Riktigt bra högtalare till tv med bluetooth

Medlem
Riktigt bra högtalare till tv med bluetooth

Tjenare era legender, det är som så att jag söker efter riktigt bra högtalare till tvn med bluetooth etc. Det ska vara riktigt bra ljud helt enkelt. Har svårt att hitta något som övertalar mig. Någon som har nåt tips för musikspelande och gaming?

Medlem

Definiera vad riktigt bra ljud kan kostar för ditt behov.

Vissa nöjer sig med 10-15 tusen. Andra anser att riktigt bra ljud kostar omkring 50-100 tusen.

Okej ljud går att köpa för under 10 tusen med. Vilket är vad jag gissar att de allra flesta har råd med och är ute efter?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Som sagt spelar pris väldigt stor roll, såväl som vilken typ av högtalare du är ute efter. Det finns till exempel riktigt bra ljudlimpor som jag personligen skulle benämna som "riktigt bra" rent ljudmässigt, men som knappast imponerar på den självutnämnda audiofilen.

Medlem

Hoppar med i kören, väldigt individuellt med vad bra ljud innebär samt vad det får kosta.
Men om jag läser ditt inlägg rätt så vill du ha högtalare med inbyggda streamingmöjligheter, med andra ord aktiva högtalare eller en ljudlimpa.
Om du vill ha ett par smidiga aktiva högtalare med en del funktioner, litet fotavtryck samt riktigt bra ljud så kan jag varmt rekommendera KEF LSX, nypris runt 12k men dippar ganska ofta till 10k.
Ingen större erfarenhet med ljudlimpor men tvivlar på att de kan skapa stereobredden som två dedikerade högtalare kan göra (men vi skriver killgissning på den).

Om du mer är inne på att köpa ett par passiva högtalare och en förstärkare som kan styra och streama allt så kan jag varmt rekommendera Q Acoustics 3010/3020/3030i (samma serie men olika storlekar) som låter skitbra och är prisvärda så det skriker om det. Alltid bra pris på Black Friday hos Hembiobutiken.
De är lättdrivna dessutom så en förstärkare är inte så svårt att matcha, typ en lite billigare Denon/Yamaha/Marantz.

Det är en djungel, så lycka till i jakten och hör gärna av dig om du vill ventilera eller "tänka högt"

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Tjenare era legender, det är som så att jag söker efter riktigt bra högtalare till tvn med bluetooth etc. Det ska vara riktigt bra ljud helt enkelt. Har svårt att hitta något som övertalar mig. Någon som har nåt tips för musikspelande och gaming?

Jag köpte LG's SJ3 ljudlimpa med baslåda. Förvånansvärt bra ljud (100% till spel, inget annat) och för en helt ok peng.


signatur

"High life on low budget"

Quake-konnässsör

Har du någon ljudprocessor? Eller är du på jakt efter ett par aktiva högtalare? Det vill säga högtalare som inte behöver en separat förstärkare.

Själv har jag Onkyo TX-RZ720 med två Dynavoice DF-8 som jag kör majoriteten av ljudet från, bra ljud för billig penning. Har också en Center och Surroundhögtalare, men använder sällan dem när jag sitter och spelar eller lyssnar på musik.

Lyssnade på ett par Swan M300 (aktiva högtalare) hos en kompis som hade dem, och de lät helt perfekt i den omgivningen. Dock så är det bokhyllehögtalare så de behöver någon form av stativ eller liknande för att komma upp i samma nivå som TVen är på. Men tror inte M300 finns och köpa längre, begagnat kanske. Såg att de har kommit ut med en M300 MK2, och ligger runt 8000-9000kr.

Annars har kan man kolla på Soundbars, de verkar ha kommit upp i ljudkvalité. Blev förvånad när jag lyssnade på en som morsan hade köpt hem. Men självklart får du inte det här fylliga ljudet som man får från ett bar golvhögtalare.

Medlem

https://www.buchardtaudio.com/products

Kör jag med, bra skit. Mycket prisvärt. Finns som passiva också.

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Hoppar med i kören, väldigt individuellt med vad bra ljud innebär samt vad det får kosta.
Men om jag läser ditt inlägg rätt så vill du ha högtalare med inbyggda streamingmöjligheter, med andra ord aktiva högtalare eller en ljudlimpa.
Om du vill ha ett par smidiga aktiva högtalare med en del funktioner, litet fotavtryck samt riktigt bra ljud så kan jag varmt rekommendera KEF LSX, nypris runt 12k men dippar ganska ofta till 10k.
Ingen större erfarenhet med ljudlimpor men tvivlar på att de kan skapa stereobredden som två dedikerade högtalare kan göra (men vi skriver killgissning på den).

Om du mer är inne på att köpa ett par passiva högtalare och en förstärkare som kan styra och streama allt så kan jag varmt rekommendera Q Acoustics 3010/3020/3030i (samma serie men olika storlekar) som låter skitbra och är prisvärda så det skriker om det. Alltid bra pris på Black Friday hos Hembiobutiken.
De är lättdrivna dessutom så en förstärkare är inte så svårt att matcha, typ en lite billigare Denon/Yamaha/Marantz.

Det är en djungel, så lycka till i jakten och hör gärna av dig om du vill ventilera eller "tänka högt"

Den där acoustics 3030i får man med förstärkare?

Medlem

Köpte själv ett par aktiva högtalare från Audio Pro till min LG OLED tv och är supernöjd, körde på Addon T20.

Addon T20: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2789275
Addon T14: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3219327

Båda två går att koppla in en sub-bas om du känner att du behöver.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Den där acoustics 3030i får man med förstärkare?

Nä, det får du köpa till.
Men det finns flera som är tillräckligt bra för ganska liten peng, både nya och begagnade
Hur mycket får det kosta?

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Nä, det får du köpa till.
Men det finns flera som är tillräckligt bra för ganska liten peng, både nya och begagnade
Hur mycket får det kosta?

Hmm 2 papp max skulle jag säga. Är inte intresserad av begagnat 😊

1
Skriv svar