Köpa Playstation 5 eller Xbox Series? Läs FZ:s guide!

KoP
Medlem

Varken eller i dagsläget då ingen av dom båda konsolerna kan erbjuda några nya fräscha spelupplevelser i denna stund.

Men när det blir dags blir det en Series X.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

PS5 pga gammal vana och framför allt för att jag gillar Sonys exklusiva spel mer än Microsofts.

Plus att man har hela sitt bibliotek i PS system vilket är en faktor också.

Medlem

Jag hade valt xbox one series x pga jag har hela mitt spel bibliotek med andra ord tjänar jag mest på detta.

Men dual sense handkontrollen är mest intressant då xbox inte gjort ngt större del i detta.

För mig är jag nästan tvingad till xboxens vägar detta pga mitt stora bibliotek. Sen dolby vision och atmos är också en stor del.

Men ps5 är betydligt snyggare men utseende är inte allt.

Medlem

De 10 spel som inte kommer fungera på ps5: utan att kolla, kan det vara så att SKYRIM är en bland dem?
Man antar ju att Bethesda skall släppa om det på den konsolen, nu med uppdaterad kontroll, då kontrollen till konsolen är ny! Så får vi även en efterlängtad release från Todd! 😃😃😃😃😃

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Efter att ha sett hur Microsoft fullständigt struntade i core och hardcore spelarna på Xbox 360 efter att den blev populär hos "mainstream" så har det inte varit enklare. Om det blir en next gen konsol blir det utan tvekan PS5.

Håller med där att de fullständigt tappade bollen (och försäljning) när de ändrade focus och blev KinectBox vilket resulterade i den katastrofala Xbox-One.

Däremot kan jag tycka att det är lite dumt att idag dissa MS för den vändningen utan att beakta att de faktiskt gjorde en minst lika stor vändning, fast åt rätt håll, i slutet av One-generationen.

Att ett företag vill sälja och därför riktar sig mot mainstream är ju inte så konstigt - däremot verkar det inte som att MS fattade att det är gamers som ÄR mainstream för konsoller - och deras största kundbas.

Att de verkade tro att en majoritet av deras kunder ville spela kinect visade på ett väldigt stort avstånd mellan deras marknadsavdelning och det riktiga livet... Lyckligtvis verkar de nu ha dragit upp rullgardinen och tittar nu ut genom kontorsfönstret.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Redaktör
Skrivet av Weeks_death:

De 10 spel som inte kommer fungera på ps5: utan att kolla, kan det vara så att SKYRIM är en bland dem?
Man antar ju att Bethesda skall släppa om det på den konsolen, nu med uppdaterad kontroll, då kontrollen till konsolen är ny! Så får vi även en efterlängtad release från Todd! 😃😃😃😃😃

Jodå, Skyrim funkar. Dessa funkar inte:

Citat:

DWVR
Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
TT Isle of Man - Ride on the Edge 2
Just Deal With It!
Shadow Complex Remastered
Robinson: The Journey
We Sing
Hitman Go: Definitive Edition
Shadwen
Joe's Diner


signatur
Redaktör
Skrivet av Dres81:

Jag hade valt xbox one series x pga jag har hela mitt spel bibliotek med andra ord tjänar jag mest på detta.

Men dual sense handkontrollen är mest intressant då xbox inte gjort ngt större del i detta.

För mig är jag nästan tvingad till xboxens vägar detta pga mitt stora bibliotek. Sen dolby vision och atmos är också en stor del.

Men ps5 är betydligt snyggare men utseende är inte allt.

Du kan ju alltid behålla din Xbox One och köpa en PS5:a nu. Och om du ångrar dig säljer du den (och din One) och köper en Series senare.


signatur
Medlem
Skrivet av Kris:

Om kontrollen är ologisk såsom xboxkontrollen så går det inte.

På vilket sätt är den ologisk? Anledningen att jag kör Xbox kontrollen är pga bekvämt för tummarna samt fjädrade triggers.
Samt vet inte hur bra PS kontrollen funkar på PC.

Medlem

Här blir det ny Xbox efter Jul (har ju sålt min Series X) och PS5 när det kommer bundle med ny PSVR2 (som vi hoppas på här hemma) vi klarar oss med PS4:an och xbox One X ett tag till.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Fast nu vet jag inte vad ni menar i recensionen. Xbox har fler titlar än ps5 som får x/s uppdatering när båda konsolerna släpptes. På xboxen vid release 10 november kunde du spela 31 spel som är både xbox egna och spel som släpps på båda konsolerna med enhanced.

Playstation 13 sammanlagt med deras egna och det som släpps på båda. Det säger ju sig självt att xbox har många mer egna titlar än vad ps5 har.

Redaktör
Skrivet av denza:

Fast nu vet jag inte vad ni menar i recensionen. Xbox har fler titlar än ps5 som får x/s uppdatering när båda konsolerna släpptes. På xboxen vid release 10 november kunde du spela 31 spel som är både xbox egna och spel som släpps på båda konsolerna med enhanced.

Playstation 13 sammanlagt med deras egna och det som släpps på båda. Det säger ju sig självt att xbox har många mer egna titlar än vad ps5 har.

Det menas nya titlar, inte nyversioner av spel som redan finns till andra plattformar. Till Xbox släppt inget stort plattformsexklusivt spel (Xbox + pc, som Sea of Thieves). Det gör det till PS5 (Demon's Souls, Spider-Man: Miles Morales).


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det menas nya titlar, inte nyversioner av spel som redan finns till andra plattformar. Till Xbox släppt inget stort plattformsexklusivt spel (Xbox + pc, som Sea of Thieves). Det gör det till PS5 (Demon's Souls, Spider-Man: Miles Morales).

Så Xbox får minuspoäng (eller inga poäng alls) i den kategorin för att man inte låser spelet till Xbox exklusivt?

Redaktör
Skrivet av Lirilesh:

Så Xbox får minuspoäng (eller inga poäng alls) i den kategorin för att man inte låser spelet till Xbox exklusivt?

Det finns nya PS5-spel som på egen hand kan få folk att välja den framför en Xbox Series. Microsoft har inga såna spel i dag. Däremot har den en sjujäkla fin backlog och fenomenala Game Pass, men det här handlade om nya spel till de nya konsolerna.


signatur
Medlem

Alltid kört på Playstation tidigare och ägt en PS konsol ur varje generation, och då har det varit just dem exklusiva PS titlarna som lockat. Främst då GT och MGS. Men dem serierna har ju tappat gnistan helt och jag spelar enbart multiplattform spel nu för tiden.

Så för min del blir det Series X denna omgång just för helhets paketet. Gamepass, bakåtkompatibilitet, billigare konsol och kontroller, möjligheten att köra gamla kontroller, mer lagring, det väger mer än en ny funktion på kontrollen, men det är bara min åsikt.

Medlem

Blev series X, mycket nöjd. Är Fable och Halo jag ser fram emot mest, men känns tyvärr som dom är en bit bort. Annars är mina favoritspel ändå multiplatform, så känner inte att jag behöver en ps5 också.

Medlem

Har förbokad en PS5. Den kommer när den kommer. Jag har andra, äldre spel att sysselsätta mig med under tiden.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du kan ju alltid behålla din Xbox One och köpa en PS5:a nu. Och om du ångrar dig säljer du den (och din One) och köper en Series senare.

Sant

jbx
Medlem

Har båda och rekommenderar absolut ps5, Xbox känns inte lika nextgen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Är mer sugen på Xbox series X men spelar mest på PC och har en Xbox one S så mest logiskt vore kanske PS5. Gillar dock som sagt Xbox upplägget bättre med Gamepass och play anywhere. Får se nästa år när tillgången blir bättre. Blir nog en ny tv och GPU först.

12
Skriv svar