Valhalla och Eivor ger klirr i kassan för Ubisoft

Medlem
Skrivet av loerk:

Optimalt är det nog i Sekiro. Fiender skalar ej, du blir starkare men utmaningen består genom hela spelet.
Dels för att man får nya verktyg för att ta sig an utmaningar samtidigt som de verkligen har lagt tid på att balansera de uppgraderingar man får.

Just det spelet har jag inte spelat, men det finns flera bra exempel. Problemet blir väl mest när utvecklarna är lata och bara ändrar hur mycket fienderna tål, hur mycket skada dom gör och kanske hur långt dom ser. Då blir det en svag linje mellan att spelet blir svårare eller att det bara tar längre tid att spela klart då varje fight tar längre tid.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av loerk:

Är jag fylld av hat för att jag tycker att deras speldesign suger? Okej.. Inte som att "ubisoft-formulan" är ett vedertaget begrepp vid det här laget som används för att kritisera deras open world lir.
Och som sagt, du hade inte bara fel om Dark souls.

Det är därför varje spel som ubisoft släpper säljer mer och mer för deras undermåliga speldesign, och jag hade bara fel om dark souls. Ta din negativa attityd och hat någon annanstans.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det är därför varje spel som ubisoft släpper säljer mer och mer för deras undermåliga speldesign, och jag hade bara fel om dark souls. Ta din negativa attityd och hat någon annanstans.

Vilket hat? Skärp dig Att försöka förneka att Ubisoft kritiseras för deras fantasilösa världar som i princip bara är ett tråkigt collectathon är inte direkt en hemlighet.
Det är ju också uppenbart att marknadsföring säljer spel, och inte kvalitetsnivån på innehållet.
Du hade inte bara fel om Dark Souls. PoE hanterar scaling av fiender på ett helt annat sätt än vad som önskades och kritiserades i denna tråd. Åter igen, äpplen och apelsiner.

Medlem
Skrivet av conthox:

Just det spelet har jag inte spelat, men det finns flera bra exempel. Problemet blir väl mest när utvecklarna är lata och bara ändrar hur mycket fienderna tål, hur mycket skada dom gör och kanske hur långt dom ser. Då blir det en svag linje mellan att spelet blir svårare eller att det bara tar längre tid att spela klart då varje fight tar längre tid.

Håller med, artificiell svårighet är riktigt jädrans tråkigt.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Äger spelet till CONNECT. Testade i nån timma men fastnade aldrig så jag återvände till skräckspelen som jag är extremt inne i just nu. Håller på att klara mästerverket Visage. Gillade inte den dystra snön i Valhalla och saknar det varma vädret från Origins och Odyssey. Har hört att det blir bättre när man når England dock. Ska ge det en rejäl chans igen sen. Fastnade heller inte för det trista London o vänstertrafik i Watch Dogs: Legion. Ska dock återvända till 3an senare o ge det en riktig chans.

Vart recenserar du spel om man får fråga?

Jag tyckte också att det var otroligt trist i början på spelet (AC Valhalla), just av anledningen mörk miljö. Jämförde med hur vackert jag tyckte att Odyssey var. Men det är sant att grönskan och värmen kommer i England 😋 Så mitt tips är att härda ut Norge för det blir trevligare efter avfärd 😁

Medlem
Skrivet av Gaara:

Lätt hänt att man tappar känslan av behov att levla överhuvudtaget om fienderna ändå skalar upp till din lv, vad är meningen liksom?

Du kan också vända på det.
Lätt hänt att man tappar känslan av behovet att levla överhuvudtaget om man ändå slaktar fienderna utan ansträngning, vad är meningen liksom?

Allt beror på hur man gillar att spela. Ser inte hur en möjlighet att aktivera level enemy scaling kan vara dåligt.

Medlem

Jag är heller inte förtjust i level scaling.
Känns som man lägger all energi till ingen som helst nytta.
Striderna är inte det som primärt lockar mig till RPGs/ARPGs utan det är världarna och berättelsen.
Orkade inte med Odyssey då det inte gick att följa huvuduppdraget utan att behöva stanna och grinda.

Jag hatar att grinda med några undantag:
Diablo. Tröttnar av någon anledning inte riktigt på samma vis.
Spel som Stardew Valley. Mer någon form av terapi.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Är lite konstigt då Origins faktiskt hade Level Scaling.. tråkigt att man tog bort det.

Tänk på att de faktiskt utvecklades av olika team, nästan samtidigt. Kan ju spelat in

Medlem
Skrivet av jaicoas:

Du kan också vända på det.
Lätt hänt att man tappar känslan av behovet att levla överhuvudtaget om man ändå slaktar fienderna utan ansträngning, vad är meningen liksom?

Allt beror på hur man gillar att spela. Ser inte hur en möjlighet att aktivera level enemy scaling kan vara dåligt.

Ja men det borde väl finnas hög lv zoner/monster oxå. Jag tycker om känslan att vara svag ibörjan för att sedan bli stark som fan och kunnna slakta sånt man hade problem med tidigare utan problem.

Skrivet av CARTMAN:

Gillade inte den dystra snön i Valhalla

Skynda på med storyn, för det lyfter rejält när man kommer till England tyckte jag iaf

gillade inte heller den dystra miljön först


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Jo men hur kul är det i längden

Skrivet av DeFeCT:

Det är det man har power levels till? Mer hälsa, armor, och skada, fler skills osv.
Det gör ju att man är betydligt mer duglig i strid än i början men kan ändå behålla lite utmaning.

Missförstå mig rätt nu, jag ska försöka förklara hur jag tänker
I ett optimalt designat öppenvärld-spel ska man efter ett tags spelande i ett visst område (tex optimerat för lvl1-10) känna sig
som den där fisken som har vuxit ur sin lilla damm.
Då drar man ut i vida världen och tar sig an ett nytt område. Förhoppningsvis i ett område som är gjort för en lvl10-20 karaktär.
Givetvis kan man lika väl råka trampa in i ett område som kräver en lvl50+ karaktär och åka på mega smisk. Men det är ju också lite av upplevelsen. Sen tycker jag att det är en förbaskat skön kännsla att kunna gå till baka och göra lite småuppdrag i ett tidigare område och känna sig som en gud.
I Morrowind tycker jag att detta gjordes på ett fenomenalt sätt genom att låta vissa av fienderna att följa din level medans flera hade en fast level.

Medlem

Enda spelet jag gillade level scaling var i Witcher 3.

Kunde gå var som helst när som helst, det hjälpte enormt med exploration och immersion. Samt att monsterna faktiskt var farliga även för en witcher veteran. Istället för att one-hit ett gäng nekkers på 4 sekunder. Eller ännu värre, two-hit en endrega drottning.

Det gav utmaning för varje monster man träffade på vilket fick en att tänka taktiskt och faktiskt förbereda sig med potions.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Enda spelet jag gillade level scaling var i Witcher 3.

Kunde gå var som helst när som helst, det hjälpte enormt med exploration och immersion. Samt att monsterna faktiskt var farliga även för en witcher veteran. Istället för att one-hit ett gäng nekkers på 4 sekunder. Eller ännu värre, two-hit en endrega drottning.

Det gav utmaning för varje monster man träffade på vilket fick en att tänka taktiskt och faktiskt förbereda sig med potions.

Var det ett val man skulle göra så fall?
Finns områden man utan problem dödar nekkers med ett swing?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade gärna sett att det gick att stänga av all magi/hokus pokus junk.
Skjuta pilar igenom väggar, styra pilar, slöa ner tiden.. Alltså.. varför? (ja jag vet att man inte behöver använda det, men jag hade gärna sett att allt sånt gick att stänga av, så inte ditt svärd börjar brinna för att du gör en parry med skölden).

Sen så måste jag säga att det är mindre stealth nu och mer open war. Lite fel håll för ett Assassin Creed spel.
Då kan dom likagärna kalla det för Vikings Vallhalla.

Röstskådespelarna behöver ju inte låta som dom håller på att sk*ta ner sig heller.. Lyssna på Eivor när hon pratar.. Försöker låta som en tuff brud.. Men det låter så tillgjort och som att hon har förstoppning.

Plus sidan är att spelet är väldigt vackert och miljöerna är fina. Sen att det är lite mer leta själv och följ inte bara markeringar är bra för spelet.

I helhet så är det ett bra Ubisoft spel, (klättra i torn och få fram kartan),
Men inget i jämförelse med Witcher 3.

Inaktiv

Mitt bara kraschar och beter sig. Verkar va något med Ubisoft Connect för provade Breakpoint igen efter deras senaste Experience update (det är lite bättre nu, men fortfarande broken om någon undrar) och det kraschade också bara helt random och när man kom tillbaka till desktop var ubisoft connect inte igång.

Medlem

Angående level scaling..

Lägg till det som en option så blir alla nöjda. Både de som vill ha det och de som inte vill ha det. Så var fallet i Oddysey när de väl la till det.

Frilansare
Skrivet av Hellspites:

Haha, den texten kan du ignorera jag recenserar inga spel. Blev lite paff när jag såg att jag hade skrivit så, kan ha varit så att jag svarade på något inlägg och copy pastat. Hehe men som sagt memory leak grejen är bedrövlig.

Hallå!
Tror jag strulade till det här. Texten var min. Jag redigerade Hellspites inlägg istället för att citera det. Sorry! Skyller på vädret.

Medlem

Level scaling är så jävla tråkigt. Det pajar ju hela känslan med en värld. När dåliga gubbar helt plötsligt blir "bättre" bara för att man skall kunna grinda gamla områden eller för att det inte skall vara "för lätt", det finns massa anledningar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det ett val man skulle göra så fall?
Finns områden man utan problem dödar nekkers med ett swing?

Det fanns ett val under options man kunde slå på, om jag minns rätt. Har för mig man kunde välja att fiender skulle vara 4 levels högre också.

Det gjorde endgame roligare.

Ja, alltså som jag upplevde det så kunde nekkers på ett område vara i gemensam level, men när man besökte ett område man hade levlat förbi så kunde man one-hit ett gäng nekkers med bara igni. Om jag nu förstod din fråga rätt.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Det fanns ett val under options man kunde slå på, om jag minns rätt. Har för mig man kunde välja att fiender skulle vara 4 levels högre också.

Det gjorde endgame roligare.

Ja, alltså som jag upplevde det så kunde nekkers på ett område vara i gemensam level, men när man besökte ett område man hade levlat förbi så kunde man one-hit ett gäng nekkers med bara igni. Om jag nu förstod din fråga rätt.

Ok, nej jag tänkte att jag körde utan lvl scaling så vissa ställen var omöjliga och sen när man typ klarat ut spelet så dödade man på vissa områden fiender med ett slag.
Har helt enkelt missat den inställningen, inte för att det spelade nån roll


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hallå!
Tror jag strulade till det här. Texten var min. Jag redigerade Hellspites inlägg istället för att citera det. Sorry! Skyller på vädret.

Haha! Underbart fel, fick ett litet nördigt smile på jobbet

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hallå!
Tror jag strulade till det här. Texten var min. Jag redigerade Hellspites inlägg istället för att citera det. Sorry! Skyller på vädret.

Kanske kan svara på ditt inlägg nu då

Ja, jag har då lite bekymmer med att framesen stört dyker och sen upp igen och ibland så hamnar den så lågt ner så att spelet laggar till. Sitter med ett rtx 3090 aorus extreme! Annars så är avg fps på 70 fps

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, nej jag tänkte att jag körde utan lvl scaling så vissa ställen var omöjliga och sen när man typ klarat ut spelet så dödade man på vissa områden fiender med ett slag.
Har helt enkelt missat den inställningen, inte för att det spelade nån roll

Ah på så sätt.

Ja, det var något som kom med senare patches tror jag.


signatur

Ordo Ab Chao

12
Skriv svar