Massiv Capcom-läcka: Resident Evil Village i april, fyran till Oculus, personuppgifter på vift

Robot
Massiv Capcom-läcka: Resident Evil Village i april, fyran till Oculus, personuppgifter på vift
Medlem

Vad är det för personuppgifter som det pratas om? Jag har köpt resident evil spel genom Steam, behöver jag oroa mig?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

It's not a lake, it's an ocean

Vad har sagts om Resident Evil Village, kommer det även till PS4 och Xbox One?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Så google får betala 10m $ för att 7 och 8 ska släppas på Stadia och sen kostar ändå spelen 6-700........ medan Sony och MS får 10$/sålt spel. Det drabbar ingen fattig så bara hosta upp stålarna.

Medlem

Får hoppas de inte gjorde samma misstag som Vårdguiden 1177 och hade en "internetkabel i hårddisken".


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

'Ransomware' makes no sense... Det baseras på att låsa ut en användare från sin egen data och kräva betalning för att ge tillbaka denna..

Och det finns ingen chans att Capcoms samlade data skulle kunne bli utelåst från dem själva?? Alltså.. Capcoms data ligger ju inte på en - alltså en.. singular - hårddisk..

Hur fan kräver man ransomware då?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Hade iaf hoppats på att få höra någon nyhet om Mega Man iom läckan men icke sa nicke.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Rutten månad att släppa ett skräckspel på.


signatur

"There will be another time"

Medlem

Hur kommer det sig att något så känsligt som kontouppgifter lagras på ett ställe som kan bli drabbat av ransomware?

Medlem
Skrivet av Anton Q:

'Randomware' makes no sense... Det baseras på att låsa ut en användare från sin egen data och kräva betalning för att ge tillbaka denna..

Och det finns ingen chans att Capcoms samlade data skulle kunne bli utelåst från dem själva?? Alltså.. Capcoms data ligger ju inte på en - alltså en.. singular - hårddisk..

Hur fan kräver man ransomware då?

Skrivet av Ender:

Hur kommer det sig att något så känsligt som kontouppgifter lagras på ett ställe som kan bli drabbat av ransomware?

De som utför attacken kanske har identifierat olika attack-vektorer de kan använda sig av mot just Capcom. De kanske känner till vilka domäner som finns och vilka ekonomisystem som används. Om du mailar rätt personer kan du lyckas sprida viruset på ett effektivt sätt inom domänen innan det upptäcks. När viruset nått sitt mål (exempelvis en ekonomi-ansvarig) kan de exekvera den skadliga koden som har sönder eller läcker deras känsliga uppgifter genom kända säkerhetshål i systemet. Eller så ser viruset till att skicka känsliga användaruppgifter till sina skapare som sedan manuellt kan analysera användarens arbetsstation för att ge mer detaljerade direktiv till programmet.
Väldigt många webb-baserade system är öppna för script-baserade anrop så länge användaren är inloggad (vilket den förmodligen är - så det behöver inte ens röra sig om en känd säkerhetslucka för att kunna manipulera datan i systemet). För en sån stor organisation är det fullkomligt livsfarligt att virus sprids inom domänen innan de vet vad viruset faktiskt har tänkt göra. Att låsa ner en lokal hårddisk är ju en sak - men om det just angriper utvalda system är det ju ingen rofylld väntan för IT-avdelningen.

Medlem

Om folk vill ha lite trevlig läsning om ransomware så googla hur det gick för Maersk. De fick rensa runt 45000 datorer för att bli av med det och mer eller mindre så stod hela koncernen helt stilla tills det var löst.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vad är det för personuppgifter som det pratas om? Jag har köpt resident evil spel genom Steam, behöver jag oroa mig?

Troligtvis inte. Om man betalar via kort, så går det ju via Steam, eller en annan bankpartner, det är ju typ aldrig så att olika företag har ens kortuppgifter.
Tror det mer kan vara uppgifter så som användare & mail.

Medlem

Sen kan man alltid fråga sig i moralen att skriva om denna läcka, detta är alltså vad hackarna har försökt utpressa Capcom på, sedan sprider alla siter det vidare som nyheter.
Men visst, man skriver ju om andra läckor och skvaller om kommande produkter.

Medlem

Resident evil 4 VR.
fasen vad trevligt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Håkan:

Sen kan man alltid fråga sig i moralen att skriva om denna läcka, detta är alltså vad hackarna har försökt utpressa Capcom på, sedan sprider alla siter det vidare som nyheter.
Men visst, man skriver ju om andra läckor och skvaller om kommande produkter.

Tja, men nyheten är ute och de kan inte pressa dom på pengar längre då det som sagt redan är ute.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Så google får betala 10m $ för att 7 och 8 ska släppas på Stadia och sen kostar ändå spelen 6-700........ medan Sony och MS får 10$/sålt spel. Det drabbar ingen fattig så bara hosta upp stålarna.

Tror sony och ms har betalat spelutvecklare genom åren också.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror sony och ms har betalat spelutvecklare genom åren också.

Absolut gör de det för exklusiva grejer, inte bara för att de ska släppa spelet på konsolen...... eller?

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Absolut gör de det för exklusiva grejer, inte bara för att de ska släppa spelet på konsolen...... eller?

Menar att de har nog gjort det i början. Det var ju ingen som gillade första xboxen så där tror jag microsoft kastade pengar omkring sig

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vad har sagts om Resident Evil Village, kommer det även till PS4 och Xbox One?

Nej. Det är next gen spel, men De ska försöka få det till current gen efter release men de kan inte lova någonting. Det är vad dom har sagt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Hur kommer det sig att något så känsligt som kontouppgifter lagras på ett ställe som kan bli drabbat av ransomware?

Din fråga är felställd i 180 grader... Hur skulle det kunna komma sig att folk som inte hanterar något så känsligt som kontouppgifter skulle bli drabbade av ransomware?


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar