"Scalpers" - därför är det nästan omöjligt att köpa PS5 online

Medlem

Kolla på blocket och tradera hoppas verkligen inte folk är så dum och köper en konsol för mera än de dubbla...

Tycker blocket och tradera skulle förbjuda dessa annonser men visst de är som allt annat de tjänar pengar me

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nej, rädslan för att de skulle ta slut gjorde så att det tog slut. Hyllorna var tomma förutom något billigt skit. PS5 skulle också finnas om inte alla sprang och köpte den samtidigt.

I pappersfallet så fanns det hur mycket som helst på kedjornas lagercentraler hela tiden. Det handlade enbart om hur fort man kunde få ut det till butik och sedan upp på hylla.

I PS5ans fall så får väl inte ÅF tag i dem ens?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Stämmer ej. Fanns konstant en massa toapapper att köpa, både i butiker och online. Att enstaka butiker hade tomt är en annan femma.

Ok, i min butik fanns det enbart något billigt skit. Vilket jag jämför med att köpa en PS4 istället för PS5.

Medlem

Under releasedagen upptäckte jag en annons på blocket som stack ut från övriga då man kunde se en PS5:a fotograferad i ett lager med pallar i bakgrunden. Sökte mobil numret från annonsen på Eniro och fick fullständigt namn som var rätt unikt, vidare sökning gav mig en fullständig profil på facebook där det visar sig att individen arbetar på Media Markt i Lund. Jag tog skärmbilder och sms:ade till annonsören vilket ledde till att annonsen raderades illa kvickt. Min tanke var, hur många konsoler har han? Har han ens betalat för dem innan de är sålda? Själv står jag i kö på just Media markt utan en konsol ännu.

Tycker ni det är ok att personal gör så här? Får de göra det?

(Off topic: Nu är jag inte ens säker om jag ska köpa konsolen då jag både läst och sett videor om PS5:or med fläktar som låter, vilket jag är känslig för)

ZF
Medlem
Skrivet av thename:

Under releasedagen upptäckte jag en annons på blocket som stack ut från övriga då man kunde se en PS5:a fotograferad i ett lager med pallar i bakgrunden. Sökte mobil numret från annonsen på Eniro och fick fullständigt namn som var rätt unikt, vidare sökning gav mig en fullständig profil på facebook där det visar sig att individen arbetar på Media Markt i Lund. Jag tog skärmbilder och sms:ade till annonsören vilket ledde till att annonsen raderades illa kvickt. Min tanke var, hur många konsoler har han? Har han ens betalat för dem innan de är sålda? Själv står jag i kö på just Media markt utan en konsol ännu.

Tycker ni det är ok att personal gör så här? Får de göra det?

(Off topic: Nu är jag inte ens säker om jag ska köpa konsolen då jag både läst och sett videor om PS5:or med fläktar som låter, vilket jag är känslig för)

Det beror helt på vilken position hen har.

Men skulle kanske kontaktat MM istället i vilket fall. Nu kommer de ju bara läggas ut under diskretare former efter att den framtida svindlaren har lärt sig en billig och lindrig läxa.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Hur menar du att de skulle satt marknadspriser?
Om konsolen hade kostat 3000 kr mer hade scalpers kunnat göra exakt samma sak. Då hade de kunnat sälja den för 15000 istället. Det handlar mer om ett begränsat utbud och dessa scalpers som utnyttjar det för att sälja vidare till överpriser.
Sony sätter ju priset så pass dyrt så att de kan tjäna tillräckligt pengar med pengar på varje konsol men tillräckligt billigt för att många ska kunna köpa den.
Varför vill du att Sony ska sätta dyrare priser? Makes no sense.
Dessa scalpers är blodiglar som inte bidrar med något av värde utan bara gör allt sämre för alla andra till egen vinning.
En värdelös mellanhand som borde bekämpas på alla sätt.

Vi ett visst pris kommer tillgång och efterfrågan att matcha varandra. Om Sony exempelvis sålde den första batchen för 100 000 kronor styck så skulle de garanterat inte ta slut, snarare så skulle de ligga och skräpa i alla återförsäljares lager. Om de skulle sätta priset på 1 krona så skulle konsollen aldrig någonsin finnas i lager hos någon återförsäljare för all framtid. Men någonstans mellan 1 krona och 100 000 kronor finns ett optimalt pris där alla som vill ha en konsoll för det satta priset kan köpa en.

Nu i början råder det en brist på konsoller. Då skulle Sony kunna sätta priset mycket högre, men så småningom så kommer de ju att ha fått igång produktionen på riktigt och då kan de fortsätta att sänka priset tills dess att de kommer till en nivå där de själva inte anser att de tjänar pengar på det längre (detta pris kan till och med ligga under vad det kostar att tillverka konsollen eftersom de kan räkna med att få in ytterligare pengar på mervärdesförsäljning såsom spel).

Så svaret är alltså att det inte alls alltid kommer att finnas scalpers. Inte så länge återförsäljarna gör scalpersernas (stavning i plural?) jobb och hittar marknadspriset.

Medlem
Skrivet av steelbeat:

Kolla på blocket och tradera hoppas verkligen inte folk är så dum och köper en konsol för mera än de dubbla...

Tycker blocket och tradera skulle förbjuda dessa annonser men visst de är som allt annat de tjänar pengar me

Du verkar mena att det finns ett objektivt korrekt pris som folk är dumma om de betalar mer än. Jag förstår inte riktigt hur det här går ihop. Om det är någon som har det rätt bra ställt och som är sjukt sugen på att få spela PS5 helst igår så är det väl inte irrationellt av denna person att betala dubbelt så mycket idag som hen skulle få betala om ett antal månader?

ZF
Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Så svaret är alltså att det inte alls alltid kommer att finnas scalpers. Inte så länge återförsäljarna gör scalpersernas (stavning i plural?) jobb och hittar marknadspriset.

"Skalperare" eller "skalpörer" kanske. Låter nästan lite fint, som ett riktigt värv.

Hur som helst, så var nog betydelsen att de alltid kommer finnas i största allmänhet, inte för samma pryl.

Skrivet av Tramsfabriken:

Du verkar mena att det finns ett objektivt korrekt pris som folk är dumma om de betalar mer än. Jag förstår inte riktigt hur det här går ihop. Om det är någon som har det rätt bra ställt och som är sjukt sugen på att få spela PS5 helst igår så är det väl inte irrationellt av denna person att betala dubbelt så mycket idag som hen skulle få betala om ett antal månader?

Så är det visserligen. Men det kommer troligen ännu oftare vara de som egentligen inte har råd. Lyxfällan kommer sannolikt också alltid att finnas med andra ord. Samtidigt är det like ttoligen inte heller de som verkligen behöver pengarns mest som står för merparten av scalpingverksamheten eftersom det kräver en del organisation och resurser att driva det.

Det tiltar alltså en redan skev fördelning ännu mer, även om många av de här filurerna gärna försöker dra en Robin Hood-kofta på sig när de kritiseras.

Inaktiv
Skrivet av Tramsfabriken:

Vi ett visst pris kommer tillgång och efterfrågan att matcha varandra. Om Sony exempelvis sålde den första batchen för 100 000 kronor styck så skulle de garanterat inte ta slut, snarare så skulle de ligga och skräpa i alla återförsäljares lager. Om de skulle sätta priset på 1 krona så skulle konsollen aldrig någonsin finnas i lager hos någon återförsäljare för all framtid. Men någonstans mellan 1 krona och 100 000 kronor finns ett optimalt pris där alla som vill ha en konsoll för det satta priset kan köpa en.

Nu i början råder det en brist på konsoller. Då skulle Sony kunna sätta priset mycket högre, men så småningom så kommer de ju att ha fått igång produktionen på riktigt och då kan de fortsätta att sänka priset tills dess att de kommer till en nivå där de själva inte anser att de tjänar pengar på det längre (detta pris kan till och med ligga under vad det kostar att tillverka konsollen eftersom de kan räkna med att få in ytterligare pengar på mervärdesförsäljning såsom spel).

Så svaret är alltså att det inte alls alltid kommer att finnas scalpers. Inte så länge återförsäljarna gör scalpersernas (stavning i plural?) jobb och hittar marknadspriset.

Jag tror inte att det skulle fungera. Skulle Sony då ha auktioner på sin första batch konsoler?
Bättre då att istället ha restriktioner så att det bara är en konsol per kund o.s.v. tills man kan möta efterfrågan i produktionen.

ZF
Medlem
Skrivet av Shadee:

Ok. Jag är ingen hejare på juridik så ska inte ge mig ut på djupt vatten. Kanske är för bekväm med de stora kedjornas policy gällande öppet köp och liknande så har inte reflekterat över att det kan vara andra regler hos mindre aktörer.

Frågan är ju om äkta scalpers ska räknas som konsumenter alls. Återförsäljare till dessa återåterförsäljare skulle kanske rent av kunna neka konsumenträtten då scalpern egentligen inte är konsument, och heller ej följt inköpsavtalen de flesta har i vilket fall när de köpt mer än 1 vara.

Alltså kunde den konsumentsrättshaverist som kände sig manad att ta upp kampen mot fifflet, (och inte bryr sig om statusen på sitt konto såklart) helt enkelt gå in och bjuda på varenda misstänkt scalp-auktion upp till absurda nivåer ingen kan följa. För man kan ju alltid helt enkelt ångra sitt köp, enligt denna konsumenträtt.

Vilket då inte är mer omoraliskt eller avtalsvidrigt än vad scalpern redan gjort alltså. Då de ju redan har saboterat system, kringgått avtal, spelat med marknaden och så vidare för sin egen vinning.

Skördas som sått.

ZF
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag tror inte att det skulle fungera. Skulle Sony då ha auktioner på sin första batch konsoler?
Bättre då att istället ha restriktioner så att det bara är en konsol per kund o.s.v. tills man kan möta efterfrågan i produktionen.

Bäst vore kanske om de helt enkelt delade ut bokningsbiljetter till de som är aktivast på plattformen. Vad det nu innebär. Flest troféer får discmaskinen, mest spelköp får digitalmaskinen till exempel.

Kommer såklart bli en del som säljer auktion då med. Men den rent industriella scalping skulle gå bet helt.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag tror inte att det skulle fungera. Skulle Sony då ha auktioner på sin första batch konsoler?
Bättre då att istället ha restriktioner så att det bara är en konsol per kund o.s.v. tills man kan möta efterfrågan i produktionen.

De behöver nödvändigtvis inte ha auktioner. Man skulle kunna ha en launch där priset börjar löjligt högt och sedan går ner varje dag (exempelvis 15 000 dag ett, 14 000 dag två, 13 000 dag tre, och så vidare). Ytterligare ett alternativ är att de gör en kvalificerad gissning på ett pris som gör att de precis kommer sälja slut och sedan prissätter hela första leveransen till detta. Det måste ju varit uppenbart för dem att detta pris inte var det.

Sedan ser jag egentligen inget problem med att få till automatiserade auktioner heller i internetåldern. Borde vara möjligt att få till, men det går som sagt att göra på många andra sätt.

Medlem

Fast artikeln har fel, Elgiganten går igenom alla sina ordrar manuellt, och tar bort alla som beställt mer än en av konsolen.
Blir svårt för bots då.

Medlem

Sluta köp så är problemet löstockså. Det finns scalpers föratt folk är dummanog och köper av dem. Tålamod

Medlem

På dessa top-wanted produkter borde de (affärerna) lägga in en gräns på max 2 per användare, betalkort, leveransadress, iaf den första månaden eller så. Då spelar det ingen roll hur många bottar som försöker komma igen; om de köper till samma leveransadress så blir det auto-stopp.

Skulle det inte fungera? Har för mig att på vissa butiker måste man till och med ange personnummer för mottagaren, då kan man lägga in en max-gräns per personnummer också (på den butiken iaf).

Men självklart bör även åter-återförsäljare (t.ex. Blocket och Tradera) ha försäljnings-stopp på samma sätt. Samma användare / avsändare (personnummer) får inte sälja mer är ett exemplar av top-wanted produkter under en viss period.

Dock det viktigaste är ju att vi konsumenter inte faller dit och köper dessa varor till 200%++ priser...

Medlem

Jag vet inte om jag lägger en för hög nivå på det hela nu, men har FZ någon slags ambition om att vara en oberoende, journalistisk spelcite, eller tar ni till exempel politisk ställning i olika frågor? Jag tycker att det har varit ett flertal sådana här artiklar på sistone där det i stort sett propageras för något typ av avsteg från marknadsprisprinciper och kapitalism i allmänhet. Jag har inga problem med att folk tycker så (jag har inga problem med att folk tycker i princip vad som helst), men jag skulle gärna se att ni höjde blicken lite och tog en mer neutral och undersökande ståndpunkt för att informera läsarna om olika, möjliga vägar att gå.

Har ni exempelvis pratat med tillverkarna och återförsäljarna och frågat om de har övervägt auktionsbaserad försäljning där de hittar ett marknadspris? Det känns som att det blir ett ensidigt fokus på att scalpers är elaka och inte på att dessa företag försöker pressa in någon form av planekonomi i sin affärsmodell.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

De behöver nödvändigtvis inte ha auktioner. Man skulle kunna ha en launch där priset börjar löjligt högt och sedan går ner varje dag (exempelvis 15 000 dag ett, 14 000 dag två, 13 000 dag tre, och så vidare).

Fast det du beskriver är ju en auktion, en holländsk auktion.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Holl%C3%A4ndsk_auktion

Skriv svar