Embracer storshoppar igen - 13 nya studios för 2 miljarder kronor

Robot
Embracer storshoppar igen - 13 nya studios för 2 miljarder kronor

Den svenska koncernen har inte bromsat in.

#embracer-group


Medlem

Embracer shoppar studios och själv har man shoppat aktier.
Kul när man varit med ett tag och för en gång ligga på plus 😁👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle koncernen gå omkull för att man växer för snabbt, då blir det nog mindre roligt. Men som aktieägare är man åtminstone glad för stunden

Medlem
Skrivet av Petro:

Skulle koncernen gå omkull för att man växer för snabbt, då blir det nog mindre roligt. Men som aktieägare är man åtminstone glad för stunden

Dom betala ändå 1.8 Miljarder kontant och endast 200 miljoner i aktier.
Om jag fattat rätt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Den här rapporten var ju sinnessjukt bra, även föregående rapport. Är ett utav mina största innehav och jag ångrar mig inte! Med tanke på hur mycket vinsterna ökat tack vare tidigare förvärv så är jag inte orolig över att Embracer går omkull nån gång snart i alla fall

Medlem

Oj dom slår till stort

KoP
Medlem

Småpotatis jämfört med när MS går på shopping spree. :'D

Medlem
Skrivet av KoP:

Småpotatis jämfört med när MS går på shopping spree. :'D

Embracer är om ens det småpotatis jämfört med MS.

Kvalité är det som räknas. Mer intressanta utvecklare under Embracer paraply


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Dom betala ändå 1.8 Miljarder kontant och endast 200 miljoner i aktier.
Om jag fattat rätt.

Absolut. De har möjlighet till högre omsättningar när de växer så här, men också alla risker det innebär med en större organisation. Tänk lönekostnaderna för 5700 personer

HSB
Avstängd
Skrivet av koleny:

Den här rapporten var ju sinnessjukt bra, även föregående rapport.

Håller inte med dig överhuvudtaget, mycket märklig rapport. Vad fan är operativt EBIT liksom? Jo, resultat med pålagda kostnader.
Enligt rapporten ger det en mer "rättvis bild" av företagets vinst. Vilket trams, är det ett problem så får man byta redovisningsupplägg till IFRS eller nöja sig med att rapportera kassaflödet på första sidan. Företag som kommer med egna nyckeltal går inte att lita på. Överskattat företag som åker räkmacka på digitaliseringstrenden.

Medlem

6,2% upp idag, det gillar man

Medlem

Bläddrade lite genom deras katalog av spel och vilken dynga det är mestadels. Otroligt att de växt så mycket med 100 tals olika B-spel och mest rent ut sagt skräp. Undrar hur länge de kan fortsätta innan luften går ur.

HSB
Avstängd
Skrivet av Izuel:

Bläddrade lite genom deras katalog av spel och vilken dynga det är mestadels. Otroligt att de växt så mycket med 100 tals olika B-spel och mest rent ut sagt skräp. Undrar hur länge de kan fortsätta innan luften går ur.

Verkligen. Det absolut bästa varumärkena de har är mediokra som bäst. Men på nått vänster så får folk för sig att bolaget är bättre än dess tillgångar. Paradox å andra sidan har starka varumärken och intäktsströmmar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Embracer är om ens det småpotatis jämfört med MS.

Kvalité är det som räknas. Mer intressanta utvecklare under Embracer paraply

Beror ju på vad man gillar.. inget större fan av MS, men Obsidian och InXile räcker för att dominera mitt spelintresse ivf.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Bläddrade lite genom deras katalog av spel och vilken dynga det är mestadels. Otroligt att de växt så mycket med 100 tals olika B-spel och mest rent ut sagt skräp. Undrar hur länge de kan fortsätta innan luften går ur.

Dynga är väll en högst personlig åsikt.
Imo så är sånt som Ubisoft släpper dynga oftast.

Det sämsta från dom "lägre" studios är betydligt bättre än skräp EA, ubi osv släpper, deras lägsta nivå är otroligt låg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

HSB
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Dynga är väll en högst personlig åsikt.
Imo så är sånt som Ubisoft släpper dynga oftast.

Det sämsta från dom "lägre" studios är betydligt bättre än skräp EA, ubi osv släpper, deras lägsta nivå är otroligt låg

EA och Ubisoft har stora marknadsandelar och starka varumärken. Embracer har varken eller.

Medlem
Skrivet av HSB:

EA och Ubisoft har stora marknadsandelar och starka varumärken. Embracer har varken eller.

Nej men dom kan nog inte jämföras med EA och Ubisoft heller, det är inte på den nivån.

Det hoppas väll att nån av alla till slut ska göra the next big thing.
EA, Ubi osv har ingen inovation "Det flyter bara på"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Som nämnts ovan så har faktiskt Ubisoft många stora starka varumärken som assassins creed, prince of persia, tom clancys division/rainbow six. Tycka vad man vill om dem men de är aktuella franschise.

Kollar jag på embracer så har de massor av "döende" franchises som t.ex. alone in the dark, risen, gothic, dead island osv som var bra på sin tid men totalt tappat och blivit uppköpta i bulk. Jag är bara måttligt imponerad av darksiders och metro. Resten är bara i mina ögon mellanmjölk eller ännu sämre.

Men visst embracer kanske hittar/skapar ett guldägg som blir nya warcraft eller snarare minecraft men tycker det luktar förhoppningsbolag snarare än kvalitetsbolag. Var hittar du alla kvalitetsspelen? Embracer verkar vara mest intresserade av remakes och rerelease av gamla spel som de köpt billigt.

HSB
Avstängd
Skrivet av Izuel:

Som nämnts ovan så har faktiskt Ubisoft många stora starka varumärken som assassins creed, prince of persia, tom clancys division/rainbow six. Tycka vad man vill om dem men de är aktuella franschise.

Kollar jag på embracer så har de massor av "döende" franchises som t.ex. alone in the dark, risen, gothic, dead island osv som var bra på sin tid men totalt tappat och blivit uppköpta i bulk. Jag är bara måttligt imponerad av darksiders och metro. Resten är bara i mina ögon mellanmjölk eller ännu sämre.

Men visst embracer kanske hittar/skapar ett guldägg som blir nya warcraft eller snarare minecraft men tycker det luktar förhoppningsbolag snarare än kvalitetsbolag. Var hittar du alla kvalitetsspelen? Embracer verkar vara mest intresserade av remakes och rerelease av gamla spel som de köpt billigt.

Du har helt rätt. Man bränner aktieägarnas kapital på dåliga köp och hoppas ingen märker nått. Vill någon sälja så finns det en köpare som inte tittat på balansräkningen eller ens spelat spelen som bolaget ger ut. Faktiskt dåligt av FZ.se att publicera nyheter om börsnoterade bolag på sin sida som fokuserar på spel. Läsare kan faktiskt få för sig att köpa aktier i luftslottet och bränna sig ordentligt. Här borde FZ skärpa till sig.

Medlem
Skrivet av HSB:

Du har helt rätt. Man bränner aktieägarnas kapital på dåliga köp och hoppas ingen märker nått. Vill någon sälja så finns det en köpare som inte tittat på balansräkningen eller ens spelat spelen som bolaget ger ut. Faktiskt dåligt av FZ.se att publicera nyheter om börsnoterade bolag på sin sida som fokuserar på spel. Läsare kan faktiskt få för sig att köpa aktier i luftslottet och bränna sig ordentligt. Här borde FZ skärpa till sig.

Fast det har inte varit något dåligt köp. Tvärtom så har det varit en kanonaffär att köpa aktier i embracer. De har en ökad omsättning och kan säkert genom sina uppköp bli ännu större. Så jag tror aktien fortsatt kommer gå upp framöver om man tittar på kassaflödet/omsättningen. De stora institutioner som handlar aktier struntar mestadels i spel, de ser mest bara att de tjänar/omsätter mera pengar. Spelbranschen växer varje år och det är ingen fallande trend. Även medelmåttiga spel säljer uppenbarligen. Det är dumt att blanda in känslor i aktier.

Att fz skriver om det är inget fel. Att köpa aktier är upp till varje person att granska och göra sina beslut. Bara för att man inte gillar embracer så behöver man inte hata aktien.
Personligen så tror jag embracer kommer öka till över 200-220 framöver. Säkert ännu mera. Anledningen till att jag inte köper är att jag inte tror på modellen att äga en massa medelmåttiga företag. I det långa loppet så borde de vara tvungna att börja renodla/ändra på kostymen och såga av dåliga grenar. Om/När det händer vet man inte. Speciellt då branschen växer så kan embracer ånga på i flera år till... Jag kan även ha fel och embracer kanske blir sveriges svar på EA games... Dock tvivlar jag på det.

Medlem
Skrivet av HSB:

Faktiskt dåligt av FZ.se att publicera nyheter om börsnoterade bolag på sin sida som fokuserar på spel. Läsare kan faktiskt få för sig att köpa aktier i luftslottet och bränna sig ordentligt. Här borde FZ skärpa till sig.

Haha det här fick mig att skratta lite.
Låter nästan som du har nått personligt agg.

Då ska FZ med andra ord inte skriva om spelbolag, ok låter vettigt 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Izuel:

Bläddrade lite genom deras katalog av spel och vilken dynga det är mestadels. Otroligt att de växt så mycket med 100 tals olika B-spel och mest rent ut sagt skräp. Undrar hur länge de kan fortsätta innan luften går ur.

Högst personligt vad man tycker är dynga.
Satisfactory, Kingdom Come: Deliverance, Metro Exodus, Wreckfest, Remnant: From the ashes, Snowrunner..
plus flertalet andra spel.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av HSB:

Verkligen. Det absolut bästa varumärkena de har är mediokra som bäst. Men på nått vänster så får folk för sig att bolaget är bättre än dess tillgångar. Paradox å andra sidan har starka varumärken och intäktsströmmar.

Embracer nettar mer än paradox.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Embracer nettar mer än paradox.

Ja och embracer är ett större företag med större omsättning men också med långt mera utgivna aktier och anställda. Kollar man resultat per aktie så är embracers netto sämre:

Paradox senaste rapporten
Resultat per aktie hamnade på 1,40 kronor (0,70).

Embracer senaste rapporten
Resultat per aktie hamnade på 0,60 kronor (0,21).

Dock håller embracer på med annorlunda upplägg där de har högre avskrivningar där de älskar att använda Ebitda och Justerat resultat. Men sista raden är ändå det resultat som bokförs.
Paradox har utdelning till aktieägarna, embracer har aldrig gett ut en spänn istället och har istället ofta NE där de spär ut aktierna för att köpa mera företag som ger mera avskrivningar.

Som att jämföra äpplen och päron men ändå visar det att embracer gör allt för att växa medans paradox verkar vara nöjda med sin storlek... Vem som "vinner" för tiden utvisa.

1
Skriv svar