De första omvälvande PS5-spelen kommer inte förrän 2022, hävdar Sony-chef

Robot
De första omvälvande PS5-spelen kommer inte förrän 2022, hävdar Sony-chef

Nextgen "på riktigt" först om ett par år?

#jim-ryan, #playstation-5, #sony


Tur då att jag valde att inte betala 13 lax för ps5 idag så jag får mer valuta för pengarna 2022 istället.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Medlem

Känner att jag kan vänta tills det kommer en slim modell då lika gärna. Är bara demons souls som lockar och det har jag tekniskt sett redan spelat.

Medlem

Kändes ganska självklart. PS4 har sålt över 100 miljoner exemplar, det vore ekonomiskt orimligt att utveckla ett spel som är exklusivt till PS5, när antalet konsolägare inte ens är i närheten. Spelen kommer finnas till både PS4 och PS5, och samma sak gäller för Xbox och deras konsoler.
Samma sak gjordes med PS3 och PS4, vissa spel fick sig en remaster medan andra spel såsom Persona 5 släpptes på bägge konsoler.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det betyder ju inte att alla spel kommer att vara cross-gen.

Ber till Gudarna att God of War 2 är helt exklusivt till PS5 (för det är väl inte ännu bekräftat?) då jag vill bli blåst av stolen i form av teknisk briljans.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sony bois : But my precious exclusives!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Trams - dålig planering

Medlem

När släpps Gran Turismo 7?


signatur

Meep!

Medlem

Alla spel studion runt om i värden ska uppdatera sin system för få nytta av det nya konsolerna, samt man vill inte göra exclusive PS5 spela i dag när det finns 100 gånger större marknad på PS4. Det tar tid och har alltid gjort det.

Medlem

Finns inga spel som ser bättre ut tekniskt än spiderman miles morales eller demons souls ändå redan nu, så jag är nöjd. Blir det ännu bättre med tiden så är det gott så.

Medlem

Är någon ens förvånad? det är ju inte så man kunnat spå eller se detta för sig själv.

Dock kommer där ju komma spel under 2021 som kan vara bättre än dom som kommer 2020 som icke är lika hypade, vi har days gone fortsättningen exempelvis.

Och massor av nya IP:S som kommer.

Medlem

Men det är väl lite så jämnt va?
Ps3 hade väl inget vettigt första fem åren. 😂

NuZ
Testpilot

Det följer väl vanlig utveckling? Det har ju varit såhär på de andra ”Disk baserade” konsolerna sedan de släpptes. Tror de är samma för båda konsolerna. De lär sig använda utvecklingskitten och allt sådant med tiden så lär bli snyggare och bättre.

Sedan alla miljoner som sitter på PS4 och Xbone så är det ju självklart inkomstmässigt också att släppa över generationerna

Skrivet av Cyberz:

Men det är väl lite så jämnt va?
Ps3 hade väl inget vettigt första fem åren. 😂

Häda inte!! Jack collection, Demons souls och CoD 3 är ju fantastiska spel. Kom mycket bra spel till PS3/xbox360. Är förra generationen det gick segt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av robbis:

Tja, så var det med ps1 med.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

sony har åtminstone NYA spel, till skillnad från vissa andra konsoller.....

Jag svarar åt er så slipper ni: "EN REMAKE OCH ETT DLC MENAR DU?!?!?!"

Medlem

Är det 2022 vi går tillbaka till 30 fps då? 😊

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

sony har åtminstone NYA spel, till skillnad från vissa andra konsoller.....

Jag svarar åt er så slipper ni: "EN REMAKE OCH ETT DLC MENAR DU?!?!?!"

Men en jävla bra remake 😂

Medlem

Problemet är att vi som utvecklare får tillgång till devkits som tidigast 6 månader innan release. Ett spel, även om det bara är AA, tar minst 2 år från förproduktion till release om allt går som planerat. Addera minst ett till tre år ifall det är en större produktion.


signatur

//Schmoo

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Är det 2022 vi går tillbaka till 30 fps då? 😊

Precis, 4K @ 30fps och 1440p @ 60fps, 1080p @ 120fps!

Medlem
Skrivet av rewoX:

Precis, 4K @ 30fps och 1440p @ 60fps, 1080p @ 120fps!

Förutom att PS5 inte stödjer 1440p.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Förutom att PS5 inte stödjer 1440p.

Sedan kanske

Medlem

Mycket bättre än Bayonetta 3 till Switchen! Vart är det spelet ens!? Jag förstår inte alls varför folk inte vill att tex God of war ska kunna spelas på ps4an. Tror ni verkligen att ni förlorar något då? Jag tror inte det. Jag tror att dom klarar av att göra en ps4a version och sälja miljoner extra kopior. Jag kommer inte att köpa en ps5a för att ps4an inte ska få några nya spel längre. Jag kommer att behålla ps4an och ser det som ett plus om spelen fungerar i olika grader på olika nivåer av konsoler. Speciellt nu när ps5an har så lite utrymme då vill jag gärna kunna spela små spel mm på ps4an. Det är mer värdefullt att kunna välja istället för att vara självisk bara för att man har en tro på något man inte kan bevisa.....

Medlem

Vad hände med att utveckla spel parallellt med spelkonsollsutvecklingen? Så jävla dåligt

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Problemet är att vi som utvecklare får tillgång till devkits som tidigast 6 månader innan release. Ett spel, även om det bara är AA, tar minst 2 år från förproduktion till release om allt går som planerat. Addera minst ett till tre år ifall det är en större produktion.

Tillåt mig tvivla. Demons souls påbörjades för 3 år sedan...

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Känner att jag kan vänta tills det kommer en slim modell då lika gärna. Är bara demons souls som lockar och det har jag tekniskt sett redan spelat.

Kommer göra samma sak med PS5, tycker helt enkelt inte det är någon brådska med att köpa en konsol, väntar hellre på en energisnålare och tystare modell med bättre spelutbud.

Gjorde samma sak med PS4an. Jag köpte inte någon PS4 förrän PS4 Slim släpptes 3 år senare (som fortfarande är helt knäpptyst). Och det enda intressanta PS4-spelet som hade släppts under dom 3 åren som jag inte kunde spela direkt var i stort sett Bloodborne. Sedan efter Slim släpptes så kom en hel drös med intressanta spel som Yakuza 0, Horizon Zero Dawn osv.

Medlem

Fast ni som säger att så här har det alltid varit... Öh, nej. Jag minns till exempel när Nintendo 64 var ny. Då kunde man snacka nästa generation på riktigt. Och inte fasiken kom samma spel ut till SNES och N64. Det vore otänkbart, hur mycket högre användarbar SNES än hade. Face it, nya konsolgenerationer betyder inte lika mycket längre. Det har blivit mer ytligt bara.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Ok 2022 är det då Sony tar upp intresset med VR/AR/XR igen?
att sitta och spela på platta TV apparater och skärmar inte next gen längre, det är mer en lite uppgradering bara.
Vi kommer inte ens behöva en konsol/dator för den typen av spel i framtiden.
När vi "kliver in i" spelvärlden det är next gen imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

De bästa ps4/xbox spelen kom ju inte heller för en tid in i generationen. Helt övertygad om att de spelen som kommer 2022 och framåt från sony och microsoft kommer vara äckligt snygga

Medlem

PS5 ska vara den lättaste maskinen av alla att få ut prestandan på riktigt och Ratchet är inte ju faktiskt inte långt borta. Ted Price(Insomniac) tidigare arbete bakom kulisserna med att flytta fram gränserna för vad som var möjligt med PS3 är en stor merit och han delade med sig frikostigt till de andra utvecklarna vilket bland annat innebar att streamline:a dynamisk kod över spu:erna så man kunde hämta databibliotek utan onödig overhead.

Jag är inte det minsta förvånad att det är just deras spel som blir klart först av de PS5-titlar som verkligen inte går att porta till något annat system just nu, de har ett enormt skickligt team. Deras arbete med SSD:n kommer garanterat att hjälpa övriga studios att komma igång med nya spännande lösningar för att optimera spel som bygger på att streama in hela världar i realtid. Det bästa studioköpet Sony kunde gjort i nutid, de har dessutom alltid haft en skön inställning till att leverera värda spel till gamers. Man ska få valuta för pengarna när man köper ett spel av Insomniacs team, Ted Price egna ord, för länge sedan, men det stämmer än idag.

Souls ser inte skräp ut heller. Det inbyggda Astro ser riktigt trevligt ut. Raytracing på Spiderman dag ett, det hade inte ens Cerny räknat med!

DualSense ger Nextgen en rivstart direkt och alla PS4-spel går tyst och laddar snabbt till en oftast rejält förbättrad bilduppdatering. Dessutom bjussar Sony på en rivstart med en hel hög fantastiska PS4 spel att fördriva tiden med.

Så jag känner personligen för första gången att det är sjukt värt att hoppa på den nya generationen med en gång. PS5 titlarna nu och i närhet kanske är få, men de saknar inte kvalitet. Vidare kommer såklart Ragnarök bli fantastiskt på PS5. De som spelar det på PS4 får nog en ganska så bantad version om de nu får någon, dessutom utan känslan med DualSense och ljudet som Tempest gör möjligt, vilket är ganska mycket mera än skillnaderna med Pro vs Vanilj var. Tycker Sony lyckats med en bra start och systemet känns verkligen som ett stort hopp framåt för Next Gen.

Är enormt besviken att jag inte fick en PS5. Vill bara komma igång med allt nytt och det känns ungefär lika roligt som att sitta i en telefonkö i flera månader ju nu. Har sparat flera spel som jag vet drar igång fläkten på max på mitt PS4.

Den enda glädjen är att jag vann PS Now för tolv månader framåt, tack vare en påse doritos, så kommer ha lite att göra ändå medans jag väntar!

TL:DR: Insomniac har redan startat upp Next Gen. DualSense i Ratchet kommer bli fett nice!

12
Skriv svar