Recension - Assassin's Creed Valhalla

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fulci:

Jag tycker Red Dead Redemption 2 är överskattat. Tröttnade efter kanske 20 timmar. Vet att det är många som gillar det, och det är inget dåligt spel. Men verkar som Rockstar-spel undviker en del kritik bara för att det är Rockstar. För Ubisofts spel är det ofta tvärtom, en del som klagar utan att ens ha spelat spelet de klagar på.

Jag tror nog att de allra flesta avgör hur bra ett spel är baserat på hur roligt (eller iaf berörande) spelet är, och inte vilka det är som gjort det.

Själv tyckte jag att det första RDR var lite halvtradigt. Var aldrig ens nära att spela klart det. GTA V var inte heller någon höjdare, även om jag tragglade mig igenom det. RDR 2 tyckte jag däremot var ett utmärkt spel trots sina skavanker, och att spela det från början till slut var aldrig ett problem.

Det senaste av Ubisofts spel i genren (dvs actionspel i öppen värld) som jag klarade är nog AC: Black Flag... Med det sagt är jag positivt överraskad av Valhalla hittills. Mycket mer i min smak än vad det senaste AC-spelet (Odyssey) var.

Inaktiv

Har kört 3h nu och måste säga att jag föredrog ändå stridssystemet i Odyssey. Det här med stamina kändes lite för mycket Dark Souls-lite för mig. Men kanske blir bättre sen när man levlat lite.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Quest-systemet lyckas bra med att få dig att hålla en balans mellan utforskande, side quests och main story. Sen kan jag inte LOVA att någon som harvat igenom både Odyssey och Origins med 80 timmar på vardera kommer tycka att det här är lika fräscht. Men jag hoppas, för spelet lyckades med något de tidigare inte gjort - att fånga mitt intresse.

Låter bra det
haha Odyssey tog mig en bit över 100 timmar till och med.
Dock ska jag påpeka tycker både Origins och Odyssey har varit bättre ass Creed spel än de som kom innan.
Ser vi till de gamla ass creed spelen så är mina favoriter Ass Creed 2 samt de medföljande spin-off spelen till det. Sedan är det mkt upp och ner för mig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av anon_79617:

Har kört 3h nu och måste säga att jag föredrog ändå stridssystemet i Odyssey. Det här med stamina kändes lite för mycket Dark Souls-lite för mig. Men kanske blir bättre sen när man levlat lite.

Håller helt med dig. Striderna är sämre i detta spel och svårare. Har inte vågat ge mig på någon zealot än för blev slaktad av en som ingenting. Den råkade komma och rida där jag var.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Håller helt med dig. Striderna är sämre i detta spel och svårare. Har inte vågat ge mig på någon zealot än för blev slaktad av en som ingenting. Den råkade komma och rida där jag var.

Instämmer också, tycker origins och Odyssey var bättre system i. Har dock kört 5-6h bara så kanske blir bättre sen.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Den mest intressanta frågan är dock - Vem skulle finna i en 1on1 battle mellan Jin Sakai från Ghost of Tshushima och Eivor? Jag skulle gissa på Eivor pga att hon har sköld antagligen, vilket Jin inte har. Men Jin skulle nog lätt kunna pierca hennes skin om han fick rätt tillfälle.

Mja, sköld är ingen garant. Att fightas med katana är ju annorlundare än med europäisk en/tvåhands svärd. Däremot yxa vs svärd, jag det kan man undra.

Avstängd
Skrivet av Espresso_Bengt:

Den mest intressanta frågan är dock - Vem skulle finna i en 1on1 battle mellan Jin Sakai från Ghost of Tshushima och Eivor? Jag skulle gissa på Eivor pga att hon har sköld antagligen, vilket Jin inte har. Men Jin skulle nog lätt kunna pierca hennes skin om han fick rätt tillfälle.

Skulle nog säga Jin Sakai. Att Eivor har sköld tror jag inte spelar så stor roll med tanke på hur många fiender (stora som små) som bär sköld man köttar sig genom i GoT


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skrivet av Rh3nium:

Mja, sköld är ingen garant. Att fightas med katana är ju annorlundare än med europäisk en/tvåhands svärd. Däremot yxa vs svärd, jag det kan man undra.

Ja precis, en katana kan man ju attackera från längre avstånd men med en yxa måste man komma närmare men är ju ett starkare vapen antar jag.

Skrivet av Checker:

Skulle nog säga Jin Sakai. Att Eivor har sköld tror jag inte spelar så stor roll med tanke på hur många fiender (stora som små) som bär sköld man köttar sig genom i GoT

Aha, bra fråga. Har ingen aning om man kan röja en sköld med en katana men utgår vi från hur spelen är gjorda så borde Jin Sakai vinna ja! Om Eivor inte kör sin rush!

Medlem

Någon mer som avverkar alla "synk-platser" först och sen kör storyn?

Tar sin lilla tid.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Någon mer som avverkar alla "synk-platser" först och sen kör storyn?

Tar sin lilla tid.

Jag avverkar dom medan jag kör storyn. Bra att ha platser att teleportera till.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av purjo:

Känner exakt samma sak men har svårt att sätta fingret på varför. Vad är det som gör att spel som The Witcher eller Read Dead Redemption eller Dark Souls kan hålla en underhållen i 50 timmar när Ubisoftspel inte kan engagera på samma sätt?

Tittade på den här recensionen på spelet idag.

Den här recensionen går in på djupet och tyvärr så verkar detta spel lida av mer eller mindre av "ubisoft sjukan" deluxe.
Han går emot strömmen men kan varmt rekommendera o se den. Han gör ett jävligt bra jobb i att förklara varför han inte gillar det. Så tycker det är en bra "motpol" dill FZ recensionen för de har två helt olika infallsvinklar vilket skapar en bra helhet tycker jag i vad det här spelet har ett erbjuda.
Det låter som de kunde skippat ungefär hälften av spelet och istället satsat på ett 30 timmar tight äventyr istället.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Relik 📜

@Joakim Bennet: Ironin ändå när jag glatt slår mig ned i England, pluppar upp kartan och det första jag ser är ett av dina stora hatobjekt – användargenererat material. För markören över, och vad ploppar upp egentligen...

Snart 30 000 likes! Det är ju för fan influencer-vibbar på den.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

Det låter som de kunde skippat ungefär hälften av spelet och istället satsat på ett 30 timmar tight äventyr istället.

Börjar verkligen känna av allt han nämner i videon nu efter ca 8h.
Känns inte som man kommer nån vart och sitter hela tiden och tänker "snart blir det nog roligt".
Känns som de ansträngt sig för att saker ska ta lång tid och därmed har det blivit ganska oinspirerande.
Det hjälper ju inte att England är ganska trist miljö i jämförelse med Odysseys Grekiska öar heller.
Inte heller att Valhallas combat känns stel som tusan. Ibland tycker jag det känns som min karaktärs armar är förkorta så man bara vevar i luften.

Dessutom störde jag mig för mycket på tjejvors batman-röst så var tvungen att spela kille den här gången också.
Hans var inte mycket bättre i och för sig, men kände inte att jag ville harkla mig hela tiden i alla fall.

Har fan roligare i Watch Dogs Legion trots att det känns mer "cheap" på nåt sätt.

Medlem

Inte orkat köra så mycket mer main story. Roligare att freeroama och pyssla med campet.

Vet vi hur lång main storyn är ungefär? Verkar rätt lång...

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Börjar verkligen känna av allt han nämner i videon nu efter ca 8h.
Känns inte som man kommer nån vart och sitter hela tiden och tänker "snart blir det nog roligt".
Känns som de ansträngt sig för att saker ska ta lång tid och därmed har det blivit ganska oinspirerande.
Det hjälper ju inte att England är ganska trist miljö i jämförelse med Odysseys Grekiska öar heller.
Inte heller att Valhallas combat känns stel som tusan. Ibland tycker jag det känns som min karaktärs armar är förkorta så man bara vevar i luften.

Dessutom störde jag mig för mycket på tjejvors batman-röst så var tvungen att spela kille den här gången också.
Hans var inte mycket bättre i och för sig, men kände inte att jag ville harkla mig hela tiden i alla fall.

Har fan roligare i Watch Dogs Legion trots att det känns mer "cheap" på nåt sätt.

Intressant det du nämner om nya Watch Dogs. Gillar den där kanalen skill up och han som gör recensionerna och han har en video om legion med och det är uppenbart han har roligare med det än än hade hade med Valhalla haha.

Åh nej har de en medioker röstskådis med igen nu. Förra gången var det den manliga rösten som jag tyckte var trist så körde med Alexandra istället gnom Odyssey.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Frilansare
Skrivet av emilakered:

@Joakim Bennet: Ironin ändå när jag glatt slår mig ned i England, pluppar upp kartan och det första jag ser är ett av dina stora hatobjekt – användargenererat material. För markören över, och vad ploppar upp egentligen...
https://i.imgur.com/Ka4nfrl.jpeg

Snart 30 000 likes! Det är ju för fan influencer-vibbar på den.

Va, shit! Tar tillbaka allt, jag ÄLSKAR användagenererat material!
Försökte faktiskt hitta de där bilderna som jag tog i tron att jag kunde använda dem i recensionen, Men de verkar vara låsta i Ubi-molnet någonstans...

Medlem

Bra recension och jag har nu lyckats slita mig från att ha spelat om RDR2 ca 7000 ggr och gett mig på detta.
Jag har faktiskt aldrig spelat NÅGOT Assassin creed-spel så jag har inget att jämföra med i den serien.
Jag är fortfarande lite "insnöad" på RDR2 men måste ju inse att detta är något helt annat
Har inte kommit så långt än men hittills gillar jag det.
En fråga till er som spelat de andra spelen - vilket skulle ni rekommendera om man ville skaffa något av de äldre? Känns som att många gillar Black Flag?

Avstängd
Skrivet av Bellafjella:

Bra recension och jag har nu lyckats slita mig från att ha spelat om RDR2 ca 7000 ggr och gett mig på detta.
Jag har faktiskt aldrig spelat NÅGOT Assassin creed-spel så jag har inget att jämföra med i den serien.
Jag är fortfarande lite "insnöad" på RDR2 men måste ju inse att detta är något helt annat
Har inte kommit så långt än men hittills gillar jag det.
En fråga till er som spelat de andra spelen - vilket skulle ni rekommendera om man ville skaffa något av de äldre? Känns som att många gillar Black Flag?

Ac 3 är roligt pga kriget och att du är i usa. Black flag är bra och utspelar sig före 3an och du är pirat. Annars skulle jag säga origins och Odyssey. Stora öppna spel precis som detta.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag köpte spelet efter att ha läst recensionen.

Är faktiskt lite besviken. Jag tror inte att recensenten har spelat Assassins creed på sistone. Det står som plus på slutet av recensionen: "Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed".

Det är ju nästan exakt samma som Odyssey!!!! Precis allt. Med vissa andra finesser. Världen är till och med uppbyggd på samma sätt.

Jag förstår inte varför man skrev att det inte skulle likna Assassins Creed. Jag ångrar mitt köp.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Avstängd
Skrivet av Deathwisher:

Jag köpte spelet efter att ha läst recensionen.

Är faktiskt lite besviken. Jag tror inte att recensenten har spelat Assassins creed på sistone. Det står som plus på slutet av recensionen: "Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed".

Det är ju nästan exakt samma som Odyssey!!!! Precis allt. Med vissa andra finesser. Världen är till och med uppbyggd på samma sätt.

Jag förstår inte varför man skrev att det inte skulle likna Assassins Creed. Jag ångrar mitt köp.

Det är ju långt ifrån odyssey och hur skulle ett open world annars vara uppbyggt? Antar att du gillar linjära spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Det är ju långt ifrån odyssey och hur skulle ett open world annars vara uppbyggt? Antar att du gillar linjära spel.

På vilket sätt är det långt från Odessey? De har ju till och med snott mycket rakt av från det spelet. Väggarna man drar i för att komma till ett hål i väggen, ormarna i krukorna, åka båt, upplägget på kartan, bossar, en mystisk organisation som ska mördas, riddare som ska mördas osv osv osv. Listan är sjukt lång gällande igenkänningsfaktorn. Då känns det ju lite dumt att faktiskt skriva ut det som ett plus i recensionen, att det inte liknar ett vanligt Assassins creed?

Och nej. Gillar verkligen inte linjära spel. Det var inte det som var frågan. Recensenten skrev att det är ett assassins creed för oss som inte gillar assassins creed. Då är det spelet inte som de övriga tolkar man då. Det förstår du väl?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Skrivet av Deathwisher:

Väggarna man drar i för att komma till ett hål i väggen

Ja det är jättelikt

Men vad drar man i för väggar??


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag är Så besviken.. Visst, det är ett ok spel. Men det känns tomt i jämförelse med Odyssey. Minns känslan när man klev in i grekiska städer, eller sprang omkring på landsbygden. Valhalla känns tomt, tråkiga NPC's som inte har någon funktion. Buggigt dessutom! Förstår inte riktigt hur dom kan släppa detta efter Odyssey, eller hur det kan få relativt höga betyg?

Har 20+ timmar, så har inte helt fått bilden klar av spelet, men känner mig verkligen besviken - och Valhalla lever endast på franschien serien har. 4/10. Ge mig nu ett Assassins Creed; Japan (ninja).

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Ja det är jättelikt

Men vad drar man i för väggar??

Hahaha! Eller ja... de där stora klossarna då. Eller vad det är.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av supertramp:

Jag är Så besviken.. Visst, det är ett ok spel. Men det känns tomt i jämförelse med Odyssey. Minns känslan när man klev in i grekiska städer, eller sprang omkring på landsbygden. Valhalla känns tomt, tråkiga NPC's som inte har någon funktion. Buggigt dessutom! Förstår inte riktigt hur dom kan släppa detta efter Odyssey, eller hur det kan få relativt höga betyg?

Har 20+ timmar, så har inte helt fått bilden klar av spelet, men känner mig verkligen besviken - och Valhalla lever endast på franschien serien har. 4/10. Ge mig nu ett Assassins Creed; Japan (ninja).

Håller med. :/

Dessutom hoppas jag att det kommer ett riktigt och mer autentiskt vikingaspel i framtiden. Det hade varit grymt!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Jag köpte spelet förra veckan. Har inte spelat ett AC spel på många år.
Det första som slog mig var att ljudet verkar vara väldigt hårt komprimerat. Det låter som en gammal mp3 fil från 2005. Jag tycker det är under gränsen för spelbart. Hade det varit en film så hade det aldrig fått visas upp i detta skick.
HDR verkar vara trasigt också. Det ser ut som en mjölkig film täcker skärmen. Särskilt synligt när man är inne i långhusen/under natten. Bättre kontrast och svärta fås om man spelar med SDR (borde bara tvärtom).
Jag har som önskemål att ni pratar mer om ljud och bildkvalite utöver de befintliga punkterna i framtida reccensioner.

Avstängd

Hur fungerar enemy level scaling i denna titel?
Är det som i Origins eller Odyssey? Eller är det mera likt de äldre titlarna?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag köpte spelet förra veckan. Har inte spelat ett AC spel på många år.
Det första som slog mig var att ljudet verkar vara väldigt hårt komprimerat. Det låter som en gammal mp3 fil från 2005. Jag tycker det är under gränsen för spelbart. Hade det varit en film så hade det aldrig fått visas upp i detta skick.
HDR verkar vara trasigt också. Det ser ut som en mjölkig film täcker skärmen. Särskilt synligt när man är inne i långhusen/under natten. Bättre kontrast och svärta fås om man spelar med SDR (borde bara tvärtom).
Jag har som önskemål att ni pratar mer om ljud och bildkvalite utöver de befintliga punkterna i framtida reccensioner.

Intressant! Vad kör du på för system? Jag spelade på Series X, främst på en 77" LG CX och HDR:en är suverän, i mitt tyckte! Körde även en del på min 75" Samsung Q90R, suverän HDR där med fastän kontrasten/svärtan av naturliga själ är ännu bättre på min OLED. Upplever heller inte ljudet så illa, kör Atmos-mix på en 5.1.2-setup. Inte det mest fylliga och dynamiska ljudet jag har hört, men det är absolut inte dåligt. Inte alls. Hmm.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Intressant! Vad kör du på för system? Jag spelade på Series X, främst på en 77" LG CX och HDR:en är suverän, i mitt tyckte! Körde även en del på min 75" Samsung Q90R, suverän HDR där med fastän kontrasten/svärtan av naturliga själ är ännu bättre på min OLED. Upplever heller inte ljudet så illa, kör Atmos-mix på en 5.1.2-setup. Inte det mest fylliga och dynamiska ljudet jag har hört, men det är absolut inte dåligt. Inte alls. Hmm.

Jag har Atmos/DTS:X 7.1.2 system, med XTZ Cinema högtalare. Det är inget fel på tekniken.
Ljudproblemet handlar framförallt om kompression och inte om positionering. Komprimeringen gör att alla ljud i stort sett flyter ihop. S-ljud ger även ifrån sig ett visslande ljud. Kan även beskrivas som att någon talar genom en toalettrulle eller att någon blåser i en mikrofon.
Vill du testlyssna så finns det ett youtubeklipp som kort visar kvalitetsskillnaden.
https://www.youtube.com/watch?v=Ls7W5KGLrIU

Problemet beskrivs ytterliggare i denna Reddit tråd:
https://www.reddit.com/r/Games/comments/jx8lpc/analysis_assas...

Det vissuellt bleka (avsaknaden av svärt) beror nog på att de har lagt på ett lager av dimma som följer med genom hela spelet. Förmodligen för att dölja pop-in från de korta inläsningsavstånden. Spelar på LG Oled och PS5. Men ännu en gång. Det är inte tekniken, det är spelet. Avsaknaden av svärta är inte lika allvarligt som den låga ljudkvaliten dock. Det är mer en snabblösning på en ooptimerad spelmotor.

Assassins creed Valhalla har sänkt nivån över hur låg kvaliten i ett spel kan vara (med avseende på ljud). Att ingen speltestare har plockat upp detta problem är skrämmande då det indikerar att spelkonsumenter håller en lägre standard, betydligt lägre än filmbranschen.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag har Atmos/DTS:X 7.1.2 system, med XTZ Cinema högtalare. Det är inget fel på tekniken.
Ljudproblemet handlar framförallt om kompression och inte om positionering. Komprimeringen gör att alla ljud i stort sett flyter ihop. S-ljud ger även ifrån sig ett visslande ljud. Kan även beskrivas som att någon talar genom en toalettrulle eller att någon blåser i en mikrofon.
Vill du testlyssna så finns det ett youtubeklipp som kort visar kvalitetsskillnaden.
https://www.youtube.com/watch?v=Ls7W5KGLrIU

Problemet beskrivs ytterliggare i denna Reddit tråd:
https://www.reddit.com/r/Games/comments/jx8lpc/analysis_assas...

Det vissuellt bleka (avsaknaden av svärt) beror nog på att de har lagt på ett lager av dimma som följer med genom hela spelet. Förmodligen för att dölja pop-in från de korta inläsningsavstånden. Spelar på LG Oled och PS5. Men ännu en gång. Det är inte tekniken, det är spelet. Avsaknaden av svärta är inte lika allvarligt som den låga ljudkvaliten dock. Det är mer en snabblösning på en ooptimerad spelmotor.

Assassins creed Valhalla har sänkt nivån över hur låg kvaliten i ett spel kan vara (med avseende på ljud). Att ingen speltestare har plockat upp detta problem är skrämmande då det indikerar att spelkonsumenter håller en lägre standard, betydligt lägre än filmbranschen.

Intressant, tack för info! Inget jag själv har tänkt på, men du har säkert vassare öron än jag och vet vad du skall lyssna efter. Jag har personligen bara tänkt på att ljudet är lite ”platt”. Men jag upplevde en förbättring när jag frångick PCM-ljudet till Atmos-mixen. Förresten, PS5 stödjer väl inte ens Atmos vid spel? Men det spelar väl iofs inte roll om bitraten är kass…Vad gäller HDR så kan jag tyvärr inte alls känna igen mig, jag minns svärtan som bra. Enda gången det kunde vara lite grådaskigt, som jag minns det, är ibland när man var på väg in någonstans efter att ha varit i en utomhus. Precis innan nya miljön har laddat in, så att säga. Men därefter, och under kvällstid eller i grottor och dylikt har det sett fint ut. Tror jag? Nu gör du mig lite osäker, haha. Var ett tag sedan jag klarade ut det. Men jag ska ha dina anmärkningar i åtanke om jag startar upp spelet igen, kanske ser allting i nytt ljus då. Damn you, i sådana fall. 😉


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skriv svar