Dualsense-kontrollen har fått grundläggande stöd i Steam

Robot
Dualsense-kontrollen har fått grundläggande stöd i Steam

Det är bara att anmäla sig till Steam-betan för att prova.

#Dualsense, #Steam


Medlem

Goda nyheter


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra, men lät långsökt att pc spel kommer nyttja de nya funktionerna i dosan.
Vilket utvecklare skulle lägga manken till...?

Dex
Medlem
Skrivet av Kaffeglass:

Bra, men lät långsökt att pc spel kommer nyttja de nya funktionerna i dosan.
Vilket utvecklare skulle lägga manken till...?

Spel som Godfall och FF16 t.ex. som kommer till både PS5 och PC kanske gör det? Hade varit trevligt!

Skribent

Går det att använda den här trådlöst till Steam lika som smidigt som en X-box one dosa så kommer jag slå till i alla fall.

Medlem

Finns/kommer det någon sticka till PS5-kontrollen eller är det shakey-bakey bluetooth-koppling som gäller?

//LD

Flakmonkey
Skrivet av Kaffeglass:

Bra, men lät långsökt att pc spel kommer nyttja de nya funktionerna i dosan.
Vilket utvecklare skulle lägga manken till...?

På ett sätt skulle det ju få utvecklare av multiplattformsspel mer intresserade av att implementera det iom att det då skulle vara 2 av 3 plattformar som stödjer det. Och ju fler utvecklare som implementerar det desto bättre för Sony. Plus att då skulle ju Sony potentiellt sälja handkontroller till PC-spelare som väl nu i större utsträckning har Xbox-kontroller (det är iaf min erfarenhet) och det är ju inte helt fel.

Med det sagt så tror väl inte jag heller riktigt på det. Sony lär väl vara mer rädda för att tappa en "edge" de faktiskt har jämfört med både PC och Xbox.

Medlem

Najs! När den får fullt stöd på Steam köper jag en Dualsense-kontroll!

Medlem

DS4Windows har också haft det i ett par dagar nu. Lär inte ta så lång tid innan det stödjer de ytterligare funktioner som finns, däremot behöver ju spelen stöd för det själva (antingen direkt eller via mods).

Skribent
Skrivet av Kaffeglass:

Bra, men lät långsökt att pc spel kommer nyttja de nya funktionerna i dosan.
Vilket utvecklare skulle lägga manken till...?

Ja, det när nog bara önskedrömmar, men man kan alltid hoppas att kontrollen blir så pass populär bland PC-spelare att utvecklare tycker det känns lönt att lägga tid på det. Sedan är det givetvis avgörande hur mycket tid man faktiskt måste lägga på att få till en implementering som tillför något, om det finns färdiga "mallar" från Sony som förenklar etc.

Men vi kan åtminstone hoppas på att spel som släpps på både PC och PS5 får stöd för alla/vissa funktioner även på PC.

Medlem

Vad menas? Funkar på steam, men inte i vanliga windows till spel utanför steam eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Vad menas? Funkar på steam, men inte i vanliga windows till spel utanför steam eller?

Funkar på Steam via Steams inbyggda stöd (om man anmäler sig till Steam-betan), men ska även fungera utanför Steam om man använder programmet DS4Windows. Men det är som sagt väldigt grundläggande stöd i båda fallen.

Redaktör
Skrivet av Jonny Myrén:

Funkar på Steam via Steams inbyggda stöd (om man anmäler sig till Steam-betan), men ska även fungera utanför Steam om man använder programmet DS4Windows. Men det är som sagt väldigt grundläggande stöd i båda fallen.

Den funkade default (och grundläggande) i Windows utan extraprogram när jag testade för nån vecka sen. Tog ett par varv i Wreckfest, inga problem. Däremot fick jag inte fart på den i Dirt 5.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Den funkade default (och grundläggande) i Windows utan extraprogram när jag testade för nån vecka sen. Tog ett par varv i Wreckfest, inga problem. Däremot fick jag inte fart på den i Dirt 5.

Tror det har att göra med vilken kontrolldrivrutin spelet utvecklats för, så utan att använda DS4Windows fungerar den i vissa spel, men registreras inte av många andra.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tror det har att göra med vilken kontrolldrivrutin spelet utvecklats för, så utan att använda DS4Windows fungerar den i vissa spel, men registreras inte av många andra.

Utan extra program upptäcks kontrollen som en dInput-kontroll, något äldre typ. Vad DS4Windows (och Steam antar jag, använder det inte) gör är att omvandla till och emulera en xInput-kontroll istället som har enormt mycket bredare stöd då det är den typ av "protokoll" som Xbox-kontrollerna använder sig av.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Går det att använda den här trådlöst till Steam lika som smidigt som en X-box one dosa så kommer jag slå till i alla fall.

Fungerar ju redan med ps4 dosa via bluetooth, så det borde vara samma like med dualsense.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:

Fungerar ju redan med ps4 dosa via bluetooth, så det borde vara samma like med dualsense.

Plug and play? Utan att mappa om knappar och lägga in extraprogram?

Jag vill alltså bara kunna plugga i en dongel, para handkontrollen och sen är det klart. Precis som med en X-box handkontroll. Senast Jag försökte med en PS4 kontroll var det inte så smidigt, men det var ett tag sedan.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Plug and play? Utan att mappa om knappar och lägga in extraprogram?

Jag vill alltså bara kunna plugga i en dongel, para handkontrollen och sen är det klart. Precis som med en X-box handkontroll. Senast Jag försökte med en PS4 kontroll var det inte så smidigt, men det var ett tag sedan.

Yes Plug and play via steam.

Vill du att den ska fungera som en xbox dosa där allt fungerar direkt startar du bara programmet ds4windows du behöver inte mappa någonting den gör om allt till dxinput.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Yes Plug and play via steam.

Vill du att den ska fungera som en xbox dosa där allt fungerar direkt startar du bara programmet ds4windows du behöver inte mappa någonting den gör om allt till dxinput.

Desutom är ds4windows grymt, du ser hur mumycket batteri du har i dosan, kan stänga av lampan på dosan, eller byta färger om du vill.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:

Yes Plug and play via steam.

Vill du att den ska fungera som en xbox dosa där allt fungerar direkt startar du bara programmet ds4windows du behöver inte mappa någonting den gör om allt till dxinput.

Schysst. Har faktiskt inhandlat en dosa, fick ju tyvärr inte med någon dongel men det går ju att köpa. Fungerade hyfsat trådat utan något extra program men ska prova lite mer någon dag. Sägs bli väldigt smidigt med nya Steamklienten som är i beta just nu så ska aktivera den och prova. Spännande att se om den gamla Xbox-dosan kan pensioneras

1
Skriv svar