Medlem
1440p 144hz Skärm

Hej!

Min plan var att uppgradera min dator lagom till CP2077 med en 3080 men den planen verkar inte gå i uppfyllelse..
Jag funderar då att lira på en 1440p skärm istället för 4k. Har ni några prisvärda rekommendationer?
Jag har en Geforce GTX 1070 samt intel core I7 6700k!

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köpte denna på sommar rea för 2990:-.
Mer prisvärd skärm går inte att finna.
Ingen ghosting eller tearing och so far ingen pixeldöd.

Gsync funkar åxå fint.

Enda minus är att den inte är justerbar i Z-led.

Ingen jätteskräll om den sänks till black friday igen.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Medlem

Jag har nyligen köpt en LG 27GL850, dvs 27", som jag är nöjd med. Den är något färgstark, men förutom det riktigt fin! Jag har för mig att det finns en genomgående recension på skärmen på sweclockers också. Jag tittade även på en Acer Predator 27" med 1440p och 144 Hz, men kom fram till att jag skulle bli för irriterad på "läppen" i skärmens nederkant.

Medlem

Tacksam för era svar! Det står nog mellan AOC och LG. Kommer avvakta tills black friday så då hinner jag läsa lite själv!
Angående AOC skärmen. Den är välvd vilket jag aldrig haft. Hur är upplevelsen i jämförelse med en platt skärm? Kommer jag störa mig?

Medlem

Jag kör själv med en:
https://www.komplett.se/product/1149431/gaming/spelutrustning...

Väldigt nöjd med den. Skönt med en lite större skärm då jag inte kör med 2x skärmar. Dessutom eftersom den är välvd känns den inte riktigt lika stor som annars. Angående välvda skärmar gillar jag dom till PC, men avskyr dom för TV.

Fördelen med välvd på PC är att du alltid kan garantera att du sitter och kollar på den centrerat, då får du bästa bild upplevelsen, det kan du inte på TV. Jag ser ingen direkt skillnad mellan välvd och icke välvd bortsett från att jag inte behöver vrida på huvudet på välvda skärmar när dom är stora. Nackdelen med dom är dock om du inte sitter centrerad kan det se lite konstigt ut.

Gnällkuk
Skrivet av Runner55:

Jag har nyligen köpt en LG 27GL850, dvs 27", som jag är nöjd med. Den är något färgstark, men förutom det riktigt fin! Jag har för mig att det finns en genomgående recension på skärmen på sweclockers också. Jag tittade även på en Acer Predator 27" med 1440p och 144 Hz, men kom fram till att jag skulle bli för irriterad på "läppen" i skärmens nederkant.

Huh? Vad är det för "läpp" du pratar om?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av zevile:

Tacksam för era svar! Det står nog mellan AOC och LG. Kommer avvakta tills black friday så då hinner jag läsa lite själv!
Angående AOC skärmen. Den är välvd vilket jag aldrig haft. Hur är upplevelsen i jämförelse med en platt skärm? Kommer jag störa mig?

Notera att den skärmen jag länkade har G-Sync och IPS-panel. AOC'n har FreeSync och VA-panel. Du sitter med ett nvidia-kort i datorn just nu, planerar du att fortsätta med Nvidia framöver så så är det nog att föredra att köra en skärm med G-Sync istället för FreeSync.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Notera att den skärmen jag länkade har G-Sync och IPS-panel. AOC'n har FreeSync och VA-panel. Du sitter med ett nvidia-kort i datorn just nu, planerar du att fortsätta med Nvidia framöver så så är det nog att föredra att köra en skärm med G-Sync istället för FreeSync.

Jag vill minnas att Nvidia numera stödjer FreeSync också?
Se: https://www.pcworld.com/article/3333637/nvidia-driver-freesyn...

IPS däremot är ju nice. Men fasiken vad dom brukar dra iväg i priserna, speciellt om man vill ha hög refresh rates, och lite större dimensioner. Hade också svårt att hitta en skärm som behöll 16:9 formatet.

Inaktiv
Skrivet av zevile:

Tacksam för era svar! Det står nog mellan AOC och LG. Kommer avvakta tills black friday så då hinner jag läsa lite själv!
Angående AOC skärmen. Den är välvd vilket jag aldrig haft. Hur är upplevelsen i jämförelse med en platt skärm? Kommer jag störa mig?

Jag köpte min första välvda skärm inför min nya dator som även jag väntar på, fortfarande i kö för 3080.

I varje fall köpte en välvd 3440x1440, och jäklar vad mycket trevligare inlevelsen blev. Kan inte annat än rekommendera nu har jag förvisso en ultrawide men du kanske borde passa på att snegla på något liknande.

Gnällkuk
Skrivet av Kyathab:

Jag vill minnas att Nvidia numera stödjer FreeSync också?
Se: https://www.pcworld.com/article/3333637/nvidia-driver-freesyn...

IPS däremot är ju nice. Men fasiken vad dom brukar dra iväg i priserna, speciellt om man vill ha hög refresh rates, och lite större dimensioner. Hade också svårt att hitta en skärm som behöll 16:9 formatet.

Visst är det så, men samtidigt ska man också ha i beaktning att FreeSync inte fungerar lika bra på alla skärmar. Nvidia tar rätt bra betalt för sina GSync-moduler på skärmarna, men det är också rigorös testning bakom produkten, släpps en skärm med GSync-stöd vet du att det kommer att fungera till 100%.

LTT hade en rätt ball video där de visade hur det gick till när en Gsync-skärm validerades, tyvärr verkar det stört omöjligt att hitta videon :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Ja, den var det! Hade för mig det skulle varit någon helt annan titel, tack


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av zevile:

Tacksam för era svar! Det står nog mellan AOC och LG. Kommer avvakta tills black friday så då hinner jag läsa lite själv!
Angående AOC skärmen. Den är välvd vilket jag aldrig haft. Hur är upplevelsen i jämförelse med en platt skärm? Kommer jag störa mig?

Nej, jag hade aldrig haft välvd innan, nu vill jag nog alltid ha det.
Det var snarare skönt för inlevelsen.

Medlem

Mycket bra tips och info hurrni!! Välvd får det bli! Spännande

1
Skriv svar