Playstation 5 - dina första intryck?

Medlem

Tillfällig fix för att ps5an avinstallerar spel när ni tar ur skivan.
När ni ska installera det på nytt. Sätt i skivan och tryck INTE på koperia. Låt den installera själv. Tar nån minut extra. Men verkar funka

Medlem
Skrivet av jbx:

Åh fan, har inte spelat det innan, blir och testa nu då, är det några andra spel som får 60fps, Last of Us 2, days gone? (Håller tummarna)

Testade God of War från PS+ Collection. Flöt på fint i 60 fps. Tyvärr inte kunnat köra LoU2 då jag har det på skiva och bara fått tag på en digital PS5 hittills.

Medlem
Skrivet av jbx:

Åh fan, har inte spelat det innan, blir och testa nu då, är det några andra spel som får 60fps, Last of Us 2, days gone? (Håller tummarna)

Du kommer att bli imponerad, det är jag övertygad om.

Har för mig att Days Gone, God of war och Tsushima har fått gratis PS5 uppgradering i form av 60 fps. Kan ha missat fler titlar.

Horizon och Bloodborne hade varit magiskt i 60 fps, speciellt Bloodborne.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

jbx
Medlem
Skrivet av Freakon:

Du kommer att bli imponerad, det är jag övertygad om.

Har för mig att Days Gone, God of war och Tsushima har fått gratis PS5 uppgradering i form av 60 fps. Kan ha missat fler titlar.

Horizon och Bloodborne hade varit magiskt i 60 fps, speciellt Bloodborne.

Fasen vad trevligt! Testade precis Days Gone och de flyter riktigt fint nu
Kommer köpa Tsushima snarast.
Tack för tipset!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

För oss som bara hade PS4 och inte PS4 Pro kommer det att vara extra grymt med PS4-spelen som fick Pro-stöd. Har framför allt spelat Spiderman och basebollspelet MLB The Show nu och skillnaden mellan PS4 och PS5, ja det är som att uppgradera en tio år gammal dator. 60 kontra 30 FPS är som len balsam


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Nån mer än jag som har problem med att connecta till internet på den? Har svårt att hitta mitt wifi.. misslyckas står det bara

Medlem

Funkar bra. PostNord lämna av den på Ica vid 20.15 så hann och hämta den. Fast tog sjukt lång tid att uppdatera Gran Turismo sports. Borde gått snabbare kan man tycka. Gick snabbare att ladda ner Astro, Spiderman och days gone tillsammans. Tystare än ps4 pro. Min ps4 pro är tyst och inget jetplan. Har bytt kylpasta och rengjort den för ett år sen. Efter det var den tyst. Har testat Astro och sjukt häftigt med Dualsense och kört Gran Turismo sports. Blir mer imorgon för nu tittar jag på Mandalorian genom PS5 på 4k projektorn som funkar kanon det med.

Medlem

Fick min ps5 idag, firat detta med att spela AC:Valhalla på min XSX ibland är det skönt vara vuxen och kunna slösa pengar på sin hobby. Vinterdäcken som också behövde köpas denna månad kunde ha kvittat dock. Tur man hade 40 timmat övertid + 40 timmar komp att ta ut i pengar denna löningen.

Medlem

Någon mer som har problem med touchpaden i Astros Playroom? När man är en boll tex och ska dra uppåt för att rulla så styr den åt alla andra håll men inte framåt

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Någon mer som har problem med touchpaden i Astros Playroom? När man är en boll tex och ska dra uppåt för att rulla så styr den åt alla andra håll men inte framåt

Nu gissar jag bara men det har inget att göra med hur du vinklar kontrollen också?
Brukar vara såna funktioner när det gäller bollar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu gissar jag bara men det har inget att göra med hur du vinklar kontrollen också?
Brukar vara såna funktioner när det gäller bollar

Jo jag tänkte också det men verkar som det är enbart touch. Även att dra upp dragkedja på dräkten va svårt. Svor mer än tidigare timmar i Demons Soul 😅 men nu på morgonen verkade det funka

Medlem

Jag är hittills ganska oimponerad. Kanske beror det på att jag spelar på PC till vardags. Visst kontrollen känns innovativ, men är också alltför stor och ligger inte särskilt bra i handen. Laddningstiderna är korta men det saknas quick resume, en funktion som verkligen förändrar hur en spelar. Därutöver finns ingen VRR, inte fulla färger i 4k 120hz och instant game response saknas. Priserna på spelen är dessutom horribla och jag ångrar därmed mitt köp något. Kunde gott väntat en stund med att kliva in i denna generation...

Medlem

"inte fulla färger i 4k 120hz" - Läs inlägget från Sweclockers Bildexpert (laxpudding) https://www.sweclockers.com/forum/post/18744268 om varför detta är ett icke-problem för konsolanvändare.

Support för VRR kommer i en framtida firmware - https://www.pushsquare.com/news/2020/11/a_ps5_firmware_update... (troligen detsamma med ALLM)

Ett tips jag läste är att nyttja de olika "korten" de har på varje spel som en form av Quick Resume.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Nån som vet vilken hdmi-sladd det är som man får med? Är det hdmi 2.0 eller 2.1? Borde väl vara den bästa (som klarar 8k) tänker jag eftersom den följer med?

Medlem
Skrivet av snabbastistan:

Nån som vet vilken hdmi-sladd det är som man får med? Är det hdmi 2.0 eller 2.1? Borde väl vara den bästa (som klarar 8k) tänker jag eftersom den följer med?

Finns inga versioner på kablage men den som följer med ska klara specifikationerna för 2.1.

Medlem
Skrivet av matt76:

"inte fulla färger i 4k 120hz" - Läs inlägget från Sweclockers Bildexpert (laxpudding) https://www.sweclockers.com/forum/post/18744268 om varför detta är ett icke-problem för konsolanvändare.

Support för VRR kommer i en framtida firmware - https://www.pushsquare.com/news/2020/11/a_ps5_firmware_update... (troligen detsamma med ALLM)

Ett tips jag läste är att nyttja de olika "korten" de har på varje spel som en form av Quick Resume.

Oaktat vanligen kör jag mitt RTX 3080 mot TV:n utan subsampling. Anser mig se skillnad på detta och PS5 inte minst i UI-text osv. Att den får VRR förändrar inte att den vid dags dato inte har VRR...

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

"inte fulla färger i 4k 120hz" - Läs inlägget från Sweclockers Bildexpert (laxpudding) https://www.sweclockers.com/forum/post/18744268 om varför detta är ett icke-problem för konsolanvändare.

Support för VRR kommer i en framtida firmware - https://www.pushsquare.com/news/2020/11/a_ps5_firmware_update... (troligen detsamma med ALLM)

Ett tips jag läste är att nyttja de olika "korten" de har på varje spel som en form av Quick Resume.

4:2:2 funkar fin fint det också. Är ju själva "grejjen" att 4:4:4 inte funkar och det lär märkas i 8K innehållet konsolerna stödjer. Kommer väl till Netflix osv i sinom tid.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har aldrig haft som ambition att ha en ny konsol på release tidigare. När jag fortfarande bodde hemma fick jag i ordning NES, SNES, PS1 men det var bara i brist på ålder/pengar som gjorde att man inte hade dessa konsoler direkt vid release. Övriga konsoler har sedan inhandlats en bit in i varje generation (GC, PS3, PS4 och Switch) men denna gång var första gången jag siktade på att ha en konsol vid release och turligt nog bokade jag tidigt på rätt ställe (Inet).

Har nu spelat Demons Souls Remaken två kvällar i rad och måste säga att upplevelsen är över förväntan, tyckte Demons Souls till ps3 var ett av dom bästa spelen då så det kan hjälpa till att det är så fantastisk att återvända nu. Älskar grafiken, flytet och ljudet. Spelade lite GT Sport med sonen på PS4:an nu på morgonen och då kändes också hur mycket som hänt med kontrollen. Otroligt lyft och måste nog köpa en för att använda till PS3:an när jag spelar på den (går det?).

Hade dock inte Demons Souls släppts så hade jag nog känt annorlunda, det känns ändå viktigt med något eller ett par bra spel vid release av konsol. Såhär i efterhand hade det varit kul och uppleva Switchens release, jag får nog vara beredd och göra detsamma vid Nintendos nästa konsolrelease.

Medlem

Min är helt åt helvete. Har inte spelat ett enda spel än.
Alla spel kraschar i uppstart. Systemet krashar då och då. Försöker göra rebuild-grejen av databasen, det kraschar.

Otroligt...

Medlem

@Nuz - Lär nog inte se något 8K innehåll de närmaste åren, vare sig på PS5 eller Series X, så alla dessa begränsningar som finns vid lansering kommer troligen vara lösta, genom diverse firmware uppdateringar, när sådant material finns tillgängligt. Om det nu är Film etc som blir första 8K mediet så är det troligen bättre att köra detta via en dedikerad spelare, särskilt då båda konsolerna verkar vara extremt begränsade där när det gäller bildkvalité (ex. stödjer inte Series X vare sig Dolby Vision eller HDR10+).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Tobhah:

Jag är hittills ganska oimponerad. Kanske beror det på att jag spelar på PC till vardags. Visst kontrollen känns innovativ, men är också alltför stor och ligger inte särskilt bra i handen. Laddningstiderna är korta men det saknas quick resume, en funktion som verkligen förändrar hur en spelar. Därutöver finns ingen VRR, inte fulla färger i 4k 120hz och instant game response saknas. Priserna på spelen är dessutom horribla och jag ångrar därmed mitt köp något. Kunde gott väntat en stund med att kliva in i denna generation...

Kanske släppa den då och invänta spelen 2022-23?

Jag gråter blod för att jag inte fick tag i en. Köper doritos chips för en chans att vinna en. Vann iallafall PS Now i 12 månader, så det är ju en liten tröst iaf...

Medlem
Skrivet av PatrikmedP:

Har ett litet bekymmer. Köpte ett Steelseries 7P. Så fort jag kopplar in USB-dongeln till headsetet i PS5:an klipper den ljudet till min soundbar trots att headsetet inte är påslaget. Vill jag växla mellan headset och soundbar måste jag alltså dra ur USB-dongeln varje gång. Så vill jag ju inte ha det utan att den växlar till headset när det slås på. Någon som har någon idé om hur jag löser detta?

Det finns en inställning du kan stänga av som borde lösa detta.
Gå in i ljudinställningar på din ps5 (duuuh)
Gå in under fliken ljudutgångar eller ljud ut eller sänåt sånt heter det. Där ska det finns en liten knapp som tillåter att systemet automatiskt växlar ljudkälla, så att den automatiskt slår av externa högtalare om du har i ett headset i.
Är inte vid min ps5 nu, och har inte möjlighet att kolla just nu, men det ska finnas där inne någonstans iallfall
Hoppas det var till hjälp

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

@Nuz - Lär nog inte se något 8K innehåll de närmaste åren, vare sig på PS5 eller Series X, så alla dessa begränsningar som finns vid lansering kommer troligen vara lösta, genom diverse firmware uppdateringar, när sådant material finns tillgängligt. Om det nu är Film etc som blir första 8K mediet så är det troligen bättre att köra detta via en dedikerad spelare, särskilt då båda konsolerna verkar vara extremt begränsade där när det gäller bildkvalité (ex. stödjer inte Series X vare sig Dolby Vision eller HDR10+).

Ja det är sant men iaf. många använder konsolen som mediaspelare. Jo men SX får ju Dolby Vision snart under 2021 bla. och HDR10+ är väl som Vision fast Samsungs eller? Kanske har fel. Men som du säger, mycket kan lösas med updates


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tobhah:

Jag är hittills ganska oimponerad. Kanske beror det på att jag spelar på PC till vardags. Visst kontrollen känns innovativ, men är också alltför stor och ligger inte särskilt bra i handen. Laddningstiderna är korta men det saknas quick resume, en funktion som verkligen förändrar hur en spelar. Därutöver finns ingen VRR, inte fulla färger i 4k 120hz och instant game response saknas. Priserna på spelen är dessutom horribla och jag ångrar därmed mitt köp något. Kunde gott väntat en stund med att kliva in i denna generation...

Säljer du den? Jag är intresserad isåfall. Skicka PM om så så är fallet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av majep:

Min är helt åt helvete. Har inte spelat ett enda spel än.
Alla spel kraschar i uppstart. Systemet krashar då och då. Försöker göra rebuild-grejen av databasen, det kraschar.

Otroligt...

Fan vad trist. Lider med dig!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hämtade PS5an på lunchen. Bara startat och börjat ladda ner Demon's Souls. Ska bli kul att testa efter jobbet.

Hade förväntat mig att den skulle vara ännu större efter allt som sagts om det. Tycker den gör sig rätt bra på bänken vid TV:n.

https://i.imgur.com/Sx2CL7S.jpg

Klumpedunsen i mig får rysningar när jag ser din TV stå på tre smala pinnar... 😳

Men attans vad snyggt! 👍


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Stoppade precis i en extern HDD. Formaterade och ställde in den så att alla ps4 spel automatiskt ska installeras där. Smidigt. Och sparar ju massor med plats

Medlem

Kul att läsa allas första intryck! Jag följer tråden med masochistiskt intresse. Just när man trodde att det knappast gick att längta mer efter att skitåret 2020 skulle ta slut så hittar man ytterligare en anledning

Medlem

Fick platinum på Astro idag. Förvånansvärt roligt spel och fyllt med referenser till diverse playstation-spel. Rekommenderar alla med PS5 att spela igenom det. Hoppas att fler utvecklare använder konrtrollens funktioner lika mycket som detta spel.

Medlem

@NuZ - Series X får 2021 stöd för dolby vision i spel, inte för filmer via Blu-ray spelaren. För övrigt stöder boxen för tillfället det för strömmande applikationer, såsom netflix.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar