Laddningstiderna för Playstation 5 och Xbox Series X jämförs

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

väldigt intressant, prövade klocka laddningstiden på arkham knight på min pc, bara för att.
Tyckte att 1 minut lät som skitlång laddning för en ssd.
30 sekunder, på en gammal western digital HDD 2tb.

Hur kan det ens vara möjligt att min gamla hdd slår laddningstiden med 50 % ?

De börjar mäta från att de startar spelet. Resultatet verkar ligga på ungefär det man kan förvänta sig av en SSD/NVMe, utan optimering för direkt storage. Kommer bli större skillnad framöver när spelen optimeras bättre att nyttja hastigheten i lagringsenheterna.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

väldigt intressant, prövade klocka laddningstiden på arkham knight på min pc, bara för att.
30 sekunder, på en gammal western digital HDD 2tb.

Hur kan det ens vara möjligt att min gamla hdd slår laddningstiden med 50 % ?

Som sagts så kan inte hastigheterna av snabb lagring utnyttjas så det kanske är din processor och övrig I/O som styr.

Sen vet jag inte vad du kör för grafikinställningar, olika inställningar laddar in olika mycket i VRAM.

Du har ju också teori här om att konsolerna kanske ställer ner processorn eller GPU när den kör äldre spel, så det kan också vara en del av problemet.

30 sekunder är lång tid, det borde innebära 3GB förflyttning till VRAM(i rådata, mer vid komprimering), så frågan är vad som behövs mer.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Som sagts så kan inte hastigheterna av snabb lagring utnyttjas så det kanske är din processor och övrig I/O som styr.

Sen vet jag inte vad du kör för grafikinställningar, olika inställningar laddar in olika mycket i VRAM.

Du har ju också teori här om att konsolerna kanske ställer ner processorn eller GPU när den kör äldre spel, så det kan också vara en del av problemet.

30 sekunder är lång tid, det borde innebära 3GB förflyttning till VRAM(i rådata, mer vid komprimering), så frågan är vad som behövs mer.

Ptja, kanske ska peta in spelet på ssd'n istället och se vilken skillnad det är.
Kör på ultra 1440p.

Ambassadör
Xbox

Alldeles oavsett vilken konsol man föredrar så tror jag att vi kan enas om att det är jäkligt skönt att hårdvaran ser ut att hålla riktigt hög nivå överlag den här gången. Mot next-gen!


signatur

Jump in.

Medlem

Series X är inte nådig, snäppet snabbare än PS5.
Kör lite PS4 ( inte PRO) och upplever att laddningstiderna på dem exklusiva spelen tar sin tid.
Så mycket välkommet med snabbare maskiner från båda läger.☝🏼


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Som sagts så kan inte hastigheterna av snabb lagring utnyttjas så det kanske är din processor och övrig I/O som styr.

Sen vet jag inte vad du kör för grafikinställningar, olika inställningar laddar in olika mycket i VRAM.

Du har ju också teori här om att konsolerna kanske ställer ner processorn eller GPU när den kör äldre spel, så det kan också vara en del av problemet.

30 sekunder är lång tid, det borde innebära 3GB förflyttning till VRAM(i rådata, mer vid komprimering), så frågan är vad som behövs mer.

SSD'n gjorde laddningen på 17 sekunder, förvisso värt att tillägga att jag stängt av alla intro videos i spelet så det är väl 20 sekunder eller nått man kan dra av direkt. Men det gjorde ju helt klar skillnad att lägga in det på ssd'n.

Tänkte pressa in en cvme ssd i datorn nästa vecka, ska bli intressant att se om det är någon större skillnad.

Medlem
Skrivet av iz3c0ld:

Nja procentuellt ökar Xbox mer än ps5 i det exemplet ovan? Att klippa 60 sekunder av 90 är bättre än att klippa 90 sekunder av 180.

Personligen så skiter jag i vilket som har förbättrat mest. Snabbast vinner, för mig i alla fall. Men för de som går från ps4 till ps5 lär det vara skitbra oavsett.

Har aldrig haft en ps eller Xbox.
Alltid kört Nintendo, men denna generation blir det kanske båda. Har blivit så bekväm med soffan

Medlem

När man tog upp laddningstider innan de nya konsolerna så var det alltid olika ursäkter, vem bryr sig om lite längre laddningstid? Har du inte några minuter över? Vad spelar det för roll i det stora hela?

Nu är det allt man pratar om, de supersnabba laddtiderna som PC haft i många år.
Jag kan förstå att det är riktigt intressant för de som spelar mycket på konsol eller bara har konsol, för en annan som haft SSD i 10+ år så rycker man lite på axlarna.

Men bra att det äntligen kommit till konsol också, nu skulle även jag kunna tänka mig en konsol utan att tröttna efter 2 veckor för att allt går så slött. Det får kanske bli en PS5:a sen när det har kommit lite mer titlar och det går att få tag i dem, har ingen brådska.

Trevligt att dom lyckas ta väck så mycket av laddningstider.
Får se vilken konsol det blir man inskaffar sej


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

När man tog upp laddningstider innan de nya konsolerna så var det alltid olika ursäkter, vem bryr sig om lite längre laddningstid? Har du inte några minuter över? Vad spelar det för roll i det stora hela?

Nu är det allt man pratar om, de supersnabba laddtiderna som PC haft i många år.
Jag kan förstå att det är riktigt intressant för de som spelar mycket på konsol eller bara har konsol, för en annan som haft SSD i 10+ år så rycker man lite på axlarna.

Men bra att det äntligen kommit till konsol också, nu skulle även jag kunna tänka mig en konsol utan att tröttna efter 2 veckor för att allt går så slött. Det får kanske bli en PS5:a sen när det har kommit lite mer titlar och det går att få tag i dem, har ingen brådska.

Frågan är ganska avancerad och många tycker olika.

-PC har fortfarande problemet att snabb SSD inte kan dra nytta av hastigheten vid spelande.
Konsolernas lagring kommer alltså bli betydligt mycket snabbare vid detta, tills spel patchas och man äger ett kompatibelt grafik kort(typ RTX 3000 series).

-PC har också haft flaskhalsen av att inkludera spelare utan SSD, så SSDs hastigheter har inte kunnat utnyttjas vid speldesign.

-SSD har heller inte varit möjligt för konsolspelare förut(förutom om man sätter i en själv), eftersom att priset varit för högt, så onödigt att klaga på laddningstider som man inte kan göra så mycket åt.

-En del spelare tycker fortfarande inte att laddningstider är ett problem(men dem får nog svårt att gå tillbaka efter dem ägt kommande konsoler, skulle jag tro).

Sen så är jag nyfiken på vad du hade för SSD redan för över 10 år sedan, då en Intel SSD på 120GB kostade 1500Kr 2012.

Förhoppningsvis så får vi laddningstider på ett fåtal sekunder framöver och för egen del gör det stor skillnad.
Jag köpte till och med en SSD till PS4 Pro som i bästa fall halvera laddningstider och fick menyer att flyta på lite bättre.

Men du kanske var en sådan som ryckte på axlarna när SSD kom till PC också, eftersom att RAM-disk var så mycket snabbare?

Medlem

Dom testade PS4 spelen är spel som inte är förändrade på något sätt för att fungera bättre på PS5 vilket bör nämnas då det förmodligen är förklaringen till varför dom inte laddar snabbare trots SSD. Kan förmodligen åtgärdas med en patch från utvecklaren, om dom nu orkar bry sig om att uppdatera spelen till den nya hårdvaran.

Medlem

Vore väldigt förvånad ifall dessa siffrorna håller i längden allteftersom utvecklarna blir mer bekvämamed de olika plattformarna. Hade gärna sett en förklaring till det i sådana fall men tills någon kommer med en sådan ser jag endast detta som missvisande preliminära tester. Instämmer med den generella tonen här inne dock, skönt med två snabba konsoler!


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tid är pengar och därför blir det en krysslåda för min del. Kan inte acceptera att Sonys låda ska ladda spel 20 sekunder långsammare. Bloodborne är nästan ospelbart p.g.a. laddningstider.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Dom testade PS4 spelen är spel som inte är förändrade på något sätt för att fungera bättre på PS5 vilket bör nämnas då det förmodligen är förklaringen till varför dom inte laddar snabbare trots SSD. Kan förmodligen åtgärdas med en patch från utvecklaren, om dom nu orkar bry sig om att uppdatera spelen till den nya hårdvaran.

Skrivet av Proximately:

Vore väldigt förvånad ifall dessa siffrorna håller i längden allteftersom utvecklarna blir mer bekvämamed de olika plattformarna. Hade gärna sett en förklaring till det i sådana fall men tills någon kommer med en sådan ser jag endast detta som missvisande preliminära tester. Instämmer med den generella tonen här inne dock, skönt med två snabba konsoler!

Skrivet av Sillgam:

Tid är pengar och därför blir det en krysslåda för min del. Kan inte acceptera att Sonys låda ska ladda spel 20 sekunder långsammare. Bloodborne är nästan ospelbart p.g.a. laddningstider.

Skämtar ni eller?

Läs tidigare kommentarer så finns det svar där varför laddningstiderna är dåliga och varför PS5 inte drar fördel av sin snabbare lagring vid bakåtkompabilitet.

Och när det kommer till Bloodbore så kanske du borde jämföra med Demon Souls där laddningstiderna verkar vara väldigt korta eller omärkbara.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skämtar ni eller?

Läs tidigare kommentarer så finns det svar där varför laddningstiderna är dåliga och varför PS5 inte drar fördel av sin snabbare lagring vid bakåtkompabilitet.

Vet inte riktigt vad du syftar på när du citerar mitt inlägg. Kollade igenom alla inlägg igen och den enda förklaringen jag hittar verkar stödja det jag själv sa att en patch skulle kunna förbättra laddtiden på dessa äldre spel, eller har jag missat nåt?

Vad jag vet så var Digital Foundry först ut med att göra dessa tester och dom var noga med att poängtera att det faktiskt handlade om helt opatchade spel.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Vet inte riktigt vad du syftar på när du citerar mitt inlägg. Kollade igenom alla inlägg igen och den enda förklaringen jag hittar verkar stödja det jag själv sa att en patch skulle kunna förbättra laddtiden på dessa äldre spel, eller har jag missat nåt?

Vad jag vet så var Digital Foundry först ut med att göra dessa tester och dom var noga med att poängtera att det faktiskt handlade om helt opatchade spel.

Jag menade att det redan skrivits tidigare i kommentarerna och att det också skickades med referens från Tech quicke, FZs test och Microsofts egna utvecklare varför det inte går att använda prestandan.

Så din kommentar upprepar det som redan är klarlaggt, det räcker med tumme upp ifall man håller med.

Edit*Vi har väl inte sett en PS5 patch för detta än, men jag kanske överdriver när jag upplever det som självklart att en patch kan fixa detta.
Miles Morales har ju bra laddningstider, men Days Gone verkar inte ha det även efter patch för annat, så det kanske inte är superenkelt att konvertera hur spelet laddar.

Jag kanske överreagera eftersom att jag upplevde att ni inte läst tidigare kommentarer, även fast det inte var så värst många(lättare att förstå ifall det blir flera sidor).

Medlem

Wow inte trodde jag att de hetaste diskussionerna kring next gen skulle handla om last gen. Tji fick jag:-P.

Tycker Digital Foundry la upp 2 ganska läsvärda artiklar för ett par dar sen. "Recension" av ps5an och en artikel om bakåtkompatibiliteten i densamma. Länkar om nån missat.

https://www.eurogamer.net/articles/playstation-5-review-digit...

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skämtar ni eller?

Läs tidigare kommentarer så finns det svar där varför laddningstiderna är dåliga och varför PS5 inte drar fördel av sin snabbare lagring vid bakåtkompabilitet.

Och när det kommer till Bloodbore så kanske du borde jämföra med Demon Souls där laddningstiderna verkar vara väldigt korta eller omärkbara.

Har redan läst sedan jag skrev min kommentar att detta endast gällde bakåtkompatibla titlar. Men jag vet inte varför jag fick denna reaktionen från dig, argumenterade ju för att dessa preliminära testar antagligen är missvisande. Det stämmer ju oavsett om det hade gällt bakåtkompatibilitet eller ej eftersom folk försöker göra beslut gällande köp och så baserat på det de läser om enheterna.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Har redan läst sedan jag skrev min kommentar att detta endast gällde bakåtkompatibla titlar. Men jag vet inte varför jag fick denna reaktionen från dig, argumenterade ju för att dessa preliminära testar antagligen är missvisande. Det stämmer ju oavsett om det hade gällt bakåtkompatibilitet eller ej eftersom folk försöker göra beslut gällande köp och så baserat på det de läser om enheterna.

Jo precia, men det är ju i stort sätt bevisat tidigare i tråden att det inte kommer handla om samma laddningstider för kommande spel.
Så du behöver inte oroa dig eftersom att chansen att du blir förvånad bör vara 0.

Det finns en förklaring till varför det inte kommer bli så, så du behöver inte ens tänka att du skulle bli förvånad över ett otänkbart scenarie.

Ifall det skulle bli någon titel som får lång laddningstid så är det ett misslyckande från utvecklare som förmodligen inte uppdaterat spelmotorn eller något liknande, vilket inte är så troligt och skulle vara konstigt i så fall.

Jag menar alltså att det du skrev är en självklarhet med tanke på informationen som finns tidigare i kommentarerna, så det verkade som att du inte läst dom utan bara artikeln.
Som jag skrev tidigare så skulle jag haft mer överseende med det ifall det var väldigt många kommentarer(flera sidor), men så är inte fallet denna gång.

Ta inte åt dig för mycket, jag vart bara irriterad över att ni verkade skita i att läsa vad som skrevs innan.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är ganska avancerad och många tycker olika.

-PC har fortfarande problemet att snabb SSD inte kan dra nytta av hastigheten vid spelande.
Konsolernas lagring kommer alltså bli betydligt mycket snabbare vid detta, tills spel patchas och man äger ett kompatibelt grafik kort(typ RTX 3000 series).

-PC har också haft flaskhalsen av att inkludera spelare utan SSD, så SSDs hastigheter har inte kunnat utnyttjas vid speldesign.

-SSD har heller inte varit möjligt för konsolspelare förut(förutom om man sätter i en själv), eftersom att priset varit för högt, så onödigt att klaga på laddningstider som man inte kan göra så mycket åt.

-En del spelare tycker fortfarande inte att laddningstider är ett problem(men dem får nog svårt att gå tillbaka efter dem ägt kommande konsoler, skulle jag tro).

Sen så är jag nyfiken på vad du hade för SSD redan för över 10 år sedan, då en Intel SSD på 120GB kostade 1500Kr 2012.

Förhoppningsvis så får vi laddningstider på ett fåtal sekunder framöver och för egen del gör det stor skillnad.
Jag köpte till och med en SSD till PS4 Pro som i bästa fall halvera laddningstider och fick menyer att flyta på lite bättre.

Men du kanske var en sådan som ryckte på axlarna när SSD kom till PC också, eftersom att RAM-disk var så mycket snabbare?

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad min första SSD var för märke eller pris, men är 1200kr mycket pengar i sammanhanget?
2017 kostade min Samsung 256GB 1500kr och min 1TB SSD gick lös på 3090kr samma år.

Ditt argument med RAMdisk köper jag absolut inte, det är väl inte ens i närheten av att vara samma sak.
Vilken "normal" PC har så mycket ram att man kan ersätta hårddisken mot en RAMDisk?

Det jag ville förmedla var bara att hårddisken var inte så viktig innan när man tog upp argumentet för SSD, men nu när konsolerna har det så är det det största som hänt sedan skivat bröd.

Strunt samma, det är bra att det äntligen kommer till konsol som standard också, det är verkligen på tiden.
När man är van vid SSD så är det mycket svårt att gå tillbaka till vanlig hdd igen, det är en stor anledning till att jag aldrig kunde hålla mig till konsol en längre tid. Det och 30 FPS såklart.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad min första SSD var för märke eller pris, men är 1200kr mycket pengar i sammanhanget?
2017 kostade min Samsung 256GB 1500kr och min 1TB SSD gick lös på 3090kr samma år.

Ditt argument med RAMdisk köper jag absolut inte, det är väl inte ens i närheten av att vara samma sak.
Vilken "normal" PC har så mycket ram att man kan ersätta hårddisken mot en RAMDisk?

Det jag ville förmedla var bara att hårddisken var inte så viktig innan när man tog upp argumentet för SSD, men nu när konsolerna har det så är det det största som hänt sedan skivat bröd.

Strunt samma, det är bra att det äntligen kommer till konsol som standard också, det är verkligen på tiden.
När man är van vid SSD så är det mycket svårt att gå tillbaka till vanlig hdd igen, det är en stor anledning till att jag aldrig kunde hålla mig till konsol en längre tid. Det och 30 FPS såklart.

Själv så körde jag RAMdisk runt 2010 och det fanns instickskort ifall man inte ville använda sina RAM platser till det.
Tror även att man fick behålla sin data efter omstart ifall man hade instickskortet.
32GB minne var inte så dyrt på den tiden och spelen tog mindre utrymme då.
Spelade bland annat Natural-Selection från den.
Problemet och fördelarna är väldigt lika när det kommer till RAM disk, alltså priset och storleken.
I konsol sammanhang så har det varit för dyrt för hur mycket man får plats med helt enkelt, nu är vi på tröskeln till att det är gångbart.

Runt 2010 så var det ingen "normal" PC heller som hade SSD.
Som jag skrev så kostade 120GB 1500Kr 2012, så det var väl runt 2015 eller senare som det började bli standard för gemene man.

Och jag skulle som sagt säga att även jämförelsen mellan PC och konsol är dålig, eftersom PC inte når upp i dessa hastigheter och konsol inte har haft möjligheten till SSD innan.
Så i sammanhanget så är det revolutionerande och det gäller även för PC användare, då mjukvara/hårdvara som kan ta vara på lagringens hastighet är påväg på bred front.

När det kommer till FPS så får man väl hoppas att performance läget blir vanligt framöver, det ser ju lovande ut nu i början i alla fall.
Jag skulle gärna sett 1080/1440p läge eller något liknande för 120 FPS eller 60 med Ray tracing också.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precia, men det är ju i stort sätt bevisat tidigare i tråden att det inte kommer handla om samma laddningstider för kommande spel.
Så du behöver inte oroa dig eftersom att chansen att du blir förvånad bör vara 0.

Det finns en förklaring till varför det inte kommer bli så, så du behöver inte ens tänka att du skulle bli förvånad över ett otänkbart scenarie.

Ifall det skulle bli någon titel som får lång laddningstid så är det ett misslyckande från utvecklare som förmodligen inte uppdaterat spelmotorn eller något liknande, vilket inte är så troligt och skulle vara konstigt i så fall.

Jag menar alltså att det du skrev är en självklarhet med tanke på informationen som finns tidigare i kommentarerna, så det verkade som att du inte läst dom utan bara artikeln.
Som jag skrev tidigare så skulle jag haft mer överseende med det ifall det var väldigt många kommentarer(flera sidor), men så är inte fallet denna gång.

Ta inte åt dig för mycket, jag vart bara irriterad över att ni verkade skita i att läsa vad som skrevs innan.

Ja, inte läser jag igenom varje forumtråd innan jag kommenterar på en artikel. En femma om man snackar om trådar där samma ämne tas upp gång på gång, en annan när det handlar om fräscha nyheter. I alla fall för mig. Anyhoo, hoppas ni får en fin kväll allihopa. Spännande generation! <3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Om man kollar FZ’s tidigare test kring laddningstider så visade ju att det i inte gjorde nån skillnad att boota Xbone-spel från en extern SSD i jämförelse med den interna, så i princip all förkortad laddningstid verkar kunna tillskrivas övrig hårdvara i XseX.

12
Skriv svar