PS5 med disk vs digital edition - vad blir kostnaden med inköp av spel?

Medlem
PS5 med disk vs digital edition - vad blir kostnaden med inköp av spel?

Hej!

Mitt första inlägg här och jag har kollat några trådar och försökt googla lite men inte hittat något bra svar. Jag funderar på att köpa en Xbox Series eller PS5 (jag är medveten om köpsvårigheterna just nu) men då jag aldrig ägt en konsol har jag svårt att uppfatta kostnaden och vilken konsol jag ska satsa på.

Jag har inga gamla spel och behöver alltså inte tänka på det.
Jag vet att jag kommer vilja spela Watchdogs Legion, senaste COD och säkert något premiumspel till. Som jag förstår det är detta premiumspel som kostar runt 700 kr st att köpa digitalt. Därför började jag tittade på abonnemangen som finns, Playstation Now och Xbox Game Pass Ultimate men inga nya 2021 spel finns ju med där?

Betyder det att Playstation Now eller Xbox Game Pass Ultimate är irrelevant då och att jag är tvungen att punga ut ordinarie pris för de? Eller kan man anta att dessa spel kommer hamna på Game Pass Ultimate/PS now inom ett år? Jag har också förstått att man kan köpa beggade spel på typ GameStop (som går i konkurs i Sverige?) men dessa nya spel som jag är sugen på kommer väl ändå inte finnas där som beggad på ett bra tag?

Tack på förhand
/Lite halvt förvirrad Migato

Medlem

Hej och välkommen.
Angående val av konsol så vet jag inte riktigt vad som är bäst. Jag är personligen övertygad om att Både Series X och Playstation 5 är gedigna konsoler. Här kanske valet behöver vägas in lite om du har vänner som äger konsoler och i så fall vad de spelar på eller har för planer att spela. Xbox eller Playstation. De spel du nämner finns till båda plattformarna så på så vis spelar det ingen roll vilken av dem du skaffar.

Vad gäller Playstation Now och Game Pass får jag nog påstå att både i dagsläget bör ses som ett tillägg till att spela spel som "vanligt".
Båda erbjuder en drös med spel, Playstation Now har nästan 700 spel idagsläget ex, men spel industrin är inte helt sugna på att lägga upp sina spel på dessa tjänster on day one.
MS verkar ha som långtgående mål att game pass ska bli en sorts netflix för spel men när och om det ens kommer hända återstår att se. Det lär inte vara gjort i en handvändning iaf.
Så i dagsläget ja du kommer nog få punga ut med pengar för o köpa spelen ja.
Många idag som lirar konsol som kanske inte har så mkt i plånboken, jag själv är en utav dem, brukar vänta lite. Tack vare steam skulle jag vila säga så har både Sony och MS ofta reor i sina respektive affärer på konsolerna där man kan köpa spel till rätt bra priser rätt snabbt.
men vill man ha ett spel dagen det släpps så ja i dagsläget lär du få punga ut fullpris för det.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Som tidigare nämnde hade jag kollat på om eventuella vänner spelar samt vilken konsol de spelar på. Men tycker dock du ska ta en titt på vilka IP som Sony/MS har exklusivt för respektive konsol. Då det kan vara en dealbreaker för många. Spelar du till exempel primärt på PC hade jag rekommenderat dig att skaffa PS5 alla dagar i veckan då de har många titlar som är exklusiva för endast PS medan MS släpper de mesta av sitt även på PC.

Och sen kan upplösningen på din tv spela in. Xbox series S är ingen 4k konsol till exempel, kan vara bra att ha med i åtanke. Medan PS5 utan optisk läsare är precis lika vass som den med optiska läsaren, sitter du då på en fiberuppkoppling så kan du spara 1000kr där direkt.

Många som har spel som ett stort fritidsintresse är även sålda på en specifik konsol, så va lite källkritisk om någon säger att den ena konsolen är bättre än den andra. Både Xbox och PS verkar vara riktigt bra maskiner till en rimlig peng.

Lycka till och välkommen in i träsket!

Flakmonkey

Alla värderar ju allting olika men såhär tänker jag kring det hela

Har du en vettig PC så finns det som jag ser det väldigt liten anledning att köpa en Xbox då Microsofts exklusiva spel kommer dit också. Så har du en PC är en Playstation (eller en Switch för den delen) ett bättre komplement då de konsolerna kommer ha bra spel som bara går att spela där.

Om man inte har en PC så blir det knepigare känner jag. Första som jag personligen vägar in är spelen. Jag personligen prioriterar Spiderman, Ratchet & Clank, God of War, etc framför Gears of War, Halo och de spel som kommer från Microsofts nyinköpta studios som tidigare släppte spel till alla plattformar. Nu kan det visserligen bli så att nästa fallout, Elder Scrolls, etc släpps till Playstation, men det är knappast något man kan räkna med. Så den konsol som har det spelutbud som intresserar dig mest helt enkelt, framförallt kortsiktigt kanske då det ju faktiskt inte finns något (förutom pengar förstås) som hindrar dig från att först köpa en xbox och en Playstation längre fram, eller vice versa förstås.

Det som spelar minst roll för mig personligen är det som många håller som det starkaste argumentet för enderara konsolerna och det är ju gamepass vs Playstation Now. Gamepass vet man ju har mycket att erbjuda men jag blev faktiskt positivt överraskad när jag tittade på det som fanns på Playstation Now, framförallt så insåg jag då att PS4-titlar och då säkerligen även PS5-spel när de väl hamnar där, inte streamas utan laddas ner. Sen ska du också vara medveten om att Playstation även erbjuder spel via Playstation Plus och den här nya "tjänsten" Collection där du får tillgång till några av de bästa spelen som släpptes till PS4. Du har ju tex God of War, Uncharted 4: A Thief’s End, Bloodborne, etc där. I dagsläget oklart (vad jag vet) hur den kommer utvecklas, men förhoppningsvis läggs fler titlar till där vad det lider. På Microsofts sida har du ju det tokstarka argumentet att MS lägger ut sina förstapartstitlar på gamepass när de släpps.

Så även när det gäller den här typen av tjänster bör du ju titta på vilka spel du faktiskt vill ha. Själv så skippar jag dem helt förutom Playstation Plus som ju krävs för att spela online. När jag tittar på utbudet i både gamepass och playstation now så hittar jag mest bara en massa spel jag inte är intresserad av. Har varken tid eller intresse för att testa spel, jag skaffar de spel jag vill lira och sen spelar jag dem. Då går det lika bra att köpa dem när jag har tid och lust att spela dem.

Om du sen är inne på att köpa spel så är det värt att väga in det när du ska välja mellan digital version eller med optisk läsare. Precis som du säger själv så ger en optisk läsare dig iaf möjligheten att köpa begagnade spel i butik, tradera, blocket, facebook, etc samt att man får tillgång till fler reor. Det finns ju ingenting som hindrar dig från att köpa spel digitalt om du har en läsare, men andra hållet är lite svårare

Så ja... vet inte om det gav dig något, men det är iaf så jag har resonerat kring det här. Turligt nog för mig så har jag en PC att spela Microsofts spel på, så jag klurar bara på om det är värt det att skaffa diverse prenumerationstjänster.

Medlem

Jag är en helt vanlig konsolspelare. Köpte en series X pga att jag redan är inne i ekosystemet, och att gamepass är en vettig tjänst. Vet inte om jag någonsin kommer använda discläsaren faktiskt. Det är ju ändå 2020 nu. 😉 Köper man inte spelen dag 1 så behöver det inte bli så dyrt heller.

Medlem

Tack för alla fina välutvecklade svar! Det uppskattas. Då jag inte har en PC behöver jag inte tänka på just det.

Då förstår jag att jag ska tänka på vilka spel jag vill primärt spela då varken ps now och gamepass har nya/exklusiva spel från start.

Hur ofta och stora reor blir det på de digitala butikerna jämfört med fysiska skivor som säljs beggat på tradera/Facebook. Kan t.ex senaste Call of duty bli på rea inom 6 månader? Eller säljas för 200-300 kr som beggad skiva?

Medlem

Det är definitivt inte omöjligt att se ett spel komma på en rea 6 månader efter release. Just Call of Duty vet jag inte men har sett flertalet aaa titlar dyka upp på reor i digitala butikerna inom 6 månader och då kan priset ligga mellan 300 - 400 kr.
Och angående reor. Det är reor hela tiden känns det som haha.
Större reor brukar sammanfall med olika större händelser i vår vardag. Jul, påsk, nyår, black friday mm
men mellan dem är det ofta reor iaf där man kan roffa åt sig ngt roligt spel för noll och ingenting nästan.

Att köpa beg via tradera har jag gjort själv ibland. Visst det är möjligt att du kan komma undan lite billigare för beg spel där än i de digitala butikerna snabbare. Alltså att ngn säljer sitt nya spel 200 kr under nypriset ex om de bara vill bli av med det innan de sjunkit så mkt i pris i de digitala affärerna. Men som du nog vet så är det väldigt upp o ned på sådana sajter. Men visst det är inte omöjligt man kan ha turen o hitta den där annonsen för det där spelet man så gärna vill ha för ett vettigt pris ibland

Personligen gillar jag iaf ha möjlighet att spela fysiska utgåvor på mina konsoler. Har inget intresse i de här digital only maskinerna i dagsläget.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Att förlita sig 100% på digitala inköp (utan andrahands marknaden) från en enda återförsäljare (Microsoft eller Sony) är att gå med på monopol. Vansinne i mina ögon. 1000 kr per spel here we go.

Som man bäddar får man ligga. 🙂

Medlem

När det gäller val av konsol så skulle jag aldrig välja en digital only. man kan göra fynd på fysiska spel oftare än digitala, du kan även sälja bort spel så slutkostnaden för just det spelet tinte behöver bli så stor.

Det enda jag skulle tänka mig en digital only konsol är så fall en Xbox om man har en PS5 som "Main konsol" och bara vill köra lite gamepass på Xbox på spel som ev inte finns på PS5.

@bulleboss


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bättre att ha och inte behöva än att inte ha och behöva.

Medlem

Min enda frågat ill dig är om du har en någorlunda hyfsad dator? Något du kanske gam:ar på? I så fall är det självklara valet PS5 så får du det bästa av båda värdlar. Xbox Game Pass, och en massa Xbox exklusiva spel, släpps även till PC vilket gör att de med datorer gör bättre i att ta PS5:an istället för att få tillgång till så många spel som möjligt.

Om inte, kolla helt enkelt på de exklusiva titlarna och se vilka som mest tilltalar dig. Prestandamässigt är de lika så du kommer inte se någon märkbar skillnad iaf.

Det som alltid ska avgöra, och som är standarden, är egentligen biblioteket. Erbjuder de bättre spel (enligt din smak) så gå på den ena över den andra. Simple as that.

1
Skriv svar