Recension - Assassin's Creed Valhalla

Medlem

Det låter som att vi kanske har liknande uppfattning angående AC. Jag har tidigare bara tagit steget att prova Odyssey, och jag tyckte det kändes för fasadartat. Man visste att det endast var ikonerna som innebar nånting, allt mellan ikonerna var window dressing. Och så det här med att det inte är någon idé att ta sig an överlevlade fiender tyckte jag var så urbota synd. Det hade kunnat rädda spelet, om man kunde utmana sig själv att ta sig an en ursvår fiende och få rejäl belöning för det. Men så är det balanserat så att det typ inte ska gå att vinna, och belöningen är typ som för en lätt fiende.

Som någon här ovanför säger angående Witcher, RDR och Dark Souls, att de håller en engagerad. Jo det stämmer. Som sandlådespel sett så tycker jag dock Witcher och RDR tappar lite, då de har lite tråkig loot och även de lite fasadartade NPC:er. Vad gäller open world/sandlåda så är det bara Fallout och Elder Scrolls som för mig håller måttet, då det går att interagera med objekt och NPC:er på ett helt annat sätt, det är liksom ett stort system bakom som alltid gäller. I alla andra spel känns NPC:er och objekt antingen instanserade eller tomma på innehåll. Men spel kan leva på sin känsla och sitt engagemang, för en genomspelning åtminstone, vilket var vad Witcher 3 och RDR 2 gav mig. Men sen inte mer. Då krävs det sjukt gameplay som i Dark Souls, eller oerhörda valmöjligheter som i nyssnämnda Bethesdaspel. Eller kanske beroendeframkallande lootsystem som i en del hack 'n' slash. Frågan är om Ubisoft kan bidra med något av det.

Skrivet av Dex:

Mycket härlig läsning! Bra skrivet och blev väldigt sugen på att spela det nu!

Men är inte riktigt med vad du menar med andra spelares skapelser. Kan man skapa en NPC som andra spelare kan interagera med? Riktigt tråkigt om man måste se andra spelares namn som du skrev. Får verkligen hoppas att man kan stänga av det annars så fort som möjligt!

Fanns väl första gången i Watchdogs att de blandade in "frivilliga" möten med andra spelare. Går garanterat att stänga av och spela "offline"

Skrivet av Kris:

Ser trevligt ut tycker jag. Hade dock gärna sett två separata storys, en för manlig Eivor och en för kvinnlig Eivor. Kanske en story för vardera sida av slagfältet? Ännu roligare om de båda knuts samman och möts någonstans, Eivor vs. Eivor.

Det känns redan väldigt gjort i Odyssey

Tycker själv att foto funktionen var rätt kul både i origins och odyssey. Med en så pass stor värld va det svårt att urskilja intressanta saker från en fjuttig skatt med nått menlöst vapen. Då fatta man att nåt va mer intressant om nån tagit kort i närheten och hintat om att "nått händer" här typ

Slutligen vill jag fråga dig Joakim Bennet en fråga!

Om du inte skulle recenserat Valhalla, skulle du kört 20 timmar och tröttnat som du brukar på AssCreed eller känns det verkligen som du fastnade även i början?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

"Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed"

Nog för att jag förstår... Men det känns ju inte riktigt som det borde vara ett plus.

Medlem

Känns världen för stor och storyn onödigt lång? Tänkte på att jag ledsnade efter ett tag på Origins och Odyssey för de var så meningslöst stora bara för sakens skull och den utdragna storyn med tråkiga fillers. Eller är det perfekt som Black Flag?

Medlem

Fasen också, hade lite självisk hoppats på 3 eller mindre eftersom jag inte har så mycket tid just nu...
Nåväl, bra för Ubisoft och alla som har tid och gillar

Ny Geforce drivisar ute ... kan va bra om ni ska lira inatt/ imorrn


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det är lite populärt att klaga på ubisoft och visst är det mycket samma formula i många av deras spel. Tycker att de tog ett stort steg framåt i och med Origins för AC serien. Tror mycket ligger i att de så ofta släpper sina spel och som någon annan sa skulle de nog ha mer cred om de glesade ut sina släpp lite mer och lät dem mogna lite (som de gjorde mellan syndicate och origins). Man måste ju ge dem eloge för alla världar de bygger, för de kan de. Är rätt pepp på detta, men det får bli som med WD:Legion att köpa när det patchats lite och kommer ned i pris.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

*Installerar på Series X*

Hur lång tid tar en installation?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur lång tid tar en installation?

Från skiva så tar det lika lång tid som på One och One X ungefär, dvs ganska segt, om jag förstått det rätt. Kan ha fel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Freakon:

Hur lång tid tar en installation?

Inte längre än vanligt och inte dramatiskt snabbare heller. Har inte klockat dem kliché har inte reagerat på farten.


signatur
Medlem

Låter som att det har lite trevliga aspekter åtminstone. Gillar det om att man inte stressas till att beta av allting på kartan etc. Något som brukar vara det som sabbar spelupplevelsen i såna här spel för mig.

Blir väl ett köp när det är på rea i framtiden.

Frilansare
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Slutligen vill jag fråga dig Joakim Bennet en fråga!

Om du inte skulle recenserat Valhalla, skulle du kört 20 timmar och tröttnat som du brukar på AssCreed eller känns det verkligen som du fastnade även i början?

Nej, jag skulle inte ha tröttnat! Det första jag gjorde efter att recensionen var publicerad var att ladda en sparfil och byta kön, för att se vilka nya val som uppstod. Det ska tydligen vara några stycken!

Frilansare
Skrivet av Ftmch:

Låter som att det har lite trevliga aspekter åtminstone. Gillar det om att man inte stressas till att beta av allting på kartan etc. Något som brukar vara det som sabbar spelupplevelsen i såna här spel för mig.

Blir väl ett köp när det är på rea i framtiden.

Kände verkligen inte den stressen, och det brukar jag göra.

Frilansare
Skrivet av Fr0gg0.:

Känns världen för stor och storyn onödigt lång? Tänkte på att jag ledsnade efter ett tag på Origins och Odyssey för de var så meningslöst stora bara för sakens skull och den utdragna storyn med tråkiga fillers. Eller är det perfekt som Black Flag?

Nej storyn är inte för lång. Den är väldigt välskriven, och känns mer fokuserad än i de två tidigare titlarna. Kanske på bekostnad av valmöjligheter, men sådant har det ändå gått inflation i på sistone.

Frilansare
Skrivet av anon_78917:

"Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed"

Nog för att jag förstår... Men det känns ju inte riktigt som det borde vara ett plus.

Fast jo, för MIG är det ju det. Tror även att de som verkligen gillar hela Creed-loren kommer att få sitt. De som inte gör det har lite lättare att undvika den här. Man behöver till exempel inte leta upp de animus-anomalier som finns lite överallt.

Medlem
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Jag satte mig ner för att spela Odyssey igår igen, det enda spelet i serien jag inte spelat klart huvudstoryn på, och jag tröttnade efter typ en halvtimme. På något vis känns det som att spelet är så öppet att man tappar bort storyn nästan helt, där är typ 15 huvuduppdrag att välja på samtidigt, utöver alla tusentals sidouppdrag man stöter på varannan meter. Det är bara för mycket helt enkelt, jag saknar lite den mer uppstyrda forumlan från tidigare spel. Håller tummarna att huvudstoryn blir lättare att följa i Valhalla.

Skrivet av Joakim Bennet:

Nej storyn är inte för lång. Den är väldigt välskriven, och känns mer fokuserad än i de två tidigare titlarna. Kanske på bekostnad av valmöjligheter, men sådant har det ändå gått inflation i på sistone.

Bra, det låter som att det är lite det som jag tycker har saknats i Origins och Odyssey.

Skrivet av Joakim Bennet:

Nej, jag skulle inte ha tröttnat! Det första jag gjorde efter att recensionen var publicerad var att ladda en sparfil och byta kön, för att se vilka nya val som uppstod. Det ska tydligen vara några stycken!

Ok 👌 låter bra 😊
Det kanske stod i texten men du körde så animus fick välja första gången va?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Frilansare
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ok 👌 låter bra 😊
Det kanske stod i texten men du körde så animus fick välja första gången va?

Nä körde Killvor! (Men växlade några gånger för dottern ville vara Tjejvor när hon skulle rida hästar och klappa vargar och hoppa från tak!)

Medlem
Köp på dag ett.
Skrivet av Joakim Bennet:

Och det är något fint med ett företag som Ubi låter en före detta trummis från det högst kontroversiella, norska black metal-bandet Gorgoroth vara med och gör soundtracket till en blockbuster som Valhalla.

Kul kuriosa och väldigt bra recension!

Fick mig att minnas tillbaka på ett gammalt klipp med Gorgoroths galna sångare, Gaahl.

Det blev ett köp imorse och jag satte det på nedladdning innan jag gick till jobbet så att jag kan spela när jag kommer hem. Jag blev glad av att läsa att stressen över side quests osv inte är särskilt påtaglig i spelet då detta är något som kan få mig att känna mig utmattad väldigt fort i open-worldspel. Det ska bli kul att prova!

Skrivet av Joakim Bennet:

Nä körde Killvor! (Men växlade några gånger för dottern ville vara Tjejvor när hon skulle rida hästar och klappa vargar och hoppa från tak!)

Haha ”hoppa från tak”

Kanske spoiler men tror du man förlorar nått av storyn om man väljer Kön själv ?

Vill med va Killvor egentligen men rädd att missa nått om jag inte kör ”default”


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Frilansare
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Haha ”hoppa från tak”

Kanske spoiler men tror du man förlorar nått av storyn om man väljer Kön själv ?

Vill med va Killvor egentligen men rädd att missa nått om jag inte kör ”default”

Alltså "missa" är ju så relativt. Upplevelsen av att inte byta kön bara för att en framtidsmaskin vill det överväger för min del eventuella val som jag går miste om.
Men jag är ju å andra sidan en sån som oftast bara kör igenom spel och får ett slut, som för mig är det rätta slutet.

Medlem
Jag är en enkel man

1. Jag tittar på The last kingdom och Vikings.
2. FZ ger spelet en fyra. Ifrågasätter sällan eller aldrig FZ:s recensioner. Känns som en av få sidor som fortfarande är objektiva.

Ett köp såklart.

Tack herr recensent.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Skrivet av Joakim Bennet:

Alltså "missa" är ju så relativt. Upplevelsen av att inte byta kön bara för att en framtidsmaskin vill det överväger för min del eventuella val som jag går miste om.
Men jag är ju å andra sidan en sån som oftast bara kör igenom spel och får ett slut, som för mig är det rätta slutet.

Tänkte storymässigt om nånting försvinner från helheten.
I bästa fall är anledningen att animus väljer bara Ubis förklaring att man kan välja kön med samma Namn på karaktären


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Är det någon vet exakt tid man kan börja spela på PC?
Har det installerat o klart på Epicgames men det är fortfarande spärrat...
EDIT
Det gick igång nu!

Dex
Medlem
Skrivet av Syltlöken:

Är det någon vet exakt tid man kan börja spela på PC?
Har det installerat o klart på Epicgames men det är fortfarande spärrat...

Funkar för mig på Ubisoft+ just nu iallafall.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag tycker Red Dead Redemption 2 är överskattat. Tröttnade efter kanske 20 timmar. Vet att det är många som gillar det, och det är inget dåligt spel. Men verkar som Rockstar-spel undviker en del kritik bara för att det är Rockstar. För Ubisofts spel är det ofta tvärtom, en del som klagar utan att ens ha spelat spelet de klagar på.

Vafan och Jag som är halvvägs genom andra genomspelningen, av rdr2. Kan inte få nog. Men det är väl tur att folk tycker lite olika


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte längre än vanligt och inte dramatiskt snabbare heller. Har inte klockat dem kliché har inte reagerat på farten.

Tack för svar.

Lite trist att läsa, förväntade mig väldigt snabba installationer i relation till hur de är idag.

Kommer säkert med tiden.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Vafan och Jag som är halvvägs genom andra genomspelningen, av rdr2. Kan inte få nog. Men det är väl tur att folk tycker lite olika

Så är det, jag vet att många gillar RDR2 och det är helt ok.

Den mest intressanta frågan är dock - Vem skulle finna i en 1on1 battle mellan Jin Sakai från Ghost of Tshushima och Eivor? Jag skulle gissa på Eivor pga att hon har sköld antagligen, vilket Jin inte har. Men Jin skulle nog lätt kunna pierca hennes skin om han fick rätt tillfälle.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Från skiva så tar det lika lång tid som på One och One X ungefär, dvs ganska segt, om jag förstått det rätt. Kan ha fel.

Tack för svar.

Tråkigt, förväntade mig en kraftig förbättring på den punkten.

Kommer med tiden antar jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar