Bygga ett spel och lansera det på konsol

Medlem

Nu kommer det vara ganska negativt här nedan, men så är det.

Att någon studio inte ens vill låta dig pitcha en FPS arena-shooter förstår jag (nu kanske inte dessa studios visste vad du skulle pitcha dock innan dom sa stopp), det är knappt en marknad för det, även för en liten studio. Det är verkligen en stor skillnad mellan folk som tror det och verkligheten. Det är helt enkelt en i princip död genre och har varit så i alla fall i 10 år, om man hade tänkt att få lön för mödan att utveckla det och lite till.

Det enda sättet att faktiskt tjäna pengar på det är att göra det för så lite resurser som möjligt = själv. Sedan måste kvaliten vara bättre än Quake OCH man skall vara beredd på att tappa alla spelare efter ett par månader eftersom folk hellre kommer spela roguelites, byggarspel, forza och fifa.

Och nej, det finns inget som heter "Om jag gör det så bra så kommer folk tillbaka till arena-skjutare" det kanske stämde med Quake Live 2009, som bara är en uppfräschning av Q3 ändå.

Dusk har sålt bra, jävligt bra. Det har MP, duskworld, ingen spelar det förutom ibland typ, alla pengar kommer från att det är singleplayer. Såg nyss ett annat spel som kommer, som också är en "quake kopia" det kommer också sälja på singleplayer, aldrig på sin multiplayer, men som säkert är jäkligt kul: https://www.youtube.com/watch?v=FOkaAR9R_W0 (polaren gör musiken).

Om man skall vara krass, Quake Champions som BORDE vara den arena shootern som skall vara störst och bäst, vilket den säkert är, spelas aktivt av kanske 1000 pers max (Quake Live har typ siffror som är hälften)? Med sådana siffror så blir det nog inget nytt Quake som bara har MP igen.

Det kom ett annat spel nyligen, Diabotical, det är utvecklat här på Lidingö, kanske har det samma siffror som Quake Live (vet inte, men ingen pratar om det iaf)? Det är betalt av Epic och exklusivt där, epic som vi alla vet sänkte ju sin egen utveckling av nya UT helt när Fortnite började sälja.

Det är på grund av detta som du inte kommer hitta en utvecklare som kommer lägga pengar på att utveckla ditt Arena FPS (sviktande intresse från både utvecklare och spelare, ingen publik, inga pengar, ingen framtid), om du har mycket pengar kan du ju betala någon som hjälper dig, eller lära dig själv. Gör singleplayer då, för det vad som säljer, inte att det ser retro ut.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Innan du har något att visa upp kommer ingen seriös studio att vara det minsta intresserade. Att göra ett spel tar lång tid och kostar mycket pengar. Varför skulle de betala och dra in dig när idéer finns i absurt överflöd?

Det verkar inte som du har någon erfarenhet av systemutveckling, så hur kan du ha en uttänkt roadmap för hur utvecklingen ska gå till?

Idéer är värdelösa. Om du vill ge spelet en chans är det enda sättet att ge dig fan på att göra det själv. Håll dig till ett verktyg!! Bestäm dig för att lära dig antingen eller, inte dabba lite i båda. Unity är enklare och har ett större utbud av bra resurser. UE4 har en brantare kurva men är kraftfullare.

Jag kan garantera att du kommer kunna googla dig till hur man implementerar 99.9% av det du vill ha i spelet om du kör på Unity. Följ tutorials till punkt och pricka och gör små modifikationer under tiden för att passa dina specifika önskemål, då kommer din kunskap sakta men säkert öka.

Medlem

Tack för allas input och tips.

Något liknande videon nedan hade varit förbaskat kul på konsol.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag tror det bästa är om du bara sätter dig ner och börjar lära dig Det finns massa FPS-moduler till unity och Unreal som går att ladda ner och tweaka, det finns som någon tidigare sa, troligen tutorials för ALLT du behöver göra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag gillar denna snubben på YT Game Dev Unlocked , kollade igenom hans videos och lyssnade på hans råd. Det finns moduler som hjälper dig med programmering på enklare nivå. Du kommer misslyckas och känna dig som skit som han säger. Men han ger även bra råd på hur man skall förhålla sig till det. Att göra små indie spel för att lära sig och se vad som fungerar.

Jag har en del ideer och skall börja smått när mina barn blir lite större och jag får mer tid över. Jag kommer börja med att testa enklare koncept och se om det fungerar. Jag är kass på grafiska saker, men gör jag grunden med enkla kuber eller så. Kan jag i ett senare skede fixa grafiken om koncept och spelsättet fungerar.

Istället för att lägga tiden på grafik och sedan inse att jag inte kan använda den. kollar man på itch.io inser man snart hur mycket ideer det finns som är lika din egen. De stora tjänsterna som Steam&Co är inte ens i närheten när det gäller utbudet av indiespel.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Om både små och stora spelstudios erbjudit dig att komma till kontoret varför accepterade du inte? Låter helt sinnessjukt dom skulle göra en sån grej

Skrivet av renod:

Jag fick också läsa samma sak 2 gånger. Han har mailat studios utan att få respons.

Haha samma här.

Till OP:
Försök inte göra nästa WOW, PoE eller Cyberpunk som första spel.
Du behöver inte börja med C eller C++

Mitt råd till dig är att göra ett enkelt icke grafiskt pokerspel.
Bara för att få dig och klura lite och visa för dig själv att du faktiskt kan avsluta ett spel.
Därefter kanske ett tetris spel.

Efter det kan du försöka dig på något lite svårare. Att hoppa direkt in i UE odyl brukar inte leda till mer än att man köper något dl pack typ inventory system och börjar bygga en egen bana innan man kör fast tröttnar och lägger ner...

12
Skriv svar