla funktioner minskar den tiden ganska ordentligt. Men mellan 7-10 timmar för "normala" spel är nog ungefär vad vi kan räkna med.

Snarare 5-8 av vad jag läst.

ZF
Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Oj förlåt nu skrev jag ju helt fel jag menar ju att alla dom grejerna är ojordade.
Då är alltså ps5an också en ojordad ? Är de samma med nyare tv apparater ?
Man vill ju ha allt fixat och korrekt när man ska skaffa nya dyra grejer.

Ja precis. Den har som sagt också den där mindre strömkontakten som de flesta prylar har numera.

Skulle tro det även gäller de flesta TV sen ett bra tag, men det finns säkert undantag.

ZF
Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:

Sladden borde ju såklart vara jordad till PS5, som den är till PS4 pro. Det går att använda en jordad i en ojordad kontakt, det är ju mer en elsäkerhetsfråga. Elektrikern kan installera ett jordat uttag i ditt vardagsrum, men utan att dra om elen hemma hos dig så kommer det dock inte att vara jordat "på riktigt".

Nä. Pro har som sagt aldrig haft det.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Vars ser du dolda loadingskärmar i nya Ratchet and Clank? När han faller mellan världar på 1 sekund? Kallar du det för en dold loadingskärm så vet jag inte vad jag ska säga....
Gamla generationen skulle aldrig klara av att köra det spelet, då hade dom behövt stanna upp vid varje världsbyte och ladda minst 20-30 sekunder vilket skulle förstöra hela grejen.

Alldeles för många som inte har förstått vad dessa supersnabba SSD kan göra för spelutvecklingen, det handlar om så mycket mer än bara snabbare laddningstider.

Bland annat ja, sen var det saker som kom fram som en sekvens innan det försvann och man fortsatte.
också dold laddningskärm.
Objekten hade kunnat vara kvar längre efter man skjutit fienderna, eller det tog längre att falla mellan världarna, så ja en dold loadingskärm.
Det återstår ju vad för revolutionerande som "supersnabba SSD" kan göra för spelutvecklingen (Imo är inte Ratchet spelet som visats upp det minsta "revolutionerande", det är snyggt och mer grejer som händer samtidigt typ). Jag tror till en början att det bara är laddningstider och uppstarter vi får se och då är det ganska "snålt" allt inte låta folk stoppa in lite långsammare SSD.
Eller ska denna M.2 port vara låst ända tills det finns nån som motsvarar denna "supersnabba SSD" som sitter internt som skulle vara så dyr så att ingen skulle kunna köpa den ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kommer en jämförelse inom kort. Men mer för att berätta vad var och en av dem gör bra än att säga att den ena är bättre än den andra.

Helt rätt val! Det är upp till slutkonsumenten att avgöra vad som är en fördel respektive nackdel för dem med vardera konsolalternativ. För någon kan en fördel vara någon annans nackdel och vice versa.

Medlem

Av allt att bedöma. En bra konsol. Bara tiden får utnämna hur pass bra.

Medlem

Kan man spela två samtidigt i något av releasespelen?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Vissa spel behöver väl kanske inte optimeras lika mycket utan drar stor nytta av skillnader emellan optimering och söktid kanske?

När det kommer till lagringen så gör den väldigt liten skillnad innan det optimeras för den(Direct storage och Sonys alternativ) då även en SATA SSD med ca 23% av Series X lagringshastighet preterar lika bra vid läsning.
Så det är något annat som påverkar laddningstiderna här alltså.
Det kan ha med komprimering och optimering att göra.

Medium kommer till PC och kräver inte en SSD.
Vad gör Medium till next-gen ur ditt perspektiv?

Men jag tror inte att Series X och PC blir utan snabblagring för game assets hela denna generation, dock kommer det nog ta 2-3 år innan det kommer på mer än enstaka titel.
Direct storage är pågång på PC, men som krav ligger nog lite längre fram, som tur är kan Series X/S boosta användarbasen lite, dock antagligen inte förens Xbox One fasas ut.

Tror han menar att Medium är inte möjlig på Xbone/ps4, alltså next gen endast.

Ja jag tror det samma faktiskt. När PS4 och Xbone har ”fasats ur” kommer de riktigt vassa spelen. R&C är bara början och det som kommer märkas mest nu är högre upplösning och kortare laddtider. Men om 3år kanske på båda lägren kommer spelen vara fruktansvärt vassa.

Hänger lite på vad kunderna vill också. Troligen samma IP från Sony och MS som matas ut och där går det ju inte att ta ut svängarna. Dock har MS visat lite framfötter nu med nya IP. Dock har kunderna inte riktigt gillat dem. Ori t.ex är ju magiskt men nischat. Samma med Falconer. Sony gjorde nått bra med Got dock. Troligen blir det en Uncharted x, Halo 45, Gears 9 och Jack &Dexter 65 denna generation också som säljer bäst utöver Multiplat titlar som Cod och Fifa


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Synd bara att den är så jädra ful

Om man spelar ett Ps4-spel i Ps5an, får man då Ps4-Pro versionen alltid av de spel som patchats för det?
Jag har bara Ps4 Vanilla så blir ju en rad förbättringar i en hel del gamla spel isf.

ZF
Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Om man spelar ett Ps4-spel i Ps5an, får man då Ps4-Pro versionen alltid av de spel som patchats för det?
Jag har bara Ps4 Vanilla så blir ju en rad förbättringar i en hel del gamla spel isf.

Ja. Det för var ju alltid samma spel du köpte vare sig du hade vanlig eller pro PS4.

Sen är det inte bara pro-versionen det blir med PS5 heller, utan det går ju ytterligare lite bortom det. Pro-versioner som på PS4pro harvade mest runt 45FPS är oftast istället 60FPS rakt igenom på PS5.

Skrivet av Molotov:

ganska "snålt" allt inte låta folk stoppa in lite långsammare SSD.
Eller ska denna M.2 port vara låst ända tills det finns nån som motsvarar denna "supersnabba SSD" som sitter internt som skulle vara så dyr så att ingen skulle kunna köpa den ?

Ja så skulle man kunna gjort. Men det skulle förvirra marknaden att tillåta det då mindre seriösa handlare raskt skulle märka varenda disk de hade som kompatibel. Bara för att kunna spela enbart PS4-spel på en intern istället för extern disk. Tycker du verkligen det låter som en bra idé?

Gissar att de första listorna på kompatibla diskar kommer släppas på release-dagen, så att de butiker som säljer både PS5 och diskar vet att sälja rätt grejer. Och kanske även utföra installation.

Avstängd
Skrivet av Captain_Dracula:

Om man spelar ett Ps4-spel i Ps5an, får man då Ps4-Pro versionen alltid av de spel som patchats för det?
Jag har bara Ps4 Vanilla så blir ju en rad förbättringar i en hel del gamla spel isf.

Kolla digital Foundry videon som är länkad i nyhetstråden. Men snabb rundown:

Ps5 har 3 lägen för bakåtkompatibilitet.
Ps4 legacy
- ps4 spel utan pro patch. Till exempel gta v och just cause 3.

Ps4 pro legacy
- ps4 spel med pro patch. Till exempel Witcher 3

Ps5 native
- ps4 spel med ps5 patch (likt ps4 pro patch till bas-ps4). Till exempel Days gone

Märk väl att spel som kör i ps5 native mode även körs i bakåtkompatibilitetsläge och är inte samma sak som titlarna som får en så kallad next gen upgrade.

Edit:
Slänger in DF videon här också


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror han menar att Medium är inte möjlig på Xbone/ps4, alltså next gen endast.

Ja jag tror det samma faktiskt. När PS4 och Xbone har ”fasats ur” kommer de riktigt vassa spelen. R&C är bara början och det som kommer märkas mest nu är högre upplösning och kortare laddtider. Men om 3år kanske på båda lägren kommer spelen vara fruktansvärt vassa.

Hänger lite på vad kunderna vill också. Troligen samma IP från Sony och MS som matas ut och där går det ju inte att ta ut svängarna. Dock har MS visat lite framfötter nu med nya IP. Dock har kunderna inte riktigt gillat dem. Ori t.ex är ju magiskt men nischat. Samma med Falconer. Sony gjorde nått bra med Got dock. Troligen blir det en Uncharted x, Halo 45, Gears 9 och Jack &Dexter 65 denna generation också som säljer bäst utöver Multiplat titlar som Cod och Fifa

Sony bör dock ligga minst ett år före här då det redan kommer spel 2021 som inte kommer fungera på PS4.
EA har väl teasat om att nästa Battlefield kommer bli ett stort hopp på kommande konsoler, frågan är om dem vågar skippa svagare hårdvara där eller ifall dom kanske gör en minimalistisk version till äldre konsoler kanske.

Det är svårt att skapa nya IP, speciellt från studios som inte är kända än.
Det är väl mindre risk med mindre spel men chansen att lyckas och slå igenom ordentligt blir betydligt mindre.

Jag har oftast inget emot uppföljare, remakes eller reboots, sålänge det sker en intressant utveckling.
FF7:R, RE2:R, The last of US 2, Uncharted 4, GTA 5 och God of War var riktigt bra spel.
Men det är helt klart intressant med nya idéer, men det är bekvämt med att veta att det kommer bra uppföljare.

Btw glöm inte T.Ex. Days gone, Ghost of Tsushima och The order till exempel, Sony försöker ju också med nya IP.

Skrivet av Checker:

Kolla digital Foundry videon som är länkad i nyhetstråden. Men snabb rundown:

Ps5 har 3 lägen för bakåtkompatibilitet.
Ps4 legacy
- ps4 spel utan pro patch. Till exempel gta v och just cause 3.

Ps4 pro legacy
- ps4 spel med pro patch. Till exempel Witcher 3

Ps5 native
- ps4 spel med ps5 patch (likt ps4 pro patch till bas-ps4). Till exempel Days gone

Märk väl att spel som kör i ps5 native mode även körs i bakåtkompatibilitetsläge och är inte samma sak som titlarna som får en så kallad next gen upgrade.

Edit:
Slänger in DF videon här också
https://youtu.be/bKQ6NeTjccA

Native kan ju innebära att den får stöd för Sonys version av "Direct storage".
Utan patch så blir det oftast problem att utnyttja över 10% av lagringshastigheten.

Sen så skulle det kunna innebära stöd för 3D-ljud, högre upplösning, högre FPS och lite annat, men det bästems nog från titel till titel.

PS4 legacy läget beror väl på att det aldrig kom en Pro patch, så finns det Pro patch är det nog alltid Pro versionen som används(ifall inte Native finns såklart).

Medlem

Verkar bli en trevlig maskin. Kul med nya kontroller, de gamla passade mig inte alls. Synd bara att den är så olidligt ful. Det är nog faktiskt den fulaste konsol jag sett.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Snarare 5-8 av vad jag läst.

Ja det verkar variera ganska mycket. Lägsta jag har sett är 4-5 och högsta är 13. Astro Bot är tydligen väldigt batterikrävande för att det använder kontrollens funktioner så mycket.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Den är ju otroligt ful, men hade gärna tagit en ändå

Skrivet av Mo0rbid:

Synd bara att den är så jädra ful

Skrivet av boneless:

Verkar bli en trevlig maskin. Kul med nya kontroller, de gamla passade mig inte alls. Synd bara att den är så olidligt ful. Det är nog faktiskt den fulaste konsol jag sett.

Tycker du verkligen att den är fulare än Japanska Famicom eller Amerikanska Super Nintendot?

Själv så tycker jag att det är kul att dom tar ut svängarna lite, men det är väl subjektivt vad man tycker om utseendet, så jag kan förstå ifall det inte passar alla.
Det kanske kommer moddar som passar flera dock.

Det finns väl de som hellre skulle se en svart eller ha en med trä yta på konsolen, men kul ändå att det blir lite konst över det hela där kunderna tar ställning till om den är snygg eller inte.
Roligare än en svart låda, finns inte mycket att säga där.

För dem flesta så tror jag inte att PS5 slår någon förutom kanske PS3 på den här listan eller den här.

Redaktör
Skrivet av ZF:

Är du säker?

Många enheter har bara den större typen av kontakter, typisk för jordanslutning, men de är inte det ändå. Lätt att missa.

Gamla modellen av PS4pro hade denna ojordad medan nyare modeller fick den mindre. Vilken PS5 redan har från början.

Däremot vill jag minnas att den första PS3 faktiskt hade jordning.

Skrivet av Kapten schimpans:

Oj förlåt nu skrev jag ju helt fel jag menar ju att alla dom grejerna är ojordade.
Då är alltså ps5an också en ojordad ? Är de samma med nyare tv apparater ?
Man vill ju ha allt fixat och korrekt när man ska skaffa nya dyra grejer.

PS5:an har den där lilla kontakten, "Europlug".


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tycker du verkligen att den är fulare än Japanska Famicom eller Amerikanska Super Nintendot?

Själv så tycker jag att det är kul att dom tar ut svängarna lite, men det är väl subjektivt vad man tycker om utseendet, så jag kan förstå ifall det inte passar alla.
Det kanske kommer moddar som passar flera dock.

Det finns väl de som hellre skulle se en svart eller ha en med trä yta på konsolen, men kul ändå att det blir lite konst över det hela där kunderna tar ställning till om den är snygg eller inte.
Roligare än en svart låda, finns inte mycket att säga där.

För dem flesta så tror jag inte att PS5 slår någon förutom kanske PS3 på den här listan eller den här.

Tur att det är insidan som räknas 🙂. Ser ut som en router som smält.

Medlem

PSVR Spel kan tydligen uppdateras för PS5: Blood&Thruth twitter

Hoppas på 1080P/120FPS.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tycker du verkligen att den är fulare än Japanska Famicom eller Amerikanska Super Nintendot?

Själv så tycker jag att det är kul att dom tar ut svängarna lite, men det är väl subjektivt vad man tycker om utseendet, så jag kan förstå ifall det inte passar alla.
Det kanske kommer moddar som passar flera dock.

Det finns väl de som hellre skulle se en svart eller ha en med trä yta på konsolen, men kul ändå att det blir lite konst över det hela där kunderna tar ställning till om den är snygg eller inte.
Roligare än en svart låda, finns inte mycket att säga där.

För dem flesta så tror jag inte att PS5 slår någon förutom kanske PS3 på den här listan eller den här.

Nu är snygghet en generell non issue för mig gällande enheter, men jag tycker inte ps5 är snygg någonstans, ser ut som en aircondition eller nått. Hade hellre haft en spartansk design, likt xboxen just eftersom jag bryr mig så lite. Sen får man väl se om den ens får stå framme för frugan haha.

C64
Medlem

Hur är meny musiken i Ps5 lika deprimerande som Ps4? pling pling plong.....pling....pling pling ...plong

Medlem
Skrivet av C64:

Hur är meny musiken i Ps5 lika deprimerande som Ps4? pling pling plong.....pling....pling pling ...plong

Lol. Jag gillar ändå den "musiken". Bitterljuv, lite deprimerande som du säger men ändå bra på nåt sätt.

C64
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Lol. Jag gillar ändå den "musiken". Bitterljuv, lite deprimerande som du säger men ändå bra på nåt sätt.

Hah jodå brukar ha på ps4 med musiken o ligga på soffan o göra ingenting

Medlem

Kan man vara inloggad på samma konto och spela på ett ps4 och ps5 samtidigt?

Redaktör
Skrivet av Kokkelimokk:

Kan man vara inloggad på samma konto och spela på ett ps4 och ps5 samtidigt?

Ja, funkar i offline-läge i alla fall, jag har Spider-Man igång på båda nu. Kan inte testa online tyvärr, är vissa restriktioner tills PS5:an släpps i Sverige.


signatur
Medlem

En fråga angående ljud. Kör inte PS5 med stöd för Dolby Atmos!?

Hittar bara följande specs:

PS5 Will Support The Following Audio Formats:
Dolby Digital (max 5.1ch)
Dolby Digital Plus (max 7.1ch)
Dolby TrueHD (max 7.1ch)
DTS (max 5.1ch)
DTS-HD High Resolution Audio (max 7.1ch)
DTS-HD Master Audio (max 7.1ch)
AAC (max 5.1ch)
Linear PCM (max 7.1ch)

Om inte så är ju Sony hopplöst efter på sin disc version av konsolen som 4k blu-ray spelare.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Redaktör
Skrivet av Tassel:

En fråga angående ljud. Kör inte PS5 med stöd för Dolby Atmos!?

Hittar bara följande specs:

PS5 Will Support The Following Audio Formats:
Dolby Digital (max 5.1ch)
Dolby Digital Plus (max 7.1ch)
Dolby TrueHD (max 7.1ch)
DTS (max 5.1ch)
DTS-HD High Resolution Audio (max 7.1ch)
DTS-HD Master Audio (max 7.1ch)
AAC (max 5.1ch)
Linear PCM (max 7.1ch)

Om inte så är ju Sony hopplöst efter på sin disc version av konsolen som 4k blu-ray spelare.

Det ska finnas, i alla fall enligt IGN De har gjort en setup-guide för ljud här.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det ska finnas, i alla fall enligt IGN De har gjort en setup-guide för ljud här.

Tack.
Är mer eller mindre som på ps4 då. Vilket är synd.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Skriv svar