Remaken av XIII sågas

Robot
FM-guru
F.d. Sisyr

Synd, originalet var ju en höjdare.

Inaktiv

Cool att man iaf spelar som Sam Fisher.

Medlem

Fick nya versionen på köpet när jag köpte originalet i somras. Måste ta och testa hur dåligt det är, Det ser ju inte ens tecknat ut längre!

Originalet är en av mina gamla favoriter och jag de hade hoppats på att få se en uppföljare, men ser det ut såhär så vet jag inte längre...

Medlem

Kunde man räkna ut för länge sedan när FZ körde en nyhet med en trailer. Bland det sämsta jag sett.

Edit:

Här är länken till trailern.
https://www.fz.se/nyhet/284719-xiii-remake-far-ny-vapen-trail...

Medlem

Har prövat spelet och tyvärr stämmer betygen. Det är en horribel remake, men kanske om något år med massa uppdateringar så kan det allt bli en okej remake. Men originalet är just nu bättre på alla sätt, och billigare.

Skribent
Medlem

Första XIII...... Samma sak.

Medlem

Tror aldrig jag sett ett spel med så låga betyg på steam och då har jag sett t ex Sacred 3. Detta är verkligen uselt, det blir ju typ bara så här om man skiter "lore, känsla, karaktär, m.m.".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Underskattad pärla detta lir.
Originalet då


signatur

Banksy

Medlem

Jag älskade originalet.

Medlem

När jag såg nyheterna om remaken kände jag ett hopp. "Äntligen uppmärksammas XIII igen, det är ett fantastikt spel" och jag hoppades att remaken skulle vara i samma anda som orginalet. Tyvärr är det inte så.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Ska FZ recensera spelet eller hoppar ni över det? Skulle vara intressant att höra ert betyg.

:::: OFF T0PiC::::
Det fantastiska skräckspelet Visage (PT klon) släpptes ju den 30 oktober (Steam, PS4, XBO) efter att ha legat i Early Access i 2 år och jag skulle otroligt gärna läsa era tankar kring det spelet. En FZ recension, tack.

@Fredrik Eriksson (Varför fungerar det inte att tagga vissa personer på sajten. Samma sak med mr. Chefredaktör. Vad gör jag för fel? Använder Google Chrome)

Skrivet av Djavulen:

Har prövat spelet och tyvärr stämmer betygen. Det är en horribel remake, men kanske om något år med massa uppdateringar så kan det allt bli en okej remake. Men originalet är just nu bättre på alla sätt, och billigare.

Förutom buggarna hur känns spelet annars? Hur känns gameplayet? Hur känns vapnen att skjuta? Finns det potential att bli bra när buggar städats bort eller är det skräp från grunden gjort av talanglösa utvecklare som inte vet hur man gör spel?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Det känns som att remaken har förstört allt som var charmigt med originalet. Det ser inte längre ut som en serietidning.

Kanske kunde Steam, med alla sina miljarder i fickan, anställa två eller fler personer att testa spelen de lägger ut. De tar inte speciellt mycket ansvar, sedan ligger det på köparen att försöka få tillbaka sina pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Förutom buggarna hur känns spelet annars? Hur känns gameplayet? Hur känns vapnen att skjuta? Finns det potential att bli bra när buggar städats bort eller är det skräp från grunden gjort av talanglösa utvecklare som inte vet hur man gör spel?

Jag förstår att dom vill verkligen hålla sig till originalet, vi har samma ljudeffekter, röstskådespelare, vapen, osv. Men allt känns verkligen copy+paste. Med ljudeffekterna specifikt. Ljudet försvinner spontant. Gameplay är svagt, noll rekyl i vapnen (mindre än originalet), aim down sight är trasigt och helt knasig känslighet. AI är urkorkad. Just nu är det rent skräp från grunden, men ändå finns det en del av mig som tror att det faktiskt kan åtgärdas med en hel del uppdateringar, mestadels pga att originalet inte är något mästerverk, även fall jag älskar det (XIII (2003) dvs) så kan jag inte tänka mig att det är svårt att uppnå målet att få det att stämma mer överens med originalet.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kanske kunde Steam, med alla sina miljarder i fickan, anställa två eller fler personer att testa spelen de lägger ut. De tar inte speciellt mycket ansvar, sedan ligger det på köparen att försöka få tillbaka sina pengar.

Varför skulle Steam bry sig? Inte direkt så att det är deras fel att spelet är skräp. Och givetvis ska det väl ligga hos kunden att höra av sig till affären om att man vill få pengarna tillbaka?

Inaktiv

Synd, såg fram emot det. Men får ta och läsa en riktig recension, ibland kan internetpöbeln gadda ihop sig i masspsykos.

Medlem

XIII var inte ett direkt bra spel till att börja med.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Trist, såg fram emot det här. Originalet var inte perfekt, hatar smygbanan i ubåten till exempel, men överlag så gillade jag det och har bra minnen från det.

Skribent
Skrivet av CARTMAN:

Ska FZ recensera spelet eller hoppar ni över det? Skulle vara intressant att höra ert betyg.

:::: OFF T0PiC::::
Det fantastiska skräckspelet Visage (PT klon) släpptes ju den 30 oktober (Steam, PS4, XBO) efter att ha legat i Early Access i 2 år och jag skulle otroligt gärna läsa era tankar kring det spelet. En FZ recension, tack.

@Fredrik Eriksson (Varför fungerar det inte att tagga vissa personer på sajten. Samma sak med mr. Chefredaktör. Vad gör jag för fel? Använder Google Chrome)

Förutom buggarna hur känns spelet annars? Hur känns gameplayet? Hur känns vapnen att skjuta? Finns det potential att bli bra när buggar städats bort eller är det skräp från grunden gjort av talanglösa utvecklare som inte vet hur man gör spel?

Om användarnamnet innehåller mellanslag så måste det skrivas mellan citattecken. Alltså @''Fredrik Eriksson''

Medlem
Skrivet av Djavulen:

Jag förstår att dom vill verkligen hålla sig till originalet, vi har samma ljudeffekter, röstskådespelare, vapen, osv. Men allt känns verkligen copy+paste. Med ljudeffekterna specifikt. Ljudet försvinner spontant. Gameplay är svagt, noll rekyl i vapnen (mindre än originalet), aim down sight är trasigt och helt knasig känslighet. AI är urkorkad. Just nu är det rent skräp från grunden, men ändå finns det en del av mig som tror att det faktiskt kan åtgärdas med en hel del uppdateringar, mestadels pga att originalet inte är något mästerverk, även fall jag älskar det (XIII (2003) dvs) så kan jag inte tänka mig att det är svårt att uppnå målet att få det att stämma mer överens med originalet.

Varför skulle Steam bry sig? Inte direkt så att det är deras fel att spelet är skräp. Och givetvis ska det väl ligga hos kunden att höra av sig till affären om att man vill få pengarna tillbaka?

Det vore smart av steam att bry sig jag menar om jag ägde en butik inte skulle jag vilja vara den som erbuder mina kunder skräp. Men tyvär idag är steam så stort dom erbjuder både dynga och guld o i ibland får man gräva i dyngan för att hitta guldet.
Fy tusan ibland på nya relaser så jävla mycket skräp spel du får bläddra igenom till och med saker jag inte ens skulle kalla spel.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kanske kunde Steam, med alla sina miljarder i fickan, anställa två eller fler personer att testa spelen de lägger ut. De tar inte speciellt mycket ansvar, sedan ligger det på köparen att försöka få tillbaka sina pengar.

Skrivet av Duke_Gamer:

Det vore smart av steam att bry sig jag menar om jag ägde en butik inte skulle jag vilja vara den som erbuder mina kunder skräp. Men tyvär idag är steam så stort dom erbjuder både dynga och guld o i ibland får man gräva i dyngan för att hitta guldet.
Fy tusan ibland på nya relaser så jävla mycket skräp spel du får bläddra igenom till och med saker jag inte ens skulle kalla spel.

Det är faktiskt inte deras ansvar, en gång i tiden testade Steam saker, det gick inte, det blev troligen för mycket helt enkelt, när ALLA skulle göra spel bara för att det blev lätt.

Som jag ser det är det helt spelarens ansvar, tycker inte folk borde klaga på steams testning och sedan i andra vändan klaga på att steam tillåter användarrecensioner (att folk kan hetsrösta-ned/upp vissa spel), spel som XIII Remaster går snabbt att se att det är dåligt, troligen redan i menyn eller efter 2 minuter, bara att lämna tillbaka, det är inte så mycket att försöka förstå.

Just nu kanske epic är lite mera nogranna med vad dom släpper in, vilket drar upp kvalitén generellt, men det är för att de kan vara just mer noggranna, eftersom det finns så lite spel där, samma med gog och alla andra plattformar på PC.

Dessutom vad är kvalitet, det finns säkert några som gillar detta spelet, dessa personer är nog glada över att det finns på steam.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Det vore smart av steam att bry sig jag menar om jag ägde en butik inte skulle jag vilja vara den som erbuder mina kunder skräp. Men tyvär idag är steam så stort dom erbjuder både dynga och guld o i ibland får man gräva i dyngan för att hitta guldet.
Fy tusan ibland på nya relaser så jävla mycket skräp spel du får bläddra igenom till och med saker jag inte ens skulle kalla spel.

Så du menar att en spelbutik ala gamestop måste speltesta alla sina spel innan dom säljer dom? Nja.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Kanske kunde Steam, med alla sina miljarder i fickan, anställa två eller fler personer att testa spelen de lägger ut. De tar inte speciellt mycket ansvar, sedan ligger det på köparen att försöka få tillbaka sina pengar.

Kan vara det dummaste jag har läst. Vadå? Ska någon inte få sälja sitt spel om det anses vara dåligt?
Och som någon ovan skrev, brukade du gå in i fysiska butiker och förvänta dig att de hade testat varenda spel på hyllan också?

Skrivet av loerk:

Kan vara det dummaste jag har läst. Vadå? Ska någon inte få sälja sitt spel om det anses vara dåligt?
Och som någon ovan skrev, brukade du gå in i fysiska butiker och förvänta dig att de hade testat varenda spel på hyllan också?

Hmm. Det verkar som om du är på krigsstigen direkt utan att ägna en liten tanke på det som står mellan raderna.

Jag pratar inte om fysiska butiker, jag pratar om Steam och deras kundansvar.

Valve har fått mycket kritik genom åren att de släpper in oseriösa spelutvecklare som bara vill roffa åt sig snabba pengar, inte minst upptäckte man detta med "Early Access". Det ser ut som om det har avtagit lite, men det finns fortfarande bra exempel när detta sker, och det verkar som om det är samma sak med "XIII", den nya versionen och företaget som tog på sig ansvaret att göra det.

Om du tycker det är helt OK att köpa ett spel för flera hundra kronor bara för att upptäcka att det är rent skräp (vilket jag tror du har gjort någon gång), så har du säkert svurit ut i tomrummet och undrat hur "de" kunde släppa något sådant undermåligt. Frågan är vem "de" är; vem ska ta ansvar?

Du verkar inte komma med något svar.

Visserligen kan man begära refund. I de flesta fall funkar det, men i andra inte. Det kan man även se här i frågan om XIII-spelet. har man köpte det i en "bundle", med det gamla spelet, då får man inte tillbaka sina pengar om jag läste rätt.

För att klargöra, så diskuterar jag den tekniska biten här, det är vad jag anser är "dåligt" och undermåligt om man inte kan säkerställa denna på något sätt innan släpp. Jag tycker Steam har stora brister på det området och jag hade haft större förtroende för dem, eller vilken spelplattform som helst om de hade kunnat haft någon sorts koll, istället för att bara lägga det på spelarna och den frustration som medföljer.

Kollar jag på Steamspy kan man läsa:

Games: 42,291
Months with games: 203
Average games per month: 208

De har väldigt många spel på plattformen. Kan man testa alla, bör man testa, ska man ignorera och släppa vad som helst? Vad för slags kundbemötande har man, respekt? Ja, det får du gärna resonera över.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag undrar också hur de fick rättigheterna till att använda ljudet ifrån orginalet? Det var ju ett ubisoft spel ifrån början


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Frågan är vem "de" är; vem ska ta ansvar?

Du verkar inte komma med något svar.

Visserligen kan man begära refund. I de flesta fall funkar det, men i andra inte. Det kan man även se här i frågan om XIII-spelet. har mköpte

Ansvaret ligger väl lite hos den som köper varan? Gör du aldrig någon egen research när du exempelvis köper en ny tvättmaskin. Om produkten är kass köper du den antagligen inte. På en fri marknad finns det både bra och kassa varor. I annat fall använder du dig av öppet köp eller bytesrätt.

Jag har heller aldrig varit med om att jag inte fått igenom en refund på Steam. Kriterierna är ganska klara med att du inte ska ha lirat mer än 2 timmar etc. Om spelet är kasst så bör det gå att avgöra på mindre än 2 timmar tycker jag.

Du verkar vara ute efter Steam - Sverker Edition. (Referens till programmet Plus där han var programledare en gång i tiden.)

Skrivet av I am Grööt:

Ansvaret ligger väl lite hos den som köper varan? Gör du aldrig någon egen research när du exempelvis köper en ny tvättmaskin. Om produkten är kass köper du den antagligen inte. På en fri marknad finns det både bra och kassa varor. I annat fall använder du dig av öppet köp eller bytesrätt.

Jag har heller aldrig varit med om att jag inte fått igenom en refund på Steam. Kriterierna är ganska klara med att du inte ska ha lirat mer än 2 timmar etc. Om spelet är kasst så bör det gå att avgöra på mindre än 2 timmar tycker jag.

Du verkar vara ute efter Steam - Sverker Edition. (Referens till programmet Plus där han var programledare en gång i tiden.)

Haha

Njae, lite mer engagemang från Steam bara; men om du är nöjd så är det bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Haha

Njae, lite mer engagemang från Steam bara; men om du är nöjd så är det bra.

Nu rörde ju inte ursprungsfrågan om jag var nöjd eller icke utan snarare att du ansåg att Steam skulle bedömma varje enskilt spel på deras plattform. Men jag kan hålla med dig om att uppenbara "scams"/trollspel aldrig ska saluföras på plattformen överhuvudtaget. Steam har dock blivit bättre på att rensa ur sånt.

Krävs ju ingen Janne Josefsson-research för att ta reda på om ett spel håller måttet eller ej.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Så du menar att en spelbutik ala gamestop måste speltesta alla sina spel innan dom säljer dom? Nja.

ja men vill man vara känd som butiken som säljer dynga så kan man ju skippa sånt och gamestop är ju redan ökänd som skit i allfall i usa så att bli känd som butiken som skjövlar dynga lär ju inte dra in mer kunder.

Faset det hela borde vara så att QA ska finnas testa spelen och förjuda spel bolagen att ens få skicka iväg dom till spelbutiker. mEn quallity controll är värdelös och ingen jävel bryr sig utan låt det skapas dynga, trasiga spel eller första spel serier med värdelös mobil uppföljare.

Alla spelare klagar på spel hur som andromeda och detta spel plus massa andra men ingen jävle gör något åt det utan dom låter företagen fortsätta med sina dumheter för att få en snabb slant men jävlar i mig vi är experter på gnälla men just som facebook likes så hjälper det inte ett skit.

12
Skriv svar