Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Då var jag klar med min andra genomspelning av The Witcher 2: Assassin of Kings

På 20 dagar bara?! 😲

Btw, hur räknar du ditt "Värde"? Blir inte klok på det.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Trevligt @keffkebab! Jag gav upp på Age of Mythology: Extended Edition för några månader sen trots att jag älskade trean. Det berodde på att det var buggigt, units försvann lite hur de ville. Ospelbart och jag hittade inget på Google.

Sen hade jag tyvärr gett upp på Persona 5 efter 30 timmar, för mycket av en chore enligt mig. Plockade upp L.A. Noire ur backloggen istället och störtgillade det, trots 30 cappade fps. Skitskönt att slippa all komplexitet och allt plotter som Persona 5 bjöd på.

Ett fimpat spel är också ett spel Önskar att jag kunde lägga ner fler spel som jag börjar på, om jag ska vara ärlig. Men det kan jag liksom inte.. Tror det finns kanske 5 spel jag inte klarat av de jag börjat spela på "förra" generationen...


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av ChalleT:

På 20 dagar bara?! 😲

Btw, hur räknar du ditt "Värde"? Blir inte klok på det.

Njae, alltså, det är en genomspelning, men det var min andra totalt. Mitt värde är enkelt! Det är antal avklarade spel från backloggen delat på 10, minus antal inköpta spel.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Hur hanterar du prenumerationsbaserade tjänster och gratisspel? Tänker typ Epic freebies och GamePass.

Själv har jag claimat en massa gratisspel, men än så länge stått pall att installera ett enda. Börjar bli lite av en utmaning i sig.

Backloggens befriare
Skrivet av serdyllon:

@keffkebab: Hur hanterar du prenumerationsbaserade tjänster och gratisspel? Tänker typ Epic freebies och GamePass.

Själv har jag claimat en massa gratisspel, men än så länge stått pall att installera ett enda. Börjar bli lite av en utmaning i sig.

Prenumerationsbaserade tjänster hanterar jag inte. Har helt enkelt inga.
De "enda" "freebiesen" jag gagnar mig av är Games with Gold, och dem ser jag som vanliga spel, så de åker i backloggen om jag inte spelar dem direkt, vilket jag nog aldrig har gjort.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Prenumerationsbaserade tjänster hanterar jag inte. Har helt enkelt inga.
De "enda" "freebiesen" jag gagnar mig av är Games with Gold, och dem ser jag som vanliga spel, så de åker i backloggen om jag inte spelar dem direkt, vilket jag nog aldrig har gjort.

Puritansk och uppfriskande inställning

I längden tror jag faktiskt att man gör sig själv en tjänst genom att ha någon form av "policy" vid inköp av spel. Utbudet är så våldsamt stort numera så det går inte att hinna med allt som skulle kunna vara av intresse.

Jag har märkt att jag uppskattar nya spel mer när jag bara köper något enstaka per år. Då tar jag mig an dem på ett annat sätt. Ibland får man ett dåligt första intryck som efter ett par tålamodsprövande timmar visar sig vara helt felaktigt. Hade jag köpt 5-10 titlar på en stor rea hade det legat mycket närmare till hands att pröva någon av de andra titlarna istället och sedan sitter man i samma sits igen, med ett spel man påbörjat men aldrig avslutat.

Skall dock erkänna att jag föll för frestelsen igår och förbokade CP2077. Så nu är årets kvot bränd

Backloggens befriare
Skrivet av serdyllon:

Puritansk och uppfriskande inställning

I längden tror jag faktiskt att man gör sig själv en tjänst genom att ha någon form av "policy" vid inköp av spel. Utbudet är så våldsamt stort numera så det går inte att hinna med allt som skulle kunna vara av intresse.

Jag har märkt att jag uppskattar nya spel mer när jag bara köper något enstaka per år. Då tar jag mig an dem på ett annat sätt. Ibland får man ett dåligt första intryck som efter ett par tålamodsprövande timmar visar sig vara helt felaktigt. Hade jag köpt 5-10 titlar på en stor rea hade det legat mycket närmare till hands att pröva någon av de andra titlarna istället och sedan sitter man i samma sits igen, med ett spel man påbörjat men aldrig avslutat.

Skall dock erkänna att jag föll för frestelsen igår och förbokade CP2077. Så nu är årets kvot bränd

Ah, hoppade först på Epic-tåget men så allteftersom så tänkte jag mer och mer "när tusan ska jag spela dessa spel egentligen? Jag hinner ju inte med som det är, och så ska jag in och tinga spel här med? Nä, nån måtta får det vara." Sa i samma veva upp mitt PS+ vilket jag mer eller mindre bara hade för gratisspelen, eftersom att Xboxen är min huvudplattform.
Det var som en befrielse att slippa tänka på det där!

Gamepass har jag testat, när det kostade 1kr att omvandla sitt Gold, och jag gillar tjänsten, men inget för mig i nuläget.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Då var Unchartered avklarat.
Fabulöst besviken. Det var det mest underliga TPS-spelet jag någonsin spelat. För hur mycket det än ska vara äventyr så är det ju ett TPS.

Avklarade spel 2020: 24
Antal spel checkade från backloggen: 18
Inköpta spel 2020: 6
Värde: -5


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Då var Unchartered avklarat.
Fabulöst besviken. Det var det mest underliga RPS-spelet jag någonsin spelat. För hur mycket det än ska vara äventyr så är det ju ett TPS.

Avklarade spel 2020: 24
Antal spel checkade från backloggen: 18
Inköpta spel 2020: 6
Värde: -5

Gör alla gamers i världen en tjänst och ge inte upp serien på grund av ettan. Jag brukar rekommendera folk att hoppa över ettan och köra direkt på tvåan och framåt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Gör alla gamers i världen en tjänst och ge inte upp serien på grund av ettan. Jag brukar rekommendera folk att hoppa över ettan och köra direkt på tvåan och framåt.

Vi får väl se.. Har väl inte tänkt att skippa resten, men blir en rejäl pays efter det där...


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox

Dags för en liten uppdatering igen då. Har sedan sist klarat Minecraft Dungeons, New Super Lucky's Tale, Assassin's Creed: Syndicate, Astrologaster och AC Syndicate: Jack the Ripper.

En härlig batch med spel där alla var bra för en gångs skull! Minecraft Dungeons finns det väl mer att grinda på och kommer att finnas kvar i co-op-spellistan framöver. Har även inhandlat Hero Pass till det så det har syndats lite... Men värt det, då det är ett trevligt lir med en kompis eller två!

Assassin's Creed: Syndicate var riktigt bra, ett av de bästa hittills, med många nya gameplaymekaniker som underlättade både klättring och transport vilket var välkommet. Bra story, och Jack the Ripper var en riktig hit. Lite vemodigt att det var det sista av "de gamle" AssCreed-spelen, men ser fram emot att inleda den nya eran med Origins framöver.

Avklarade spel 2020: 47
Antal spel från backloggen: 33
Inköpta spel: 5


signatur

Jump in.

Medlem

Städat bort Shadow of the Tomb Raider, sjukt snyggt på 4k tv och HDR.
Dammade av min xbox360 och brände igenom Dead Space 3, Gears of War 3 och Assassin's Creed 3.
Fortsatte på temat nr3 och sprang igenom Crysis 3 på PC... får se hur mkt mer man hinner med innan Cyberpunk2077 släpps!


signatur

gorm streamar ibland!

Backloggens befriare
Skrivet av gorm:

Städat bort Shadow of the Tomb Raider, sjukt snyggt på 4k tv och HDR.
Dammade av min xbox360 och brände igenom Dead Space 3, Gears of War 3 och Assassin's Creed 3.
Fortsatte på temat nr3 och sprang igenom Crysis 3 på PC... får se hur mkt mer man hinner med innan Cyberpunk2077 släpps!

Snyggt


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Dags för en liten uppdatering igen då. Har sedan sist klarat Minecraft Dungeons, New Super Lucky's Tale, Assassin's Creed: Syndicate, Astrologaster och AC Syndicate: Jack the Ripper.

En härlig batch med spel där alla var bra för en gångs skull! Minecraft Dungeons finns det väl mer att grinda på och kommer att finnas kvar i co-op-spellistan framöver. Har även inhandlat Hero Pass till det så det har syndats lite... Men värt det, då det är ett trevligt lir med en kompis eller två!

Assassin's Creed: Syndicate var riktigt bra, ett av de bästa hittills, med många nya gameplaymekaniker som underlättade både klättring och transport vilket var välkommet. Bra story, och Jack the Ripper var en riktig hit. Lite vemodigt att det var det sista av "de gamle" AssCreed-spelen, men ser fram emot att inleda den nya eran med Origins framöver.

Avklarade spel 2020: 47
Antal spel från backloggen: 33
Inköpta spel: 5

Du kommer ju lätt över 50 spel i år!


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Du kommer ju lätt över 50 spel i år!

Ja det verkar så!


signatur

Jump in.

Medlem

Jaha, kanske dags för någon slags uppdatering ett halvår senare sådär.

Klarat ut:
-Deus Ex: HR, Dragon Age: Origins , The Chronicles of Riddick bägge spelen. (Dessa är genomspelade förut.)
-Black Mesa, Wasteland 3, Elderborn. (Dessa är "nya")
-Deus Ex: MK, The Talos Principle & äntligen efter välbehövligt uppehåll, Kingdom Come: Deliverance! (From lé backluegg)

Avklarade 2020: 21
Från backloggen: 12 (Årets räknas ej hit va?!)
Köpta spel 2020 :8-9 beroende på, Wasteland 3 backade jag 2016 redan.. Är risk att man trillar dit på nåt spel vid nästa rea.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Två spel avklarade sedan sist, även om jag inte är helt färdig med det ena, det kommer jag väl aldrig att bli, eftersom att det följt mig i snart 20 år. Men har äntligen klarat alla kampanjeuppdrag till Age of Empires 2: Definitive Edition.

Oj, det är en bedrift. Det är enormt många kampanjer med alla expansioner som är inkluderade i DE.
Brukar personligen avverka någon kampanj då och då, gärna i "turordning" som de var i ursprungsspelen.
Senaste var Attila's så det är ett antal kvar.. vad tyckte du om de nyare expansionerna och deras uppdrag annars?


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Backloggens befriare
Skrivet av Castor.T:

Oj, det är en bedrift. Det är enormt många kampanjer med alla expansioner som är inkluderade i DE.
Brukar personligen avverka någon kampanj då och då, gärna i "turordning" som de var i ursprungsspelen.
Senaste var Attila's så det är ett antal kvar.. vad tyckte du om de nyare expansionerna och deras uppdrag annars?

Ja, det tog sitt lilla tag!

Jag brukar också spela lite här och där, men fick ett flow och plöjde bra där på slutet.

Attila the Hun är en av mina favoriter, sedan ungdomstiden! Har ju spelat kampanjerna från "grundspelen" många många gånger.

De nyare kampanjerna blandar och ger lite, men överlag är det väldigt bra! Klart positivt överraskad och så otroligt kul att en sådan pärla till spel fortfarande får vara levande!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Castor.T:

Jaha, kanske dags för någon slags uppdatering ett halvår senare sådär.

Klarat ut:
-Deus Ex: HR, Dragon Age: Origins , The Chronicles of Riddick bägge spelen. (Dessa är genomspelade förut.)
-Black Mesa, Wasteland 3, Elderborn. (Dessa är "nya")
-Deus Ex: MK, The Talos Principle & äntligen efter välbehövligt uppehåll, Kingdom Come: Deliverance! (From lé backluegg)

Avklarade 2020: 21
Från backloggen: 12 (Årets räknas ej hit va?!)
Köpta spel 2020 :8-9 beroende på, Wasteland 3 backade jag 2016 redan.. Är risk att man trillar dit på nåt spel vid nästa rea.

Nej, jag räknar inte spel jag köpt nyss/i år som backlog.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag brukar rekommendera folk att hoppa över ettan och köra direkt på tvåan och framåt.

Jag tycker tvåan är ganska klart bäst i en serie som i sin helhet tröttar ut med alldeles för strömlinjeformad spelmekanik för min smak, gäller TloU också. Lyxiga produktionsvärden dock.

Backloggens befriare

Sådär!

Då var Xcom: The Bureau äntligen avklarat! Ett spel jag förhandsbokade/köpte innan release då det begav sig. Sedan dog min dator och det blev aldrig av att jag spelade det. Sjukt kul upplevelse! Om än lite buggigt. Men det var inte värre än att jag kunde leva med det!

Avklarade spel 2020: 25
Antal spel checkade från backloggen: 19
Inköpta spel 2020: 6
Värde: -5


signatur

Ad hoc addendum

FM-guru
F.d. Sisyr

Här var det länge sen jag skrev... 29:e juni närmare bestämt. Då såg det riktigt bra ut, men jag har inte spelat lika brutalt mycket under andra halvan av året så det blir ingen monsteruppdatering direkt. Aja, en del nya spel har det blivit - de fetmarkerade längst ned i listan. Reviderar även mitt betyg av Age of Decadence då det har vuxit med tiden!

Avklarade spel, med betyg;
3/6 - Eastshade
4/6 - Darkest Dungeon
3/6 - Quantum Break
5/6 - Age of Decadence
4/6 - Underrail
3/6 - State of Decay 2
5/6 - Pathfinder: Kingmaker
5/6 - NEO Scavenger
5/6 - Red Dead Redemption 2
3/6 - Phantom Doctrine
4/6 - The Red Strings Club
5/6 - Death Stranding
4/6 - Apotheon
2/6 - Children of Morta
2/6 - Mafia 3
4/6 - Tyranny
6/6 - Papers Please
3/6 - Shadow Warrior
4/6 - The Last of Us 2
4/6 - Desperados 3
6/6 - Sunless Sea
5/6 - Battle Brothers
2/6 - VTM: Coteries of New York
4/6 - Choice of Robots
3/6 - Tin Star

Inköpta spel;
Planet Zoo
Mount & Blade II: Bannerlord
Death Stranding
The Last of Us 2
Desperados 3
Troubleshooter: Abandoned Children
Sunless Skies
Assassin's Creed: Valhalla

25 avklarade och 8 inköpta, +17.

För närvarande spelar jag igenom AC: Valhalla och Mass Effect-trilogin. Har dock varvat trilogin tidigare, så det blir inga tillskott från backloggen där.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, det tog sitt lilla tag!

Jag brukar också spela lite här och där, men fick ett flow och plöjde bra där på slutet.

Attila the Hun är en av mina favoriter, sedan ungdomstiden! Har ju spelat kampanjerna från "grundspelen" många många gånger.

De nyare kampanjerna blandar och ger lite, men överlag är det väldigt bra! Klart positivt överraskad och så otroligt kul att en sådan pärla till spel fortfarande får vara levande!

Jo nog nötte man spelet en del då det begav sig, tycker det är trevligt att det fick en revival.

Diskversionen, när man provade på Win 7 åtminstone, var det grafiska fel och problem.
2013's "HD" version hjälpte inte heller mot att skala upp UI:t mot modernare skärmar, gick inte att ändra skärmupplösningen som i originalet. Nåväl, det löste sig nu och man har väl gått vidare.

Angående de nya kampanjerna så vette katten om man kommer slutföra alla, får satsa på de man känner är intressanta på förhand.

Skrivet av keffkebab:

Nej, jag räknar inte spel jag köpt nyss/i år som backlog.

Ja men då säger vi så.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Backloggens befriare
Skrivet av Castor.T:

Jo nog nötte man spelet en del då det begav sig, tycker det är trevligt att det fick en revival.

Diskversionen, när man provade på Win 7 åtminstone, var det grafiska fel och problem.
2013's "HD" version hjälpte inte heller mot att skala upp UI:t mot modernare skärmar, gick inte att ändra skärmupplösningen som i originalet. Nåväl, det löste sig nu och man har väl gått vidare.

Angående de nya kampanjerna så vette katten om man kommer slutföra alla, får satsa på de man känner är intressanta på förhand.

Ja men då säger vi så.

Jodå, HD-versionen gick att modda så man kunde skala UI:t och fixa upplösningen! Obsolet information nu dock..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nu medans jag varit långtids sjukskriven har jag börjat ta tag i min backlog. Har spelat igenom Skyrim,Gta 5, Witcher, Shenmue 1-2 och idag påbörjat super castlevania 4.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Backloggens befriare
Skrivet av Wezper:

Nu medans jag varit långtids sjukskriven har jag börjat ta tag i min backlog. Har spelat igenom Skyrim,Gta 5, Witcher, Shenmue 1-2 och idag påbörjat super castlevania 4.

Ah, man får vända motgångarna i något bra!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Wezper:

Nu medans jag varit långtids sjukskriven har jag börjat ta tag i min backlog. Har spelat igenom Skyrim,Gta 5, Witcher, Shenmue 1-2 och idag påbörjat super castlevania 4.

Oj, bevisligen har du fått mycket tid över till spel. Tråkigt med sjukskrivningen men ack så kul att du hunnit ta dig genom måste-spelen. Själv håller jag fortfarande på med L.A. Noire, rätt matigt spel och då man bara orkar lösa 1 fall per spelsession (man vill ju ha bästa möjliga rating och får alltså vara fokuserad) räcker det länge.

Det känns väldigt kul nu att ha superkul med ett spel som man köpt för ca 5 år sedan. Minns att jag spelade i två minuter då och blev tokig över att spelet var cappat till 30 FPS. Men gav det en andra chans och nu är jag van med frameraten, tänker inte alls på det längre, spelet är mycket bra.

För 2019 års backlog har jag 25 långa spel och 20 korta spel kvar som kommer att flyttas över till 2020 års backlog. Jag har bockat 24 spel ur backloggen för 2019 och det innebär 2,18 spel i månaden och det måste jag vara nöjd med, realistiskt sett.

På 2020 års backlog har jag en herrans massa Epic-spel, men jag kommer inte räkna med dem då jag fått dem helt gratis. Sen planerar jag att lägga till ett undantag för 2021, att jag får köpa ett nytt spel när som helst bara att jag planerar att spela det direkt.

Hur ser era planer ut för 2021?


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Oj, bevisligen har du fått mycket tid över till spel. Tråkigt med sjukskrivningen men ack så kul att du hunnit ta dig genom måste-spelen. Själv håller jag fortfarande på med L.A. Noire, rätt matigt spel och då man bara orkar lösa 1 fall per spelsession (man vill ju ha bästa möjliga rating och får alltså vara fokuserad) räcker det länge.

Det känns väldigt kul nu att ha superkul med ett spel som man köpt för ca 5 år sedan. Minns att jag spelade i två minuter då och blev tokig över att spelet var cappat till 30 FPS. Men gav det en andra chans och nu är jag van med frameraten, tänker inte alls på det längre, spelet är mycket bra.

För 2019 års backlog har jag 25 långa spel och 20 korta spel kvar som kommer att flyttas över till 2020 års backlog. Jag har bockat 24 spel ur backloggen för 2019 och det innebär 2,18 spel i månaden och det måste jag vara nöjd med, realistiskt sett.

På 2020 års backlog har jag en herrans massa Epic-spel, men jag kommer inte räkna med dem då jag fått dem helt gratis. Sen planerar jag att lägga till ett undantag för 2021, att jag får köpa ett nytt spel när som helst bara att jag planerar att spela det direkt.

Hur ser era planer ut för 2021?

Ah, det där med att köpa spel bara jag tänker spela dem direkt... Så tänker jag nästan alltid, fast det blir väldigt sällan så...

Jag tänker fortsätta på samma sätt även 2021!


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot

I och med att jag har en profil på Howlongtobeat.com så är det enkelt att hålla koll på backloggen och annan statistik. Har klarat av 51 titlar i år enligt den listan, men däri inkluderas DLC och det är ju en salig blandning i speltid per titel. Alltid svårt att avgöra när man är "klar" med vissa spel som saknar berättelse eller tydliga slut, exempelvis sportspelen i de spelen brukar jag köra en säsong generellt innan jag är "klar".

Har 13 titlar i backloggen just nu och där exkluderas gratisspel från Epic och andra ställen. Kommer dock lägga till Cyberpunk 2077 snart då jag kommer spela det vid release. Med tanke på att pandemin kommer att fortsätta och att next-gen boomen av spel kommer att dröja ser utsikterna goda ut för att få ned backloggen rejält 2021.

Backloggen just nu:

eFootball PES 2021
Final Fantasy X-2 HD Remaster
LEGO The Hobbit
Mass Effect: Andromeda
Metro Exodus: Sam's Story
Monster Hunter: World - Iceborne
NHL 21
Persona 5
Shadow of the Tomb Raider
Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars: Squadrons
Wolfenstein: The New Order
Zone of the Enders: The 2nd Runner MARS
*Cyberpunk 2077

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ah, det där med att köpa spel bara jag tänker spela dem direkt... Så tänker jag nästan alltid, fast det blir väldigt sällan så...

Jag tänker fortsätta på samma sätt även 2021!

Haha! Fan, jag får vara på min vakt då.

Skrivet av Mutumba:

I och med att jag har en profil på Howlongtobeat.com så är det enkelt att hålla koll på backloggen och annan statistik.

Jag använder Trello, sen HowLongToBeat för att sortera mina spel efter längd, men det kanske är smart att ha allt på HLTB. Jag tittar på möjligheterna och sen migrerar jag eventuellt!


signatur

I'm like you, I have no name.

Skriv svar