Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem

Packade precis upp och inser såklart direkt hur jäkla stor konsolen är. Herregud den är högre än min skärm nästan Efter lite pill med skruvmejsel så är stället på plats, allt inkopplat och nedladdningar av spel igång.

Kontrollen känns riktigt bra och konsolen är knäpptyst. Hittar inte riktigt i nya menyerna men det löser sig säkert fort.

Nu ska det spelas lite FFVII medan första snön faller utanför fönstret

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hämtade PS5an på lunchen. Bara startat och börjat ladda ner Demon's Souls. Ska bli kul att testa efter jobbet.

Hade förväntat mig att den skulle vara ännu större efter allt som sagts om det. Tycker den gör sig rätt bra på bänken vid TV:n.

https://i.imgur.com/Sx2CL7S.jpg

Smakfullt vardagsrum hörrö!

Medlem
Skrivet av Ankh:

Var hittade en sån snygg tv "bänk"? Jag gillade den skarpt! Alltså..tv stativet..inte bänken mot väggen

Trebensstativet är köpt på Net on Net.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Trebensstativet är köpt på Net on Net.

Tack! Ska omedelbart in och kolla upp det!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Lasrod:

Hämtade PS5an på lunchen. Bara startat och börjat ladda ner Demon's Souls. Ska bli kul att testa efter jobbet.

Hade förväntat mig att den skulle vara ännu större efter allt som sagts om det. Tycker den gör sig rätt bra på bänken vid TV:n.

https://i.imgur.com/Sx2CL7S.jpg

Snyggt ställ till TV.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Backloggens befriare
Skrivet av bastard:

Jag har en Ps2 och en Ps3, om jag tejpar ihop dem blir det en Ps5:a då?

Blir ju åtminstone ungefär samma storlek.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Väntar ivrigt på att komma hem från jobbet så jag och sambon kan öppna våra PS5or

Medlem

Ja, stort grattis till er som får hem en PlayStation 5 idag. Det är alltid en mäktig känsla att packa upp sin nya generation konsol. Man blir som ett barn på nytt.

Själv ska jag köpa en PlayStation 5 när jag handlar en ny 4k TV då jag endast har en 40" 1080p TV idag och jag vill uppleva den absolut bästa första starten av den nya generationen. Nån gång nästa år är planen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Grattis alla Playstäjtion-fans från en Xbox fanboy. Hoppas ni blir nöjda

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hämtade PS5an på lunchen. Bara startat och börjat ladda ner Demon's Souls. Ska bli kul att testa efter jobbet.

Hade förväntat mig att den skulle vara ännu större efter allt som sagts om det. Tycker den gör sig rätt bra på bänken vid TV:n.

https://i.imgur.com/Sx2CL7S.jpg

Var är TV-stativet ifrån? Hur stor är TV'n? Är det stabilt?

Medlem

Pga placering av konsol kommer jag behöva köpa en längre HDMI-kabel. Jag sitter idag på en 65" 4K 60HZ TV. Har inga planer på att byta TV på ett par år. Klarar jag mig på en vanlig HDMI-kabel eller bör jag köpa en 2.1?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av PatrikmedP:

Pga placering av konsol kommer jag behöva köpa en längre HDMI-kabel. Jag sitter idag på en 65" 4K 60HZ TV. Har inga planer på att byta TV på ett par år. Klarar jag mig på en vanlig HDMI-kabel eller bör jag köpa en 2.1?

Det finns inga HDMI 2.1-kablar. Det du vill kolla efter är att din kabel är certifierad för 48 Gbps FRL om du är intresserad av 4K/120 Hz, men så verkar inte fallet vara här. Övriga funktioner som ges av HDMI 2.1 behöver du inte ny kabel för.

Kolla Ytterbergs guide på Sweclockers för mer information: https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av wololo:

Var är TV-stativet ifrån? Hur stor är TV'n? Är det stabilt?

Det är från Net on Net. TV:n är på 55 tum men det hade nog gått bra med en 65 tum TV med det stället. Det känns hyfsat stabilt men hade jag haft småbarn eller hund så kanske man valt något annat. Det följer med säkerhetsvajer som man kan fästa i väggen som skulle kunna hjälpa om olyckan är framme.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hämtade PS5an på lunchen. Bara startat och börjat ladda ner Demon's Souls. Ska bli kul att testa efter jobbet.

Hade förväntat mig att den skulle vara ännu större efter allt som sagts om det. Tycker den gör sig rätt bra på bänken vid TV:n.

https://i.imgur.com/Sx2CL7S.jpg

Men SNYGGT! Har haft svårt att föreställa mig hur den ska se ut hos folk men där gjordes den fint! Ser trevligt ut hos dig

Grattis till alla som får sin kära PS5 idag och ni andra som väntar, hoppas ni får den snart! Själv valde jag XSX då jag alltid kört Xbox men jag är mycket imponerad av vad Sony gjort med kontrollerna och gränssnittet till PS. GGWP!

Medlem

Konsolen är stor men förväntade mig att den skulle vara ännu större, däremot känns handkontrollen ovant stor🙂. Dom adaptiva kontrollerna är skitfräna i astros play room men frågan om dom blir störande i t.ex. Cod.
Det enda negativa är hdmi sladden som är något kort annars är jag supernöjd😁

Medlem

Jag får handkontrollen idag. Ska testa den på ps3an och spela original Demons soules! Och drömma om ps5an som dyker upp om ynka 4 månader +! Det är nästan här underbart! Är så saltig...

Medlem

Första intrycket när jag öppnade lådan:

Alla har pratat om att den är vit och svart.
Den är inte vit och svart, den är ljusgrå och svart.
Det är inte ens nära vit.

Medlem

Haft den sedan lunch men känns mest som att jag suttit och försökt få till dataöverföringen mellan PS4 och PS5. Slutade med att jag får ladda ner PS4-spelen igen (men sparfilerna gick över). Har spelat cirka 1h Spiderman Remastered (vill spela det innan Miles Moralres, köpte Ultimate-utgåvan).

Intryck, spretigt och top of mind:

  • Stor men inte så farligt som jag inbillat mig. Den får bli stående, snyggast så

  • Snabb i gränssnittet, extra påtagligt när jag hoppar över till PS4:an då och då

  • Köpte till en 1 tb extern SSD (Samsung T7 Touch) för lägga PS4-spel på, sjukt lätt att "installera"/formatera

  • Gick från en vanlig PS4 med sitt usla wifi till wifi 6, vilken skillnad i nedladdningshastigheter!

  • Formfaktorn på handkontrollen, jag måste erkänna att jag gillar PS4:ans bättre, det är lite Xbox-känsla över PS5:ans handkontroll (lite bulkigare och tyngre på något sätt

  • Den haptiska feedbacken i Dual Sense-kontrollen däremot, wow!

  • Gränssnittet känns modernt och levande, gillar det (och då gillar jag vanligtvis inte distraktioner)!

  • Lite märkligt med två USB-A-portar på baksidan och konsolens enda USB-C är på framsidan när USB-C känns tillräckligt etablerat

  • Testat lite bakåtkompatilitet och fungerar över förväntan! MLB The Show är det jag framför allt har testat

  • Känns som en bra plattform för de närmaste fem åren. Kommer garanterat köpa intern lagring när Sony öppnar upp för det.

Har en 10 år gammal 60" LCD som jag fortfarande tycker duger, tycker att spel fungerar bra i 1080p också. Då är det viktigare med 60 FPS kontra 30 FPS. Samtidigt är det dags för en ny tv för att göra maskinen rättvisa, får se vad Black Friday hittar på


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Hunnit koppla in och köra lite Astrobot. Kände hur fånig jag såg ut när jag upplevde DS under de få timmar jag han spela innan barnen kom hem. Spelet i sig levererar plattformsäventyr med LBP-mysfaktor och fartkänsla. När jag rusar fram får jag en känsla av att jag spelar avkomman av Sonic och Mario. Återstår att se om variationen mellan banorna håller i sig.

Haptiken är härlig. Så mycket mer nyanserad och ändå kraftfullt när det behövs. Astrobot har verkligen öst på med användningen av haptiken där kontrollen i princip rör sig oavbrutet. När den fullständiga wow-känslan lagt sig var jag en stund orolig att det skulle bli för mycket. Men tyckte snarare att det blev mer och mer självklart ju mer jag spelade.

Ändå är det triggers som skapar det största wow-intrycket. Betydligt mer kraftfulla än jag föreställt mig. Får nästan kontrollen att kännas som något levande.

Astrobot använder också motion control. Något som jag inte alls gillar/gillat sen six axis. För mig hade gärna den den funktionen fått stryka på foten.

Trots åtskilliga timmar med recensioner etc så är det något annat att ha konsolen hemma. Den är stor men i mitt huvud hade jag föreställt mig något ännu större. Ljuseffekten längst den svarta kärnan känns mer levande och elegant än jag vågats hoppa på. Jag kommer nog ändå gömma min i ett skåp. Men speciellt från sidan är den inte så dum. Som ett vitt organiskt pappersark.

Next gen lovar gott.

Medlem

Har inte orkat läsa igenom alla kommentarer men har ni lyckats ladda ner ps collection? Är den tillgänglig för nedladdning nu?

Medlem

Bara jag som inte tycker konsolen var speciellt stor? Fick plats med den i vardagsrummet precis. 😉

Medlem

Blir lite unboxing och setup ikväll, kanske spelande om lillen beter sig 😅 klämma och känna kväll

Medlem
Skrivet av jaicoas:

Har inte orkat läsa igenom alla kommentarer men har ni lyckats ladda ner ps collection? Är den tillgänglig för nedladdning nu?

Laddar ner den just nu, finns i Store.

Medlem
Skrivet av bastard:

Jag har en Ps2 och en Ps3, om jag tejpar ihop dem blir det en Ps5:a då?

Rent logisk borde det fungera tycker jag 😄

Medlem

Spontana tankar, några timmar in.

Den är massiv, men det visste vi ju.
Däremot när jag ser den bredvid min Series X ser den väldigt stor ut och min X ser helt plötsligt lite snyggare ut. Tyckte tvärt om från bilderna.

Kontrollen är fantastisk. Jag gillade DS4 och gillar denna än mer. Som skrivet tidigare, den är bulkigare och lite mer Xbox, men jag skriver det som något positivt. Haptic feedback är absolut den stora och roliga nyheten, ger verkligen effekt.

UI:n är snabb och lättöverskådlig, likadant märks det att Wifi 6 gjort entre, gick oerhört snabbt att ladda ner de spel jag saknade från PS+ Collection.

Konsolen är tyst, hörde lite fläktljud när jag laddade ner flera spel samtidigt som jag spelade, men behövde stänga av ljudet på TVn för att höra det.

Än så länge, väldigt nöjd.
Jag tycker det är roligt att Sony och Microsoft satsat på olika saker, vilket gör min helhetsupplevelse än bättre.
Med all säkerhet kommer min PS5 användas för de exklusiva serierna, medan Xboxen kommer jobba med allt annat.

Medlem

Jag är supernöjd och barnen är nöjda. Vi har hunnit med lite sackboy och Astro. Nu nattas ungarna och jag har börjat installera mina spel på burken. Blir miles Morales om ett par minuter.

Kontrollen känns riktigt gedigen och Oscar kvalité. Tom mer än min One Elite faktiskt. (Gen1)

Konsolen ser helt fel ut liggandes i tvhyllan 🤣🤣🤣 men det får jag leva med. Den är inte ful, bara konstig.

Medlem

Känslan när man har sitt ps5 liggandes fortfarande på webbhallen och ska hämta ut den imorgon 🥶

Medlem

Supernöjd hittills! Stor, men faktiskt snyggare än vad jag väntat mig. KNÄPPTYST vilket känns fantastiskt. Köpte inga spel, PS+ Collection och FANTASTISKA ”Astro” räcker för ett bra tag!

Och Dualsense... wow!

Någon som vet om PS+ collection även kommer finnas kvar att ladda ner för de som kanske inte får en konsol förrän 2021? Är det typ begränsat tillgängligt i november eller för alla som köper en ny PS5 framöver?

Medlem

Har kört Demons Souls ett tag nu. Grymt snyggt, flyter jättebra och ljudet är strålande. Känns annorlunda, modernt men samtidigt gammalt. Upplever en viss fördröjning från knapptryck till rullning, kändes rappare i Dark Souls som jag har spelat senaste veckan. Vanesak antagligen.

Har provat Astrobot och blev grymt imponerad av feedbacken i triggerna, först motstånd för att halvvägs släppa. Fick wow-känslor. Rörelsekontrollerna sög röv i vanlig ordning.

Menyerna är snygga, tydliga och rappa.

Det gick väldigt snabbt att ladda ner diverse spel från butiken, samt att installationer kändes snabba.

Konsolen är snygg och faktiskt mindre än vad jag trodde.

Mest imponerande hittills är nog Dualsense och operativsystemet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar