Diskutera – När får man sälja sin stekheta nya konsol?

Robot
Diskutera – När får man sälja sin stekheta nya konsol?
Medlem

kräks på alla som vill i pandemi tider sälja för dubbla eller tredubbla priset... är det vad mänskligheten är idag girig så man spyr ??

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

kräks på alla som vill i pandemi tider sälja för dubbla eller tredubble priset... är det vad mänskligheten är idag girig så man spyr ??

Detta är dock en lyxartikel, en spelkonsol, ingen nödvändighet. Det är ingen som far illa av att inte ha en Playstation 5 just idag. Folk som vill lägga 15 000 på en sådan pryl genom Blocket får skylla sig själva om det svider i plånboken.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Detta är dock en lyxartikel, en spelkonsol, ingen nödvändighet. Det är ingen som far illa av att inte ha en Playstation 5 just idag. Folk som vill lägga 15 000 på en sådan pryl genom Blocket får skylla sig själva om det svider i plånboken.

Håller med. Det finns scalpers för att det finns folk utan tålamod som betalar mer än nödvändigt. Boka till retailpris och vänta ut det istället så kommer fenomenet försvinna.

Medlem

Finns inget mer att tillägga än det som redan sagts, det är rent ut sagt för jävligt. Finns folk för allt och det kommer det alltid göra så länge det är så enkelt att manipulera systemet. Jag drar mitt strå i stacken genom att inte köpa från dessa.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Håller med. Det finns scalpers för att det finns folk utan tålamod som betalar mer än nödvändigt. Boka till retailpris och vänta ut det istället så kommer fenomenet försvinna.

Håller också med. Ingen tvingar någon att köpa en Konsol för dessa priser. Det är personerna som köper som är problemet i detta fall enligt mig. Ta det chill.

Medlem

Jag röstar på alternativet: "Full marknadsekonomi gäller!"

Gör vad du vill. Det är din konsol. Sälj den om du känner för det. Jag verkligen hatar när folk ska försöka bestämma vad som är bäst för andra. Kan vi inte alla bara vara lite liberala och låta andra ta sina egna beslut! Jag kan knappt bestämma vad jag ska äta till frukost, varför skulle jag få ha åsikter kring när grannen ska få sälja sin konsol.

Med det sagt. Ring mig om du scalpat åt dig för många konsoler. Jag köper gärna en PS5a av dig, för rimligt pris!

Medlem

Jag tycker precis som Jocke sa i FZ-panelen: det är det "mekaniska" felet med bottar som verkligen ställer till det för oss vanliga gamers. Jag vet inte hur mycket tid jag spenderat på att försöka få tag på en PS5:a. Trodde i min enfald att det skulle räcka att stå förbokad från två svenska ÅF 7 månader innan släppet, men det visade ju sig vara extremt naivt.

Trots det är jag inte bitter på de som beställt flera enheter, om det har skett i liten skala. Det är framförallt 1) Sony, 2) Nordisk Film och 3) Webhallen/Inet som har sjabblat i den här releasen.

Jag förstår gott att det har blivit svårt för Sony att tillverka för att möta efterfrågan. Men pushar man för maximal hype hade varit smakfullt att skapa någon form av officiell förbokningskö där privatpersoner fick legitimera sig och sedan välja mellan de lokala/regionala ÅF man ville skulle hantera sitt köp. Sedan sker tilldelningen i tur och ordning.

Exempelvis:

  1. Sony släpper 10,000 enheter till Sverige på releasedagen.

  2. På Sonys egen förbokningslista finns 15,000 förbokningar från svenska kunder.

  3. Varje ÅF får då tilldelning utefter de 10,000 första bokningarna. Om någon ångrar sin bokning kan respektive ÅF sälja fritt till övriga marknaden.

Skribent

Jag brukar sälja min när Kronofogden bestämmer.

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag röstar på alternativet: "Full marknadsekonomi gäller!"

Gör vad du vill. Det är din konsol. Sälj den om du känner för det. Jag verkligen hatar när folk ska försöka bestämma vad som är bäst för andra. Kan vi inte alla bara vara lite liberala och låta andra ta sina egna beslut! Jag kan knappt bestämma vad jag ska äta till frukost, varför skulle jag få ha åsikter kring när grannen ska få sälja sin konsol.

Med det sagt. Ring mig om du scalpat åt dig för många konsoler. Jag köper gärna en PS5a av dig, för rimligt pris!

I detta fallet kan jag hålla med, om det är en privatperson som säljer som inte har nyttjat botar för att köpa produkterna. Det finns dock produkter som är mer känsliga som är mer grundläggande, där skulle jag inte säga att fri marknadsekonomi gäller.

Medlem

Ska man betala dom priserna kan man lika gärna köpa en ordentlig gaming PC. Men det är ju inte bara begåvade människor som tjänar bra med pengar.

Medlem

tillgång och efterfrågan. Det är de som sätter priset.

Finns inget rätt eller fel, Köparen betalar det den anser är värdet på föremålet som det inhandlar.

Medlem

Det är så jävla svinigt att sälja bristprodukter som nu. SweClockers gjorde ju ett bra jobb med att ändra regler för annonser som är bristvaror

Farornas Konung

Problemet är väl inte förekomsten i sig. Har köpt skivor i 30 år och det är lika vanligt där. Köp inte om du inte vill betala. Sen är det ju inte speciellt juste, men inte mycket att göra.

Flakmonkey

Visst är det inte något olagligt de gör men för mig är det ändå ett tecken på att personerna antingen inte förstår att människor blir ledsna över det de gör eller så skiter de i det helt iom att det är är ett sätt att tjäna in snabba pengar. Man kan säga att det är en lyxprodukt hur mycket man vill, att det inte är så viktigt och att man bara kan vänta tills 2021 men faktum är att den här situationen gör människor ledsna, besvikna och arga. Speciellt ett år som detta då de här konsolreleaserna för många har varit en av få saker de sett fram emot som faktiskt kunde bli av, förutsatt att de kunnat få tag på en konsol för normalt pris.

Detta skiter ju dock en scalper högaktningsfullt i och lägger fram försvarstal om att det inte är olagligt, att det är marknadsekonomi, etc etc. Och visst att scalpa PS5or gör dig inte till en brottsling, men det gör dig i mina ögon till en rätt sunkig person som bara ser till dig själv och dina egna intressen utan någon som helst tanke på hur det kan påverka andra.

Medlem

Jag hoppas att någon skapar botar som vinner varje auktion utan att betala.

Medlem

Har man ett hjärta så skickar man tillbaka exet till affären så någon som verkligen vill ha konsolerna får ta del av dem nu när det råder brist på ps5 och series x pengar är inte allt här i världen

Medlem

Skillnaden är minimal.

Jag köpte själv ett grafikkort (RTX 3080) till mig och frugan på release dagen, vilket naturligtvis blev att räkna som en "beställning" 7 minuter eter släppet. Det första från Webhallen kom för ett tag sedan och då hade jag redan fått kalla fötter efter nyheten om AMD's motsvarighet samt ett ev. 3080ti. Först var jag osäker på ifall jag skulle plocka ut det, något jag funderade på ända fram till kassadisken, och det som fick mig att göra det ändå var tanken på att missa "intropriset", vilket skulle inneburit mer pengar ifall jag ändå skulle vilja köpa det efter den hamnat på lagerhyllorna.

Tanken slog mig att jag alltid skulle kunna lägga ut den på tradera för samma summa jag betalat för den, men kände sådan stark olust för det att den nu sitter i min burk.

Sensmoralen? Hade det inte haft det djävulska påhittet kallat introduktionspris så hade Webhallen haft ett till salu nu. Att både släppa sina grejer "billigare" samt till en extremt begränsad upplaga förtjänar en ofuktad *#¤!^< rakt upp i #?½"#¤^*.

Medlem

Min högst personliga uppfattning är att för en lyxartikel så kvittar det vad det kostar, den är ju faktiskt värd det som personer vill betala för den, så sälj på bara 🙂


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Anser det vara okej att sälja vidare om priset är rimligt och inte ett ocker

Medlem

Tycker inte det är svinigt. Folk vill tjäna pengar. Dom som är dumma nog att köpa till ockerpris får skylla sig själva.

Medlem

Jag tycker det är svinigt beteende om man köper upp en massa konsoler med syfte att sälja vidare för en betydligt högre summa.

Men om du köper EN och sen ångrar dig, så varför inte tjäna en extra femhundring på folk som inte kan vänta. Det är ju de som betalar extra som är idioter helt enkelt. Kan inte fatta varför det är såååå viktigt att ha den JUST NU.

Hah! Ska jag säga som har suttit de senaste dagarna på alla möjliga sidor och hammrat F5 för att få tag på en...
Men ja, jag vill ha en till mig själv, inte för att sälja vidare. Och skulle aldrig i livet tänka mig att gå in på Blocket, Tradera eller liknande och köpa till överpris. Herregud, NEJ!

Medlem

Scalpers är vidriga människor, i klass med försvarsadvokater och politiker

SoL
Medlem

Det är inte alls okej. Sony sätter ett pris på 6000 kr, inte 10 000 el 15 000. Det är parasiter som köper på sig konsoler för att sälja dom till tre dubbla priset. Så jäkla omoralsikt, skulle skämmas om jag var en av dom. Hoppas verkligen blocket och tradera sätter stopp för detta så dom får sitta med alla sina konsoler dom köpt. Vet inte om sony kan göra något om det skadar deras varumärke el liknande.

Medlem
Skrivet av SoL:

Det är inte alls okej. Sony sätter ett pris på 6000 kr, inte 10 000 el 15 000. Det är parasiter som köper på sig konsoler för att sälja dom till tre dubbla priset. Så jäkla omoralsikt, skulle skämmas om jag var en av dom. Hoppas verkligen blocket och tradera sätter stopp för detta så dom får sitta med alla sina konsoler dom köpt. Vet inte om sony kan göra något om det skadar deras varumärke el liknande.

Jag skäms mer för folket som köper prylarna till scalper priser och är skälet till att detta fenomen existerar.

SoL
Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag skäms mer för folket som köpet prylarna till scalper priser och är skälet till att detta fenomen existerar.

Håller helt med, vet inte hur jag skulle kunna förlåta mig själv om jag nånsin gjorde de.

jbx
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Visst är det inte något olagligt de gör men för mig är det ändå ett tecken på att personerna antingen inte förstår att människor blir ledsna över det de gör eller så skiter de i det helt iom att det är är ett sätt att tjäna in snabba pengar. Man kan säga att det är en lyxprodukt hur mycket man vill, att det inte är så viktigt och att man bara kan vänta tills 2021 men faktum är att den här situationen gör människor ledsna, besvikna och arga. Speciellt ett år som detta då de här konsolreleaserna för många har varit en av få saker de sett fram emot som faktiskt kunde bli av, förutsatt att de kunnat få tag på en konsol för normalt pris.

Detta skiter ju dock en scalper högaktningsfullt i och lägger fram försvarstal om att det inte är olagligt, att det är marknadsekonomi, etc etc. Och visst att scalpa PS5or gör dig inte till en brottsling, men det gör dig i mina ögon till en rätt sunkig person som bara ser till dig själv och dina egna intressen utan någon som helst tanke på hur det kan påverka andra.

Har ekonomiskaintressen någonsin brytt sig om att människor blir ledsna?! Blir lite pinsamt att ta upp det när det gäller TV-spel känner jag. Kan det inte vara så att någon som råd blir glad att det kan få tag i en ps5 på releasedagen men som missat att boka. Så de du skriver håller inte, eller är det skillnad på människor som endast kan köpa en konsol för marknadspris, det är deras känslor som spelar roll?

Hur som helst hade ALLA samma förutsättningar att boka en konsol i tid, jag bokade min på cdon i Oktober 2019...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Ion
Medlem
Skrivet av SoL:

Det är inte alls okej. Sony sätter ett pris på 6000 kr, inte 10 000 el 15 000. Det är parasiter som köper på sig konsoler för att sälja dom till tre dubbla priset. Så jäkla omoralsikt, skulle skämmas om jag var en av dom. Hoppas verkligen blocket och tradera sätter stopp för detta så dom får sitta med alla sina konsoler dom köpt. Vet inte om sony kan göra något om det skadar deras varumärke el liknande.

Men det är ju bara att skita i att köpa eller? Problemet löser sig själv.

Medlem

Alltså, jag är lite småskraj över att mitt VR-spelande gjort att jag inte kommer gilla att spela PS5 och att "vanligt spelade inte duger längre".

Om så blir fallet kommer jag definitivt inte sälja för ett ockerpris. Skulle skämmas så mycket att jag inte ens skulle vilja berätta det för vänner och familj. Skulle antingen sälja till en vän för inköpspris eller lämna tillbaks på öppet köp.

Andra sidan av myntet är att den som betalar 10k för PS5 betalar detta överpris till den giriga personen som tack för att denna person krigat till sig en konsol på lanseringsdagen. But still...!

Medlem
Skrivet av Ion:

Men det är ju bara att skita i att köpa eller? Problemet löser sig själv.

Gäller ju att alla tänker likadant då... det går inte att övertyga enstaka personer

123
Skriv svar