PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Genub:

Baserat på detta och andras liknande svar här i tråden ringde även jag till kundtjänst och kollade detta hos Elgiganten - detta för att jag fick tag på en Digital-version och en med skiva efter kl 12.00 idag hos Elgiganten och ville kolla vad som gäller (två olika ordrar). Den jag talade med på kundtjänst menade att detta citerat ovan inte stämmer, man kan enligt honom (som också kollade med sina kollegor under samtalet med mig) köpa 1 st utav varje konsol, men inte 2 st eller fler utav samma - då kommer de makulera ordrar sa han på kundtjänst nu.

Verkar rörigt det här hos EG, de säger emot varandra och man blir osäker på vad som gäller. Vad tror ni? har någon annan här hört något mer vad som gäller?

Bra där 👍

Medlem

Enligt damen jag talade med hos EG fick jag följande info: 09:00 beställningen avser leverans i november, 12:00 beställningarna leverans runt 7 till 9 december.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Nuckan:

Enligt damen jag talade med hos EG fick jag följande info: 09:00 beställningen avser leverans i november, 12:00 beställningarna leverans runt 7 till 9 december.

09, 7. 12, 8 december hörde jag 🙂

Medlem
Skrivet av ohGr:

Hoppas inte för mycket på era "bekräftade" och "levererade" Amazon-beställningar.
Bokade på Amazon.se samma sekund de blev tillgängliga att beställa runt midnatt.
Ordern ligger där, och det står till och med att den är skickad redan.
Men pengarna dras aldrig, hur många gånger man än godkänner det.
Suck... Rätt trist första försök att beställa från amazon, och lär väl knappast bli fler heller

Jag har en annan uppfattning. Beställde under releasenatten och lyckades få tag i en konsol vid 00:03. Dock stötte jag på samma problem som dig, inga pengar från mitt bankkonto drogs. I all hast skickade jag ett mail till dem och fick ett trevligt svar snabbt morgonen därpå. De kunde inte se något problem, och någon timme efteråt var pengar dragna. Bara för någon timme sedan fick jag mail att konsolen når ett postombud redan imorgon, skickas med postnord. Tycker Amazon har skött det bra, givet att konsolen då faktiskt kommer imorgon

Medlem
Skrivet av crowbar82:

Jag fick 09:00 och det står som Reserverad. Har dock inte fått något mail från Bring (beställt expressfrakt).

Ok uppdatera gärna om något händer. Vilken version och vilket betalsätt?

Skrivet av Ledkung:

Hur fan lyckas du komma in så tidigt innan 9.00 jag rensade cache. Kom in 2 gånger men utsparkad 3 gången fick jg stå i kö i 3 minuter. Skit system

Jag körde chrome på dator och körde F5 på produktsidan, tror klockan egentligen var precis efter 09.00 men mailet är markerat som mottaget 08.59. Kanske något litet glapp mellan olika tidservrar bara.
Först när jag tryckte på köp/lägg i varukorg laddade sidan om men korgen var tom, refreshade sidan direkt igen på produktsidan och kunde då lägga den i korgen och avsluta ordern.

Trasslade inte med att rensa någon cache eller lägga till bokstäver i URL

Medlem

Wow, Amazon har redan skickat min dualsense kontroller som jag beställde imorse. Anländer tydligen imorgon.
Nu får jag lukta och klämma på den i 2-3v i väntan på min PS5 vilken härlig dag det varit!

Medlem

Så nu när de flesta av oss som har skrivit i den här tråden har fått tag på ett PlayStation 5, vilka exklusiva spel finns där? Dom jag kommer på är:

Demon's Souls
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Sackboy: A Big Adventure


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Så nu när de flesta av oss som har skrivit i den här tråden har fått tag på ett PlayStation 5, vilka exklusiva spel finns där? Dom jag kommer på är:

Demon's Souls
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Sackboy: A Big Adventure

Tror Godfall är tidsbegränsad exklusiv till Ps5 innan den släpps på Epic Store på PC.

Medlem
Skrivet av Ledkung:

Hur fan lyckas du komma in så tidigt innan 9.00 jag rensade cache. Kom in 2 gånger men utsparkad 3 gången fick jg stå i kö i 3 minuter. Skit system

Skrivet av crowbar82:

Jag beställde 08:58 genom att söka på Playstaion 5 och beställa via sökresultatet. När jag gick in på varan så fanns det ingen knapp att lägga till i korgen så jag gick tillbaka till sökningen och beställde därifrån.

Skrivet av Idono:

Kom också in 8.58 och fick min bekräftelse 8.59 utan att stå i kö. Min cache är avstängd så jag nötte F5 några minuter innan (typ 5) eftersom server tider kan varriera. Ganska troligt att dom flesta började klicka in sig mindre än en minut innan 9. Därför kön snabbt blev full.

Kan ju helt bero på när olika noder släpper, server-cache m.m , att det skulle handla om något annat än tur är orealistiskt. Kösystemet är också bara ivägen och förmodligen inte alls bra integrerat med köpflöde.

Jag hamnade i kön 09 vart insläppt direkt med grön knapp och lade i korgen när den ballade ur. 12:08 gick de betydligt smidigare då de helt plötsligt slog på standardedition mer oannonserat och när alla var på digital. Ingen kö och sidan funkade för vi inte var så många.

Själv varit med och implementerat liknande kösystem på ginatricot, vad dessa kösystem löser är att sätta tak på requests efter hårdvaran om du förväntar dig högt tryck vid ett visst klockslag, funkar för att förhindra krscher men det funkar inte alls när folk drar i samma och begränsade resurser, då måste man ju ha en lösning som garanterar att när du är inne är det bara du som kan dra i resurs x av y antal och du får 2min på dig eller så.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tror Godfall är tidsbegränsad exklusiv till Ps5 innan den släpps på Epic Store på PC.

Man kan köpa och spela Godfall på PC via EGS sedan 12 november.


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem

Vad gör Inet eller min stog att jag skulle få den 26 november. Nu står det okänt datum herregud ger upp snart. Efter att försökt fått på elgiganten idag. Skulle betala 3 gånger men blev utslängd fick stå i kö i 2 minuter ibland helt sjukt dåligt detta. Och alla äckliga scampers med. Någon som fått sin idag som beställt detta året eller?

Medlem
Skrivet av Andy Hexagon:

Man kan köpa och spela Godfall på PC via EGS sedan 12 november.

Då hade jag fel. Gick in och tittade och den var tydligen släppt för PC också som du säger.

Medlem

Ni som beställde imorse på Elgiganten, har ni fått BESTÄLLINGSbekräftelse eller ORDERbekräftelse? Noterar att mailet jag fick 08.59 är en beställningsbekräftelse, jag funderar på om Elgiganten har två olila typer? Först kanske beställningsbekräftelse skickas och sedan ska man kanske få en orderbekräftelse...? Som jag inte fått :/

Medlem
Skrivet av Auditor:

Ni som beställde imorse på Elgiganten, har ni fått BESTÄLLINGSbekräftelse eller ORDERbekräftelse? Noterar att mailet jag fick 08.59 är en beställningsbekräftelse, jag funderar på om Elgiganten har två olila typer? Först kanske beställningsbekräftelse skickas och sedan ska man kanske få en orderbekräftelse...? Som jag inte fått :/

Du har ju fått ordernummer i beställningsbekräftelsen, så det borde vara lugnt.

Medlem
Skrivet av Auditor:

Ni som beställde imorse på Elgiganten, har ni fått BESTÄLLINGSbekräftelse eller ORDERbekräftelse? Noterar att mailet jag fick 08.59 är en beställningsbekräftelse, jag funderar på om Elgiganten har två olila typer? Först kanske beställningsbekräftelse skickas och sedan ska man kanske få en orderbekräftelse...? Som jag inte fått :/

Aldrig hört talas om, i 9/10 fall har du order/beställingsbekräftelse och sedan leveransbekräftelse.
Beställningsbekräftelse låter och innehåller ju precis det en orderbekräftelse normalt innehåller.

Med andra ord , tror knappast du behöver oroa dig.

Medlem
Skrivet av heady89:

Kan ju helt bero på när olika noder släpper, server-cache m.m , att det skulle handla om något annat än tur är orealistiskt. Kösystemet är också bara ivägen och förmodligen inte alls bra integrerat med köpflöde.

Jag hamnade i kön 09 vart insläppt direkt med grön knapp och lade i korgen när den ballade ur. 12:08 gick de betydligt smidigare då de helt plötsligt slog på standardedition mer oannonserat och när alla var på digital. Ingen kö och sidan funkade för vi inte var så många.

Själv varit med och implementerat liknande kösystem på ginatricot, vad dessa kösystem löser är att sätta tak på requests efter hårdvaran om du förväntar dig högt tryck vid ett visst klockslag, funkar för att förhindra krscher men det funkar inte alls när folk drar i samma och begränsade resurser, då måste man ju ha en lösning som garanterar att när du är inne är det bara du som kan dra i resurs x av y antal och du får 2min på dig eller så.

Jag har vid upprepade gånger kommit åt köpknappen tidigare genom att lägga på en slumpad query string-parameter. Jag tror att sidan cachar ganska hårt men lägger du på en parameter kommer du igenom cachelagret. Verifierade detta imorse efter min beställning då jag gick in på den vanliga länken. Då var knappen fortfarande grå trots att jag tidigare haft den grön och lagt en order. Mycket märkligt att de inte tömmer cache på alla berörda produkter när de gör en sådan lagerändring. Men men.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av Auditor:

Ni som beställde imorse på Elgiganten, har ni fått BESTÄLLINGSbekräftelse eller ORDERbekräftelse? Noterar att mailet jag fick 08.59 är en beställningsbekräftelse, jag funderar på om Elgiganten har två olila typer? Först kanske beställningsbekräftelse skickas och sedan ska man kanske få en orderbekräftelse...? Som jag inte fått :/

Beställningsbekräftelse är orderbekräftelse. Du har ett ordernummer på det. Samt om du kollar deras sida så står den som en order.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av induce:

Jag har vid upprepade gånger kommit åt köpknappen tidigare genom att lägga på en slumpad query string-parameter. Jag tror att sidan cachar ganska hårt men lägger du på en parameter kommer du igenom cachelagret. Verifierade detta imorse efter min beställning då jag gick in på den vanliga länken. Då var knappen fortfarande grå trots att jag tidigare haft den grön och lagt en order. Mycket märkligt att de inte tömmer cache på alla berörda produkter när de gör en sådan lagerändring. Men men.

Jag tänker mer att om du har 5st appservrar och tömmer cachen är det inte säkert det slår ut exakt samtidigt på alla noderna, speciellt inte när folk sitter och tummar på sekunden. Är det väl uppdaterat från deras håll och du ändå får en cachad-sida ja då är det ju alltid trevligt om man peta hål på den med någon extra parameter eller dylikt, inte helt ovanligt

Elgiganten var väl rädda för att hela sidan skulle totalkrascha vilket den med all säkerhet hade gjort om så många pers accessat den samtidigt, så då slängde de på ett väldigt primitivt kö-system i sista sekund. Problemet är ju bara att det systemet hanterar inget med reservation av varor eller annat, man slåss ju förbrilt om dem och olika delar av koden verkar dra i samma resurser, så hade de hoppats att det skulle bli en smooth experience bara för det är det ju oerhört klantigt kan man tycka, då får man allt implementera något mer komplicerat.

Medlem
Skrivet av induce:

Jag har vid upprepade gånger kommit åt köpknappen tidigare genom att lägga på en slumpad query string-parameter. Jag tror att sidan cachar ganska hårt men lägger du på en parameter kommer du igenom cachelagret. Verifierade detta imorse efter min beställning då jag gick in på den vanliga länken. Då var knappen fortfarande grå trots att jag tidigare haft den grön och lagt en order. Mycket märkligt att de inte tömmer cache på alla berörda produkter när de gör en sådan lagerändring. Men men.

Kan du hjälpa mig att få en ps5 disc version. Skulle betala 3 gånger men utslängd grå k app efter 😂

Medlem

Varit och hämtat min nu, varit trevligt i väntan med er!
Hoppas allihopa får en så snart som möjligt 😊

Medlem
Skrivet av Ledkung:

Kan du hjälpa mig att få en ps5 disc version. Skulle betala 3 gånger men utslängd grå k app efter 😂

Det går inte att beställa mer, det är helt slut i lagret.


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem
Skrivet av heady89:

Jag tänker mer att om du har 5st appservrar och tömmer cachen är det inte säkert det slår ut exakt samtidigt på alla noderna, speciellt inte när folk sitter och tummar på sekunden. Är det väl uppdaterat från deras håll och du ändå får en cachad-sida ja då är det ju alltid trevligt om man peta hål på den med någon extra parameter eller dylikt, inte helt ovanligt

Elgiganten var väl rädda för att hela sidan skulle totalkrascha vilket den med all säkerhet hade gjort om så många pers accessat den samtidigt, så då slängde de på ett väldigt primitivt kö-system i sista sekund. Problemet är ju bara att det systemet hanterar inget med reservation av varor eller annat, man slåss ju förbrilt om dem och olika delar av koden verkar dra i samma resurser, så hade de hoppats att det skulle bli en smooth experience bara för det är det ju oerhört klantigt kan man tycka, då får man allt implementera något mer komplicerat.

Så kan det vara förstås! Inte lätt att skala ett system för belastning som sker en gång på... 5 år?

Skrivet av Ledkung:

Kan du hjälpa mig att få en ps5 disc version. Skulle betala 3 gånger men utslängd grå k app efter 😂

Nu är de tyvärr helt borta! Men prova nästa gång att slänga på ?abc123 eller dylikt efter länken så kanske du ser att knappen blir grön innan klockan har slagit köpsläpp


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av Ledkung:

Vad gör Inet eller min stog att jag skulle få den 26 november. Nu står det okänt datum herregud ger upp snart. Efter att försökt fått på elgiganten idag. Skulle betala 3 gånger men blev utslängd fick stå i kö i 2 minuter ibland helt sjukt dåligt detta. Och alla äckliga scampers med. Någon som fått sin idag som beställt detta året eller?

Jag såg samma grej på min Inet order idag, hann att få upp förhoppningen lite.. Nu står det som för dig "okänt leveransdatum"

Medlem
Skrivet av Jacoby_s:

Jag såg samma grej på min Inet order idag, hann att få upp förhoppningen lite.. Nu står det som för dig "okänt leveransdatum"

Dom är helt kass och skriver man till dom vet dom inget när beställde du. Jag I Juni hört folk som blivit lovade få på realese som beställt I April

Medlem
Skrivet av Ledkung:

Dom är helt kass och skriver man till dom vet dom inget när beställde du. Jag I Juni hört folk som blivit lovade få på realese som beställt I April

Jag var ganska sen att beställa dock.
Beställde en digital i början av september. Håller med att Inet varit riktigt dåliga på att ge löpande information som de själva påstår att dom ska ge. Jag har bara fått meddelat att jag inte skulle få till release, inget mer än så.

Medlem
Skrivet av Jacoby_s:

Jag var ganska sen att beställa dock.
Beställde en digital i början av september. Håller med att Inet varit riktigt dåliga på att ge löpande information som de själva påstår att dom ska ge. Jag har bara fått meddelat att jag inte skulle få till release, inget mer än så.

Det är samma för mig och min förhandsbokade Series X. Ingen information gällande leverans på den heller.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem
Skrivet av hofwing:

Ändå rätt sjukt, fick samma första mejl som dig

Även i andra mailet stod det att jag inte skulle få

Dom om min förvåning när det så kom ett sms om att mitt paket från inet var på väg så på nån jävla vänster lyckades de få fram en till mig trots att de sagt annat

Bokade dessutom långt senare än dig (digital också)

Det är helt insane.... jag bokade sååååå tidigt också.. Om någon har en liggandes med eller utan skiva, så köper jag den GÄRNA. Så less på INET va :<


signatur

Skin som den bruna prutten du engång var.

Medlem

Vi är många som står här snopna till följd av kundlojalitet gentemot Webhallen och Inet.

På det temat: borde de inte redan ha öppnat upp förbokningarna för nästa Switch?

Jhf
Avstängd
Skrivet av Steri0x:

Det är helt insane.... jag bokade sååååå tidigt också.. Om någon har en liggandes med eller utan skiva, så köper jag den GÄRNA. Så less på INET va :<

Det här har jag missat. När bokade ni digital på inet? Jag bokade en och fick veta att jag ska få en i ett mejl 6 november. Idag fanns ingen..

Alltså jag bokade tidigt i år

Medlem
Skrivet av Auditor:

Ni som beställde imorse på Elgiganten, har ni fått BESTÄLLINGSbekräftelse eller ORDERbekräftelse? Noterar att mailet jag fick 08.59 är en beställningsbekräftelse, jag funderar på om Elgiganten har två olila typer? Först kanske beställningsbekräftelse skickas och sedan ska man kanske få en orderbekräftelse...? Som jag inte fått :/

Skrivet av Chicobello:

Du har ju fått ordernummer i beställningsbekräftelsen, så det borde vara lugnt.

Skrivet av heady89:

Aldrig hört talas om, i 9/10 fall har du order/beställingsbekräftelse och sedan leveransbekräftelse.
Beställningsbekräftelse låter och innehåller ju precis det en orderbekräftelse normalt innehåller.

Med andra ord , tror knappast du behöver oroa dig.

Skrivet av Idono:

Beställningsbekräftelse är orderbekräftelse. Du har ett ordernummer på det. Samt om du kollar deras sida så står den som en order.

Tyvärr är beställningsbekräftelsen inte samma sak som orderbekräftelse

De skriver i beställningsbekräftelsen att den inte är bindande och att de kan avbryta ordern pga leveranssvikt/tryckfel/tekniska problem.

Förhoppningsvis behöver vi inte oroa oss (särskilt inte du som var tidig vid 9-tiden).

Skriv svar