"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Medlem
Skrivet av insilence:

Scalping i sig är vidrigt då man utnyttjar bristen till egen vinning, men bortsett från det så ska man se upp för bedrägeri. Det är inte allt för ovanligt att säljaren endast tar förskottsbetalning, och här kan man åka dit ordentligt. En vän råkade ut för en bedragare när han trodde sig köpa en PS4 på Blocket kort efter release.

Jag satt där på elgiganten kl 9 och hoppades på att de skulle gå, lyckades nästan att komma till kassan två gånger men varje gång så hade den försvunnit från min varukorg när jag kom fram till kassan. Jäkligt störigt när det stod att jag skickas till kassan om en liten stund och att se en väntetids stapel fyllas upp. Glädjen försvann snabbt

Medlem

kul med ny teknik, men snäll det finns typ inte ens några spel och väntar man ett par månader slipper man barnsjukdomar och spel finns att köpa.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

KoP
Medlem

Hoppas att ingen köper till dessa överpriser så kan dom sitte där med sina berg utav PS5'or eller XSX. (-_-)

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Scalping i sig är vidrigt då man utnyttjar bristen till egen vinning, men bortsett från det så ska man se upp för bedrägeri. Det är inte allt för vanligt att säljaren endast tar förskottsbetalning, och här kan man åka dit ordentligt. En vän råkade ut för en bedragare när han trodde sig köpa en PS4 på Blocket kort efter release.

Väldigt bra att du lyfter detta. Ja. Var försiktiga i dessa tider. Tåls att sägas 1000 gr om.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Gör det? Typ att man stoppar scriptet för captcha så att den inte ens kommer upp?

Skrivet av Mike Stranéus:

Jag vet inte exakt hur det fungerar i praktiken. Men det går att komma runt det. Varav många onlinebutiker har slutat använda det.

Det är inte helt sant. En korrekt implementerad captcha måste lösas för att man ska komma vidare. Men det kräver förstås att man kopplar ihop det korrekt backend, inte bara lägger en captcha som en snubbeltråd frontend (som vissa säkert gör).

Sedan går det förstås att bygga en bot som löser standard-captchas, men det är en annan femma.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Bör vara förbjudet att sälja vidare på det viset så pass tätt inpå release i alla fall...

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag vet inte exakt hur det fungerar i praktiken. Men det går att komma runt det. Varav många onlinebutiker har slutat använda det.

Det CAPTCHA -tester historiskt har gjort är att ställa en fråga som bara en människa kan tolka, genom vaga bilder, förvrängd text eller en fråga som man måste värdera/tolka för att kunna svara rätt på. Men för att avgöra om du var människa eller inte så kollade dom inte enbart på man svarade rätt eller inte, det gick faktiskt att svara fel ibland och ändå komma vidare, för dom har även mätt även responstid, hur musen rörde sig över skärmen och annat dylikt. Att de mätte responstid, musrörelser och annat var länge lite småhemligt dock.

Men med bättre självlärande AI så har man kunnat skapa program som lär sig överlista de frågor som bara en människa borde kunna svara på, för det finns mönster som ett AI kan hitta även i dom, och responstid och musrörelser kan anpassas så de verkar vara mänskliga.

Googles relativt nya version av reCaptcha tar dock steget längre. Dels så puttrar det i bakrunden på sidan och uppskattar allt du gör. Den är även integrerat i ditt google-konto och allt du gör med ditt googlekonto matas in i en algoritm för att avgöra om du är en människa eller inte. Google uppmuntrar också såklart att så många webbsidor som möjligt lägger till reCaptcha på sina sidor för att ge algoritmen så mycket underlag som möjligt. Att vi går med på det står sannolikt i ToSen för googlekontot...
Den versionen står sig ännu relativt bra mot AI som är gjorda att komma förbi skyddet.

Att "många" onlinebutiker har slutat använda CAPTCHA tror jag inte stämmer, för i nya versionen så behövs ingen liten ruta där man svarar på nån fråga, det sköts helt i bakrunden, så vi mänskliga användare ser inte längre CAPTCHAS såvida sidan/butiken inte har kvar något gammalt CAPTCHA-program.

Flakmonkey

Självklart är det här ett lyxproblem och det finns betydligt hemskare saker här i världen, men det går samtidigt inte att komma ifrån att scalpers inte bry sig ett smack om de personerna som de utnyttjar/försöker utnyttja. Kan nog tänka mig att det här är extra känsligt för många i år då det varit ett kasst år för väldigt väldigt många och den här konsolreleasen är en av få ljuspunkter. Att man då inte får tag på en konsol, inte för att andra köpt den för att de faktiskt vill spela på den utan för att de vill klämma ut pengar från de som faktiskt vill spela på den, kan orsaka lite irritation, ilska och ledsamhet.

Finns det inte någon form av kontrascalpingcommunity som använder botar för att köpa maskiner och sedan sälja den till självkostnadspris? En sån grej skulle jag garanterat stödja.

Medlem

Scalper är skit men dom finns för att folk är så desperat att dom kan vara villiga att betala mer bara för att ha konsolen dag 1-2. Så om folk sluta vara desperata fjortisar så skulle scalper sluta finnas för dom skulle ALLDRIG få något sålt för dom sjuka priser dom tar. Jag säger det scalper är vidriga mäniskor men sedan så är ju en hel del folk så desperata att jag kan förstå varför scalper´s finns tjäna pengar på desperat folk.

Medlem

I de fall det handlar om privatpersoner kan man alltid anmäla misstänkt skattefusk till skatteverket.

Medlem

Om jag hade haft gott om pengar så hade jag fan scalpat också, så jävla många dumma idioter där ute så det hade varit lätta pengar.

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Att "många" onlinebutiker har slutat använda CAPTCHA tror jag inte stämmer, för i nya versionen så behövs ingen liten ruta där man svarar på nån fråga, det sköts helt i bakrunden, så vi mänskliga användare ser inte längre CAPTCHAS såvida sidan/butiken inte är kvar på någon gammal version.

Trenden jag sett är att många sneakersbutiker har gått över till formulär (på tex raffles) och slänger in sjukt otippade frågor i formuläret för att göra det svårt att låta bots segla igenom. Stöter sällan på Captcha vid direktköp numera. Men som du skriver, ligger de och myser i bakgrunden, är det ju svårt att veta.

Just nu känns det spontant som många butiker håller på att leka runt med olika idéer för hur de kan kunna stoppa bots genom att gå mer old school i sina metoder. Typ, du ska måla en teckning och lägga upp på IG om du vill vara med. (Detta är primärt sneakers jag syftar på.)


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Förbeställning kanske är lösningen? Jag bokade XSX i juni på Webhallen, hämtade på releasedagen. Ingen scalper kunde sno den.

Medlem

Det hade ju varit trevligt om Blocket och andra annons sidor förbjuder överpriser på varor som säljs direkt efter release..

Medlem

Nästan of topic

Har ett par fina Nike Air Jordan 90-tal
Fick dem när jag gick i mellanstadiet och de var för stora, blev väldigt snabbt för små. Nyskick. Vet inte varför någon ärvt dem.

Gick in på e-bay efter jag läste artikeln.

Jag är ju för fan förmögen 😂

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Just nu känns det spontant som många butiker håller på att leka runt med olika idéer för hur de kan kunna stoppa bots genom att gå mer old school i sina metoder. Typ, du ska måla en teckning och lägga upp på IG om du vill vara med. (Detta är primärt sneakers jag syftar på.)

Det var ett intressant sätt att undvika bots det med. Men jag kan tänka mig att om man har en väldigt stor mängd kunder per dag så blir det snabbt ganska ohållbart. Men jag antar att sneakers-marknaden du refererar till inte håller på med enorma volymer.

Jag har aldrig stött på några udda eller analoga "old-school" CAPTCHAS. Däremot så har jag stött på ett par webbshoppar där man är tvungen att ansluta sitt facebookkonto om man skall få beställa. Då tänkte jag att det var för något slags reklamsyfte, men nu kan jag tänka mig att kan vara för att undvika bottar och/eller oseriösa köpare.
Det blev dock inga köp i de butikerna, för att länka facebookkontot vägrar jag, så dock lyckas nog också sortera bort legitima kunder med bottarna.

Medlem

Såna tomtar som köper på sig ett helt gäng och kränger för ockerpriser ska man kontakta och säga att man är intresserad, sedan kan man möta upp dom tillsammans med polis. Och vill inte polisen hjälpa till med såna vardagliga saker får man väl ta med 2 sura polare och då gör tomten kanske inte om det

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Jag satt där på elgiganten kl 9 och hoppades på att de skulle gå, lyckades nästan att komma till kassan två gånger men varje gång så hade den försvunnit från min varukorg när jag kom fram till kassan. Jäkligt störigt när det stod att jag skickas till kassan om en liten stund och att se en väntetids stapel fyllas upp. Glädjen försvann snabbt

Samma för både mig och min sambo.
Otroligt tråkigt.

Sen har Elgiganten tydligen gjort mindre släpp under dagen så en annan vän till mig fick tag på en. Men det var ingen info de gick ut med.

Man får väl skylla sig själv att man inte förbokat men blir verkligen less på scalpers.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Skribent
Skrivet av ompalompa:

Det var ett intressant sätt att undvika bots det med. Men jag kan tänka mig att om man har en väldigt stor mängd kunder per dag så blir det snabbt ganska ohållbart. Men jag antar att sneakers-marknaden du refererar till inte håller på med enorma volymer.

Nä. Det är nog rätt låga volymer hos de nischade butikerna. Kan röra sig från allt mellan 10 par eller 100 par.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Det har kommit upp flera bra ideer i tråden:

- Ett köp per person och bankid Leg krävs.

- En bra captcha

Sen kanske
- telefonsamtal krävs ifrån alla med en köptid under säg 15 sekunder? Sen en fet telefonkö
med alla andra 20’000 bots? Man har 10 minuter på sig att ringa affären.

Det löser inte hela problemet men det är en bit på vägen.

För en människa behöver inte sånna här köp gå blixtsnabbt. Låt det ta 5 minuter åtminstone.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det är inte helt sant. En korrekt implementerad captcha måste lösas för att man ska komma vidare. Men det kräver förstås att man kopplar ihop det korrekt backend, inte bara lägger en captcha som en snubbeltråd frontend (som vissa säkert gör).

Sedan går det förstås att bygga en bot som löser standard-captchas, men det är en annan femma.

har sett att det finns tjänster som löser captchas mot betalning, någon stackare som sitter och drar in en halv dollar per tusen stycken, antar att sånt skulle användas om captchas blev ett krav.

Medlem

Ja det är trist med Scalpers men är det inte mer att tillverkarna eller butikerna säljer dem "för billigt" om folk är så pass villiga att betala för att vara först? Jag menar RTX 3080 verkar ju sälja som smör för 13-14 tusen kronor.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Såna tomtar som köper på sig ett helt gäng och kränger för ockerpriser ska man kontakta och säga att man är intresserad, sedan kan man möta upp dom tillsammans med polis. Och vill inte polisen hjälpa till med såna vardagliga saker får man väl ta med 2 sura polare och då gör tomten kanske inte om det

Haha det lär vara du och dina polare som åker dit så fall.

Jag tror inget åkt dit för scalping precis, är inte olagligt bara omoraliskt högst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Halvars90:

Om jag hade haft gott om pengar så hade jag fan scalpat också, så jävla många dumma idioter där ute så det hade varit lätta pengar.

Du behöver väl inte ha pengar för att vara scalper? Köp på 14 dagars faktura utan avgift, sälj inom dessa 14 dagar, betala fakturan och skratta hela vägen till banken med resten av slantarna.

Medlem

Klassisk kapitalism. Inget konstigt, men irriterande.
Är ju samma med nvidia 3080 korten, tar slut blixtsnabbt vart dom än släpps.

Medlem
Skrivet av enborn:

Ja det är trist med Scalpers men är det inte mer att tillverkarna eller butikerna säljer dem "för billigt" om folk är så pass villiga att betala för att vara först? Jag menar RTX 3080 verkar ju sälja som smör för 13-14 tusen kronor.

För en del är pengar inte ett problem, de struntar fullständigt i om detta skapar en marknad som drabbar alla oss andra bara de får produkten dag ett.

Skribent
Skrivet av Hanzo:

Det har kommit upp flera bra ideer i tråden:

- Ett köp per person och bankid Leg krävs.

- En bra captcha

Sen kanske
- telefonsamtal krävs ifrån alla med en köptid under säg 15 sekunder? Sen en fet telefonkö
med alla andra 20’000 bots? Man har 10 minuter på sig att ringa affären.

Det löser inte hela problemet men det är en bit på vägen.

För en människa behöver inte sånna här köp gå blixtsnabbt. Låt det ta 5 minuter åtminstone.

Fast vad tjänar butikerna på att implementera sådana här lösningar? Det kostar ju bara extrapengar för dem. Kan de sälja allt på 2 minuter så är väl de skitnöjda oavsett om det är "riktiga" kunder eller scalpers som köper.

Enda positiva för butiken jag kan tänka mig är att de får goodwill, men tror inte det spelar så stor roll i slutändan eftersom ingen väntar extra för att köpa från en speciell butik när samma vara finns tillgänglig i annan butik.

edit: Jag är alltså inte personligen emot några av lösningarna, men ser inte anledning till varför butiker skulle införa dem eller bry sig om vem som köper deras produkter. Som med konsertbiljetter och biljetter till fotbollsmatcher med landslaget, kan de sälja slut snabbt är det bara positivt.

Medlem

Det finns även säljare som inte mottagit sin beställning på Elgiganten idag. Hur kan det vara möjligt att sälja en produkt man inte ens äger för tillfället?! "Jag skickar produkten när jag mottagit den från EG".


signatur

Furo - Kind Soul

Inaktiv
Skrivet av insilence:

Blocket skulle kanske haft nån policy som förebygger scalping som att man inte får lägga ut annonser om produkter som är mindre är X veckor gamla?

Skriv svar