Genrer ni inte klarar er utan

It's not a lake, it's an ocean
Genrer ni inte klarar er utan

För första gången lanserar Microsoft en Xbox utan ett exklusivt racingspel. Halo Infinite hade möjligen kompenserat något för detta eftersom det hade varit det första Halo till premiären på nästan 20 år, men nog känns det udda att se en Xbox rullas ut utan ett racingspel som heter Project Gotham Racing eller Forza.

Det fick mig att börja fundera över vilka genrer som blivit viktigast för mig genom åren. Vilka jag ständigt återvänder till. Racing hör onekligen dit. Men just nu sitter jag och spelar Sackboy: A Big Adventure och inser att även plattformsgenren är oumbärlig. Denna sorts spel får mig på alltid på gott humör. Oavsett om det är Donkey Kong Country: Tropical Freeze till Wii U/Switch, Rayman Legends till PS Vita eller Yooka Laylee and the Impossible Lair till Xbox One.

Ett riktigt välgjort och fantasifullt plattformsspel proppat med glädje och ett svängigt soundtrack är ibland allt jag behöver. Kanske särskilt när det är mörkt och kallt ute.

Vilka sorts spel är oumbärliga för dig? Vilken genre är viktigast om du bara får välja en?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Antingen ett spel i Street Fighter-serien, eller så får det bli RTS... eller turnbaserad Strategi... eller, vänta, RPG. Fan, svårt att välja. Tunga strategispel går först, om livet står på spel och man måste välja.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Inaktiv

Utan tvekan story drivna RPG, absolut det som gett mig mest. På en andra plats hamnar nog grand strategy, utmärkt att ta ut sin frustration på Danmark eller något liknande!

Medlem

RPG, speciellt mysiga RPGs. Som till exempel Kingdoms Of Amalur, Mass Effect, Fable 2 eller Witcher.

Medlem

Grand Strategy!
För det mesta blir det Europa Universalis eller Hearts of Iron 4

Medlem

RPG och Äventyr (peka-klicka) motsvarar min självbild. Men när jag ser till vad jag spelat senaste året är det faktiskt ganska blandat. Det är nästan enklare att lista vilka genrer jag är generellt ointresserad av, t.ex. Racing och FPS.

FM-guru
F.d. Sisyr

RPG:n (storydrivna och/eller partybaserad - helst båda, men minst en) och strategi (grand strategy och Total War-liknande spel, primärt) är favoriten här. Ska jag tvunget välja en av dessa så säger jag RPG. Är extremt taggad på Pathfinder: Wrath of the Righteous som kommer nästa år (och finns i alpha nu).

Ambassadör
Xbox
Skrivet av anon_326114:

Utan tvekan story drivna RPG, absolut det som gett mig mest. På en andra plats hamnar nog grand strategy, utmärkt att ta ut sin frustration på Danmark eller något liknande!

Är du jag?

Finns inget som lyfter själ och moral såsom att spöa dansken.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Plattformsspel är definitivt en (och jag tror det är just därför Nintendo överlevt all denna tid trots falnande stjärna).

Annars så open world, en konsolgeneration utan detta skulle numera få mig att skippa den helt,Ghost of Tsushima,Skyrim,Gone days,Assassins,Cry är konsolsäljare för mig.

Medlem

Tänker ta en annan vinkel och säga fantasy, för om jag bara hade en sorts "mekanisk genre" så skulle jag nog tröttna på spel. Drivs för mycket av variationen i det jag spelar.

C64
Medlem
Medlem

RPG och turbaserad strategi är nog dom allra viktigaste och dom som jag hela tiden återvänder till. Men jag skulle ju inte heller vilja vara utan äventyrsspel som Uncharted och Horizon, eller actionspel som Far Cry.

Medlem

Är storydrivna spel en genre? I sådana fall håller jag den överlägset högst. Tänk Witcher, HZD och The Last of Us. Det är sådana spel jag uppgraderar datorn eller byter konsol för.

Sedan ligger även strategi, såväl RTS som turn based, mig varmt om hjärtat.

Övriga genres nosar jag mest på i sociala sammanhang, men inget jag plöjer ned egentid i.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

Typen av spel jag alltid faller tillbaka på är militär-spel åt det realistiska hållet.
Typ Squad, Hell Let Loose, Post Scriptum, Arma 3, Swat 3 och 4, de gamla Rainbow Six spelen, Door Kickers 1 och nu 2.

Brukar alltid hamna i management/builder-träsket med. Typ Cities Skylines, Planet Zoo, Two point hospital. Rimworld och Prison Architect har jag sänkt många timmar i med, fast det är så tråkigt utseende på dom.

Skägg.
10 Chambers

Mitt hjärta vill säga arena shooters, men hjärnan säger smarta fps. Typ Dishonored.


signatur
Medlem

Körde mycket FPS förr, och än idag. Men RPGs har helt klart tagit över. Witcher, de senaste Assassins Creed och liknande.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mitt hjärta vill säga arena shooters, men hjärnan säger smarta fps. Typ Dishonored.

Jag kan nog koppla med det, jag uppskattar väldefinierad mekanik som lever på adrenalin men det är något med "Smarta FPS" eller Immersive som drar åt neuronerna för mig. Ända sedan Half-Life gett mig en uppskattning så har välsluten, intelligent leveldesign som System Shock 2, Prey, Dishonored, Dark Souls blivit en mall för mig. Har inga problem med linjär leveldesign som Half-Life, Bloodborne, gamla Prey för dem är alla 3 väldigt minnesvärdiga och förtjänar flertal playthroughs - men en välsluten klickar mer för mig.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv
Medlem

Bethesda RPGs.

Inte en direkt genre, men det är det jag gillar och inte vill vara utan.


signatur

Submission is for the weak

Inaktiv

FPS.
Gillar att leka krig och överlista motståndaren.
Sen tror jag det är nyttigt för att träna ens reaktionstid. När man blir äldre börjar den bli sämre men jag tror att om man underhåller den ganska regelbundet kan den vara bra väldigt länge.
Toxic börjar bli till åren men är fortfarande grym:

Medlem

Ah, den berömda ”bara en runda till”-genren

Medlem

Svårt att välja faktiskt. Men det står mellan FPS eller Strategispel i alla former.

Medlem

För mig är svaret enkelt, äventyrsspel. Över hälften av alla spel jag spelat tillhör den genren och majoriteten av resten är antingen hybrider därav som exempelvis action-äventyr/Survival Horror eller närliggande genrer med liknande aspekter som RPGs/plattformsspel.

Medlem

Är en FF-nörd och växt upp med det så RPG. Kan dock tillägga att "Walking Sim" Death Stranding snabbt blev en favorit (kan också falla in på RPG-klassningen). Dock så kan man vara så bred som möjligt. RPG är ju i sig väldigt olika beroende på vilka spel man menar. Äventyrsspel kan inkluderas samt även i vissa fall bordsspelsliknande varianter. Oavsett vad har jag iaf aldrig gillat pang pang fps särskilt mycket. Racing spel är nice men inte något jag verkligen skulle sakna (spelar inte det alls nu ändå). Inte varit så competitive av mig förutom LoL men MOBA är väl också rätt tröttsamt och man blir ju aldrig "klar" med det så att säga.

Nee, en bra story med skönt gameplay. RPG style. Klår allt.

1
Skriv svar