Take-Two "mycket skeptiska" till potentialen för prenumerationstjänster för spel

Robot
Take-Two "mycket skeptiska" till potentialen för prenumerationstjänster för spel

Menar dock att konsumenterna har sista ordet.

#take-two


Medlem

Tja, om de testade med RDR2 och såg att det inte var lönsamt att ha sina spel med i den typen av tjänst så har de väl en poäng?

Medlem

Funkar med musik och film, varför skulle det vara annorlunda med spel?

Medlem

det girigaste företaget i spelbranschen gillar inte prenumerationstjänster, jag är SÅ förvånad

Medlem

Ja, Ubisoft+ är ett typexempel på att det INTE funkar!!!

NuZ
Testpilot

De är där mikrotransaktioner finns. Så inte förvånad att de inte gillar sånna tjänster. De vill att man prenummererar på t.ex game pass och sedan betalar 1kr varje gång man startar spelet. Sedan blir det reklam paus med senaste Bregott kossan innan man får fortsätta spela


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är inte GTA5 på Game Pass (konsol)?

Medlem

Det kanske inte är lönsamt att ha de nyaste spelen på tjänsterna men tycker att prenumerationstjänster är perfekt för spel som är 1 år gamla eller äldre.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funkar med musik och film, varför skulle det vara annorlunda med spel?

Fast funkar det för musik? Jag trodde det var småpengar från spotify och det var på turnéer artisterna tjänade pengarna. För spel är det ju väldigt begränsad försäljning runt omkring spelet och då är det inte självklart att det går runt. Och spotify själva går ju också med förlust varje kvartal.

Medlem
Skrivet av gamer_:

Fast funkar det för musik? Jag trodde det var småpengar från spotify och det var på turnéer artisterna tjänade pengarna. För spel är det ju väldigt begränsad försäljning runt omkring spelet och då är det inte självklart att det går runt. Och spotify själva går ju också med förlust varje kvartal.

Ja det har på senare tid höjts allt mer besvikna röster från artister ang Spotify. De är mer måna om att ge pengar till aktieägarna än de som faktiskt ser till att Spotify ens existerar nämligen artisterna som står för musiken Spotify lever av.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag personligen är inte ett dugg intresserad av prenumerationsmodeller i varken spel, musik eller film/serier. Jag är en "collector" som måste äga (så gott det går) mina varor. Har aldrig ens testat på att prenumerera på dessa grejer. Spel kör jag klienter där jag helst använder Steam. Musik kör jag via MP3 spelare. Har sån smal musiksmak så lyssnar bara på 80-90 tals detahmetal, thrashmetal och blackmetal + GOA-Trance. Film kör jag RARBG o samlar på hårddiskar. Nej, prenumerationstjänster undviker jag som pesten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag personligen är inte ett dugg intresserad av prenumerationsmodeller i varken spel, musik eller film/serier. Jag är en "collector" som måste äga (så gott det går) mina varor. Har aldrig ens testat på att prenumerera på dessa grejer. Spel kör jag klienter där jag helst använder Steam. Musik kör jag via MP3 spelare. Har sån smal musiksmak så lyssnar bara på 80-90 tals detahmetal, thrashmetal och blackmetal + GOA-Trance. Film kör jag RARBG o samlar på hårddiskar. Nej, prenumerationstjänster undviker jag som pesten.

Tror du skulle bli förvånad av utbudet som faktiskt finns på spotify av obskyr metal.

Med det sagt är game pass inget för mig heller, helt enkelt för att jag inte har nått intresse av gamla spel då min tid är knapp och jag bara hinner med nya stortitlar som jag skrivit i många trådar förut. Möjligt att något enstaka av MS studios spel tilltalar mig men inte tillräckligt för att motivera en prenumerationstjänst, isåfall köper jag hellblade 2 t.ex.

Jag tror också att risken är uppenbar att det kommer släppas halvfärdiga nya spel till game pass för att "kolla intresset" och se vilka spel som är värda att fortsätta utveckla och lägga till funktionalitet/dlc till.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är inte GTA5 på Game Pass (konsol)?

Det fanns där i några månader, sen försvann det och blev ersatt av RDR 2, som även det försvann efter några månader.

Medlem

Jag föredrar också att äga. Har haft Netflix ett par gånger i en månad eller två. För mig är det meningslöst att betala då jag inte har tid att titta på 95% av innehållet. +Backlog på cirka 300 Bluray filmer.

Samma med spel. Fast där är backloggen +500. Kanske ska starta en egen prenumerationstjänst? 🙂

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Take-Two "mycket skeptiska" till potentialen för prenumerationstjänster för spel

Betalar hellre ett mindre belopp varje månad och får HELA spelet inklusive DLCs, och slippa massa mikro-transaktioner och loot-lådor.

Sen är prenumerationstjänster perfekt till singleplayer-spel, som man oftast blir färdig med inom några dagar. Slippa lägga ut 6-700kr för spelet, och sen låta den samla damm.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Det är nog en bra för Rockstar, i alla fall när det kommer till GTA/RDR.
Jag tror inte att mastodont projekt gör sig bra på prenumerationstjänster, det blir nog mer mellanmjölk där istället.

Men vi får väl se hur det blir de kommande 7 åren och hur utvecklingen av gamepass blir.
Då tänker jag på spel som produceras efter uppköp till deras tjänst, inte spel som uppköpta studios redan gjort mycket arbete på och som inte var anpassade för prenumeration i den grundläggande utvecklingen av spelet.

Medlem

Prenumerations tjänster är väl bra om man har tid att spela väldigt mycket. Men eftersom spelen kommer och går är det inget för mig just nu.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det fanns där i några månader, sen försvann det och blev ersatt av RDR 2, som även det försvann efter några månader.

Ah ok 🙂
Har bara Game Pass for PC så hade inte helt koll.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funkar med musik och film, varför skulle det vara annorlunda med spel?

Problemet är väl att artister inte tjänar så bra på exempelvis Spotify (om man inte är Taylor Swift eller Beyonce) utan mer på sina turneer.
Och många storfilmer tjänar fortfarande in majoriteten av sina inkomster under bio-veckorna.
Hur ska ett spel som kostar många miljoner att producera tjäna in dom pengarna på minimala streaming intäkter om man inte lyckas bli nästa stora streaming succé som Fall Guys eller Among Us? Ha turneringar? (ärligt talat kanske skulle funka)
Kanske skala ner på produktionerna och inte göra fler Red Dead Redemptin spel utan satsa mer på enmasprojekt som Stardew Valley och The Witness?
Eller ska dom sälja spelet löst ett år först för att sen börja stream?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

En skillnad mellan prenumerationstjänster för spel och filmer är att spelen har samma kvalitet som om man köper det fysiskt. Så är det tyvärr inte när det gäller film. Min hemmabio kräver lossless ljud och bitrate på 50-90 Mbit till skillnad från tex Netflix som har runt 12 Mbit.
Apple har högre men är inte så förtjust i deras låsta system.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag köper förvisso allt digitalt i dagsläget men ännu en prenumerationstjänst vetikattsingen alltså. Problemet är väl att jag aldrig hade gett spelen samma chans om det fanns ett nytt som lockade bara ett klick bort utan någon extra kostnad.
Hur länge stannar spelen kvar på Gamepass i snitt?

Medlem
Skrivet av gamer_:

Fast funkar det för musik? Jag trodde det var småpengar från spotify och det var på turnéer artisterna tjänade pengarna. För spel är det ju väldigt begränsad försäljning runt omkring spelet och då är det inte självklart att det går runt. Och spotify själva går ju också med förlust varje kvartal.

Apples and Oranges.

Tror inte det är en jämförelse som fungerar, då film och musik konsumeras på ett helt annat sätt och är passiva former av underhållning snarare än interaktiva.
Man kan lyssna på många låtar under en timme, och man kan se många filmer under ett par dagar, särskilt om man känner för binge-watching.
Men spel brukar kräva en helt annan investering av tid och energi, och många har ju sina favoriter som de kan ägna sig hundratals eller till och med tusentals timmar med att spela, och då lönar sig inte en prenumeration.

Själv har jag lagt ner över 1000 timmar på Skyrim, och det är ju trots allt ganska så lite jämfört med tiden diehard fans har spenderat.

Medlem

Det finns risk för urvattning med prenumerationsrjänster.
Det är därför Microsoft köper en massa studios som ska snabbt sen börja pumpa ut spel med lika mycket djup som mobilspel för att fylla gamepass.

Jag har avslutat mitt nuvarande gamepass prenumeration.
Jag avverkar inte så många spel och dom flesta spelen jag spelar är inga gamepass spel heller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det fanns där i några månader, sen försvann det och blev ersatt av RDR 2, som även det försvann efter några månader.

Oj vad dåligt, surt om man börjar lira ett spel som sedan försvinner 2-3dagar senare och man har inte hunnit köra klart...

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funkar med musik och film, varför skulle det vara annorlunda med spel?

Skrivet av SunShine:

Ja det har på senare tid höjts allt mer besvikna röster från artister ang Spotify. De är mer måna om att ge pengar till aktieägarna än de som faktiskt ser till att Spotify ens existerar nämligen artisterna som står för musiken Spotify lever av.

Spotify har aldrig gått med vinst (enstaka kvartal om något), så att säga att det fungerar är att ta i så det skakar. Produktionskostnaden mellan musik, film och spel rör sig om flera storleksordningar. Ett album och en hollywoodfilm är helt olika entiteter.

Netflix går med brakförlust ("Netflix actually was $2 billion in the red in 2017") och Spotify likaså, det hela är ett enda stort experiment där det bygger på framtida prishöjningar och prenumerantantal.

Det är att fördumma debatten Enron-style att använda dessa som murbräcka i dessa diskussioner. Att det är samma slutprodukt (upplysta pixlar på en skärm) är fel ände att börja i.

Det är dessutom en ganska slapp värdering av ens egen tid att tro att man har tid att spela/lyssna/titta på ALLT (som många verkar vilja ha i en tjänst här? (och som på systersajten sweclockers verkar vara en gudagiven rättighet)) som någonsin producerats som kan renderas i skärmpixlar.

Jag tror att (om man följer lagen, inte heller helt självklart vilka lagar man måste underkasta sig som medborgare när vuxna mäns rätt till actionfilm går på tvären mot upphovsrättslagstiftning här) marknadskrafter kommer att lösa det här, men jag tror många skulle må bättre av att köpa produkterna och på så sätt inkorporera ytterligare en dimension i sin mediekonsumtion (produktionsstyrning).

Det finns mycket som inte är lika aktuellt här och det är att mycket facklitteratur och läromedel tycks delas i betydligt mindre utsträckning på nätet, vilket skvallrar om vilken målgrupp som träffas. Varför ladda hem en kurs i franska/algebra när hollywoodfilm är mer tilltalande? Underutnyttjat tillfälle nu när "allt är gratis på internet"-eran börjar gå emot sitt slut.

Medlem

premuration av program och dylikt är skit, jag vill äga mina produkter. inte vara låst bakom att betala x kr varje månad.
En av anledningarna att jag bara använder photoshops elements, inte lika kraftfullt som vanliga photoshop, men jag äger min produkt.

Medlem

Preach! Som småbarnsförälder spelar jag max 1-4 spel i året, om ens det. Då passar helt enkelt inte en sån här tjänst för mig. Säkert flera i samma sitts.

Medlem

Game pass har man inte istället för att köpa spel.
Utan det är ett komplement. Och man får god förvaring innan ett spel försvinner därifrån. Man har ju 20% rabatt på spelen. Har köpt ett flertal som jag fastnat för tack vare gamepass.

Medlem

Sen kommer GTA Online 2 kosta 150 kr i månaden att spela.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Funkar med musik och film, varför skulle det vara annorlunda med spel?

Mitt "problem" när jag har kört Xbox Gamepass på PC:n och om man ska jämföra med musik/film, är ju att vi inte riktigt är där än med spel.

Jag upplevde en otrolig frustration, delvis mitt eget fel då jag har för lite HD-utrymme på min dator pga att man var tvungen att ladda ner.. ladda ner... ladda ner... och i mitt fall rensa bort, bort bort (inte relevant i sak, men nämner ändå).
Jag använde dock mest tjänsten som ett prova på bibliotek.

Star wars va kul, men räckte in hela vägen imo.
Klarade ut Ori and the blind forest.
Testade mudrunners, kul en stund?.
Körde det där steampunk survival simbyggarspelet, kul.. en stund.
Klarade ut Carrion, det var perfekt för den här tjänsten imo. Litet och lagom långt !
Provade Forza (vilken del? 5?). Konstanta CTD utan felmeddelanden. Hade kanske gått att åtgärda med hjälp av google, men orkade inte. Tur som FAN att jag inte köpt det och behövt engagera mig i den huvudvärken

+ diverse annat som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Huvudproblemet blir då, att hade detta gått att streama hade jag definitivt haft kvar Xbox game pass idag, men MIN upplevelse är att vi inte alls är där vi är med musik/film idag.

NÄR (om?) det blir 100% fungerande streaming utan kompromisser, då jävlar kommer jag va först i kön och prenumerera. Men sålänge spelen behöver slangas ner, anser JAG att tjänsten är.. njah.. sådär.. Kan vara värt att prova en månad nån gång då och då om det är något spel man funderat på men av olika (snål snål snål!) anledningar ej köpt.

Blev lite ordbajsande kanske, men kände mig på G

12
Skriv svar