Recension - Assassin's Creed Valhalla

Robot
Recension - Assassin's Creed Valhalla

Ubisofts senaste både lyckas och misslyckas med att flörta med såväl The Witcher 3 som Red Dead Redemption. Jocke Bennet invaderar de brittiska öarna, och vilken vacker smältedegel han finner.

#assassins-creed-valhalla, #betyg, #recension


Medlem

Ubisoft kan bara inte få ut 5 av 5 spel, det går lixom bara inte. Dom håller bra kvalité typ 3/5 4/5 men mäktar aldrig med det där riktigt magiska spelen. Phoenix rising kommer också "bara" bli 4 av 5, ser i framtiden att det blir så

Medlem

Oj, det var som tusan. Trodde inte alls på det här spelet.
Mitt största problem med Ubisoft har nästan alltid varit att man har roligt som fan i tio timmar sedan gör man samma saker i 80 timmar och man är dötrött på spelen långt innan man är i mål.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dex
Medlem

Mycket härlig läsning! Bra skrivet och blev väldigt sugen på att spela det nu!

Men är inte riktigt med vad du menar med andra spelares skapelser. Kan man skapa en NPC som andra spelare kan interagera med? Riktigt tråkigt om man måste se andra spelares namn som du skrev. Får verkligen hoppas att man kan stänga av det annars så fort som möjligt!

Medlem

Spelat bokat sen en tid tillbaka, återstår att se om det kommer en XsX imorgon eller inte


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Trodde faktiskt detta skulle floppa, eller i bästa fall vara mellanmjölk. Har köpt en månads Uplay+ för detta och Watch Dogs Legion dock, ska bli intressant att testa.

Medlem

" Men jag kan inte komma ifrån känslan av att det här hade mått så mycket bättre av att vara en början på en helt ny serie. Fri från Creed-bojorna, med lönnmördare, templars, Abstergo, tidsresor och påklistrade nutida kommentarer."

Ja, vi som spelat AC ett tag tycker det om Black Flag också. Det spelet släpptes för 7 år sedan och Ubisoft hade kunnat göra ett separat piratspel med många olika skepp och ny gameplay utifrån det, men inget har hänt. S&B är inte samma sak, det var inriktat på multiplayer från början.

Medlem

Spännande Betyg som väntat. Ser fram emot ~100h i detta.

Borde förresten gå att låsa upp med australisk VPN kl 14:00 i dag för de som kör med Ubisoft+.

Redaktör
Ponny

Puh! Skönt. En lättnad, ärligt talat. Hade lite orolig magkänsla senaste gången jag testade det, men gott att det håller så här hög klass. Vackert skrivet, Jocke! Sedan kommer väl sådana som jag med andra saker att bocka av då jag kört hela serien från början till slut. (Till exempel: är Layla någon att bry sig om den här gången? Jag vill ju kunna bry mig om ramverket till handling igen. Har inte gjort sedan Black Flag.)

Hur som helst, ska bli riktigt kul att påbörja resan imorgon.


signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd

En fråga angående detta:
+ Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed

Är det pre- eller post origin som menas här?
Själv gillar jag inte riktigt vad dom gjorde med origins och senare utan vill hellre ha en mer klassisk Assassin's creed upplevelse.
Är det som origins och odyssey hamnar det nog i skippa lådan


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Gnällkuk

Ligger i linje med vad jag förväntade mig faktiskt, det här är första AC-spelet jag överväger att spela. Det enda som tilltalat mig innan har varit Black Flag och båtstriderna men här känns det som att det faktiskt kan vara rätt kul över hela brädet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Fragtjuv

Hur känna det att ha spelet ut ett AC nu då? För det gjorde du väl


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Checker:

En fråga angående detta:
+ Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed

Är det pre- eller post origin som menas här?
Själv gillar jag inte riktigt vad dom gjorde med origins och senare utan vill hellre ha en mer klassisk Assassin's creed upplevelse.
Är det som origins och odyssey hamnar det nog i skippa lådan

Tänkte samma här, lirade dock igenom både origins och odyssey bara för att, men fastnade aldrig för dem. Har aldrig varit förtjust i RPG öht och gillar det inte mera nu heller.

Min gissning är att de som gillar spel som God of war och Witcher förmodligen kommer att digga Valhalla.

Frilansare
Skrivet av SunShine:

Oj, det var som tusan. Trodde inte alls på det här spelet.
Mitt största problem med Ubisoft har nästan alltid varit att man har roligt som fan i tio timmar sedan gör man samma saker i 80 timmar och man är dötrött på spelen långt innan man är i mål.

Quest-systemet lyckas bra med att få dig att hålla en balans mellan utforskande, side quests och main story. Sen kan jag inte LOVA att någon som harvat igenom både Odyssey och Origins med 80 timmar på vardera kommer tycka att det här är lika fräscht. Men jag hoppas, för spelet lyckades med något de tidigare inte gjort - att fånga mitt intresse.

Hur är det då med den menlösa grinden som vi hade i Odyssey och Origins? Kan man spela story missions utan att behöva plocka blommor och slakta menlösa vakter i flera timmar mellan vartannat uppdrag för att komma upp i rätt level för att kunna spela ett nytt uppdrag och ha en chans att klara det?

Medlem

oh ett assassin creed spel som man kan gilla!

Får se om det blir ett köp.. helt för många spel nu men helt klart intresserad

Medlem

Redan förbokat Ultimate Edition! Blir det första spelet som får äran att spelas på nya boxen i morgon

Medlem

Tack för en bra recension. Köper gold edition nästa år när alla DLC kommit samt det är på minst 50% rea.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Frilansare
Skrivet av Dex:

Mycket härlig läsning! Bra skrivet och blev väldigt sugen på att spela det nu!

Men är inte riktigt med vad du menar med andra spelares skapelser. Kan man skapa en NPC som andra spelare kan interagera med? Riktigt tråkigt om man måste se andra spelares namn som du skrev. Får verkligen hoppas att man kan stänga av det annars så fort som möjligt!

Ja det var kanske lite otydligt, och jag är inte riktigt säker på hur systemet fungerar. Det står hur som helst jomsvikingar runt om i världen, och i texten står de att de tillhör den eller den spelaren, och att du nu kan rekrytera dem. Det kan vara den "löjtnant" som varje spelare skapar och kan modifiera. Väldigt illusionsdödande är det hur som helst. Ska gräva ner mig mer i det och återkomma.

Skrivet av Checker:

En fråga angående detta:
+ Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed

Är det pre- eller post origin som menas här?
Själv gillar jag inte riktigt vad dom gjorde med origins och senare utan vill hellre ha en mer klassisk Assassin's creed upplevelse.
Är det som origins och odyssey hamnar det nog i skippa lådan

Alltså, ju längre från Creed-loren de kommer desto bättre i min mening. Och jag har ju aldrig fastnat för serien ordentligt vare sig post eller pre Origins.

Skrivet av NoiizeR:

Tänkte samma här, lirade dock igenom både origins och odyssey bara för att, men fastnade aldrig för dem. Har aldrig varit förtjust i RPG öht och gillar det inte mera nu heller.

Min gissning är att de som gillar spel som God of war och Witcher förmodligen kommer att digga Valhalla.

Tror också det!

Frilansare
Skrivet av Espresso_Bengt:

Hur är det då med den menlösa grinden som vi hade i Odyssey och Origins? Kan man spela story missions utan att behöva plocka blommor och slakta menlösa vakter i flera timmar mellan vartannat uppdrag för att komma upp i rätt level för att kunna spela ett nytt uppdrag och ha en chans att klara det?

Har inte kört ett enda grinduppdrag! Om man nu inte räknar räder som griind, men jag tycker de är för djupa för det, och ofta väldigt underhållande. Har aldrig hamnat i situationen där jag inte kan spela vidare pga för låg level.

Jo ok, jag plockade fem örter till min sierska för att hon skulle brygga en brygd åt mig. Jag blev wasted och hamnade i Valhalla...

Medlem

Bra recension, väl skriven!

Den gjorde mig ännu mer hajpad nu inför morgondagen då min SX anländer tillsammans med just Valhalla.

Härliga tider!

Medlem
Skrivet av SunShine:

Oj, det var som tusan. Trodde inte alls på det här spelet.
Mitt största problem med Ubisoft har nästan alltid varit att man har roligt som fan i tio timmar sedan gör man samma saker i 80 timmar och man är dötrött på spelen långt innan man är i mål.

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Medlem

Oj! Detta låter som nåt för mig. Jag har inte gillat AC sen 2an, som jag tyckte var grymt, även om jag provspelat 3, 4, Origins mfl.

En petitess men min dagisfröken från när jag var liten hette Eivor. Det stör mig nåt obeskrivligt 😂

Skrivet av Joakim Bennet:

Har inte kört ett enda grinduppdrag! Om man nu inte räknar räder som griind, men jag tycker de är för djupa för det, och ofta väldigt underhållande. Har hamnat i situationen där jag inte kan spela vidare pga för låg level.

Jo ok, jag plockade fem örter till min sierska för att hon skulle brygga en brygd åt mig. Jag blev wasted och hamnade i Valhalla...

OK, så det finns lite grind om det är så att man hamnar i situationen där man inte kan lira vidare pga för låg level men det låter som det är överkomligt jämfört med Odyssey och Origins?

Medlem

Ser trevligt ut tycker jag. Hade dock gärna sett två separata storys, en för manlig Eivor och en för kvinnlig Eivor. Kanske en story för vardera sida av slagfältet? Ännu roligare om de båda knuts samman och möts någonstans, Eivor vs. Eivor.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Tyckte om AC: Odyssey men tröttnade efter bara några timmar pga tekniskt strul och dålig optimering såsom stuttering.
Bättre med Valhalla?

Medlem
Jäsiken asså!

Jocke! Den där recensionen fick nog mig intresserad av ett AC för första gången sen AC Black Flag!
Bra och underhållande skrivet! Tack å bock för bra innehåll!


signatur

/MJ

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Ja det var kanske lite otydligt, och jag är inte riktigt säker på hur systemet fungerar. Det står hur som helst jomsvikingar runt om i världen, och i texten står de att de tillhör den eller den spelaren, och att du nu kan rekrytera dem. Det kan vara den "löjtnant" som varje spelare skapar och kan modifiera. Väldigt illusionsdödande är det hur som helst. Ska gräva ner mig mer i det och återkomma.

Alltså, ju längre från Creed-loren de kommer desto bättre i min mening. Och jag har ju aldrig fastnat för serien ordentligt vare sig post eller pre Origins.

Tror också det!

Ja förhoppningsvis är detta något som kan stänga av i en patch som kommer snart då precis som du säger tycker jag att sådant kan ta bort mycket av känsla i ett singelplayer spel.

Annars får man hoppas att det inte dyker upp för ofta!

Frilansare
Skrivet av Espresso_Bengt:

OK, så det finns lite grind om det är så att man hamnar i situationen där man inte kan lira vidare pga för låg level men det låter som det är överkomligt jämfört med Odyssey och Origins?

Nej, fel av mig! Jag glömde ett ord: "aldrig"!

Frilansare
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Tycker faktiskt att Ubi är och nosar på den känslan nu, med Valhalla. Fortsätter de så kanske deras nästa spel kan bli en fullpottare!

Skriv svar