Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem

Webhallen börjar få in fler kort snart också.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Nu kom. Mitt asus strix 3090 oc 👌👌👌🙏🙏

Medlem

Nu gick det att beställa 3080 tuf på Webhallen igen med brasklappen att det är lååång leveranstid. Förhoppningen är att att få det till jul iaf, och plocka upp RDR2 ur nån rea-back (brukar iofs inte vara så mycket rea på deras spel) och lira i full flärd under julledigheten.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Fan vad GRYMT! Det är helt sjukt hur få kort som verkar ha funnits tillgängliga. Hoppas att de får igång leveranserna på riktigt snart.

Kortet dök iaf upp idag kring lunch hos min lokala paketdistributör. Fick dock inte plats i det Mini-itx chassi jag hade så blev att åka iväg till Netonnet och det blev ett Zalman Z7 Neo där. Dock fick det inte plats utan några modifieringar där heller, fick helt enkelt använda lite handkraft för att bända till en plåt så det fick plats.

Har upptäckt efter lite spelande att jag behöver montera lite fler fläktar i chassit än de 4 som ingår.

Annars väldigt nöjd med själva kortet


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Skribent
Skrivet av Dumlen:

Kortet dök iaf upp idag kring lunch hos min lokala paketdistributör. Fick dock inte plats i det Mini-itx chassi jag hade så blev att åka iväg till Netonnet och det blev ett Zalman Z7 Neo där. Dock fick det inte plats utan några modifieringar där heller, fick helt enkelt använda lite handkraft för att bända till en plåt så det fick plats.

Har upptäckt efter lite spelande att jag behöver montera lite fler fläktar i chassit än de 4 som ingår.

Annars väldigt nöjd med själva kortet

Missa inte Sweclockers-Jonas undervoltningssguide om du vill sänka temperaturerna. Du förlorar ett par fps, men kortet drar betydligt mindre ström och går inte lika varmt.

Medlem

Elgiganten har slutat skicka meddelanden till mig där de flyttar fram leveransdatumet. Det senaste budet var 20 oktober. Tror dom har gett upp

Också sorgligt vad många scalpers det är på tradera. Hur ser det ut hos återförsäljarna egentligen, har personalen förtur?

Medlem

Ångrar mig nu, blir inget nvidia kort. Amd's kort ser lovade ut, 6800 lr amd exklusivt 6900 kort

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Ångrar mig nu, blir inget nvidia kort. Amd's kort ser lovade ut, 6800 lr amd exklusivt 6900 kort

Herregud, vänta på riktiga benchmarks först.

Medlem

Ser ingen anledning till att ändra min beställning på 3080 i alla fall, då kortet uppvisar likvärdig (Alt. bättre) prestanda jämfört med 6800xt i deras presentation.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag kunde inte hålla mig borta ifrån köp knappen, fick nog av min samsung 49 tummare var ju knappt några spel som stödjer 32:9 om man nu inte är hacker och ändra i hex filerna och andra workaround stuff för att få någon lunda spel gläjde ifrån den. Så det blev en acer 43 tums skärm 4k 120 hz (hdr) g-synk

Fragtjuv
Skrivet av Hellspites:

Jag kunde inte hålla mig borta ifrån köp knappen, fick nog av min samsung 49 tummare var ju knappt några spel som stödjer 32:9 om man nu inte är hacker och ändra i hex filerna och andra workaround stuff för att få någon lunda spel gläjde ifrån den. Så det blev en acer 43 tums skärm 4k 120 hz (hdr) g-synk

Kan du länka modell?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Kan du länka modell?

Acer 43" Predator CG437KP 4K 144 Hz HDR

Här finns en länk https://www.tomshardware.com/reviews/acer-predator-cg437k-43-...
Om man vill läsa en om review på skärmen.

Fragtjuv
Skrivet av Hellspites:

Acer 43" Predator CG437KP 4K 144 Hz HDR

Här finns en länk https://www.tomshardware.com/reviews/acer-predator-cg437k-43-...
Om man vill läsa en om review på skärmen.

Den ser ju riktigt grym ut alltså men jag tror fan att jag hamnar för när den vid mitt skrivbord.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Också kikat på den Acer men motsvarande asus om är lite dyrare känns mer förfinad. Sen kommer ju flera 43 inom kort med hdmi 2.1 och man slipper begränsas till 120hz med hdr så jag håller ut lite. Har ett 3090 beställt men nu kom det rykten om 3080Ti med 20gb för att kontra 6800XT i slutet av november så får se om vi får något officiellt denna månad.

Fragtjuv
Skrivet av wesslan1:

Också kikat på den Acer men motsvarande asus om är lite dyrare känns mer förfinad. Sen kommer ju flera 43 inom kort med hdmi 2.1 och man slipper begränsas till 120hz med hdr så jag håller ut lite. Har ett 3090 beställt men nu kom det rykten om 3080Ti med 20gb för att kontra 6800XT i slutet av november så får se om vi får något officiellt denna månad.

Aha, så det är nya skärmar på G alltså. Har haft lite svårt att hitta något om det men då ska man kanske ha lite is i magen då. Jag har tittat en del på den här annars.

https://www.komplett.se/product/1153176/gaming/spelutrustning...


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Aha, så det är nya skärmar på G alltså. Har haft lite svårt att hitta något om det men då ska man kanske ha lite is i magen då. Jag har tittat en del på den här annars.

https://www.komplett.se/product/1153176/gaming/spelutrustning...

Bland annat denna är klart intressant https://www.tweaktown.com/news/75578/alienware-38-ultrawide-i... men ja nog smart att ha lite is så här i bytet mellan standarder.

Medlem

Vågar inte köpa nått, gillar inte att beställa nått o hamna i nån kö trots leveranstid trots det inte ses som förhandsbokning.

Hoppas priserna håller sig stabila eller minskar , 2080ti var ju snordyrt och fortfarande är det.

Får se 2021 hur läget ser ut, kör vidare på 2080ti ett tag till duger för 1440p


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

själv sitter jag på ett 1080ti som snart blir 4 år så med watchdogs, cyberpunk, valhalla och andra tunga spel så är det dags för nåt nytt. Får se om nvidia släpper nå nyheter om 3080ti inom några veckor annars lutar det åt 3090 för 4k och raytracing >60fps

Fragtjuv
Skrivet av wesslan1:

själv sitter jag på ett 1080ti som snart blir 4 år så med watchdogs, cyberpunk, valhalla och andra tunga spel så är det dags för nåt nytt. Får se om nvidia släpper nå nyheter om 3080ti inom några veckor annars lutar det åt 3090 för 4k och raytracing >60fps

Är inne på samma spår men undrar om inte 3080ti dröjer ett bra tag ändå.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag har en tuf-beställning hos webbis så jag har följt deras leveranstabell ett litet tag. De har 1001 beställningar på det kortet. Hittills har de (om man kan lite på deras uppdateringar) levererat 10 kort i veckan i genomsnitt. Snacka om lååång leveranstid.

Medlem

Fick imorse bekräftelse på att inet packar ihop och skickar mitt 3080 FTW3 Ultra.
Beställde det i oktober så har alltså väntat i mindre än en månad även fast jag beställde rätt så sent.

Kan hända att många beställningar börjar rulla ut nu.

Medlem
Skrivet av putte9:

det blir ett asus strix oc 3090 för min del när man sitter på en 43 tums 4k skärm så behöver lite mer power

Sitter också med ett rtx 3090 fast aorus extreme och 43tums 4k skärm dö nice, synd bara att spelen man vill lira är så dåligt optimerat. Annars är jag hel nöjd

Medlem

Om jag får fråga: Vilket kort tycker ni att jag ska köpa?
Ett Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC - Som jag kan få tag i med en gång?
eller
Ett ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC - Som jag kaanske kan få i slutet av månaden?

Medlem

La precis beställning på ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC på inet.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av ottoarg:

Om jag får fråga: Vilket kort tycker ni att jag ska köpa?
Ett Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC - Som jag kan få tag i med en gång?
eller
Ett ASUS TUF GeForce RTX 3070 8GB Gaming OC - Som jag kaanske kan få i slutet av månaden?

Korten presterar likadant så det spelar inte specielt stor roll.
Läs på lite om Gigabyte dock, tror jag såg något om att de hade lite dålig QC i början och att själva sockeln kunde lossna.

Medlem
Skrivet av Ariath:

La precis beställning på ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC på inet.

Om du inte är intresserad av just TUF-kortet så skulle jag tipsa om XC3 korten från EVGA istället. Mycket mindre kötid.

Medlem
Skrivet av loerk:

Om du inte är intresserad av just TUF-kortet så skulle jag tipsa om XC3 korten från EVGA istället. Mycket mindre kötid.

Jag kan vänta. Det är ingen panik på nytt bygge men det ska bli kul när det väl blir av


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Farornas Konung

Har kört med ett Gigabyte RTX 3090 Aorus Master i ca 2 veckor nu.
Är mycket nöjd med prestanda och ljudnivå på detta kort. Körde innan med ett Asus 2080Ti Dual OC som jag tyckte kändes ostabilt och lät emellanåt som en damsugare.

Kanske inte blivit ett superkliv prestandamässigt, speciellt i förhållande till pris men men...

Medlem
Skrivet av neocon:

Är det någon som kan hjälpa mig i valet mellan 3070 och 3080?

Jag har en i7-6700 och skaffade precis en 1440p 144 Hz-skärm. Jag ska nu köpa ett grafikkort men blir inte riktigt klok på om 3070 eller 3080 är det bästa valet för mig. Uppgraderingen gör jag nästan uteslutande för Cyberpunk 2077 och jag vill kunna köra det på max (RT Ultra) med så många fps det bara går.

Här är de rekommenderade systemen för Cyberpunk 2077:

https://i.postimg.cc/38R1C5X2/En-Rv-D-e-XYAAjlg.jpg

Dåligt nog är det ju inte angivet hur många fps (30/60) de siktar på. När jag försökt hitta vettiga råd om 3070 vs 3080 för 1440p så har det huvudsakligen hetat att 3080 är korkat om man inte spelar i 4k, men då verkar man anta att 60 fps är tillräckligt. Självklart vill jag ha högre än så. Dock har jag läst att 1440p med högre bilduppdatering är mer krävande av CPU:n än 4k@60fps. Jag undrar därför om CPU:n skulle flaska 3080 till den grad att jag lika gärna hade kunnat köra 3070 med nästan bibehållen prestanda. Cyberpunk stödjer DLSS 2.0 så det lär ju ge en rejäl prestandaboost, om man ska tro deras Twitter-konto.

Det är en liten flaskhals på 1440p i vissa spel, men den är inte stor. Oavsett så kommer du ha en bättre upplevelse med ett 3080 om du kör RT. Att det kan tappa prestanda i vissa spel har mer att göra med arkitekturens utformning än att CPUn flaskhalsar ditt system.
Visst skulle det finnas fördelar med en ny CPU, men de är relativt små i högre upplösning som 2560x1440.

Som du ser i den här videon skiljer det i detta exempel ungefär 10 fps mellan din 6700K och min 9700K i HZD 1440p. Det har heller inte något att göra med en flaskhals.
Skillnaden är lite större i Control, men det har med största sannolikhet att göra med att nyare spel oftast utnyttjar fler kärnor vilket ger ökad prestanda.

Personligen tycker jag att du borde köra på 3080, så kan du uppgradera din CPU lite senare. Istället för att sitta med en mindre kraftfull GPU som kanske blir nedgraderad till 1080p om några år ifall du vill fortsätta att pressa settings på ultra.

Troligtvis så kommer 3080 och 3090 också börja skala bättre i 1440p ju mer krävande framtida spel är, då det är där det brister lite just nu. Så man kan nog vänta sig att avståndet mellan 2080ti och 3080 kommer att växa en del medans spel utvecklas och arkitekturen mognar.

Medlem

Jag köper nog det 3080 som finns tillgänglig.
Nån som man absolut ska undvika?
Har erfarenheter tidigare från Asus strix och dual modeller.
Samt evga sc. Har för närvarande ett 1080 i speldator som jag inte minns modell på 🙈


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar