Recension - Assassin's Creed Valhalla

Frilansare
Skrivet av mats:

Jocke! Den där recensionen fick nog mig intresserad av ett AC för första gången sen AC Black Flag!
Bra och underhållande skrivet! Tack å bock för bra innehåll!

Kul! Och ja, Vahalla fick mig ordentligt intresserade av ett AC-spel för första gången sedan... buggfesten Unity.

Frilansare
Skrivet av Miindz:

Tyckte om AC: Odyssey men tröttnade efter bara några timmar pga tekniskt strul och dålig optimering såsom stuttering.
Bättre med Valhalla?

Finns en del tekniska problem, men det kändes som att det blev bättre i och med den första patchen vi recensenter fick, och konstigt nog även ju längre in i spelet jag kom.

Medlem
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Det är en bra fråga. En kompis till mig kallar det för "Ubisoft sjukan" haha. Han tycker alla spel som de släpper har den tendensen. De gör helt otroliga världar o har jättebra idéer ändå tröttnar man snabbare på deras spel än någon annans typ


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Synd att jag inte kan spela spelet, då Ubisoft+ som jag prenumerera på har problem med betalningar och deras support vill inte hjälpa till...sorgligt! Någon annan här med samma problem?

Medlem

Synd att dom inte kunde gå hela vägen och total skippa Assassins Creed delen, för mig var det redan där och nosade med Black Flag men varje gång man helt plötsligt hamnade i nutiden tappade jag helt inlevelsen, eller dessa jävla torn och ikoner, var är upptäckarglädjen liksom?

Det låter ändå skoj, kanske blir ett köp om något år eller två på rea, om jag minns det då.

Skägg.
10 Chambers

*Installerar på Series X*


signatur
Medlem

Kanske man skulle ta och pausa sin bojkott av Uplay någon vecka... Frågan är dock om det går att modifiera spelfilerna så att man kan heta något annat än Eivor? Det namnet är lite för mycket gaggig gammtant imo.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Tack för trevlig läsning. Blir att köra på PS5 när jag får tag i ett.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

*Installerar på Series X*

Wait, that's illegal!

Medlem

Verkar ju ganska gjutet detta ju. Det trodde jag inte att Ubisoft hade i sig längre. Så det blir kanske ett köp. Har hela mitt liv drömt om att spela en skäggig man vid namn Eivor.

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Jag förutsätter att om det här lyckas charma Jocke såpass, så är det nog en garanterad 5/5 för mig som faktiskt gillar Assassin's Creed!


signatur

Jump in.

Medlem

Varit sugen på detta och mer så nu med denna recension. Står och tvekar på om man ska skaffa det till vanlilla PS4 eller vänta till nästa år någon gång när man kanske får sin femma. Någon som hört hur det flyter på den klassiska PS4an? Inte hittat mer än att PS5 kör 4k och PS4 1080p, vilket är allt min TV klarar ändå så det gör mig inget.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Varit sugen på detta och mer så nu med denna recension. Står och tvekar på om man ska skaffa det till vanlilla PS4 eller vänta till nästa år någon gång när man kanske får sin femma. Någon som hört hur det flyter på den klassiska PS4an? Inte hittat mer än att PS5 kör 4k och PS4 1080p, vilket är allt min TV klarar ändå så det gör mig inget.

Du kan köpa det på PS4 och uppgradera version till PS5 sedan.
https://www.pushsquare.com/guides/ps4-to-ps5-all-games-with-c...

Så om det är att betala dubbelt du är rädd för så behöver du icke vara orolig. Om du däremot är rädd för att spelupplevelsen ska vara kass på PS4 i förhållande till PS5 så kan jag icke hjälpa dig.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Du kan köpa det på PS4 och uppgradera version till PS5 sedan.
https://www.pushsquare.com/guides/ps4-to-ps5-all-games-with-c...

Så om det är att betala dubbelt du är rädd för så behöver du icke vara orolig. Om du däremot är rädd för att spelupplevelsen ska vara kass på PS4 i förhållande till PS5 så kan jag icke hjälpa dig.

Det är bra, men det är mer det senare jag är orolig för. Ska jag ändå vänta ett år kan jag lika gärna plocka upp det på rea, vet att Days Gone funkade rätt kasst på vanliga PS4, iallafall vid släpp. Men jag antar att jag antingen får chansa eller vänta och se vad folk säger. Tack ändå!

Medlem
Skrivet av JackFlack:

Synd att jag inte kan spela spelet, då Ubisoft+ som jag prenumerera på har problem med betalningar och deras support vill inte hjälpa till...sorgligt! Någon annan här med samma problem?

Jag hade problem att aktivera det när mitt kort var sparat. Efter att jag tog bort det och slog in det manuellt i köpet så fungerade det dock. Vad har du för problem mer exakt?

Inaktiv

Tycker 2020 bara bjudit på mellanmjölk till spel hittills. Riktigt ljummet år.
Kan detta vara spelet som vänder den känslan äntligen?
Annars hänger det på CP2077 i december.

Ska prova Valhalla efter jobbet imorgon.
Kollade på ACG's recension (för han och jag brukar tycka ungefär samma) och han var generellt positivt men klagade lite på stridssystemet.

Medlem

Vid en överblick ser det bra ut, men vid närmare granskning ser grafiken ibland lite tråkig ut. Hästarnas man ser ut som dött gräs och deras ögon är livlösa. Soldater ser lite plastiga ut här och där, långt ifrån alla modeller har fått samma kärlek. Stora problem med "clipping" från sköldar till grisöron. Men sånt får man leva med.

Striderna däremot ser mera ut som att vapnet buggar igenom en textur med "blod" utan egen fysik som kommer ut på fel ställe och i fel riktning. Inte riktigt den barbariska känslan av stål som möter kött, men kanske hade förväntningarna för högt ställda efter trailern.

Utgår nu bara från de screens jag ser här. Har jag helt missat en trevlig skademodell får ni gärna korrigera mig. RDR2 höjde ribban där och hade hoppats på lite lemlästning och brutalitet i ett vikingspel från 2020. Kanske det bara är ett nytt spel i en gammal spelmotor?

Medlem
Skrivet av Song17:

Jag hade problem att aktivera det när mitt kort var sparat. Efter att jag tog bort det och slog in det manuellt i köpet så fungerade det dock. Vad har du för problem mer exakt?

Jag har försökt göra som du skriver ovan, men inget händer! Den ändrar inte ens till ett annat kort, utan det står samma, trots att jag tagit bort den. När jag gör en ny beställning med nytt kort, då säger den; "Grattis du har redan en prenumeration", men så fort jag går ur och ska starta ett spel, står det att jag inte har någon prenumeration. Sen säger den oå ibland att det är något fel med din betalning, men min bank har reserverat 149 kr, och jag har mer än så på kontot...
Men jag läser i forum att flera har detta fel,, men samma där så får de ingen hjälp av supporten!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Trodde faktiskt detta skulle floppa, eller i bästa fall vara mellanmjölk. Har köpt en månads Uplay+ för detta och Watch Dogs Legion dock, ska bli intressant att testa.

Jaså är det med plus dag ett?

Medlem

Köp dag 1 minsann!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Jag tycker Red Dead Redemption 2 är överskattat. Tröttnade efter kanske 20 timmar. Vet att det är många som gillar det, och det är inget dåligt spel. Men verkar som Rockstar-spel undviker en del kritik bara för att det är Rockstar. För Ubisofts spel är det ofta tvärtom, en del som klagar utan att ens ha spelat spelet de klagar på.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tycker Red Dead Redemption 2 är överskattat. Tröttnade efter kanske 20 timmar. Vet att det är många som gillar det, och det är inget dåligt spel. Men verkar som Rockstar-spel undviker en del kritik bara för att det är Rockstar. För Ubisofts spel är det ofta tvärtom, en del som klagar utan att ens ha spelat spelet de klagar på.

Kan också vara för att Rockstar släpper tre spel per decennium, Ubisoft släpper tre per år. Då blir det tjatigt.

Medlem

Stödjer spelet raytracing och DLSS på pc?

Medlem

Ser verkligen fram emot att spela detta.
Lagom att klara av innan Cyberpunk kommer!

Medlem

Vikingar med nyanser, fanns dom?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Cyberz:

Jaså är det med plus dag ett?

Japp, har gått att preloada också som Uplay+-medlem. Det är även Ultimate Edition som ingår, dvs den som kostar 1 000 spänn annars.

Avstängd

Bra recension! Jag gillar AC och Vikings så detta kommer nog bli årets spel för min del. Har inte känt mig lika hypad på Cyberpunk.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag är inte heller något stort fan av tidigare Assassin's Creed , men jag har kört igenom typ hela Odyssey och det är ju sjukt bra, hoppas Valhalla håller samma nivå!

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Kan också vara för att Rockstar släpper tre spel per decennium, Ubisoft släpper tre per år. Då blir det tjatigt.

Ja, det är ett problem för Ubisoft. Säger inte att deras spel är mästerverk, bara att de ibland får oförtjänt mycket kritik.

Frilansare
Skrivet av Lilagröt:

Stödjer spelet raytracing och DLSS på pc?

Inget stöd för det i dagsläget, vad jag vet.

Skriv svar