PS5-kontrollen prisas av Black Ops Cold War-utvecklare

Robot
PS5-kontrollen prisas av Black Ops Cold War-utvecklare
Medlem

I verkligheten så är motståndet i avtryckaren är helt olika beroende på vilket vapen man skjuter. Det skulle vara häftigt om någon utvecklare lade ner tiden och simulerade olika avtryckare.

Nu tror jag knappast att det lär hända utan det lär sluta med marknadsföringsmumbojumbo som i detta fallet. Att kunna efterlikna rekyl är jag extremt tveksam till....


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Det är väl ändå tur det bara är till känslan som det härmar ett riktigt vapen haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

"Som att avfyra ett riktigt Vapen! lol killen har nog aldrig använt hanterat ett riktigt vapen el dyligt...

Avstängd
Skrivet av Sarky:

I verkligheten så är motståndet i avtryckaren är helt olika beroende på vilket vapen man skjuter. Det skulle vara häftigt om någon utvecklare lade ner tiden och simulerade olika avtryckare.

Nu tror jag knappast att det lär hända utan det lär sluta med marknadsföringsmumbojumbo som i detta fallet. Att kunna efterlikna rekyl är jag extremt tveksam till....

Om du kollar länken till källan i artikeln så står där följande:
There is sensitivity on the trigger that represents the trigger pressure on a real weapon. All of that has been tuned in the game for each individual weapon.

Så dom har anpassat varje vapens avtryckare

Att kunna återskapa rekyl är nog ganska svårt, däremot så ska man med Dualsense kunna simulera känslan av rekyl.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Kontrollen kan man då verkligen säga känns "next gen"
Hoppas man kan komma kunna köra den på PC i framtiden med samma "teknik"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av onliner72:

"Som att avfyra ett riktigt Vapen! lol killen har nog aldrig använt hanterat ett riktigt vapen el dyligt...

Jag tror det är underförstått att detta är ett scenario där man får ta det för vad det är. Har svårt att tänka mig han menar bokstavligt men att det är det närmaste vi har vad det gäller handkontroller.

Oavsett alltid kul när de hittar på nya grejer med handkontrollerna som man inte förväntat sig, inte bara lite bättre rumble för varje generation.

Medlem
Skrivet av onliner72:

"Som att avfyra ett riktigt Vapen! lol killen har nog aldrig använt hanterat ett riktigt vapen el dyligt...

Tror inte han syftar på rekylen och energin som frigörs när man avlossar en kula, utan enbart på den mekaniska känslan i avtryckaren. Tidigare så har det varit en väldigt linjär känsla. På One så har det varit lite vibration, men inte mer än så. I Dualsense så kan avtryckaren skräddarsys olika sätt för att ge den lite mer liv och en mer verklighetstrogen känsla. Se det som force feedback där varje position (förmodligen 256 positioner) kan ha ett eget motstånd och beteende.

Det har inte visats mycket kring detta tycker jag, men här är i alla fall två klipp som visar adaptive triggers in action.

NuZ
Testpilot

Verkar ju lovande som tusan. Bara det inte gör dig långsammare i comp. Så är det en väldigt häftig sak


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Verkar ju lovande som tusan. Bara det inte gör dig långsammare i comp. Så är det en väldigt häftig sak

Ja det låter riktigt intressant. Hela spelbranchen verkar hylla den nya handkontrollen så ska bli riktigt intressant o lägga vantarna på en när man väl sitter med sin ps5.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Verkar ju lovande som tusan. Bara det inte gör dig långsammare i comp. Så är det en väldigt häftig sak

Går att stänga av helt om man så vill i Accessibility settings. Hur det kommer att fungera i spel som kör multi-trigger points på 1 och samma trigger med det avstängt är en annan sak.

Tur man inte håller på med comp så får man njuta av kontrollen ordentligt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av onliner72:

"Som att avfyra ett riktigt Vapen! lol killen har nog aldrig använt hanterat ett riktigt vapen el dyligt...

Han har ju iofs spelat ps5...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Coolt. Jag suger på att sikta med kontroll dock och verkar inte kunna lära mig heller.
Men om jag kan använda dosan till PC sen blir det nog ett köp.

Medlem

Värt att notera är väl att Activision har exklusivitetsavtal med Sony gällande just Call of Duty så det finns ju incitament för Call of Duty-studion (oavsett vilken) att hylla just Sonys kontroll som särskilt next gen. Särskilt när det sker i samband med att konsolen råkar vara i sin lanseringsmånad.

Medlem

Hade kanske varit värt att notera om ingen annan hade sagt något om DualSense, men när i stort sett alla recensenter (inklusive FZ) hyllat kontrollern (mycket p.g.a dessa triggers etc) så visar det på mer än enbart ett marknadsföringstrick. Som Digital foundry skrev: "DualSense feels revolutionary".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ska bli kul att testa sen, men är försiktigt positiv, känns som att det kan bli för mycket. Liksom kul vid speciella händelser i spelet osv men att i ett pang pang spel alltid brottas med en trigger känns spontant för min del bara drygt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Checker:

Tur man inte håller på med comp så får man njuta av kontrollen ordentligt

Tur man kan göra fler saker än en.

Medlem

Bara jag som undrar hur det påverkar hållbarheten av dessa knappar? Känns som vi kommer ha en massa kontroller med trasiga knappar om ett par månader

Avstängd
Skrivet av Yabba:

Tur man kan göra fler saker än en.

Absolut kan man. Nu pratar jag enbart om mig själv. Vad andra gör bryr jag mig inte om


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Bara jag som undrar hur det påverkar hållbarheten av dessa knappar? Känns som vi kommer ha en massa kontroller med trasiga knappar om ett par månader

Motståndet är byggt på ett smart sätt som ger efter istället för att gå sönder. Finns bra videos där man kan se hur "kugghjulen" möts. Motståndet har en naturlig maxgräns som ligger inom en säker nivå. Även rumble-motorerna är premium. Styrspakarna är den till synes enda detaljen Sony inte gjort bättre än DS4.

Så du kan vara lugn, de är byggda för att hålla riktigt länge.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Värt att notera är väl att Activision har exklusivitetsavtal med Sony gällande just Call of Duty så det finns ju incitament för Call of Duty-studion (oavsett vilken) att hylla just Sonys kontroll som särskilt next gen. Särskilt när det sker i samband med att konsolen råkar vara i sin lanseringsmånad.

Är det också därför de flesta medier också hyllar Dualsense kontrollen?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Är det också därför de flesta medier också hyllar Dualsense kontrollen?

Faktum är att Sony äger hela spelindustrin, alla mediepublikationer, och inte minst betalar samtliga Youtubers med pengar de fått genom att hota Google med att ersätta Google Search med PlayStation See. Det vet väl alla? När det gäller Microsoft har de ju exempelvis aldrig tillverkat annat än MS Röj.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Sarky:

I verkligheten så är motståndet i avtryckaren är helt olika beroende på vilket vapen man skjuter. Det skulle vara häftigt om någon utvecklare lade ner tiden och simulerade olika avtryckare.

Nu tror jag knappast att det lär hända utan det lär sluta med marknadsföringsmumbojumbo som i detta fallet. Att kunna efterlikna rekyl är jag extremt tveksam till....

Tror tvärtom. Utgår kallt från att utvecklare, med glädje, kommer att nyttja detta. Det är kul, kreativt och kommer att förhöja upplevelsen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror det här har potential att bli riktigt bra. Får man till en bra simulering av saker som förtryck,tryckpunkt, reset, skillnaden på single action och duble action med samma vapen och självklart olika avtryckarvikt beroende på vapen kan detta höja känslan enormt.

Flakmonkey
Skrivet av Freakon:

Tror tvärtom. Utgår kallt från att utvecklare, med glädje, kommer att nyttja detta. Det är kul, kreativt och kommer att förhöja upplevelsen.

Får hoppas det. Av det jag läst så ska det också vara relativt lätt att implementera både haptic feedback och adaptive triggers i spelen vilket är minst lika viktigt. Hur kul det än är för utvecklare att göra något så hade det ju inte vara ekonomiskt försvarsbart om du var tvungen att ta för mycket tid (säg några %) från dina bättre utvecklare till att ordna något PS-exklusivt.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Får hoppas det. Av det jag läst så ska det också vara relativt lätt att implementera både haptic feedback och adaptive triggers i spelen vilket är minst lika viktigt. Hur kul det än är för utvecklare att göra något så hade det ju inte vara ekonomiskt försvarsbart om du var tvungen att ta för mycket tid (säg några %) från dina bättre utvecklare till att ordna något PS-exklusivt.

Det är mycket bra om det är lätt att implementera.

Tror dock mer på utvecklare än så. De som brinner för utveckling brinner för innovation och möjligheter.

Detta blir en naturlig punkt att samlas kring och vara kreativ. Det händer inte ofta vilket gör att jag tror att många kreativa utvecklare är glada just nu.

Tror inte att många ser "PS-exklusivt" som någonting dåligt då det är den överlägset mest dominerande plattformen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Den är onekligen intressant. Undra om de nya funktionerna fungerar på PC? I så fall blir det nog att skaffa en snarast!

Avstängd

signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

1
Skriv svar