Diskutera – När får man sälja sin stekheta nya konsol?

Ion
Medlem
Skrivet av Andreas88:

Gäller ju att alla tänker likadant då... det går inte att övertyga enstaka personer

Ja men låt dom köpa konsoller för 100 000 då. Jag är säker på att Sony släpper mer konsoller så alla får nog sin utan att behöva punga ut vansinnespengar. Och vad gör det att vänta lite på det goda?

Medlem

Frågan är hur uthållig strategin är?

Rimligtvis är det ett minst sagt begränsat antal personer som är villiga att köpa för 10k eller mer. Hur länge vågar en scalper sitta på sitt "lager" innan de börjar lägga sig under sina artfränder? Sedan är spiralen igång.

Fram till julafton lär det vara ett ihållande tryck men därefter tror jag det ebbar ut ganska snabbt. Det finns inte tillräckligt många spel för att skapa ett ihållande tryck. Spelen som är mest hype kring resten av 2020 släpps ju även på andra plattformar.

Medlem

Man får sälja den när man vill. Men förstår inte varför man ens köpte en från första början om man nu vill sälja den.
De som däremot bunkrat upp enbart i syfte att sitta o pressa upp priserna så här o därmed förstört för andra att ens få en maskin kan fara o flyga så långt det bara går.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Dax
Medlem

Är ju ett icke problem egentligen. Vill man sälja sin konsol som man köpt är det väl upp till var och en vilken prissättning man använder. Det är ju upp till säljaren att sätta ett pris, annars blir det snart en övergång på allt annat som säljs sen har vi ett Kina system där vi ska ha en kommitté som sitter och ska godkänna allt.

Vill man betala ett överpris så är det väl köparens problem, köper ingen så kommer priset gå ned. Sen kommer det släppas mera konsoler eller vad det nu är för dagen folk grinar över. Folk är för bortskämda och ska ha allt på dag #1

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Visst är det inte något olagligt de gör men för mig är det ändå ett tecken på att personerna antingen inte förstår att människor blir ledsna över det de gör eller så skiter de i det helt iom att det är är ett sätt att tjäna in snabba pengar. Man kan säga att det är en lyxprodukt hur mycket man vill, att det inte är så viktigt och att man bara kan vänta tills 2021 men faktum är att den här situationen gör människor ledsna, besvikna och arga. Speciellt ett år som detta då de här konsolreleaserna för många har varit en av få saker de sett fram emot som faktiskt kunde bli av, förutsatt att de kunnat få tag på en konsol för normalt pris.

Detta skiter ju dock en scalper högaktningsfullt i och lägger fram försvarstal om att det inte är olagligt, att det är marknadsekonomi, etc etc. Och visst att scalpa PS5or gör dig inte till en brottsling, men det gör dig i mina ögon till en rätt sunkig person som bara ser till dig själv och dina egna intressen utan någon som helst tanke på hur det kan påverka andra.

Så du menar alltså att handeln ska baseras på känslor? Intressant.
Jag förhandsbokade tre NES mini classic för några år sedan och läste sedan att folk var ledsna för att de inte hunnit köpa en i tid. Vad skulle jag då gjort enligt dig?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Bra fråga att ta upp. Är som vanligt lite av en etik-/moral-/empatifråga. "Lagligt" betyder ju inte nödvändigtvis "rätt", men vad som är "rätt" eller inte är ofta subjektivt.

Jag tycker dock det är lite tråkigt att vi med raska steg är på väg in i en era där empati och medmänsklighet anses som en negativ svaghet av allt fler och öppet hånas. Tillsammans med en systematisk nedmontering av förtroende för vetenskap och kunskap hos lättpåverkade så bådar det ju inte direkt bra för framtiden...

Jaja, ska muntra upp mig med lite Peaky Blinders nu innan jag smälter helt, snöflinga som jag är 😁

Medlem

Botar och elände är ju riktigt fulspel och borde bekämpas till varje pris. Men folk som kommit över exempelvis en PS5 och vill sälja den är väl ändå helt okej? Visserligen lite tvivelaktig moral men så ser ju vårt samhälle ut. Jag jag jag är det som är viktigt i våra dagar. Kollektivismens tid äro förbi. Det är ju inte heller någon som tvingar dig att köpa en för 15K på Blocket. Folk får ha lite is i magen helt enkelt. Om man väljer att punga ut 15K så drabbar det ju ändå ingen fattig.

Alternativet är kanske att staten går in och bestämmer att en PS5 får kosta ex 5000 kr och inte mer oavsett om den säljs i andra hand eller direkt från butik. Nordkorea-style!

Medlem

Enda rätta är ju att göra massa fakekonton och "köpa" alla konsoller och sen inte mötas upp så man kastar bort lite av deras tid iaf

ZF
Medlem

Det var ju ett bra tag sedan ocker var olagligt i Sverige. Så kanske kunde lika gärna Webhallen själva ha en andel av maskinerna som säljs för 12000 direkt istället.

En service för de riktigt intresserad eller bemedlade som enbart består i det högre priset, som helt i sig själv garanterar bättre tillgänglighet. Utan att det blir oklarheter eller knorr gällande garantiansvaret.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det var ju ett bra tag sedan ocker var olagligt i Sverige. Så kanske kunde lika gärna Webhallen själva ha en andel av maskinerna som säljs för 12000 direkt istället.

En service för de riktigt intresserad eller bemedlade som enbart består i det högre priset, som helt i sig själv garanterar bättre tillgänglighet. Utan att det blir oklarheter eller knorr gällande garantiansvaret.

Det var inte alls länge sedan en tillverkare av RTX 3080 blev påkomna att sälja dyrt på ebay genom ett syster/dotterbolag... Inte olagligt, men ett j-kla ramaskri.

Medlem

Jag tycker att det är svinigt och det står jag för alla dagar i veckan. En per person, det måste gå att lösa. Hela detta släppet är kaos och det drabbar så väl gamers som vanliga familjer med begränsade ekonomiska möjligheter att kunna ge barnen nåt kul under julgranen.

Extra upprörd blev jag när jag läste att en säljare på Elgiganten i Göteborgstrakten sålde PS5:or på Blocket. Hur gick detta till kan man undra? Kanske inte bara ocker där utan konkret brott... nu har jag bara läst det och sett annonsen. Men stämmer det är det så illa att jag vill kräkas litegrann.

eld
Medlem
Skrivet av Roten:

Så du menar alltså att handeln ska baseras på känslor? Intressant.
Jag förhandsbokade tre NES mini classic för några år sedan och läste sedan att folk var ledsna för att de inte hunnit köpa en i tid. Vad skulle jag då gjort enligt dig?

Det är inte olagligt att vara självisk, men det gör ju inte precis världen bättre.

Medlem

Ni skulle se hur sjuka priser det är på "jeezy"-skor som folk säljer vidare.

ZF
Medlem
Skrivet av maq777:

Det var inte alls länge sedan en tillverkare av RTX 3080 blev påkomna att sälja dyrt på ebay genom ett syster/dotterbolag... Inte olagligt, men ett j-kla ramaskri.

Kan kanske haft att göra med just att det gjordes på det sättet också.

Och nu gnälls det ju friskt på Webhallen och många andra återförsäljare ändå, för den usla hanteringen som är grunden för situation med skalparna.

Skrivet av KtownTreble:

Jag tycker att det är svinigt och det står jag för alla dagar i veckan. En per person, det måste gå att lösa. Hela detta släppet är kaos och det drabbar så väl gamers som vanliga familjer med begränsade ekonomiska möjligheter att kunna ge barnen nåt kul under julgranen.

Extra upprörd blev jag när jag läste att en säljare på Elgiganten i Göteborgstrakten sålde PS5:or på Blocket. Hur gick detta till kan man undra? Kanske inte bara ocker där utan konkret brott... nu har jag bara läst det och sett annonsen. Men stämmer det är det så illa att jag vill kräkas litegrann.

Avtalsbrott mer än brott. Men Elgiganten lär nog inte se med blida ögon på den säljaren om det framkom att det orsakat ett minus i PR-kontot.

Sen kanske inte rättvisefrågan är särskilt relevant i sammanhanget när det även finns gott om familjer som inte har råd med en PS5 till ordinarie pris heller. Eller ens en Series S.

Däremot borde det kanske återinföras gamla lagar igen för att stävja mycket av den oordning och finansiella tapp
av många slag allt detta orsakar rent generellt.

Man kan också fråga sig hur mycket av vinsterna för all form av scalping som finansieras av eller finansierar riktigt brottslig verksamhet.

eld
Medlem

Passande video för att man ska må lite bättre över situationen:

Flakmonkey
Skrivet av Roten:

Så du menar alltså att handeln ska baseras på känslor? Intressant.
Jag förhandsbokade tre NES mini classic för några år sedan och läste sedan att folk var ledsna för att de inte hunnit köpa en i tid. Vad skulle jag då gjort enligt dig?

Om du inte hunnit avboka, sälja till inköpspris + frakt?

Medlem

Botar är ju definitivt inte ok. Att du lyckas få tag på flera enheter genom att själv boka sen säljer de vidare, oavsett pris, tycker jag dock är helt ok. Sen tror jag inte det är rätt väg att gå för Tradera och blocket att stänga ner annonser, det går nog helt emot deras användarvillkor dessutom skulle jag gissa.

Jag fick själv tag på 2 enheter (hade 3 bokningar), behöll en själv och gav den andra till en kompis.

Nej mitt tips är helt enkelt att som konsument boka på flera ställen i god tid och helst hos en välkänd/större återförsäljare. Ångrar du dig kan du alltid sälja eller lämna tillbaka.

En per hushåll hade ju faktiskt varit väldigt bra. Frågan är ju dock hur pass enkelt botarna hade kommit runt det..

Flakmonkey
Skrivet av jbx:

Har ekonomiskaintressen någonsin brytt sig om att människor blir ledsna?! Blir lite pinsamt att ta upp det när det gäller TV-spel känner jag. Kan det inte vara så att någon som råd blir glad att det kan få tag i en ps5 på releasedagen men som missat att boka. Så de du skriver håller inte, eller är det skillnad på människor som endast kan köpa en konsol för marknadspris, det är deras känslor som spelar roll?

Hur som helst hade ALLA samma förutsättningar att boka en konsol i tid, jag bokade min på cdon i Oktober 2019...

Tyvärr så styr oftast ekonomiska intressen och vi hör ju inte minst på det här forumet att spelföretag är det snikaste jävlarna som existerar eftersom de vill ha betalt för något som de faktiskt skapat genom hårt arbete, tid och pengar. Sen försvarar vi människorna som tar ut ockerpriser för vilken bedrift då? Att de har haft tid att sitta och förboka överallt? Att de skaffar botar som gör det åt dem? Att de lyckas skapa konton på tradera, blocket och facebook där de sedan i många fall försöker få det att framstå som att de gör någon en tjänst eftersom de "råkat köpa någon konsol för mycket"?

Tycker bara att det är svinigt helt enkelt, även om det självklart är en piss i havet mot alla annan svinighet som finns där ute.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tyvärr så styr oftast ekonomiska intressen och vi hör ju inte minst på det här forumet att spelföretag är det snikaste jävlarna som existerar eftersom de vill ha betalt för något som de faktiskt skapat genom hårt arbete, tid och pengar. Sen försvarar vi människorna som tar ut ockerpriser för vilken bedrift då? Att de har haft tid att sitta och förboka överallt? Att de skaffar botar som gör det åt dem? Att de lyckas skapa konton på tradera, blocket och facebook där de sedan i många fall försöker få det att framstå som att de gör någon en tjänst eftersom de "råkat köpa någon konsol för mycket"?

Tycker bara att det är svinigt helt enkelt, även om det självklart är en piss i havet mot alla annan svinighet som finns där ute.

Det är inte krångligt...du tycker det är svinigt för att det ÄR svinigt. Folk kan ursäkta sitt beteende hur de vill, men det förändrar inte ett simpelt faktum. Det finns ju sällan lagar mot att bete sig som ett ynkligt kräk heller, vilket gör att det alltid kommer finnas ynkliga kräk som rättfärdigar sitt beteende med att det inte är olagligt, som om det skulle göra det ok på något sätt.

ZF
Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Botar är ju definitivt inte ok. Att du lyckas få tag på flera enheter genom att själv boka sen säljer de vidare, oavsett pris, tycker jag dock är helt ok. Sen tror jag inte det är rätt väg att gå för Tradera och blocket att stänga ner annonser, det går nog helt emot deras användarvillkor dessutom skulle jag gissa.

Nja, Tradera har ju faktiskt regler mot att sälja bokningar till exempel. Det var därför alla auktioner som dök upp strax innan släpp försvann. Det är dock ingen moraliserande regel eller mot ocker i sig, utan är helt enkelt för att minska den uppenbara risken för krångel om skalparen inte får sin vara i god tid, vilket alltså skulle reflektera negativt på Tradera i slutändan.

Blocket har tydligen efteråt gått ut med att ta bort annonser av samma anledning. Alltså all där bilden inte visar varan i hemmiljö. Vilket naturligtvis är ett slag i luften då de inte har några som helst krav på ägarbevis innan annonsen godkänns ändå.

Medlem

Den som köper nextgen konsoller eller gpu´er eller cpu´er av privata personer / scalpers eller vad de nu heter för dubbla tredubbla eller dyrare priser är dumma i huvudet och borde söka hjälp..

Medlem

Jag håller inte med om att spelkonsoller skulle vara en lyxvara, och vill gå så långt att hävda de faktiskt är en nödvändighet.... I alla fall i året 2020.
Hade det varit något annat år så hade jag säkert tyckt annorlunda. Men i en tid då vi ombeds isolera oss från sociala kontakter så anser jag att interaktiv underhållning är rentav livsviktigt för oss och vår mentala hälsa.

Medlem

Jag vänder ofta motgångar till något positivt. Tänk hur mycket mera tid man får att spela klart alla gamla spel. Min ps4a har fortfarande att ge och jag har tom en backup slim som väntar på att hoppa in när min nuvarande pro går och dör. Har lyckats att spela klart ghost of tsushima och GoW snart. Och har mer spel som inte kommer att behöva trängas på ps5ans hårddisk. Räknar med att få en ps5a i Mars. Så jag har nu flera fina månader att längta efter en ps5a!

Medlem
Skrivet av ZF:

Nja, Tradera har ju faktiskt regler mot att sälja bokningar till exempel. Det var därför alla auktioner som dök upp strax innan släpp försvann. Det är dock ingen moraliserande regel eller mot ocker i sig, utan är helt enkelt för att minska den uppenbara risken för krångel om skalparen inte får sin vara i god tid, vilket alltså skulle reflektera negativt på Tradera i slutändan.

Blocket har tydligen efteråt gått ut med att ta bort annonser av samma anledning. Alltså all där bilden inte visar varan i hemmiljö. Vilket naturligtvis är ett slag i luften då de inte har några som helst krav på ägarbevis innan annonsen godkänns ändå.

Ja att sälja en bokning är också ytterst tveksamt. Jag syftade mer på när du väl har hämtat ut produkten och faktiskt har den i din ägo.

Herrejisses, vilket ståhej.
Nu fattas bara att ett otrevligt fel uppenbarar sig i konsolerna så att Sony måste återkalla dem.
Då är väl cirkusen total.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När man vill. Varför man säljer spelar ingen roll. Kan vara felköp, oväntade utgifter eller ändrade livsplaner eller vad som.

Att däremot förboka och köpa en eller flera konsoler _enbart_ för att sälja vidare direkt till överpris är jävligt fel.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

kräks på alla som vill i pandemi tider sälja för dubbla eller tredubbla priset... är det vad mänskligheten är idag girig så man spyr ??

Äsch, det finns ju folk som är villiga att betala överpriser, låt dem få göra det. Inget man ens behöver bry sig om.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

kräks på alla som vill i pandemi tider sälja för dubbla eller tredubbla priset... är det vad mänskligheten är idag girig så man spyr ??

Det är väl idioterna som betalar som det är fel på inte säljaren för han är ju en driven jäkel som gillar pengar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av maq777:

Jag röstar på alternativet: "Full marknadsekonomi gäller!"

Gör vad du vill. Det är din konsol. Sälj den om du känner för det. Jag verkligen hatar när folk ska försöka bestämma vad som är bäst för andra. Kan vi inte alla bara vara lite liberala och låta andra ta sina egna beslut! Jag kan knappt bestämma vad jag ska äta till frukost, varför skulle jag få ha åsikter kring när grannen ska få sälja sin konsol.

Med det sagt. Ring mig om du scalpat åt dig för många konsoler. Jag köper gärna en PS5a av dig, för rimligt pris!

Konstigt att det inte gnälls mer över bostadsägare som säljer för flera tusen% mer än vad dom betalat,men en vanlig människa som vill tjäna några 1000 för att det finns dårar med för mycket pengar och som behöver lite skrytstatus det skall det gnällas på.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Sälja konsoler kan man göra närsom för att köpa en bra PC.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

123
Skriv svar