Xbox Series - dina första intryck?

It's not a lake, it's an ocean

Kul att se att så många är nöjda! Series X ser verkligen ut som en premiumprodukt på alla sätt och vis.

Skrivet av NuZ:

Riktigt imponerad av SX. Snabbheten i menyerna, laddtider, flytet i spelen. Så himla tyst också, betydligt tystare än one X.

Är det ens möjligt? Min One X hör jag nästan aldrig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Verkar mer vara folk som leker med vapes. Finns lite klipp på twitter om hur de gör..

Ursäkta, men vad fan är vapes? Fattar ingenting. Nån stolle på Twitter förstör sin SX, han pratar dock spanska (?) och jag orkar inte förstå/läsa mer just nu. Kan du sammanfatta?

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Antingen är det en stor konspiration för att svärta ned Microsofts fläckfria rykte och FÖRSTÖRA för Xbox Series X.. eller så är det ett fåtal personer som ser en möjlighet att få sina 10 minuter i rampljuset genom virala klipp. Vilket som är mest troligt beror nog på hur djupt man sitter i fanboyträsket.

Eller så kan det ju faktiskt vara smällda kondensatorer också. Men Förhoppningsvis har ni rätt och det bara är ett skämt


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av anon_118566:

Om du syftar på den "virala" videon så är det uppenbart fake(alternativt att Msoft har tryckt in kondensatorer avsedda för ställverk i series x.)
Här är en video som visar hur man kan göra om "tricket".

Edit: Sen på bollen.

https://twitter.com/XboxStudio/status/1326517572167233537?s=2...

Tillse att du har senaste firmware(05.00.03). Jag har C9 och hade problem till dess att jag uppdaterade och sedan drog ur nätkabeln ett par minuter så den hinner ladda ur. Nu kan jag köra 4k/120HZ/12bit/VRR

Edit: Du kan tanka ner nya firmwaren på sticka och uppdatera manuellt om du inte vill vänta på att LG pushar ut uppdateringen.

Okej. Jag har (05.00.02). Skall testa, tack för hjälpen.

Inaktiv
Skrivet av PARRAPOSS:

Okej. Jag har (05.00.02). Skall testa, tack för hjälpen.

Tror allt över 05.x.x ska fixa HDMI-problemen. Har du testat att låta den vara strömlös några minuter? Annars kanske du får köra utan VRR eller ställa ned till 4k60Hz tillsvidare.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ursäkta, men vad fan är vapes? Fattar ingenting. Nån stolle på Twitter förstör sin SX, han pratar dock spanska (?) och jag orkar inte förstå/läsa mer just nu. Kan du sammanfatta?

Kan inte förklara exakt vad det innebär men det är oskadlig rök som folk röker. Googla det så får du ett värre hum.

Men i detta fallet har folk stängt av Xboxet och tryckt in rök under för att sedan gå igenom xboxet och ut på toppen.

Medlem

Älskar min series X som jag hämtade hos Elgiganten igår. Kändes verkligen speciellt att packa upp den med den påkostade lådan.

Tänkte fråga om någon vet hur EA Play funkar. Är spelen tidsbegränsade eller är det bara att ladda ner dom och spela hur mycket man vill?

Medlem
Skrivet av Henkebenke81:

Älskar min series X som jag hämtade hos Elgiganten igår. Kändes verkligen speciellt att packa upp den med den påkostade lådan.

Tänkte fråga om någon vet hur EA Play funkar. Är spelen tidsbegränsade eller är det bara att ladda ner dom och spela hur mycket man vill?

Bara att spela på. 🙂

Medlem

Upptäckte nu att mina SteelSeries Siberia 800 inte funkar med nya boxen. Som tur i oturen hade Elgiganten rea på arctis 9x, så det blev en beställning. Vad använder ni andra för headset?

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Upptäckte nu att mina SteelSeries Siberia 800 inte funkar med nya boxen. Som tur i oturen hade Elgiganten rea på arctis 9x, så det blev en beställning. Vad använder ni andra för headset?

Köpte HS75 efter @NuZ recension, damen var nöjd och jag kommer att inviga dem snart


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Leffe76:

Upptäckte nu att mina SteelSeries Siberia 800 inte funkar med nya boxen. Som tur i oturen hade Elgiganten rea på arctis 9x, så det blev en beställning. Vad använder ni andra för headset?

Om de funkar på One så ska de funka på Series om inte Steelseries f*ck it up?! 800 är bra och sköna. Inte testat 9x än så säg gärna om de är bra

Skrivet av Issue:

Köpte HS75 efter @NuZ recension, damen var nöjd och jag kommer att inviga dem snart


Tror du blir sjukt nöjd


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Kul att se att så många är nöjda! Series X ser verkligen ut som en premiumprodukt på alla sätt och vis.

Är det ens möjligt? Min One X hör jag nästan aldrig.

Jupp den är läskigt tyst

Skrivet av r4v3nl0rd:

Ursäkta, men vad fan är vapes? Fattar ingenting. Nån stolle på Twitter förstör sin SX, han pratar dock spanska (?) och jag orkar inte förstå/läsa mer just nu. Kan du sammanfatta?

Vape är sådana där E-cigg som vaporiserar en typ av vätska/juice som innehåller nikotin. Blir bara vattenånga typ. Sådan tjock rök har de blåst in i maskinen och lägger ut klipp på reddit och twitter och säger att maskinen brinner osv.
Tjock vattenånga lär skada maskinen ja


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Om de funkar på One så ska de funka på Series om inte Steelseries f*ck it up?! 800 är bra och sköna. Inte testat 9x än så säg gärna om de är bra


Tror du blir sjukt nöjd

HS75 såg fina ut, missat din recension men ska kolla in den direkt.
Gillar mina 800, men har kopplat dom optiskt direkt till Xboxen innan, och nu är den ingången borttagen. Och har ingen i teven. Tyckte också det var lägligt att få en ursäkt till att köpa nya. 😉

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jupp den är läskigt tyst

Vape är sådana där E-cigg som vaporiserar en typ av vätska/juice som innehåller nikotin. Blir bara vattenånga typ. Sådan tjock rök har de blåst in i maskinen och lägger ut klipp på reddit och twitter och säger att maskinen brinner osv.
Tjock vattenånga lär skada maskinen ja

Tack, då förstår jag! Sicket folk!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Leffe76:

HS75 såg fina ut, missat din recension men ska kolla in den direkt.
Gillar mina 800, men har kopplat dom optiskt direkt till Xboxen innan, och nu är den ingången borttagen. Och har ingen i teven. Tyckte också det var lägligt att få en ursäkt till att köpa nya. 😉

Så här brukar det låta hos mig
Jag: Kolla den här kontrollen
Hon: Men du har 5st handkontroller
Jag: Men inte en sådan här
Hon:.....
Jag: *Köper handkontroll*


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av Checker:

Eller så kan det ju faktiskt vara smällda kondensatorer också. Men Förhoppningsvis har ni rätt och det bara är ett skämt

Med tanke på den extrema rökutvecklingen är det inte kondensatorer avsedda för finelektronik som ligger bakom detta. Det är heller inte rimligt att anta att kondensatorerna har antänt något annat som avger så pass mycket rök då elektroniken både behandlas kemiskt och sedan testas i vad som kan beskrivas som ugnar för att kontrollera att det inte föreligger någon brandrisk. Det är fake.

Detta är standard så du behöver inte oroa dig för att din kommande PS5 kommer brinna upp heller.

Medlem

Kul att så många är nöjda! Hur är hastigheterna för nerladdning? Tar en evighet att ladda hem spel med förra Xboxen även med bra internet.

Är det någon som testat ett spel med stöd för Atmos? Är otroligt nyfiken att höra hur nya generationen låter!

Medlem
Skrivet av eric.ramberg:

Kul att så många är nöjda! Hur är hastigheterna för nerladdning? Tar en evighet att ladda hem spel med förra Xboxen även med bra internet.

Är det någon som testat ett spel med stöd för Atmos? Är otroligt nyfiken att höra hur nya generationen låter!

Jag sitter på 100mbit men tankar i 350mbit... Fråga mig inte hur det är möjligt. På One X tankade jag i 250mbit.

Typ.

Avstängd
Skrivet av anon_118566:

Med tanke på den extrema rökutvecklingen är det inte kondensatorer avsedda för finelektronik som ligger bakom detta. Det är heller inte rimligt att anta att kondensatorerna har antänt något annat som avger så pass mycket rök då elektroniken både behandlas kemiskt och sedan testas i vad som kan beskrivas som ugnar för att kontrollera att det inte föreligger någon brandrisk. Det är fake.

Detta är standard så du behöver inte oroa dig för att din kommande PS5 kommer brinna upp heller.

Rökutvecklingen påminner väldigt mycket om hur det kan se ut när antingen en kondensator smäller eller en strömkälla.

Som sagt. Hoppas det är fake.
Sedan finns det ju alltid enheter som har fel från fabrik. Speciellt när det gäller elektronik. .4 procent brukar acceptabel feltolerans ligga på


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Så förbaskat lent och rent allt känns i spelen på Series X. Har lirat runt i Origins, Halo 5 och Star Wars jedi fallen order. Alltså, det ÄR skillnad. Det bara flyter utan stutter och dör man är man tillbaka direkt. Särskilt Starwars som jag spelade på releasen är på Series X en total remaster.

Jag finner redan Quickresume som någonting jag aldrig vill vara utan igen. Jag finner mig tex sitta och glo på Youtube, hoppar över en halvtimme till Starwars och avslutar med lite Halo 5. Att slippa starta upp spelen med alla splashscreens och bara fortsätta mitt i steget du var är riktigt nice.

Har dessutom inte hört fläkten en enda gång. Knäpptyst. Varvar inte upp någon gång.

Kontrollen är en positiv överraskning också. Den lilla förminskningen gör att den passar mina händer som en smäck. Den känns mer gedigen än Xbox One kontrollen. Det knakar inte så fort man rör den och triggersarna finner jag också mer solida. Mindre rappliga. Ett minus är det höga klicket D paden avger. Det funkar bra och känns stabilt men klickar väldigt högt.
Ungefär så. Nu längtar jag till The Medium och Cyberpunk. 👍

Inaktiv
Skrivet av Checker:

Rökutvecklingen påminner väldigt mycket om hur det kan se ut när antingen en kondensator smäller eller en strömkälla.

Som sagt. Hoppas det är fake.
Sedan finns det ju alltid enheter som har fel från fabrik. Speciellt när det gäller elektronik. .4 procent brukar acceptabel feltolerans ligga på

Självklart kommer det finnas enheter med fabrikationsfel. Min poäng är att det är på tok för mycket rök(eller mer troligt vattenånga i detta fall) för att det ska komma från de relativt små kondensatorer man kan hitta i en konsol. Men agree to disagree så kan vi lämna tråden till topic.

Ambassadör
Xbox

Första intrycket av Series X var en känsla av premium-produkt. De har verkligen lagt ned tid på förpackningen, som någon sa så känns det nästan som en Apple-produkt. Kanske inte viktigt i det stora hela men det sätter ribban för upplevelsen och var väldigt trevligt.

Installation och setup var hur smidig som helst, med mobilappen och hämtande av alla inställningar från förra konsolen om man så vill. Oerhört smidig övergång!

Konsolen är knäpptyst, och sval då den *gasp* pushar ut värme som den ska... Känns inte alls så stor som man fått intryck av via bilder, tung och stabil står den som en monolith of power bredvid TVn. Diskret och lätt att passa in i inredning.

Spelandet då... satfläsk vad det går! Optimerade spel är vansinnigt snyggt och med höga fps. Gears 5 är som en dröm att spela och känns som en remaster som vissa andra hade tagit betalt för. De spel jag hunnit testa är riktigt najs! Känns som förr i tiden när man köpte ny PC hehe. Allt är så... responsivt. Laddtiderna är snabba, Quick resume är också förvånansvärt användbart.

Riktigt jäkla nöjd så här långt!


signatur

Jump in.

Medlem

Första intrycken när jag nu spelar Gears 5 för första gången på min XsX med mina nya HS75 lurar.
Riktigt bra flyt och riktigt snyggt.
Ljudet är även det riktigt bra MEN, @NuZ, jag får extremt mycket hack i ljudet typ vid varenda j*vla cut scene. Hackar väldigt mycket och kan försvinna helt i några sekunder.

Typ under hela cut scenen i övergången till chapter 2 i act 1 hörde jag i stort inte ett skit i mina hörlurar medans det vanliga ljudet fungerar perfekt

Om du har kvar dina lurar, har du möjlighet att testa?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Första intrycken när jag nu spelar Gears 5 för första gången på min XsX med mina nya HS75 lurar.
Riktigt bra flyt och riktigt snyggt.
Ljudet är även det riktigt bra MEN, @NuZ, jag får extremt mycket hack i ljudet typ vid varenda j*vla cut scene. Hackar väldigt mycket och kan försvinna helt i några sekunder.

Typ under hela cut scenen i övergången till chapter 2 i act 1 hörde jag i stort inte ett skit i mina hörlurar medans det vanliga ljudet fungerar perfekt

Om du har kvar dina lurar, har du möjlighet att testa?

Ja j*vlar vad de hackar i introt till Chapter 2. Men stereo funkar fint. Måste vara någon bugg i spelet för annat än stereo.

Edit: rörde handkontrollen när det börja och då hacka det inte. Konstigt. Bara upptäckt detta i Gears 5? AC, SoT, Warzone, Forza och Gears tactics funkar klockrent för mig

Edit 2: Verkar vara samma ljud bugg de hade på PC när spelet släpptes enligt google när man kör högre bitrate på ljudet. Ska leta vidare vad man kan göra konsol


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja j*vlar vad de hackar i introt till Chapter 2. Men stereo funkar fint. Måste vara någon bugg i spelet för annat än stereo.

Edit: rörde handkontrollen när det börja och då hacka det inte. Konstigt. Bara upptäckt detta i Gears 5? AC, SoT, Warzone, Forza och Gears tactics funkar klockrent för mig

Fick exakt samma problem i Valhalla, startade spelet och när Seer pratade då hackade det lite, sen när man skulle ge kungen gåvan så dog ljudet typ helt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Issue:

Fick exakt samma problem i Valhalla, startade spelet och när Seer pratade då hackade det lite, sen när man skulle ge kungen gåvan så dog ljudet typ helt.

Hmm konstigt, jag fick han sa samma sak 2 gånger men trodde det var ubisoft bara 🤔


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jojo, jag är inte såpass korkad att jag inte fattar eller inte är medveten om att jag betalar. Det gör jag, men skillnaden är att jag inte behöver hosta 6K på ett bräde och sen 500-800:- för ett spel. Jag går hem med konsolen och betalar 370:- i månaden i 24 månader och sen är konsolen min och den tiden har jag kunnat välja och vraka bland oerhört många spel. Framförallt den fantastiska möjligheten att kunna testa spel utanför vad jag brukar spela, för att jag just inte behöver köpa dem.
Skulle jag slå ut summan på de spel jag betalar för och kontra vad jag kan få tillbaka begagnat sen så tvivlar jag på en eventuell "vinst" med PS5 (köper ju inte konsoler för att spara/tjäna pengar till att börja med).
Så nä, jag glömmer faktiskt inget och jag kommer fortfarande att köpa PS5, men i detta nu känns Sony väldigt mer stelbent än Microsoft.

Jag förstår helt hur du tänker och jag säger inte att Game Pass är dåligt egentligen. Det är ett smart koncept från Microsoft. MEN!

Att du går hem och betalar bara "370kr/mån" för konsolen och få spela en massa spel är inget annat än att du köpt konsolen på kredit. Eller faktura med avbetalning om du så önskar.
Samma resonnomang gäller exempelvis för alla tomtar där ute som säger "ja skitbra! jag betalar bara 550kr/mån för mitt mobilabonnomang och så får jag en ny mobil vartannant år! Wow! Amazing!" utan att fatta vad man egentligen betalar för, eller kommer att betala i slutändan. Om vi tittar på vad du kommer att betala för din xbox i slutändan, efter de dära 24 månaderna, så kommer du upp i fullpris för konsolen. Oavsett. Så om man pröjsar 6 papp på rak arm, eller om du kör en avbetalning på 24 mån. Det är väl samma sak? Förutom att du måste hosta upp de dära 6 laxarna direkt.

Vad som är mer intressant är att kolla på vad GamePass EGENTLIGEN kostar. UTAN pådraget på konsolen. Jag trodde det var lite mer, den summan ligger på "ynka" 135kr/mån för Game Pass Ultimate där online gaming ingår.
Playstation Plus kostar 52kr/mån. Så om du jämfor Game Pass Ultimate och PS Plus så betalar du 83kr/mån mer för Game Pass Ultimate för att få tilllgång till hela spelbiblioteket.

Men åter till något du nämnde....det här med att få tillfället att "testa spel utan att köpa dem" är väldigt intressant. Det är en grym idé och även om jag gilllar konceptet så leder det till att vi nu istället bläddrar och spelar massor av spel, men lägger inte ner många timmar på varje spel. Känslan av att komma hem, öppna sitt fodral och stoppa i skivan och verkligen känna suget efter att få spela spelet man köpte i butiken en fredagkväll är HELT BORTA.

Det kommer bli EXAKT SAMMA som det är med Netflix idag (eller alla andra streamingtjänster). Fenomenat att du kommer hem, slänger dig i soffan och sen börja "scrolla". Du scrollar och scrollar och scrollar i jakt på filmen eller spelet du vill spela. Men du kommer aldrig hitta den. Sen stänger du av TVn och går o lägger dig.
Jag överdriver en del, men jag tror vi går ditåt på xbox sidan. Man slutar längta efter spel känns det som.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Ä r det så att all access kunder går före för jag köpte min series x via nätet på elgiganten den 3:e nov och konsolen lyser med sin frånvaro.

Har du ringt och bett dem kolla upp i butiken? Jag bokade all access i söndags. Står på kvittot att jag skulle få en igår, men även att jag skulle få ett SMS vid leverans. Fick inget, men på hemsidan kunde jag heller inte se om jag skulle få senare. Ringde kundtjänst igår och de sade att "den kommer imorgon".
Idag fick jag inte heller något SMS - ringde kundtjänst igen och de hade ingen aning. De kontaktade butiken och bad dem ringa mig och ge leveransdatum.
Efter någon timme ringer butiken och frågar vad det är jag undrar över - "din konsoll kom ju igår, du ska ju bara hämta den".

De hade ingen aning om att vi som förbokat skulle få ett SMS när konsollen fanns tillgänglig för upphämtning. Verkar som det inte riktigt funkat som det skall.
Jag var dessutom, vad jag förstod, den första som hämtat min Series X, trots att de fanns att hämta redan igår och är slut enligt lagerkollen...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Henkebenke81:

Älskar min series X som jag hämtade hos Elgiganten igår. Kändes verkligen speciellt att packa upp den med den påkostade lådan.

Tänkte fråga om någon vet hur EA Play funkar. Är spelen tidsbegränsade eller är det bara att ladda ner dom och spela hur mycket man vill?

EAPlay har både tidsbegränsade demoversioner av vissa nyare spel samt en hel katalog med kompletta spel du kan spela obegränsat (så länge du betalar för EA Play eller XBox Ultimate såklart).


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Brutalt nöjd! Det är så här jag velat ha min Xbox sedan jag köpte min första SSD typ. Quick resumé är beroendeframkallande och det kommer ju aldrig att gå att vara utan igen. Satt och spelade Mafia (grymt spel för övrigt) men när telefonen ringde växlade jag över till undermine som inte kräver så mycket koncentration. Allt inom loppet av sekunder. Med tanke på utbudet på gamepass nu med EA spelen dessutom så saknar jag knappt launch titles. Jade varit kul med något för att "visa" upp grafiska prestandan men det stör jag mig inte på. Det jag stör mig mer på är att Microsoft inte fått ut en raytracad Minecraft till launch.
MEN Jag kunde ändå inte vara mer nöjd. 10/10 från mig. Svårt att klaga egentligen.

Ps
Grymt skön setup for övrigt. Bara kicka igång appen i mobilen, kopiera settings från förra konsolen och.. så var det klart. Snyggt!

Skriv svar