Era största positiva överraskningar?

It's not a lake, it's an ocean
Era största positiva överraskningar?

PS4- och Xbox One-generationen lider mot sitt slut, även om det kommer släppas spel till båda under flera år framöver. Vi håller på att kora de bästa spelen, men vad har överraskat er mest under åren som gått? Det kan vara ett spel, en tjänst, en händelse eller vad som helst.

Game Pass
Det har bara gått drygt tre år, och i dag känns Game Pass som en så självklar del av Microsofts strategi. Men när det utannonserades var jag väldigt överraskad och lite skeptisk. För bra för att vara sant? Vad är haken? funderade jag då. Det visade sig inte finnas någon. Sedan dess är Game Pass oumbärligt.

Xbox One X
Efter att ha släppt en svagare konsol än Sony, som dessutom blev känd som "VHS-modellen", var det lite fantastiskt att se samma team designa Xbox One X, som både var mindre och mer kraftfull.

A Plague Tale
Oj, vad jag överraskades av detta spel. Jag hade väntat mig ett helt OK, kanske rent av bra spel, inte ett så här kompetent och komplett äventyr i alla delar. I min recension konstaterade jag att atmosfären är lika tät som likstanken i A Plague Tale.

Shenmue III
Att spelet inte blev vad många hade hoppats på är en sak. Men att det över huvud taget blev verklighet var en smärre mirakel. Många fans, inklusive jag, hade faktiskt gett upp.

Även om vi mest pratar om PlayStation och Xbox måste jag slutligen även nämna Switch. Efter fiaskot med Wii U var jag djupt skeptisk och ifrågasatte Nintendos chanser att komma tillbaka och bli relevanta igen. Framgångarna för Switch tog mig verkligen på sängen.

Vilka är era största och mest positiva överraskningar under generationen som gick?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Dual Shock 4: Världens skönaste handkontroll.

Grafiken som original PS4 leverade: Spel som Uncharted 4, Horizon, FF7R och Ghost of Tsushima.

PSVR: Mycket bättre och häftigare än vad jag hade trott.

Eftersom tanken var att hålla det positivt så nämner jag inget om Switch

Medlem

Jag fick ett psvr av min fru och var till en början väldigt skeptiskt. Tills jag spelade Astro Bot. Det är inte generationens bästa spel men det var absolut den största wow-upplevelsen jag haft på väldigt länge.

Medlem

räknar vi in pc, så måste det vara pubg, även om h1z1 var först

tog en helt ny genre till mainstream och inspirerade oändligt många kopior.
har inte haft så kul i multiplayer sen cs var nytt

Skribent

Ghost of Tsushima blev en väldigt välkommen överraskning för mig. För mig hade det alltid känts som ett typiskt 3/5-spel som skulle bli någorlunda underhållande men ha lite för mycket av "Ubisoft"-formeln, men det visade sig vara en riktig pärla. Spelvärlden har blivit en av mina favoriter och kändes verkligen levande och naturlig. Lägg därtill en riktigt medryckande story med bra karaktärer.

Sedan hade vi Black Mesa, remaken av Half-Life, som i sin färdiga form verkligen levererade. Bara grejen att kunna lira igenom Xen-delen och tycka att det var en riktigt rolig upplevelse som faktiskt tillförde något var helt otroligt.

Death Stranding var ett spel som jag på förhand verkligen ville gilla, men som jag misstänkte att jag inte skulle orka spela klart om det "bara gick ut på att leverera saker". Och att bara leverera saker var ju i princip allt man gjorde, men under mina timmar tröttnade jag aldrig. Tvärtom kändes det som en väldigt ny och fräsch upplevelse som jag inte fått i något annat spel.

När man helt isolerad vandrade runt i ett avlägset bergsparti där man var tvungen att passa sig för både BT:s och förrädiska stup, och plötsligt stötte på en liten rastplats tillsammans med ett uppmuntrande meddelande som någon annan gamer ute i världen lämnat, då kände man verkligen vad Kojima ville förmedla.

Medlem

FF7 R att de blev verklighet även om jag personligen inte är så förtjust i det.

Medlem

Kingdom Come Deliverance

Långt över förväntan vad ett sådant relativt litet nyskapat team, med så pass sparsam budget lyckades åstadkomma.

Perfekt spel? Absolut inte. Lanserades buggigt, stridsmekaniken behöves poleras mer och efter ett tag blev det alldeles för lätt.

Bland det bästa RPG och överlag openworld-spel hela den här generationen? Utan tvekan.

--

Subnautica

Trodde det bara skulle vara ännu ett typiskt indie openworld byggabas-överlevnads-spel, men det var betydligt mer än så. Lätt bästa spelet i genren.

-

Rocket League

Ett mindre spel från en igen en mindre utvecklare, som lyckades bli kanske det bästa e-sport liret på över ett årtionde.

Medlem

Hellblade - Kom från ingenstans och var verkligen en unik känslosam upplevelse.
Cuphead - Ett fantastiskt kul spel som också är unikt både stilmässigt och gameplay-mässigt.
Last of us 2 - Att de valde den vägen de gjorde med storyn är antingen modigt eller dumdristigt, men ingen kan säga att det inte var en överraskning. För mig blev det ett väldigt bra spel, som nog hade mått bättre av att inte vara en uppföljare.

Medlem

Att jag gick ifrån konsolerna och över till PC.
Jag har till och från önskat att jag köpt en Xbox då många kompisar spelar där än men nja, pc funkade förjäkla bra under alla åren.
Det blev en PS4 tillslut, för något år sen, men den har sambon mest använt.

Medlem

Att Microsoft köpte upp Bethesda samt Zenimax och så vidare var en ganska stor överraskning för mig i alla fall. Förväntade inte mig det. Att Bungie även lyckades köpa sig fria från Activision kom som en överraskning.

Rent spelmässigt, Shadowbringers expansionet åt FFXIV överraskade mig något rejält med hur bra storyn samt karaktärerna var. Jag är inte superglad för spelet som ett MMO men Shadowbringers är lätt ett av mina favoriter när det kommer till story.

Final Fantasy 7 Remake announcement chockade mig när det först visades på E3 det året. Jag minns att jag kände igen musiken men kunde inte riktigt lägga fingret på det och sedan small det för mig. Jag var skakig som bara fan, hade svårt att skriva av ivrighet till min polare. (Har fortfarande inte haft möjligheten att spela FF7R dock...får hoppas på en PC release nästa år eller så.)

Mer än så kommer inte riktigt på tanke just nu.

Edit: Jo. Breath of the Wild. Jag var sent ute och trodde verkligen inte jag skulle älska spelet så pass som jag gjorde. Det gick från att inte vara på min radar överhuvudtaget till toppen på min favoritlista på alla sätt och vis.

Ghost Recon Wildlands var en stor överaskning! Trodde på ett 3/5 spel som man tröttnade på efter ett tag men fan va kul det va! Lika besviken blev man ju dock när de förstörde allt med uppföljaren Breakpoint, fy fan.

Medlem

Blev glad över de många små härliga indie titlarna som överraskade med nya berättargrepp (Edith Finch, FireWatch, Lost Campfire). Att jag skulle bli kär i Nintendo igen och märkte hur handheld för första gången någonsin fungerade för mig och den lilla tid jag kan hitta för spel nuförtiden (Mario Odyssey inte minst). Storheten när Sony gör allt rätt (Uncharted 4, Last of Us, Red Dead) och de som vågar utmana (Detroit: Become Human, DeathStranding).

"Destiny" var en mycket trevlig upplevelse på PS4:an, sedan ville man utforska mer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

PSVR.
Insåg att det här är ett nytt sätt att spela på, speciellt när man spelar allt redan i ca 35år.
Efter det skaffade jag mig ett VR headset för PC och senare Oculus Quest 1 och 2.
Det enda negativa är att många vanliga spel tänker man skulle vara så mycket bättre i VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Half life Alyx: Inte nog med att det är det första officiella Half life spelet på över 10 år, mot alla odds så var det inte en besvikelse.

Battlefield 1: När den första teasern kom till Battlefield 1 så kändes det som om hela internet kokade över. Samtidigt som det årets cod var ännu en framtidsvision så gick Dice tillbaka tidigare än begynnelsen. Kampanjen var också minnesvärd med bra karaktärer och många stunder.

Arma 3,contact: Aliens är kanske inte exakt det folk tänker på när man tänker på Arma. Men av någon anledning så tyckte BI att aliens var vad Arma 3 behövde. Och man lyckades faktiskt skapa en atmosfärisk och minnesvärd expansion.

Prey: Få spel har lyckats skapa känslan av paranoia som Prey skapade. Rymdstationen som allt utspelar sig i är utmärkt designad och ger dig verkligen den där "ensam i rymden" känslan.

Kerbal space program: MOAR BOOSTERS!!!!

Medlem

Prey, enligt mig fick det inte det uppmärksamheten det förtjänade trots höga betyg. Storyn är spännande, vackra miljöer och en fantastisk atmosfär. Enligt mig är det bästa FPSet sedan BioShock .

Medlem

Dragon Quest XI överraskade mig med att vara så välskrivet, det är inget jag förväntar mig från ett JRPG.

Greedfall var en trevlig överraskning också. Var nästan som att spela ett spel av Bioware från mitten av 00-talet.

Omensight, hade noll förväntningar, men en kompis tyckte jag skulle spela det, och oj vad bra det var!

FM-guru
F.d. Sisyr

Sunless Sea, förmodligen. Kommer inte ihåg vart jag fick spelet ifrån (antagligen som ett av flera spel i ett paketpris), och minns att jag tyckte det såg lite B ut. Installerade det i alla fall en dag för att åtminstone testa det.

Ett av de mest välskrivna spelen någonsin. Fantastiskt manus och world building.

Medlem

Disco Elysium

Min första tanke lär jag såg bilder var en sorts Baldurs Gate fast i ny setting. Men det var det första rollspelet där man verkligen VERKLIGEN kunde rollspela. Inte bara välja typ ond/god
Lägg till briljant världsbygge, och hela systemet med skills och inre monologer...

Och sen var det skitbra också! 98% av 100i min bok.

Medlem

Hellblade - Senua´s Sacrifice tog mig med storm, redan efter den första trailern var jag fast. Ett spel som verkligen kom från ingenstans, tog ett svårt ämne och inkorporerade det i ett fantastiskt spel helt naturligt, inte som en påklistrad gimmick. Att det sedan är svinsnyggt och lagom svårt är bara grädde på moset.

Generation Zero - Jag vet att många kände sig besvikna över det här spelet men för mig som är uppvuxen i skärgården känns det extra läskigt att se en så välbekant miljö förvandlas till en dödsfälla. Jag spelar dessutom solo, så det är extra stämningsfullt


signatur

War, War never changes...

1
Skriv svar