Recension – Demon's Souls

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Är Demons souls något enklare än Dark souls/Bloodborne?

Jag har inte lirat Demon's Souls men kört alla andra Fromsoft spel och vad jag förstår det som är Demon's Souls på en liknande nivå som första Dark Souls. Enligt mig är första DS det enklaste av alla spelen men också ett av det bästa. Bloodborne och Sekiro är MYCKET svårare än DS1 om man frågar mig. Bloodborne är nog det jag gillar mest för det var en riktigt utmaning för mig första gången jag spelade speciellt DLCn och då har jag hundratals timmar på DS trilogin. Sen så älskar jag Lovecraft temat i BB. Rekommenderar dock alla spelen inklusive DS2 även fastän det bara verkar vara hardcore fansen som gillar 2an.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

YMMW, men jag tycker det. Det är åtminstone lättare att bygga karaktärer som gör köttfärs av spelets blossar. Spela som magiker brukar vara det vanliga tipset till nybörjare.

Jag rekommenderar inte magi för nybörjare. Magi är jävligt starkt i spelen men ofta krävs det en guide eller förståelse för hur du ska bygga karaktären. Du måste veta hur du får tag på magier etc... Inte svårt kanske men tror det är lite krångligt om man aldrig lirat Froms spel förut. Plus jag tror det är bättre att köra standard melee build första gången så man lär sig gameplayens grunder. Att spela magiker blir nästan lite stelt ibland. Det är kul men skulle ändå rekomendera en standard melee build första gången

NuZ
Testpilot

Bra recension!
Jag har spelat DS sedan det kom nästan och har så ofantligt många timmar (Närmare kanske 4000) i det och det jag sett av spelet så har de följt orginalet väldigt bra och förbättrat det på många sett. Ett givet köp när jag får tag på en PS5.

Frågor:
Spelade du spegelvända världen också?
Kanske ett långskott fråga om du började med BB där det nästan bara var visuella skillnader, men din uppfattning av world tendencys? Skulle de behållt detta i DkS också eller skulle de kanske tom. Tagit bort det i DS Remaken?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har varit sugen på Dark Souls 3 länge, storyn verkar kul men jag är ointresserad av svåra spel. Finns det en story mode eller easy mode eller liknande där man enkelt spelar genom det?

Värt att säga att storyn är ganska passiv i from softwares spel. Man får pussla rätt mycket själv. Case in point bloodborne där enklaste sättet att förstå storyn är gå in på reddit och läsa ( som även det bygger på massa teorier).

Vissa älskar dock denna typ utav story telling

Medlem

Svårt att se spelet få nått annat då det mer eller mindre är originalet i en snyggare förpackning. Och originalet är otroligt bra! Bra recension som vanligt och ser fram emot att spela det i sommar när man får sitt ps5...

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av NuZ:

Bra recension!
Jag har spelat DS sedan det kom nästan och har så ofantligt många timmar (Närmare kanske 4000) i det och det jag sett av spelet så har de följt orginalet väldigt bra och förbättrat det på många sett. Ett givet köp när jag får tag på en PS5.

Frågor:
Spelade du spegelvända världen också?
Kanske ett långskott fråga om du började med BB där det nästan bara var visuella skillnader, men din uppfattning av world tendencys? Skulle de behållt detta i DkS också eller skulle de kanske tom. Tagit bort det i DS Remaken?

Jag duttade en snabbis i det spegelvända läget, men det känns som något jag hellre sparar till NG+. World Tendency kändes, precis som insight-systemet i Bloodborne, inte som en jättestor grej under stora delar av den första genomspelningen. Med tanke på hur pass mycket innehåll man låser upp med PW/PB tendency känns det också som en spännande grej till NG+ och vidare!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag duttade en snabbis i det spegelvända läget, men det känns som något jag hellre sparar till NG+. World Tendency kändes, precis som insight-systemet i Bloodborne, inte som en jättestor grej under stora delar av den första genomspelningen. Med tanke på hur pass mycket innehåll man låser upp med PW/PB tendency känns det också som en spännande grej till NG+ och vidare!

Ok ok tack för svar
En följdfråga, vilket slut gjorde du? Mästerligt spel ellerhur? <3


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av NuZ:

Ok ok tack för svar
En följdfråga, vilket slut gjorde du? Mästerligt spel ellerhur? <3

Jag är en mjukis, så det fick bli det "goda" valet!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

DS känns mer som ett jobb än underhållning. Pass.

Medlem

ser ut så som man önskar skyrim hade sett ut! härligt


signatur

//monster

Medlem

Snacka om att drömmar sig tillbaka när man fick den limiterade europeiska utgåvan.
Spelet är ju så jäkla bra. Minns att jag spelade troll karl första vändan men nu blev det Barbaren 😂

Medlem

Synd att de tagit bort den grå färgläggningen från originalet, det var det som gav spelet känslan tycker jag.

Medlem
Skrivet av Rinc:

Synd att de tagit bort den grå färgläggningen från originalet, det var det som gav spelet känslan tycker jag.

Du kan lägga till den nyansen som filter 👌

Kollar på trophy listan. Ser att det bara är 60 procent som klarat första bossen 🤔

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Du kan lägga till den nyansen som filter 👌

Kollar på trophy listan. Ser att det bara är 60 procent som klarat första bossen 🤔

Menar dem Vanguard eller Phalanx?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Menar dem Vanguard eller Phalanx?

Phalanx 👌 vanguard är det nog bara några procent som fixar om det nu finns en trophy på det.

Siffrsn kommer såklart stiga men märkligt att folk inte kommit förbi den.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Måste lägga in ett litet tips från en som också satt i samma tankar som dig. Jag var också ute efter samma sak, men så testade jag Bloodborne, och även om jag inte kom så långt så köpte jag DS1 till Switch och la ner massa timmar. Visade sig att jag inte ogillade svåra spel, jag ogillade dåligt designade spel

Så jag kan ändå tycka att du borde ge det en chans. Det är by far inte ett spel för alla, men jag tror att det är ett spel för fler än man tror. Sen så finns det ingen skam att kolla guider för optimala och enkla builds Speciellt inte i ett spel som Dark Souls!

Du får det till att låta som att Bloodborne är ett dåligt designat spel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du får det till att låta som att Bloodborne är ett dåligt designat spel?

Han har säkert rökt lite av djävulens tobak, cause hes trippin

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du får det till att låta som att Bloodborne är ett dåligt designat spel?

Ah nejnej, menade att det väckte intresset Så gick över till Dark Souls då jag spelade mer Switch on the go vid tillfället, och där blev jag ännu mer hooked. Men förstår nu att jag skrev slarvigt.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja, det är ett extremt bra utbud för det priset, skulle jag säga.

Tycker det är mkt lika vad som finns eller funnits på playstation now förutom MS egna exklusiva titlar som halo så klart. Det är som de byter spel med varandra ibland


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Svårt att se spelet få nått annat då det mer eller mindre är originalet i en snyggare förpackning. Och originalet är otroligt bra! Bra recension som vanligt och ser fram emot att spela det i sommar när man får sitt ps5...

Ett spel som verkligen förtjänade denna remake och lite nytt rampljus. Tycker det ser sjukt bra ut. Har sagt till mig själv att jag inte ska köpa en konsol denna generation men detta spel får mig att tveka. xD

Medlem

Det är synd att man inte känner nån som kommer skaffa PS5 inom överskådlig framtid Hur pass troget originalet är det? Känns det likadant, kan man använda muskelminnet från originalet? Jag har inte haft tid att djupkolla på genomspelningar. Rörelserna ser ju lite annorlunda ut men kan inte påstå att de ser ut att ha annorlunda timing. Något jag inte gillar är menyerna som i vanlig ordning ser sådär modernt stilrent tjusiga ut (vill att menyer ska se gamla och kantiga ut i alla spel alltid, inte som dagens livsstilsmagasin-look), annars ser allt riktigt bra ut.

Folk frågar mycket om svårighetsgrad och mina fem cent är:

I Demon's Souls är det ganska oförlåtliga funktioner, svåra banor och lätta bossar. Det Sousbornespel med störst potential för karaktären att bli OP och detta vad gäller det offensiva. Man kan göra enorm skada mot fiender och bossar. Det är dock inte jättelätt att grinda upp levlar för att bli allformidabel. Många säger att Bloodborne är svårast. Men det är nog det spel där jag har behövt lära mig bossarnas mönster som minst. Det är ganska lätt att grinda upp sig till stridbarhet. Dog man på en boss för många gånger? Kör några chalice dungeons och levla upp ett gäng gånger. Spelets vanliga bossar tycker jag man kan plöja igenom så länge man har grindat upp sin HP och går in med 20+ blood vials. Men jag ska ge det spelet att det är det enda Soulsbornespelet med bossar som jag aldrig klarat av (i de svåraste chalice dungeonsarna).

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det är synd att man inte känner nån som kommer skaffa PS5 inom överskådlig framtid Hur pass troget originalet är det? Känns det likadant, kan man använda muskelminnet från originalet? Jag har inte haft tid att djupkolla på genomspelningar. Rörelserna ser ju lite annorlunda ut men kan inte påstå att de ser ut att ha annorlunda timing.

Animationer och sådant är helt nytt men tajming och fiendebeteende använder samma kod som originalet.

Medlem

Ack, PC..?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av loerk:

Dark souls 3 eller något av dark souls spelen är inte direkt svåra.
Sen så finns det ju alltid viss bossmekanik som vissa har det svårt med, men efter ett tag lär man sig och övervinner hindret. Bossar som jag har det svårt med tycker andra är en cakewalk, och så kommer det antagligen vara för dig.

Kör en quality build så är du hemma.

Håller inte med 😊. Har spelat dator- och tv-spel i ca 30 år och lagt ner ca 85 timmar på Dark souls 3. Tycker det är ett av de svåraste spelen jag spelat men också ett av det bästa. Tappar du fokus eller gör misstag så är du rökt. Men en quality build hjälper och har du en polare som också spelar kan ni hjälpas åt i multiplayer. Man får också många tips i spelet som andra spelare lämnar. Men låt inte detta skrämma dig, det är ett spel som jag är glad att jag spenderade tid på. Gameplay är bra mycket bättre än t ex Witcher 3 i mitt tycke.

Medlem

Ja då lär man lira det till sommaren eller tidigast april när PS5 är lagervara i butikerna. Om man inte vill köpa ett PS5 för 12 lax på Tradera dvs...

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Är Demons souls något enklare än Dark souls/Bloodborne?

Skulle säga nej på den, Jag lirade darksouls och bloodborne innan demon souls, demon souls är minst lika svårt men framförallt så blir det bra mycket mer "corpse runs" i demon souls, mindre genvägar och annat

Medlem

Har en liten fråga till er som spelat...Jag hade sån beslutsångest när jag startade spelet, ska jag köra snygg inställningar eller FPS? i vanliga fall så är frågan simpel för mig, FPS i alla lägen men nu vill man ju verkligen se vad sin nya konsol går för så jag valde faktiskt att börja med "snygg" läget...Halvvägs in i spelet så fick jag svårt med en boss och tänkte jag testar i FPS läget....Det flyter ju på SJUUUUKT mycket bättre men det lustiga är, jag ser fan ingen skillnad ???? Bara att det flyter på sjukt mycket goare

Någon mer som upplevt detta ? vad blir sämre i grafiken med fps läget ? är jag blind ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Har en liten fråga till er som spelat...Jag hade sån beslutsångest när jag startade spelet, ska jag köra snygg inställningar eller FPS? i vanliga fall så är frågan simpel för mig, FPS i alla lägen men nu vill man ju verkligen se vad sin nya konsol går för så jag valde faktiskt att börja med "snygg" läget...Halvvägs in i spelet så fick jag svårt med en boss och tänkte jag testar i FPS läget....Det flyter ju på SJUUUUKT mycket bättre men det lustiga är, jag ser fan ingen skillnad ???? Bara att det flyter på sjukt mycket goare

Någon mer som upplevt detta ? vad blir sämre i grafiken med fps läget ? är jag blind ?

Den store frågan är ju, har du en 4K tv? För det är väl där den ändras, den drar upp upplösningen väl?


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Håller inte med 😊. Har spelat dator- och tv-spel i ca 30 år och lagt ner ca 85 timmar på Dark souls 3. Tycker det är ett av de svåraste spelen jag spelat men också ett av det bästa. Tappar du fokus eller gör misstag så är du rökt. Men en quality build hjälper och har du en polare som också spelar kan ni hjälpas åt i multiplayer. Man får också många tips i spelet som andra spelare lämnar. Men låt inte detta skrämma dig, det är ett spel som jag är glad att jag spenderade tid på. Gameplay är bra mycket bättre än t ex Witcher 3 i mitt tycke.

Tja det hela är ju subjektivt, men det finns väl bara två bossar som jag tyckte var jobbiga, och ofta har det endast att göra med vilken typ av vapen man använder.
Gael och Midir var träligast för mig i alla fall. Annars var de flesta relativt enkla att övervinna.

Och det är ju ganska självklart att ett spel där gameplay är centrerat runt striderna är bättre på det än t.ex. Witcher 3.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har varit sugen på Dark Souls 3 länge, storyn verkar kul men jag är ointresserad av svåra spel. Finns det en story mode eller easy mode eller liknande där man enkelt spelar genom det?

Jag undvek souls spelen länge för jag fick för mig att dom var svåra bara för det skulle vara svårt och hardcore coolt lixom.
Men det är inte så alls, när jag väl testade Dark souls 3 som mitt första souls spel så fastnade jag ganska direkt faktiskt.
Visst många bossar får du försöka ett gäng gånger för att klara och dom ÄR svåra MEN dom är inte svåra för att det ska vara svårt, dom är svåra för att det ska vara kul att spela, för att du ska känna dig så nöjd när du väl lyckas besegra en svår boss, den känslan får man inte ur många spel idag. Så du vill inte spela story/easy mode om du väl ger det en chans, det vågar jag lova.

123
Skriv svar