"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Medlem

Skulle må väldigt gott om jag fick veta att någon av dessa ockrare blev misshandlade och rånade på sina konsoler. Jag är själv inte intresserad av varken Series X eller PS5, men dom där jävla asen förtjänar all skit i världen.
Också skriver dom saker som "Jag fick andra utgifter så därför sälj..:", så fan heller, du fick inte andra utgifter, du är ett girigt jävla rövhål, ett oärligt sådant. Säg som det är istället och visa någon form av ryggrad din jävla amöba.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skribent
Skrivet av chrillemeter:

Tycker butikerna ska vägra ta emot dom igen alternativt bara återbetala 80% av vad dom gav för dom.

Tyvärr är det brott mot konsumentköplagen så det kommer inte hända.

Medlem

Kanske nån som redan skrivit men kan inte Tradera och Blocket t.ex. gå in och ta bort sådana annonser i samband med release. Gjorde man inte så när folk sålde handsprit?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tyvärr är det brott mot konsumentköplagen så det kommer inte hända.

Butiken kan sänka öppet köp till 10 dagar. Sen är det kört att lämna tillbaka. Öppetköp och bytesrätt regleras inte i någon konsumentlag. Det är helt upp till butikerna. Att bara få återbetalt en del av varans pris görs redan idag. Då varan inte längre är ny även fast man inte öppnat förpackningen, så kan du inte sälja den som ny.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Tack för en intressant artikel!

Har aldrig reflekterat över fenomenet scalping tidigare. Ett jävla elände och svårt problem att lösa så länge man inte låter marknaden sätta priserna.

Fast marknaden sätter väl priserna i det här fallet? Du säljer en PS5 för 10tkr och någon är villig att betala för den. Mer marknad blir det ju inte.

Medlem

Råkade klicka lite för mycket på köp-knappen...

Medlem

Tyvärr har dessa scalpers även letat sig in bland andra releaser också.
Jag spelar figurspelet Warhammer 40k och släppet av limited edition Indomitus box:en gick åt på ett par röda minuter för att sedan dyka upp på Ebay etc. Games Workshop var nog inte beredda på denna anstorming av "fans" och erbjöd ganska omgående att man fick beställa boxen i en reprint som dök upp för någon vecka sen hos folk.

Medlem
Skrivet av chrillemeter:

Butiken kan sänka öppet köp till 10 dagar.

Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp , Detta gäller vid distansavtal dvs online.

Medlem
Skrivet av Tom76:

Fast marknaden sätter väl priserna i det här fallet? Du säljer en PS5 för 10tkr och någon är villig att betala för den. Mer marknad blir det ju inte.

Problemet är att marknadspriset inte introduceras förrän i ett sekundärt steg. Man skulle kunna skippa hela denna mellanhand genom att låta marknadspriser gälla från början.

Medlem
Skrivet av robbis:

För du såg ju själv, Elgiganten skiter i vem som säljer konsolerna till bara dom säljer dem så är de nöjda. Så varför ska dom ha kontroller för sånt? Dom tjänar inget på det.

Visserligen sant, men de kan vinna kredd och det kan översättas till kunder. Det är ju av den anledningen ett företag någonsinn gör ngt "snällt": när de kan vinna på det i längden.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Problemet är att marknadspriset inte introduceras förrän i ett sekundärt steg. Man skulle kunna skippa hela denna mellanhand genom att låta marknadspriser gälla från början.

Yes, du tänker att priset på konsolen skulle vara högre då från Sony och ÅF? Minimera möjlighet till vinst i ledet med scalpers?

Medlem

Ser det endast som ett marknadsproblem när det gäller begränsade upplagor och saker som konsertbiljetter (i och för sig också begränsade, men av kapacitet). När det gäller billiga plastkomponenter från Kina är det väl ändå Microsoft/Sony/AMD/Nvidias ansvar att se till att det finns tillgång? Kanske vara tidigare ute än att sätta igång produktionen två veckor innan lansering?

Medlem
Skrivet av Tom76:

Yes, du tänker att priset på konsolen skulle vara högre då från Sony och ÅF? Minimera möjlighet till vinst i ledet med scalpers?

Precis. Jag vet inte om återförsäljare är fria att sälja en vara hur dyrt de själva vill, eller om de har ålagt sig att ta ett visst pris för varan och det i sådana fall är Sony som själva måste höja sina priset.

Medlem

Eller så väntar man med släppen tills man har ett rejält lager.

Medlem

Så här har det ju varit med konserter och evenemang i en herrans massa år "Köp din biljett av Biljettarne.com vi har bästa platserna". Skillnade här är ju att det kommer mera av samma produkt snart hehe

Men scalpers kan dra något gammalt över sig.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Skribent
Skrivet av chrillemeter:

Butiken kan sänka öppet köp till 10 dagar. Sen är det kört att lämna tillbaka. Öppetköp och bytesrätt regleras inte i någon konsumentlag. Det är helt upp till butikerna. Att bara få återbetalt en del av varans pris görs redan idag. Då varan inte längre är ny även fast man inte öppnat förpackningen, så kan du inte sälja den som ny.

Vilka varor återbetalas bara en det av priset du köpte varan för? Jag har inte varit med om det nämligen och det låter inte helt rätt.

Jag lämnar sällan tillbaka grejer, men en soundbar åkte tillbaka till Giganten efter att jag använt den tre veckor hemma. Köpt i butik över disk, fick tillbaka alla pengar och Giganten sålde den sedan som "fyndvara" med ett reducerat pris.

Medlem

Problemet är ju att köparna är en del i problemet, skulle ingen betala skulle fenomenet försvinna och så kan folk köpa över disk istället.

Så trots att det är mycket gnäll på scalpers finns det ju ändå folk som nyttjar tjänsten så att säga.

Medlem

Jo jag skulle utan problem kunna betala kanske 100 kr eller däromkring extra för att få en viss sak snabbare, om det är något jag verkligen vill få tag på.

Men annars, vad är det för idioter som betalar så mycket mer helt i onödan?

Gnällkuk
Skrivet av Shadee:

Ett problem som inte ser många belysa är ju att butiker förmodligen inte är intresserade av vem som köper deras grejer. Kan de kränga 15 000 varor till bottar på 2 minuter så är det ju skitbra. Vad finns för incitament för butikerna att ändra sitt beteende?

Det tror jag nog de är, hade det varit bomullspinnar tror jag inte de hade brytt sig men scalpers som köper upp och säljer vidare kommer inte att sprida någon information om butiken i sig som kan vara positiv, folk som inte lyckas köpa produkten de vill ha blir sura på återförsäljaren om de inte lyckas stoppa bottar t ex.

Som ÅF vinner du på återkommande kunder, produkten de köpte denna gången kanske var dyr men marginalerna behöver inte vara bra för det.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vilka varor återbetalas bara en det av priset du köpte varan för? Jag har inte varit med om det nämligen och det låter inte helt rätt.

Jag lämnar sällan tillbaka grejer, men en soundbar åkte tillbaka till Giganten efter att jag använt den tre veckor hemma. Köpt i butik över disk, fick tillbaka alla pengar och Giganten sålde den sedan som "fyndvara" med ett reducerat pris.

Kunden har enligt lagen rätt att i viss mån “undersöka” en vara som du skickar. Men du kan kräva ersättning för den eventuella värdeminskning som en kund orsakar om du informerar kunden om detta innan köpet..

Jag anser att om man köpt en vara och sen använder öppet köp om 14 dagar har gått sedan dagen efter man köpt varan så är varans värde inte samma som när den såldes som ny och ett avdrag rimligtvis kan göras.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Det tror jag nog de är, hade det varit bomullspinnar tror jag inte de hade brytt sig men scalpers som köper upp och säljer vidare kommer inte att sprida någon information om butiken i sig som kan vara positiv, folk som inte lyckas köpa produkten de vill ha blir sura på återförsäljaren om de inte lyckas stoppa bottar t ex.

Som ÅF vinner du på återkommande kunder, produkten de köpte denna gången kanske var dyr men marginalerna behöver inte vara bra för det.

Jag förstår att återkommande kunder är bra, men är kunderna verkligen så trogna att de väntar med att köpa sin vara tills deras favoritbutik fått in den trots att den finns hos andra seriösa återförsäljare? Alternativt köper samma vara för dyrare pris från favoritbutiken?

I princip alla butiker har lojalitetsprogram och medlemsregister så det är ju bara sätta medlemskrav eller så får de med mest poäng beställa ett par dagar före alla andra om nu butikerna hade varit allvarliga med att de brydde sig gällande de här bristreleaserna som varit på senaste.

Skribent
Skrivet av chrillemeter:

Kunden har enligt lagen rätt att i viss mån “undersöka” en vara som du skickar. Men du kan kräva ersättning för den eventuella värdeminskning som en kund orsakar om du informerar kunden om detta innan köpet..

Jag anser att om man köpt en vara och sen använder öppet köp om 14 dagar har gått sedan dagen efter man köpt varan så är varans värde inte samma som när den såldes som ny och ett avdrag rimligtvis kan göras.

Ok. Jag är ingen hejare på juridik så ska inte ge mig ut på djupt vatten. Kanske är för bekväm med de stora kedjornas policy gällande öppet köp och liknande så har inte reflekterat över att det kan vara andra regler hos mindre aktörer.

Medlem

Scalpers spelar en försvinnande liten roll när 20 000 människor vill köpa från elgiganten samtidigt. Det är en unik kombination av efterfrågan, samhället i sig, corona och svårigheter i produktion som orsakar största problemen för samtliga stora släpp nyligen.

Medlem

Det sjukaste är att folk betalar överpris istället för att vänta så dessa äckliga "scalpers" fortsätter sina affärer, de är de största idioterna.

Medlem

Det är dags att ta i med hårdhandskarna mot scalping och liknande. Varför inte belägga det med böter och / eller fängelse? Vill få slut på skiten.

Medlem

Amöbor, parasiter...bomber och granater!

Medlem

Blocket har bestämt att stoppa annonser där säljaren inte har hämtat ut den fysiska konsolen. M.a.o. där man säljer ett uppbokat exemplar.

Medlem

Kolla bara på tradera 10.000kr högst va 17.000kr de borde förbjuda där med

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Skulle må väldigt gott om jag fick veta att någon av dessa ockrare blev misshandlade och rånade på sina konsoler. Jag är själv inte intresserad av varken Series X eller PS5, men dom där jävla asen förtjänar all skit i världen.
Också skriver dom saker som "Jag fick andra utgifter så därför sälj..:", så fan heller, du fick inte andra utgifter, du är ett girigt jävla rövhål, ett oärligt sådant. Säg som det är istället och visa någon form av ryggrad din jävla amöba.

Du är min nya bästa vän. Fuck vad välformulerat

Skrivet av Shadee:

Vilka varor återbetalas bara en det av priset du köpte varan för? Jag har inte varit med om det nämligen och det låter inte helt rätt.

Jag lämnar sällan tillbaka grejer, men en soundbar åkte tillbaka till Giganten efter att jag använt den tre veckor hemma. Köpt i butik över disk, fick tillbaka alla pengar och Giganten sålde den sedan som "fyndvara" med ett reducerat pris.

Det är då du går till kassan och köper samma vara av samma person igen för att kolla deras reaktion, om inte annat, beställer den online. Legit teknik.

Medlem

Gråt mer, det är inte olagligt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skriv svar