"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Medlem

Varför bry sig? Om ingen betalade deras överpriser skulle detta "problem" lösa sig själv.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Blir kul att se om det blir PS5:or som återgår till butik när scalpers fått återlämna dessa.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Blocket skulle kanske haft nån policy som förebygger scalping som att man inte får lägga ut annonser om produkter som är mindre är X veckor gamla?

Inte sälja för mer än ny-pris på nysläppta produkter kanske skulle fungera

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Men notera att jag enbart vill ha Captcha om du ska köpa en produkt som är starkt efterfrågad och som har ett lågt utbud. Det rör sig alltså om ett ytterst få produkter, exempelvis PS5, Xbox Series X och de senaste grafikkorten.

Hört talas om tjänster som ex Death By Captcha? Fungerar genom att implementera deras API i botnätverk och betala för varje löst captcha.

Medlem

Frågan är exakt hur många enheter som blivit scalpade, jag ser ju inte tusentals på blocket, samtidigt tävlar ni alla med ja.. alla andra som Är ivriga, att ps5 skulle sälja slut snabbt kunde man räknat ut med rövhålet.

Medlem
Skrivet av magma:

Skyll på folk som köper dessa till överpris.

Just precis.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Inte sälja för mer än ny-pris på nysläppta produkter kanske skulle fungera

Det skulle också kunna fungera. Skulle vara kul att se vad scalpers får för meddelanden på Blocket. Säkert både en del ”skambud” men kanske även folk som skriver typ ”jävla scalper” osv

Medlem

Jag har inte bråttom att skaffa next-gen konsoll. Däremot hyser jag stort förakt mot scalpers i alla dess former. Fortfarande grinig över att allt toapapper var slut i våras och jag fick använda kaffefilter...


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle behövas en captcha i varukorgen, om den innehåller en starkt efterfrågad produkt med lågt utbud. Det hade löst problemet, såvida alla butiker hade haft det.

Risken då är väl att det öppnar en butik utan detta? Vilket ger effekten att den kan sälja mer.

Medlem

Om Sony och Microsoft tillät återförsäljarna att ta ut marknadspris finns det ingen marknad för resellers och de som vill betala för konsollen får den direkt - utan att ingå i lottokön.

Visst, alla har inte råd att betala. Men en liten tröst är pengarna hamnar i ”rätt” fickor.

Ett annat sätt är att återförsäljarna lottar ut konsollerna.

Men den hypen och hetsen som byggs upp gagnar alla utom konsumenten. Så jag tror inte att nuvarandra distributionsmodell kommer att förändras nämnvärt.

Själv siktar jag på en ps5 till sommaren. Då är de flesta barnsjukdomar borta.

Medlem
Skrivet av superlim:

har sett att det finns tjänster som löser captchas mot betalning, någon stackare som sitter och drar in en halv dollar per tusen stycken, antar att sånt skulle användas om captchas blev ett krav.

Jag har också sett det. Vansinnigt. Blir ärligt talat lite bedrövad när jag tänker på det. Men jag förmodar att där det finns behov finns alltid någon skrupelfri tölp som gör business av det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Problemet med Captcha är att butikerna skyr det som pesten. Det finns ganska mycket forskning som visar på att kunder inte genomför köp i lika hög utsträckning om de tvingas ta extra steg i köpprocessen.

Så om något lär väl problemet förvärras.

Här i Sverige hade vi kunnat lösa det med krav på BankID-legitimation vid köp av specifika hypade produkter med låg tillgång och hög efterfrågan. De flesta butiker har redan någon form av BankID-lösning inkluderad i sin kassa, så det borde inte vara ett långt utvecklingssteg att ta.

Förändring lär nog dröja till dess att det börjar bli kännbart för butikerna. Om scalpers börjar returnera i stora mängder och butikerna plötsligt står med överlager, även om det känns osannolikt för de stora releaserna. Men i längden vill ju alla företag ha "riktiga" och återkommande kunder. Det håller inte i längden att ta emot så mycket bad will som de lär få göra efter en sådan här release (även om Nordisk Film/Sony dansar undan alldeles för lätt).

Medlem

https://www.blocket.se/annons/goteborg/playstation_5_digital_...

Värsta ockret jag hittills sett på Blocket.

Som det står i artikeln, PS5 kommer komma i lager. Den här typen skriver att det inte kommer finnas i lager för än nästa sommar. Det är inte säkert det blir så.

Medlem

Den rimliga lösningen är ju att tillverkaren själv auktionerar ut varorna under ordnade former.

Anledningen till att man inte gör det är ju att konsumenterna är för oinformerade för att förstå att det är bättre.

Lägre tillgång än efterfrågan leder till brist. Sätter man dessutom ett fast pris under vad varan är värd får man en svart marknad.

Medlem

Äh fyfan för sånt här. Och såklart det finns idiotet som betalar dessa priser. Borde nästan vara vinstskatt på detta?!

Tycker också att blocket borde förbjuda denna skam från sin sida. Man borde nästan stämma träff med dessa giriga jävlar långt borta och sen inte dyka upp.

Detta är ju precis som med fotbollsbiljetter utomlands. Jag vägrar ge mina pengar till dessa.

Nä, nu ska jag lägga några skambud bara för att jävlas!

Tack för en intressant artikel!

Har aldrig reflekterat över fenomenet scalping tidigare. Ett jävla elände och svårt problem att lösa så länge man inte låter marknaden sätta priserna.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast vad tjänar butikerna på att implementera sådana här lösningar? Det kostar ju bara extrapengar för dem. Kan de sälja allt på 2 minuter så är väl de skitnöjda oavsett om det är "riktiga" kunder eller scalpers som köper.

Enda positiva för butiken jag kan tänka mig är att de får goodwill, men tror inte det spelar så stor roll i slutändan eftersom ingen väntar extra för att köpa från en speciell butik när samma vara finns tillgänglig i annan butik.

edit: Jag är alltså inte personligen emot några av lösningarna, men ser inte anledning till varför butiker skulle införa dem eller bry sig om vem som köper deras produkter. Som med konsertbiljetter och biljetter till fotbollsmatcher med landslaget, kan de sälja slut snabbt är det bara positivt.

Jag jobbade innan corona innom konsert-branchen och blir lite förvånad. SJÄLVKLART bryr sig de om att sälja till rätt kunder istället för scalpers.

Kundnöjdhet är superviktigt och det vet företag mycket väl. Man tjänar mer pengar på nöjda kunder istället för att sälja slut snabbt i längden. Fanns skydd mot bottar, gräns på hur många biljetter som fick säljas per person ( Arrangören som bestämmer detta och allt annat ) men såklart så blir det mycket försäljning ändå.

Medlem

Jag är jätte dålig på att köpa online endå. Handlar nästan bara i butik. Därför så bor jag bredvid alla butiker jag behöver. Så självklart får jag vänta på ps5an tills nästa år. Tror inte skalpers spelar någon roll i min situation. Och vägrar köpa av någon som haft konsolen hemma hos sig på e bay för 7-9 tusen(så äckligt). Inte jätte dyrt men vill inte ha konsolen på det sättet. Så det känns inte rätt.

Medlem

Fantastiskt att vissa t.o.m. har 3-4 st PS5.
Ännu mer fantastiskt att vissa skriver att de säljer sitt exemplar för 11.000 eftersom de inte längre har samma behov av PS5 som när de förbokade den....

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Folk är dum i huvudet som betalar för överpris.

Varför då? Om du har mycket pengar och är riktigt sugen på att få konsolen fort, varför skulle du då vara dum i huvudet om du betalade för att få detta? Hela poängen med pengar är ju att byta dem mot saker som kommer att tillfredsställa dina preferenser.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Tack för en intressant artikel!

Har aldrig reflekterat över fenomenet scalping tidigare. Ett jävla elände och svårt problem att lösa så länge man inte låter marknaden sätta priserna.

Varför inte bara låta marknaden sätta priserna då?

Medlem

Ett genomvidrigt fenomen. Jag väntar hellre än att betala sinnessjukt överpris.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Den rimliga lösningen är ju att tillverkaren själv auktionerar ut varorna under ordnade former.

Anledningen till att man inte gör det är ju att konsumenterna är för oinformerade för att förstå att det är bättre.

Lägre tillgång än efterfrågan leder till brist. Sätter man dessutom ett fast pris under vad varan är värd får man en svart marknad.

Exakt. Dessutom går då pengarna till tillverkarna som kan använda dem för att ytterligare utveckla framtida produkter istället för att de ska gå till någon person som bara utför ett arbete som kompenserar för att priserna inte har blivit rätt satta från början.

Det verkar som att många har något slags rättvisetänk (ni i tråden får gärna rätta mig om jag antar fel) kring det här med att ingen ska kunna köpa sig före i kön så att säga, att det handlar om att det blir orättvist mot de som inte har lika mycket pengar. Det finns mycket att säga om det, och jag ska inte bli långrandig, men personligen så tycker jag att det är ett utmärkt sätt att jämna ut ekonomiska klyftor. Genom att jag är villig att vänta så kan de med mer cash bränna dem på att få någonting fort. Det innebär att vi i slutändan kan ha samma produkt men att jag har fått köpa den mycket billigare.

Medlem

Katastrofalt meddelande från Elgiganten. Att de inte verkar ha insikt i vad som faktiskt händer...

Skribent
Skrivet av ceogar:

Jag jobbade innan corona innom konsert-branchen och blir lite förvånad. SJÄLVKLART bryr sig de om att sälja till rätt kunder istället för scalpers.

Kundnöjdhet är superviktigt och det vet företag mycket väl. Man tjänar mer pengar på nöjda kunder istället för att sälja slut snabbt i längden. Fanns skydd mot bottar, gräns på hur många biljetter som fick säljas per person ( Arrangören som bestämmer detta och allt annat ) men såklart så blir det mycket försäljning ändå.

Ok. Helt annat än min uppfattning i alla fall. Tredjepartsaktörer har ju alltid biljetter med 200-300 % påslag (oavsett arrangemang), ofta med bokning INNAN de officiella biljetterna ens släppts.

Bra om de jobbar med det i och för sig, fast vilka val har man som konsument? Det är ju oftast en aktör som har biljetterna vid släppet, är man missnöjd med dem finns ju inte direkt möjligheten att vända sig till en annan aktör.

Skribent
Skrivet av Andreas88:

Fantastiskt att vissa t.o.m. har 3-4 st PS5.
Ännu mer fantastiskt att vissa skriver att de säljer sitt exemplar för 11.000 eftersom de inte längre har samma behov av PS5 som när de förbokade den....

Haha, det reagerade jag också på. Om de ska köpa för att sälja kan de väl åtminstone vara ärliga med det istället för att skriva något som ingen ändå tror på för att på något sätt rättfärdiga att de ska sälja dyrare än inköpspriset.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Risken då är väl att det öppnar en butik utan detta? Vilket ger effekten att den kan sälja mer.

Varje butik får ju ett begränsat antal exemplar. Butiken som väljer eller inte väljer att implementera Captcha kommer ändå få sina produkter sålda som smör. Notera att Captchan endast behövs om varukorgen innehåller en produkt med mycket hög efterfrågan. När det kommer till "vanliga produkter" så behövs ingen Captcha.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

Men när man har X antal kort, varför inte ha manuell påläggning? Speciellt vid sådana tillfällen där vi snackar typ 40 GPUer (som Inet hade). Varför inte ha en "kassapersonal" som kollar att varje person är äkta och kanske ber om BankID så de endast får 1st? Varfö implementeras inte detta på något vänster?

För du såg ju själv, Elgiganten skiter i vem som säljer konsolerna till bara dom säljer dem så är de nöjda. Så varför ska dom ha kontroller för sånt? Dom tjänar inget på det.

Medlem
Skrivet av magma:

Blir kul att se om det blir PS5:or som återgår till butik när scalpers fått återlämna dessa.

Tycker butikerna ska vägra ta emot dom igen alternativt bara återbetala 80% av vad dom gav för dom.

Medlem

Må dessa scalpers/pirater brinna i helvetet.

Skriv svar