Playstation 5 kan få stöd för 1440p senare

Robot
Playstation 5 kan få stöd för 1440p senare

"Det är inget tekniskt problem alls" säger en Sony-representant.

#playstation-5


Medlem

Jag tror ingen trodde nått annat än att det går att "patcha" in ärligt talat.

Medlem

Känns som ett konstigt steg att inte ha stöd 1440p ifrån början. Visst, det är klart att de flesta väljer att spela på TV:en. Men många har även påkostade monitorer som är 1440p och 120+ hz (kanske tom ultrawide), och hellre kopplar in PS5 till monitorn istället för TV:en.

Medlem
Skrivet av GuPe96:

Känns som ett konstigt steg att inte ha stöd 1440p ifrån början. Visst, det är klart att de flesta väljer att spela på TV:en. Men många har även påkostade monitorer som är 1440p och 120+ hz (kanske tom ultrawide), och hellre kopplar in PS5 till monitorn istället för TV:en.

Sony har väl typ inga 1440p monitors, däremot säljer de 4K-TVs...

Avstängd
Skrivet av GuPe96:

Känns som ett konstigt steg att inte ha stöd 1440p ifrån början. Visst, det är klart att de flesta väljer att spela på TV:en. Men många har även påkostade monitorer som är 1440p och 120+ hz (kanske tom ultrawide), och hellre kopplar in PS5 till monitorn istället för TV:en.

Du svara själv på varför det inte är så konstigt. De flesta spelar på TV.
Vilket också är varför Sony fokuserade på just TV till en början. Vilket dom också säger, vilket artikeln också tar upp.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Gnällkuk

Om det inte är ett tekniskt problem, varför har man då valt att inte stödja det?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om det inte är ett tekniskt problem, varför har man då valt att inte stödja det?

Resursprioritering förmodligen..

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Resursprioritering förmodligen..

Exakt. De vill leverera en billig konsoll.
Tror de med en 1440p-skärm är försvinnande få bland deras användare. Även om de säkert är överrepresenterade här

Medlem

Bättre om de fokuserar på VRR enligt min mening.

Medlem

Fasen, trodde folk på FZ var någonlunda tekniskt funtade inkl. Sundelius. Men icke sa Nicke. 🙂

Det krävs inga RESURSER för att stödja 1440p på PS4 eller PS5. Faktum är att det krävs medvetna RESURSER för att INTE stödja 1440p dvs kontinuerligt dölja den. Det handlar nämligen om en enkel flagga:

1440p=1 (stöds)
1440p=0 (stöds inte)

Ty det ligger ett AMD grafikkort i både PS4 och PS5. 100% av AMD graffekort stödjer 1440p per default (=1) och man måste MEDVETET ändra i koden (se ovan dvs =0) för att dölja det. Som grädde på moset så renderas merparten av PS4 Pro spel internt i 1440p för att sedan skalas upp till 4k mha checkerboard rendering. Så native 1440p monitorer passar PS4 Pro/PS5 PERFEKT!

PS Har man inte börjat med programmering i svenska grundskolor sen år 2000? 🤔 Inte för att det behövs i det här fallet. 🙂

eld
Medlem
Skrivet av fooobar:

Exakt. De vill leverera en billig konsoll.
Tror de med en 1440p-skärm är försvinnande få bland deras användare. Även om de säkert är överrepresenterade här

2.3% med 4k
6.75% med 1440p

Enligt stream survey, men det är såklart väldigt annorlunda ut mellan PC användare och konsollspelare som du säger.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Om det inte är ett tekniskt problem, varför har man då valt att inte stödja det?

Troligen för att ingen någonsin har talat om 1440p i konsolsammanhang innan Microsoft behövde någon motsvarighet till "HD Ready" för 4K när de ville lansera potatiskonsolen Series S.

Medlem
Skrivet av eld:

2.3% med 4k
6.75% med 1440p

Enligt stream survey, men det är såklart väldigt annorlunda ut mellan PC användare och konsollspelare som du säger.

Ja, de där siffrorna har inget med konsollspelare att göra.
99 procent spelar säkert med mus också i samma statistik

Gnällkuk
Skrivet av fooobar:

Exakt. De vill leverera en billig konsoll.
Tror de med en 1440p-skärm är försvinnande få bland deras användare. Även om de säkert är överrepresenterade här

Må så vara, men när man bara säger att det inte är ett problem rent tekniskt så borde man ju också motivera varför det uteblev. Att implementera stöd för en upplösning känns ju inte som något superavancerat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Säga vad man vill, men 1440p borde funnits med från start. Precis som VRR. Det är knappast några konstigheter att lägga till stöd för 1440p. Att det däremot prioriterar Tv och 1080p/4K det köper jag, men hur många år har PS5:an vart under utveckling? Sätt en praktikant som får pula med stödet för 1440p om alla andra är upptagna med annat. Känns mer som en dålig bortförklaring nu när det visar sig att många skriker efter det (ink jag).

Vad sägs om att ligga ett steg före Sony å känna av vad marknaden vill ha INNAN ni släpper en produkt.

Medlem

3840 x 1600 175hz någon?

Inte?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Må så vara, men när man bara säger att det inte är ett problem rent tekniskt så borde man ju också motivera varför det uteblev. Att implementera stöd för en upplösning känns ju inte som något superavancerat.

Det finns sökert flera aspekter av det än man tänker på direkt. Alla features behöver dessutom dokumentation, underhåll, support etc. Så självklart väger de in nytta mot kostnad.

Medlem

Kul men Jag ser ingen skillnad på 1080p & 1440p.

Gnällkuk
Skrivet av fooobar:

Det finns sökert flera aspekter av det än man tänker på direkt. Alla features behöver dessutom dokumentation, underhåll, support etc. Så självklart väger de in nytta mot kostnad.

Hur mycket underhåll och support behöver man av en upplösning för en bildskärm?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

ZF
Medlem
Skrivet av A1200G:

Fasen, trodde folk på FZ var någonlunda tekniskt funtade inkl. Sundelius. Men icke sa Nicke. 🙂

Det krävs inga RESURSER för att stödja 1440p på PS4 eller PS5. Faktum är att det krävs medvetna RESURSER för att INTE stödja 1440p dvs kontinuerligt dölja den. Det handlar nämligen om en enkel flagga:

1440p=1 (stöds)
1440p=0 (stöds inte)

Ty det ligger ett AMD grafikkort i både PS4 och PS5. 100% av AMD graffekort stödjer 1440p per default (=1) och man måste MEDVETET ändra i koden (se ovan dvs =0) för att dölja det. Som grädde på moset så renderas merparten av PS4 Pro spel internt i 1440p för att sedan skalas upp till 4k mha checkerboard rendering. Så native 1440p monitorer passar PS4 Pro/PS5 PERFEKT!

PS Har man inte börjat med programmering i svenska grundskolor sen år 2000? 🤔 Inte för att det behövs i det här fallet. 🙂

Nä. Det är tydligen faktiskt lite mer involverande än så på PS5. Och 4 såklart. Grejen är att vartenda spel har att förhandla med systemet om vilken som är den optimala upplösningen, samt hur den ska skalas. Så är inte hela hanteringen av detta redan kodad så finns det ingen # att radera i upplösningsslistan.

ZF
Medlem
Skrivet av realcyngken:

Kul men Jag ser ingen skillnad på 1080p & 1440p.

Om monitorn skalar lika kass som de flesta monitorer gör så lär du märka det åtminstone.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hur mycket underhåll och support behöver man av en upplösning för en bildskärm?

Hela kedjan av hårdvara och mjukvara måste ju kunna hantera detta. Konsollmjukvara är ju i grunden inte lika flexibel som den för pc.

Sen fler parametrar och val användaren eller någon automatik kan eller måste hantera tenderar att förr eller senare ge upphov till att support behövs till användare eller bugfixar behöver göras.

Sen säger jag inte nödvändigtvis att det blir så, men jag är övertygad om att vi som icke ps5-utvecklare (gäller mig iaf) inte har hela bilden.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Hela kedjan av hårdvara och mjukvara måste ju kunna hantera detta. Konsollmjukvara är ju i grunden inte lika flexibel som den för pc.

Sen fler parametrar och val användaren eller någon automatik kan eller måste hantera tenderar att förr eller senare ge upphov till att support behövs till användare eller bugfixar behöver göras.

Sen säger jag inte nödvändigtvis att det blir så, men jag är övertygad om att vi som icke ps5-utvecklare (gäller mig iaf) inte har hela bilden.

Jag tänker också att man kommer behöva överväga fler saker då.
1440P är blir då för att stödja mindre monitorer som man sitter nära vilket betyder att FOV slider och stöd för mus och tangentbord blir en större del av diskussionen.

Ett annat kanske mindre problem är att UI är anpassat för stor monitor.
Det är även ett mindre problem redan nu, när det är anpassat till en större skärm och 4K.

Det gör ju inte 1440P omöjligt, men det kanske inte är så lätt som att bara lägga till stöd för det och att allting är bra sen.

Gnällkuk
Skrivet av fooobar:

Hela kedjan av hårdvara och mjukvara måste ju kunna hantera detta. Konsollmjukvara är ju i grunden inte lika flexibel som den för pc.

Sen fler parametrar och val användaren eller någon automatik kan eller måste hantera tenderar att förr eller senare ge upphov till att support behövs till användare eller bugfixar behöver göras.

Sen säger jag inte nödvändigtvis att det blir så, men jag är övertygad om att vi som icke ps5-utvecklare (gäller mig iaf) inte har hela bilden.

Det här låter som extremt grova gissningar, det är ingen avancerad sak vi talar om här. Vet inte riktigt vad du heller menar om att mjukvaran inte skulle vara lika flexibel? Om något så är det enklare att utveckla för konsol i grunden eftersom det handlar om ett låst system med ett operativsystem och en uppsättning hårdvara.

Det kan absolut finnas saker vi inte känner till, men att det inte finns något stöd för en traditionell 16:9-upplösning. Alla tre upplösningar har samma förhållanden, hade det varit en 16:10-upplösning som skulle in så hade det varit en annan utmaning med att få till rätt skalning.

Har man i flertalet titlar fått till automatisk uppskalning och högre bilduppdateringsfrekvens för ps4-titlar som inte oficiellt stödjer det så känns det inte som detta borde vara en stor grej, framförallt inte när de själva går ut med att det inte är något tekniskt hinder eller problem. Någon form av tid behöver givetvis investeras och det bedömdes väl (helt korrekt) att inte vara något speciellt viktigt, men ett klargörande kring varför hade varit bra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här låter som extremt grova gissningar, det är ingen avancerad sak vi talar om här. Vet inte riktigt vad du heller menar om att mjukvaran inte skulle vara lika flexibel? Om något så är det enklare att utveckla för konsol i grunden eftersom det handlar om ett låst system med ett operativsystem och en uppsättning hårdvara.

Jag menar att lite i konsollers styrka ör att inte behöva för hålla sig till så många olika konfigurationer. I detta fall upplösning. Men når de börjar "stödja" monitor er öppnar de en ask. Sedan vill någon ha stöd för deras ultrawide monitor och då behövs ny fov (vilket jag iofs skulle älska få justera lite).

Men jag personligen tycker och hoppas att de kan bjuda på att fixa detta även om det är relativt få som bryr sig. Om inte annat för att matcha xboxen.

Gnällkuk
Skrivet av fooobar:

Jag menar att lite i konsollers styrka ör att inte behöva för hålla sig till så många olika konfigurationer. I detta fall upplösning. Men når de börjar "stödja" monitor er öppnar de en ask. Sedan vill någon ha stöd för deras ultrawide monitor och då behövs ny fov (vilket jag iofs skulle älska få justera lite).

Men jag personligen tycker och hoppas att de kan bjuda på att fixa detta även om det är relativt få som bryr sig. Om inte annat för att matcha xboxen.

Ultrawide support tror jag aldrig de kommer att implementera, det brukar kunna skapa en drös med konstigheter om det inte implementeras korrekt och skulle med största sannolikhet dessutom kräva att respektive utvecklare även fick lägga tid på att implementera detta i sitt/sina spel. Bedömer det som extremt liten chans, snudd på lika rimligt som att utvecklare slutar med mtx i spel


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ultrawide support tror jag aldrig de kommer att implementera, det brukar kunna skapa en drös med konstigheter om det inte implementeras korrekt och skulle med största sannolikhet dessutom kräva att respektive utvecklare även fick lägga tid på att implementera detta i sitt/sina spel. Bedömer det som extremt liten chans, snudd på lika rimligt som att utvecklare slutar med mtx i spel

Jag med. Men folk vill tjata om det.

Gnällkuk
Skrivet av fooobar:

Jag med. Men folk vill tjata om det.

Det är internet, vocal minority 85% av de som klagar vill ha 1440p, 0,02% av alla konsolägare kommer att använda upplösningen (säkert generöst räknat).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Bildskärmsguru
Thomas Ytterberg

De TV-tillverkare på nordiska marknaden som ger ett uttalat stöd för 1440p-signal är i första hand LG och Samsung. En funktion som kom till för att låta äldre PC med grafikkort som inte kan alstra 4K-signaler eller bara orkar 4K/30 att kunna använda lite mer av en hyfsat modern TV.

Sony, Philips, Panasonic och möjligtvis också TCL använder inte 1440p som format. Kan vara värt att tänka på ifall man ser Xbox Series S som den tilltänkta lösningen.

Formatet är egentligen en 2560x1440-VESA-signal (dvs PC-format) som man "videofierat" och kallar för 1440p för det går bra mycket smidigare att skriva och uttala än tjugofem sextio gånger fjorton fyrtio. I övrigt har formatet egentligen ingen relevans för TV och video. Det är inget produktionsformat, finns inga 1440p-Blu-ray, 1440p-sändningar etc. Formatet finns inte med i någon HDMI-spec även om specen inte utesluter valfria signalformat.

Vilket är lite irriterande för mig eftersom de signalgeneratorer jag använder inte har 1440p som signal. De är byggda efter HDMI-specen, inte mitt praktiska jobbande.

Gnällkuk
Skrivet av Laxpudding:

De TV-tillverkare på nordiska marknaden som ger ett uttalat stöd för 1440p-signal är i första hand LG och Samsung. En funktion som kom till för att låta äldre PC med grafikkort som inte kan alstra 4K-signaler eller bara orkar 4K/30 att kunna använda lite mer av en hyfsat modern TV.

Sony, Philips, Panasonic och möjligtvis också TCL använder inte 1440p som format. Kan vara värt att tänka på ifall man ser Xbox Series S som den tilltänkta lösningen.

Formatet är egentligen en 2560x1440-VESA-signal (dvs PC-format) som man "videofierat" och kallar för 1440p för det går bra mycket smidigare att skriva och uttala än tjugofem sextio gånger fjorton fyrtio. I övrigt har formatet egentligen ingen relevans för TV och video. Det är inget produktionsformat, finns inga 1440p-Blu-ray, 1440p-sändningar etc. Formatet finns inte med i någon HDMI-spec även om specen inte utesluter valfria signalformat.

Vilket är lite irriterande för mig eftersom de signalgeneratorer jag använder inte har 1440p som signal. De är byggda efter HDMI-specen, inte mitt praktiska jobbande.

Jag tror att de som skriker efter 1440p ämnar koppla in det till sin spelskärm, har svårt att se att de skriver efter 1440p på TV


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar