Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem

Ps5 uppställning https://imgur.com/a/zeHrWhL

Inte optimalt men den gör vad den skall ☺️

Lyckades få tag på ett amd kort också från 6000 serien så jag kanske borde köpa en triss.

Medlem

Har ett litet bekymmer. Köpte ett Steelseries 7P. Så fort jag kopplar in USB-dongeln till headsetet i PS5:an klipper den ljudet till min soundbar trots att headsetet inte är påslaget. Vill jag växla mellan headset och soundbar måste jag alltså dra ur USB-dongeln varje gång. Så vill jag ju inte ha det utan att den växlar till headset när det slås på. Någon som har någon idé om hur jag löser detta?

Medlem
Skrivet av Taurin:

Samma sak för mig, men det har slagit mig nu i efterhand att det kan vara så att konsolen automatiskt aktiverar mitt USB headset som primär mikrofon. Har du USB headset eller kollat dina mikrofoninställningar?

Uppdatering: Har nu testat detta och det var åtminstone vad som orsakade problemet för mig. Så se till att kontrollens mikrofon är inställd att vara den som används i systemets inställningar så borde det lösa sig!

Var exakt detta, stängde av headset och växlade till min vanliga hölurar utan mic som ligger på TVs optical out så fungerade det som det skulle.

Använde headsettets mikrofon i stället för kontrollens in-game.

Frilansare
Skrivet av Freakon:

På tal om 5/5 recensioner, var är er recension utav Demons Souls?

Kommer asap!

Medlem

Har nu hunnit leka lite runt på morgonen med den, främst Astro och media.
Tyvärr fått samma problem som många andra där det inte går att ha HDR och Atmos/eller 7.1 samtidigt igång.
https://www.avsforum.com/threads/cant-enable-hdr-in-ps5-setti...

Har en LG SK9Y och har testat att ha ps5 kopplad direkt till den och då får jag ut atmos vid 4k blu ray, men ingen hdr. Direkt till tv så får jag hdr, men ingen atmos.
Händer folk med både soundbars och förstärkare, förhoppningsvis något som kan fixas med en mjukvaruppdatering.

Något positivt är ju i alla fall kontrollen, wow! Vilken upplevelse. Blir att ta en micropaus och kolla nya avsnittet av Mandalorian och sedan testa Demons Souls 👍

Medlem

Verkar som jag får hem en PS5:a kanske i december med lite tur Precis i tid för min semester, så det blir perfekt!

Lyckades för någon månad sedan övertyga sambon att vi behöver en ny TV. Vi hade en gammal 1080i Samsung som var brutalt stabil. Funkade som berget, men när marksändningarna av TV slutade fann vi att den var så gammal att vi inte kunde ta emot den digitala TV signalen Så då fick det bli en 4k Tv istället!

Men, för en som är ganska ny med saker över 1080, behöver man ha någon speciell HDMI sladd för att få ut mest? Som är snabbare än de basicgrejer jag sitter med hemma förmodligen.


signatur

Videomupp

Medlem

Är det någon mer än jag som saknar möjligheten att skapa mappar för att organisera spelen? Det har ju funkat sen PS3


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Hämtade min igår på Webhallen. Allt fungerade perfekt och j**lar vad tyst den är.
Fastnade helt i Astro’s Playroom så har nu bestämt mig för att ta alla trophies i det innan jag går vidare.

Första intryck var att den är ganska stor men passar perfekt och hyllan och ju mer tiden löd hörde jag mig tänka; den är ändå ganska snygg.
Första intryck av kontrollen var; den är snygg och känns trevlig men inget speciellt (kommer från Xbox One X).
Sen startade jag Astro’s Playroom där man får testa och verkligen gå igenom kontrollen... Kan säga att det där "var inget speciellt" byttes snabbt till jävlar vad denna kontroll är bra och har verkligen next-gen numera current-gen känsla.
Är helt frälst i kontrollen och hur snabbt PS5 startar samt att store inte ta en vecka att starta utan bara är där och fungerar direkt.
Ladda ner spel gick också betydligt fortare. På Xbox One X som jag har kommer jag upp i runt 100-150Mbit som max och här var den oftare uppe i runt 300Mbit via WiFi men detta måste testas mes för att verifiera.

Är så imponerad just nu och ser verkligen fram emot vissa PS4 titlar i 60FPS och 4K eftersom jag inte hade någon PS4.
PS5 titlar kommer också men köper inte för 7-800 utan tar på rea istället.
Detta kommer bli så bra under ens 3 veckor julledigt där man ändå är i karantän (med tanke på rådande omständigheter).

Just nu ger jag denna konsol "Perfect score 5/7"


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Tycker det är skönt att nedladdningshastigheten ökat markant från PS4an, satte igång ett par nedladdningar och de flög ner i nästan 1Gb/s, helt plötsligt känns det segt att installera från skiva när man fick ner ett gäng spel under tiden som Demon’s Souls 😂

Medlem

Någon annan som stör sig på Sandpapperstexturen på undersidan av kontrollen?

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Någon annan som stör sig på Sandpapperstexturen på undersidan av kontrollen?

Jag gör det också.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem
Skrivet av Kruxarn:

Är det någon mer än jag som saknar möjligheten att skapa mappar för att organisera spelen? Det har ju funkat sen PS3

De har löst detta genom ha mindre lagring och stora spel så du bara får plats med en handfull

Medlem
Skrivet av fooobar:

De har löst detta genom ha mindre lagring och stora spel så du bara får plats med en handfull

haha bra knep. Jag vill inte blanda pappaspelen med resten av familjen. Jag vill ha tillbaks min pappamapp!


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Väldigt goda första intryck, kontrollen är förutom att vara i framkant rent tekniskt också ett stort steg fram ergonomiskt från tidigare Playstation kontroller och systemet känns rappt och ser snyggt ut. Hittills bara spelat Astros Playroom men kommer nog i helgen börja med Miles Morales.

Medlem

Inte jätte mycket inlägg om själv maskinen, löser mer om tv bänkar och adresser med portkoder haha.
MEN!
Jag fick min igår, och måste säga att kontrollen är verkligen så pass bra som man hört att den ska vara. Jag hade dock fått för mig att det skulle vara lite haptisk feedback i spakarna också, vilket det givetvis inte är.
Men systemet är snabbt, smidigt och känns nytt och smart.
Har bara laddat in lite ps4 spel än så länge tyvärr, men de rullar stadigt på i höga FPS i 4k
Härligt med en maskin som inte låter som en hårtork längre
Alla vet ju att den är en best i storlek, men när man ser den framför sig så tänker man bara OMG!!! Biggus dickus!!
Ville haft den ståendes, men det fick inte plats i det läget.
När kontrollen dock ligger i handen så känns den som en ren blandning mellan xbox kontrollen och DualShock 4 faktiskt. Vi har varit några st som provat den och vi tycker samma. Men känslan när man för första gången känner motståndet i avtryckarna är riktigt häftig
Gillar maskinen skarpt Den känns verkligen som en frisk fläkt och en nyhet.
Men! Köp dem inte från blocket eller Tradera för 10000! Avsaknaden av next-gen spel gör det inte riktigt värt att betala sådana summor för en maskin som knappt har några spel i dagsläget.
Jag köpte den modellen som kan läsa skivor och kände att det var nog rätt val. Såg spelen i butik var billigare än vad de var på PS store, och har du digitala så blir du ju beroende av utbudet på online affären, och vad de reser ut där osv, men har du skivläsaren så går det fortfarande fynda i butik ibland
Överlag, grymt kul maskin!
Roligt att lösa att psvr spelen börjar få uppdateringar också som höjer upplösningen och fps på dem samt förbättrar texturer osv. Så detta ska provas ikväll
Tack för mig
Hoppas ni som står i kö till dem får eran snart, men trösta i som sagt att det inte finns så mycket content i dagsläget som sagt. Men vägen framför ser mycket kul ut

Medlem
Skrivet av Molotov:

Väldigt intresserad hur folk upplever handkontrollen som verkligen verkar vara nått extra och om den känns likadan i andra spel än Astro. 🙂👍

@bulleboss

Bara kört AC: Valhalla hittills, men kontrollen känns riktigt nice, ett stort steg upp från Dualshock.

Annars är PS5an tyst, och snabb. Gillar inte nya UI't så mycket, känns som de skalat bort mycket och det är inte lika enkelt att navigera (första intryck). Massa tummar upp som helhetsintryck!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Bara kört AC: Valhalla hittills, men kontrollen känns riktigt nice, ett stort steg upp från Dualshock.

Annars är PS5an tyst, och snabb. Gillar inte nya UI't så mycket, känns som de skalat bort mycket och det är inte lika enkelt att navigera (första intryck). Massa tummar upp som helhetsintryck!

Vet inte om jag är blind bara, men var kan man se sina eventuella vänner som är online?


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Vet inte om jag är blind bara, men var kan man se sina eventuella vänner som är online?

Om du är van vid ps4 ui, så vet du att de haft massa sådana menyer högst upp. På ps5 är den menyn om man trycker neråt, så.den ligger i botten av huvudmenyn

Medlem
Skrivet av PontusT:

Om du är van vid ps4 ui, så vet du att de haft massa sådana menyer högst upp. På ps5 är den menyn om man trycker neråt, så.den ligger i botten av huvudmenyn

Tyckte jag kollade därnere men kanske kollade för dåligt 😂

Efter man tryckt upp det för avstängning osv alltså.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Efter några timmar så känns det rätt overkligt att säga, eftersom jag har väntat i så många år på denna konsol, men jag klarar inte av kontrollen, den är inte skön i mina händer. Dualshock 4 känns som en befrielse så fort jag tar upp den efter. Funderar på att sälja och köpa en Series X istället... Otur nog är ju den också slutsåld... Jahopp, vilket snöpligt slut!

Medlem

Visst, den är där- men den smälter in bättre än vad jag förställde mig att den skulle göra.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av N_micke:

Tyckte jag kollade därnere men kanske kollade för dåligt 😂

Efter man tryckt upp det för avstängning osv alltså.

Exakt
Jag hade turen att jag hade två vänner som var online, så jag såg dem va en slump bara

jbx
Medlem

Nu är de äntligen på plats, får sen vilken som kommer bli min ”main”.. Ps5 känns mer nextgen än Xbox. Men är riktigt imponerad av Xbox än så länge, flera timmar Valhalla och HELT knäpptyst. Ska piska ps5 lite i helgen så får jag se hur den sköter ljudnivån.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av PontusT:

Exakt
Jag hade turen att jag hade två vänner som var online, så jag såg dem va en slump bara

Aha, ja det kanske är att ingen var online då o ingen ikon fanns? Aja, det löser sig 😂


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Jag väntar på att det ska bli julafton då det är en julklapp till mig och min son😁

Medlem

Ghost of Tsushima imponerar i 60 fps.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Någon här som har testat handkontrollen på PC? Fungerar det bra, är den som Ps4? Sitter sladden fast bra, eller har den en tendens att lossna som Ps4ans?

Jag brukar ta min Ps4 handkontroll när jag vill spela fighting-spel på datorn, men blir alltid tiltad när sladden glappar ur handkontrollen mitt under matcherna, så jag hoppas på att Ps5ans kontroll ska lösa den biten bättre.

Medlem

Behövt installera miles Morales för tredje gången nu. Förstår inte varför. Det bara försvinner efter jag spelat det och stängt av konsolen. Hmmm, störigt.

De andra spelen är kvar

jbx
Medlem
Skrivet av Freakon:

Ghost of Tsushima imponerar i 60 fps.

Åh fan, har inte spelat det innan, blir och testa nu då, är det några andra spel som får 60fps, Last of Us 2, days gone? (Håller tummarna)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Ett tips är att stänga av så inte konsolen sparar filmklipp för alla trophies. Känns som onödigt utnyttjande av det ganska begränsade lagringsutrymmet.

Skriv svar