Recension – Marvel's Spider-Man: Miles Morales

Robot
Recension – Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Dex
Medlem

Mycket trevligt recension! Blir så sugen på att spela detta! Lite dyrt, men om spelet är så här bra så är ju inte 600kr mycket för typ 15 timmars underhållning!

Synd bara att man misslyckades med att förhandsboka PS5:an i tid.

Medlem

Är sjukt taggad på detta, älskade förra Spiderman som jag höll som bästa spelet på förra generationen.

Hur är New York i detta gentemot det förra? Är Harlem större? Eller är det exakt samma karta som de återanvänt?

Tyckte Central Park kändes lite för liten i förra spelet. Har ni hittat Seinfelds lägenhet?

NuZ
Testpilot

Gillade spelet till PS4 väldigt mycket så ser fram till man får sätta tänderna i detta!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Hade inte jämförelsen mellan Performance och Fidelity gjort sig bättre någonstans där inte 70% av vyn utgjorde av himmel? Eller fanns det någon poäng med detta som jag helt missar?

Medlem

Jag förstår inte riktigt 4K hetsen (trots att jag har en 4K TV). Jag hade hellre tagit Raytracing i 60 fps på 1080p än de två 4K-lägen som erbjuds idag.

Tycker TVns uppskalning från (1080p>4K) är att föredra framför att inte få 60 fps eller få ta del av Raytracing som båda enligt mig skapar större upplevelser.

SoL
Medlem

Svensk youtuber imorse: ”först i sverige med ps5”
FZ: redan klar med andra recensionen

Medlem
Skrivet av Dex:

Mycket trevligt recension! Blir så sugen på att spela detta! Lite dyrt, men om spelet är så här bra så är ju inte 600kr mycket för typ 15 timmars underhållning!

Synd bara att man misslyckades med att förhandsboka PS5:an i tid.

Förr i tiden räknade jag att det skulle vara minst 40h för ett fullpris-spel. Annars blev jag besviken.

Medlem

Orättvist att ge spelet minus enkomt för att spelet är dyrt, det är ju inte direkt något unikt för spelet då alla PS5/XBOXSX spel ska vara dyra.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Jag förstår inte riktigt 4K hetsen (trots att jag har en 4K TV). Jag hade hellre tagit Raytracing i 60 fps på 1080p än de två 4K-lägen som erbjuds idag.

Tycker TVns uppskalning från (1080p>4K) är att föredra framför att inte få 60 fps eller få ta del av Raytracing som båda enligt mig skapar större upplevelser.

Jag håller med dig, 4K är så oerhört överskattat och det gör mig ledsen att utvecklare slösar värdefull kraft på fler pixlar.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Förr i tiden räknade jag att det skulle vara minst 40h för ett fullpris-spel. Annars blev jag besviken.

Jag brukar sätta det i relation till biofilm eller ett besök på någon pub.

Ett biobesök är ca 125 kr för en person, anta en film om 2h, dvs. en kostnad på 62,5 kr per timme.
Ett besök på pub, mat för ca 150 kr, kanske ett par öl á 70 kr också. Totalt 290 kr under en kväll på kanske 4h. Dvs. en kostnad på 72,5 kr per timme.

Nu förstår jag givetvis att ett spel på 50h inte kommer ha samma underhållningsvärde varenda spelad timme, men det känns ändå som en rimlig kostnad när ett spel som Miles Morales kostar 600 kr och i alla fall är 12h, dvs. 50 kr per timme.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Redaktör
Skrivet av wololo:

Är sjukt taggad på detta, älskade förra Spiderman som jag höll som bästa spelet på förra generationen.

Hur är New York i detta gentemot det förra? Är Harlem större? Eller är det exakt samma karta som de återanvänt?

Tyckte Central Park kändes lite för liten i förra spelet. Har ni hittat Seinfelds lägenhet?

Det känns som att det är rätt lika i storlek.


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_119148:

Hade inte jämförelsen mellan Performance och Fidelity gjort sig bättre någonstans där inte 70% av vyn utgjorde av himmel? Eller fanns det någon poäng med detta som jag helt missar?

Ska se om jag får till ett par bättre bilder, återkommer.

Edit: Så, två bättre.

Klicka för mer information

Fidelity:

Performance:


signatur
Redaktör
Skrivet av zyrien:

Orättvist att ge spelet minus enkomt för att spelet är dyrt, det är ju inte direkt något unikt för spelet då alla PS5/XBOXSX spel ska vara dyra.

Att jag tycker något du inte håller med om tycker jag inte är ett dugg orättvist, bara olika åsikter. Min åsikt är att 639 kr i PS Store är ganska mycket, när fullstora PS4-spel brukat kosta 650-700 kr där. Jag kommer säkert vänja mig med prisökningen, men just nu känns det lite dyrt. Vilket inte gör spelet sämre.


signatur
Redaktör
Skrivet av Belfry:

Jag brukar sätta det i relation till biofilm eller ett besök på någon pub.

Ett biobesök är ca 125 kr för en person, anta en film om 2h, dvs. en kostnad på 62,5 kr per timme.
Ett besök på pub, mat för ca 150 kr, kanske ett par öl á 70 kr också. Totalt 290 kr under en kväll på kanske 4h. Dvs. en kostnad på 72,5 kr per timme.

Nu förstår jag givetvis att ett spel på 50h inte kommer ha samma underhållningsvärde varenda spelad timme, men det känns ändå som en rimlig kostnad när ett spel som Miles Morales kostar 600 kr och i alla fall är 12h, dvs. 50 kr per timme.

Det blir snabbt komplicerat om man mäter spelvärde i längd. Mästerliga Portal 2 klarar man på kanske 8-12 timmar, och jag tar det framför valfritt halvbra 50-timmarsspel varje dag i veckan.


signatur
Avstängd

Detta hoppar jag nog över för det är ju nästan exakt samma som spider-man med lite nya fiender och förmågor bara.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir snabbt komplicerat om man mäter spelvärde i längd. Mästerliga Portal 2 klarar man på kanske 8-12 timmar, och jag tar det framför valfritt halvbra 50-timmarsspel varje dag i veckan.

Längre är inte automatiskt bättre. LOU2 var t.ex. lite för långt, det blev segt till slut. Finns många exempel såklart. Beror på speltyp het enkelt tycker jag.
Jämför t.ex. en slasher-film. 1.20 så kan den vara bra, men en 10 timmar lång slasher-film låter inte lika bra....

Medlem

Jag köpte en begagnad PS4 för ett par månader sedan enbart för Spider-Man (sen blev det God of War och Horizon:Zero Dawn med). Jag har inte spelat Playstation sen PS2 släpptes så det tog tid för mig att ställa om muskelminnet (X ligger INTE på samma ställa som på Xbox, visste ni det?!), men Spider-Man är värt det. Femåringen i Spidermankläder freeroamar* runt och testar olika dräkter. Fantastiskt spel så blir det ett givet köp till oss.

*Han vill inte slåss utan bara vara Spider-Man vilket jag är tacksam för.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Att jag tycker något du inte håller med om tycker jag inte är ett dugg orättvist, bara olika åsikter. Min åsikt är att 639 kr i PS Store är ganska mycket, när fullstora PS4-spel brukat kosta 650-700 kr där. Jag kommer säkert vänja mig med prisökningen, men just nu känns det lite dyrt. Vilket inte gör spelet sämre.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir snabbt komplicerat om man mäter spelvärde i längd. Mästerliga Portal 2 klarar man på kanske 8-12 timmar, och jag tar det framför valfritt halvbra 50-timmarsspel varje dag i veckan.

Väl talat på båda 👍 Ni skulle nästan behövt ha en fotnot i varje recension att det i grunden alltid handlar som subjektivitet. Tycker mig se detta behövas förklaras i så gott som varje recension i kommentarerna.

Ps. Tack för ny jämförelsebild också.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir snabbt komplicerat om man mäter spelvärde i längd. Mästerliga Portal 2 klarar man på kanske 8-12 timmar, och jag tar det framför valfritt halvbra 50-timmarsspel varje dag i veckan.

Inte det minsta komplicerat om man lägger till en variabel för genomsnittligt betyg. Välj Fz, Metacricit, eller Opencritic. Bestäm dig för spel med betyg 4/5 och högre, eller 80/100 etc. Ta en titt på hemsidor som Howlongtobeat, och sätt en maxgräns på exempelvis 50 kr per spelad timma. Vips så har man löst det hela utan några som helst svårigheter och människor slipper vara besvikna för att de har lagt en massa pengar på korta eller rent av värdelösa upplevelser.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Dex
Medlem
Skrivet av Belfry:

Inte det minsta komplicerat om man lägger till en variabel för genomsnittligt betyg. Välj Fz, Metacricit, eller Opencritic. Bestäm dig för spel med betyg 4/5 och högre, eller 80/100 etc. Ta en titt på hemsidor som Howlongtobeat, och sätt en maxgräns på exempelvis 50 kr per spelad timma. Vips så har man löst det hela utan några som helst svårigheter och människor slipper vara besvikna för att de har lagt en massa pengar på korta eller rent av värdelösa upplevelser.

Hur räknar du spel som Mass Effect och Uncharted som även har multiplayer dock? Eller rena multiplayer spel?

Gnällkuk

Det är verkligen galet snyggt i grafikläget, men som Tomas säger så är fps klart viktigare och det är knappast fult i performance mode. Ett snabbt spel med förflyttelse och strider blir så otroligt mycket bättre i 60fps mot 30. Hutlöst dyrt spel dock!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Dex:

Hur räknar du spel som Mass Effect och Uncharted som även har multiplayer dock? Eller rena multiplayer spel?

Räknar inte med multiplayer överhuvudtaget eftersom det för min del handlar mer om vem eller vilka jag spelar med snarare än hur bra spelet är eller hur många timmar jag lägger på det.

Exempelvis Howlongtobeat har fördelning av tid för 'Main Story', 'Main + Extra', 'Completionist'. Så där är det inga tveksamheter över tid.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Dex:

Mycket trevligt recension! Blir så sugen på att spela detta! Lite dyrt, men om spelet är så här bra så är ju inte 600kr mycket för typ 15 timmars underhållning!

Synd bara att man misslyckades med att förhandsboka PS5:an i tid.

40kr per timme! 👍

SF tar ju 140kr för 2 timmar. 70kr per timme. 😉

Efter att ha läst tråden också, så ser jag att ni varit inne på detta. Vill nog hålla med om att ekvationen är klurig. För allt är alltid relativt utifrån perspektiven.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att jag tycker något du inte håller med om tycker jag inte är ett dugg orättvist, bara olika åsikter. Min åsikt är att 639 kr i PS Store är ganska mycket, när fullstora PS4-spel brukat kosta 650-700 kr där. Jag kommer säkert vänja mig med prisökningen, men just nu känns det lite dyrt. Vilket inte gör spelet sämre.

Kostar 499 kr på Elgiganten. När jag skaffar PS5 blir det helt klart versionen med skivspelare.

Medlem

Blir spännande att se hur prisökningen står sig mot PC-spel. Redan nu är ju konsolerna dyrare, så om skillnaden ökar samtidigt som vi kunder gärna vill ha cross buy, cross save, cross play så kan det lätt bli att man kör Steam Link på nya chromecast med tangentbord, mus och PS4-kontroller istället fem av sju dagar. (Jo, men jag är gammal, kör inte så mycket CS osv, ok med liiite stream-lag).

Dex
Medlem
Skrivet av Theade:

40kr per timme! 👍

SF tar ju 140kr för 2 timmar. 70kr per timme. 😉

Efter att ha läst tråden också, så ser jag att ni varit inne på detta. Vill nog hålla med om att ekvationen är klurig. För allt är alltid relativt utifrån perspektiven.

Men hur pris sätter man ett spel som har bra multiplayer då? Därför fungerar det ju riktigt att prissätta ett spel efter antal speltimmar.

Medlem
Skrivet av Dex:

Men hur pris sätter man ett spel som har bra multiplayer då? Därför fungerar det ju riktigt att prissätta ett spel efter antal speltimmar.

Exakt det jag skriver. Allt är relativt utifrån perspektiven. Hur prissätter man en dålig film?
Men man kan nog prissätta det mesta om man bestämmer vilka aspekter man ska ta hänsyn till.

Egentligen så börjar ju redan frågan kan man prissätta underhållning överhuvudtaget?

Utbud/efterfrågan.

Ett 50 timmar långt spel, är det 100% roligt alla timmar? Vem säger att en tråkigt timme inte är lika värd en rolig timme? Den tråkiga timmen gjorde den roliga timmen roligare? Ska den vara värd dubbelt så mycket då?

Så egentligen är allt väldigt relativt. Personligen så håller jag med Tomas om att spelet är dyrt, men vill man spela det så köper man det. Så resonerar jag.

Vill jag, kan jag, så gör jag.


signatur

Niet.

Medlem

Intressant men undrar om man kan dra av poäng för att det är "dyrt" egentligen när det är en ny standard. Kommer alla framtida recensioner få samma minuspoäng för"dyrt" för att de också kostar XXXkr? Bara lite nyfiken på hur man tänkte där.

Redaktör
Skrivet av Anthrax:

Intressant men undrar om man kan dra av poäng för att det är "dyrt" egentligen när det är en ny standard. Kommer alla framtida recensioner få samma minuspoäng för"dyrt" för att de också kostar XXXkr? Bara lite nyfiken på hur man tänkte där.

Plus och minus är korta noteringar av några bra och dåliga saker, ibland jätteviktiga och ibland lättsamma. Det är typ en jättekort summering av vad vi tycker. Större ambitioner än så har de inte, så de avgör inte betyget (men ligger förhoppningsvis i fas med det).

Som jag sa ovan: jag reagerade på priset nu men kommer förmodligen vänja mig. Om jag minns rätt har vi lyft fram högt pris ibland för andra spel, som Red Dead 2 (även om det inte var i recensionen).


signatur
12
Skriv svar