Diskutera – När får man sälja sin stekheta nya konsol?

Medlem

Jag tycker att scalping är helt fel i syfte att tjäna pengar som en business vid sidam. Däremot om man som jag har en förbokning på PS5 på Webhallen och någon är villig att betala mig extra för den så fine!

Jag köpte Wii på releasen när det begav sig - sålde den 2 veckor senare för 1000kr över butikspriset! Jag blev erbjuden det upfront. Självklart accepterar jag. Jag insåg rätt snabbt att maskinen inte var något för mig!

Jag sitter i den skittråkiga sitsen att jag hade en Xbox Series X som jag fick lämna tillbaks då den var DOA. Jag ska vara glad om jag får en ny maskin det här året. Samtidigt så sitter jag med en bokning på PS5 som jag inte vill ha...

Medlem
Skrivet av eld:

Det är inte olagligt att vara självisk, men det gör ju inte precis världen bättre.

Det är ju inte olagligt att vara kommunist, men det gör ju inte precis världen bättre.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Ion:

Ja men låt dom köpa konsoller för 100 000 då. Jag är säker på att Sony släpper mer konsoller så alla får nog sin utan att behöva punga ut vansinnespengar. Och vad gör det att vänta lite på det goda?

Jag väntar tålmodigt till december, tycker bara det är tråkigt att vissa får vänta bra mycket längre än så pga att MÅNGA konsoler har sålts till folk som inte ens öppnar förpackningarna utan vill bara utnyttja situationen genom att tjäna pengar som de verkligen inte förtjänat.

Medlem

När som helst. Sitter man med sin konsol och ser vad folk betalar på Tradera/Blocket kan man ju självklart väga in hur mycket man värdesätter att sitta med en new-gen-konsol utan spel i ett par månader. Finansierade själv (nästan hela) min PS4 genom att ha två bokningar och sälja den andra på auktion utan reservationspris, helt poänglöst att lämna pengar på bordet.

Medlem

Är en början i alla fall, kanske bara en tidsfråga innan tradera börjar göra samma sak?

Rånarna är i farten nu också https://www.gamingbible.co.uk/news/games-console-scalpers-are...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Är en början i alla fall, kanske bara en tidsfråga innan tradera börjar göra samma sak? https://www.youtube.com/watch?v=ryMY01nUISM

Rånarna är i farten nu också https://www.gamingbible.co.uk/news/games-console-scalpers-are...

Mycket märkligt resonerat. Ska dom också reglera att exvis Little Samson säljs för över 10 000 kr, eller Mr Gimmick för 25 000 kr? En fri marknad är en av grundbultarna i en fungerande demokrati.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Vad är problemet? Någon säljer, någon annan köper. Priset baseras på vad köparen är villig att betala. Tycker ni att det är dyrt? Kp inte, så är problemet löst. De som köper anser tydligen att konsolen är värd priset.

Förstår verkligen inte varför folk är upprörda.

Medlem
Skrivet av Roten:

Det är ju inte olagligt att vara kommunist, men det gör ju inte precis världen bättre.

Skrivet av Roten:

Mycket märkligt resonerat. Ska dom också reglera att exvis Little Samson säljs för över 10 000 kr, eller Mr Gimmick för 25 000 kr? En fri marknad är en av grundbultarna i en fungerande demokrati.

Fast nu argumenterar du tämligen helt uppåt väggarna, alternativt är du inte riktigt med på vad en demokrati och en fri marknad innebär.

En fri marknad i den tillämpningen vi i dag har, i vårt demokratiska samhälle, har en rad regleringar - och märk väl att flera av dessa är frivilliga i hur de appliceras. (Rätten för den som driver en marknadsplats att reglera, ta ut avgifter och styra sin marknadsplats, exempelvis.) Vore det inte tämligen auktoritärt att hävda att en fri marknad ovillkorligen måste råda på samtliga marknadsplatser, alltså att aktörer inte är fria att sätta villkor på sin egen plattform? Detta förhindrar ju dig faktiskt inte från att träffa ett avtal gentemot annan part som säljare eller köpare - du får alltså sätta ditt pris själv, men det ger dig inte en ovillkorlig rätt att marknadsföra din vilja att upprätta ett sådant avtal. Att begränsa scalpers möjligheter att marknadsföra sig innebär alltså inte att en fri marknad inte råder.
Detta är också fortfarande *väldigt* långt från kommunism och planekonomi, där staten till fullo reglerar vad saker får kosta och i vilken mån avtal får träffas och med vilka villkor.

Lägg där till att ett demokratiskt samhälle är baserat på något som bottnar i folkstyre (av dêmos = folk, och krátos = makt/styre) - det är därför i allra högsta grad så väl demokratiskt som rimligt att begränsa scalping och försäljning till ockerpriser om en stor del av befolkningen är emot detta. Exakt hur det tillämpas vad gäller så väl juridiska som sociala möjligheter och begränsningar kan dock variera och förändras över tid.

Det är heller ingen rättighet att inte bli avskydd eller kritiserad för ditt beteende, att uttrycka kritik mot ovan nämnda beteende är, å andra sidan, i allra högsta grad en rättighet i en demokrati. (Däremot gäller samma sak där - det är fullt tillåtet att uttrycka kritik, men inte exakt hur man vill eller var man vill. Exempelvis ingen rättighet att skriva precis vad du vill just här på FZ, men det innebär inte att du blir censurerad eller att det du skrivit varit olagligt.)

TL;DR: det är ingen rättighet att marknadsföra dig själv som köpare eller säljare var du vill och hur du vill, och att skrika "fri marknad", "kommunism" eller "odemokratiskt" visar bara på oförståelse.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad gnäller folk om? Samma sak gäller ju Iphones, bilar, kläder, skor, you name it. Alltid folk som lägger ut på blocket/facebook.

Vill folk betala 10 000 - 15 000 kr för en Playstation 5 så låt dom.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast nu argumenterar du tämligen helt uppåt väggarna, alternativt är du inte riktigt med på vad en demokrati och en fri marknad innebär.

En fri marknad i den tillämpningen vi i dag har, i vårt demokratiska samhälle, har en rad regleringar - och märk väl att flera av dessa är frivilliga i hur de appliceras. (Rätten för den som driver en marknadsplats att reglera, ta ut avgifter och styra sin marknadsplats, exempelvis.) Vore det inte tämligen auktoritärt att hävda att en fri marknad ovillkorligen måste råda på samtliga marknadsplatser, alltså att aktörer inte är fria att sätta villkor på sin egen plattform? Detta förhindrar ju dig faktiskt inte från att träffa ett avtal gentemot annan part som säljare eller köpare - du får alltså sätta ditt pris själv, men det ger dig inte en ovillkorlig rätt att marknadsföra din vilja att upprätta ett sådant avtal. Att begränsa scalpers möjligheter att marknadsföra sig innebär alltså inte att en fri marknad inte råder.
Detta är också fortfarande *väldigt* långt från kommunism och planekonomi, där staten till fullo reglerar vad saker får kosta och i vilken mån avtal får träffas och med vilka villkor.

Lägg där till att ett demokratiskt samhälle är baserat på något som bottnar i folkstyre (av dêmos = folk, och krátos = makt/styre) - det är därför i allra högsta grad så väl demokratiskt som rimligt att begränsa scalping och försäljning till ockerpriser om en stor del av befolkningen är emot detta. Exakt hur det tillämpas vad gäller så väl juridiska som sociala möjligheter och begränsningar kan dock variera och förändras över tid.

Det är heller ingen rättighet att inte bli avskydd eller kritiserad för ditt beteende, att uttrycka kritik mot ovan nämnda beteende är, å andra sidan, i allra högsta grad en rättighet i en demokrati. (Däremot gäller samma sak där - det är fullt tillåtet att uttrycka kritik, men inte exakt hur man vill eller var man vill. Exempelvis ingen rättighet att skriva precis vad du vill just här på FZ, men det innebär inte att du blir censurerad eller att det du skrivit varit olagligt.)

TL;DR: det är ingen rättighet att marknadsföra dig själv som köpare eller säljare var du vill och hur du vill, och att skrika "fri marknad", "kommunism" eller "odemokratiskt" visar bara på oförståelse.

Tydlig tendens från media och många som kommenterar här och på andra platser, att man inte ska få sälja vidare nya grejer. Det är omoraliskt och det är framförallt synd om dom som blir "utan". Även fast det är samma regler för alla, förhandsboka din pryl i tid. Om du inte kan se skillnad på en liberal inställning till marknaden kontra en reglerad sådan så är det ingen idé att kommentera.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Väldigt många wannabe-kapitalister i tråden. Ibland förlorar sig folk i ekonomiska principer istället för att ställa sig frågan:

"Hade allt varit bättre om folk inte kunde göra flera förhandsbokningar, med eller utan botar, på en extremt begränsad vara enbart i syfte att sälja den vidare för ockerpriser till desperata föräldrar?"

Fantastiskt av Blocket att agera i det här läget. Och nej, jag tycker inte att "scalping" ska vara olagligt men om det kan motverkas av marknaden är jag nöjd.

Det är fantastiskt att det finns så många som faktiskt är beredda att betala de begärda priserna. Visst jag kan relatera till föräldrar som blir pressade av sina barn till att få tag i konsolerna till jul men är de så många? Vad får andra människor till att vilja betala så mycket? Lösningen är ju att alla slutar betala överpriser. Då dör marknanden skapligt snabbt men det so. Intresserar mig är hur de som handlar för dessa priser resonerar 😀

Medlem
Skrivet av Roten:

Tydlig tendens från media och många som kommenterar här och på andra platser, att man inte ska få sälja vidare nya grejer. Det är omoraliskt och det är framförallt synd om dom som blir "utan". Även fast det är samma regler för alla, förhandsboka din pryl i tid. Om du inte kan se skillnad på en liberal inställning till marknaden kontra en reglerad sådan så är det ingen idé att kommentera.

Men alltså... tror du på fullaste allvar att det är så svart och vitt? Det är klart det finns moral och etik i samhället, sen är dessa mer svårdefinierade än juridiska aspekter. Hur sådana saker fungerar antropologiskt är intressant (se äv. fenomen som cancel culture eller gräsrotsrörelser som är aktiva i dagens samhälle), men du förenklar till en sådan grad att vi håller med varandra om en sak - det blir svårt att diskutera.

Tror du att det är antingen en liberal eller reglerad marknad som är någon slags motpol? Jag hade lika gärna kunnat kalla dig anarkokapitalist direkt, med den "logiken".
"Tydlig tendens från media" - vad innebär detta ens, enligt dig? Vad har du för källa för påståendet? Hur är det relevant till marknaden som helhet?

Förhandsbokning i all ära, men RTX 3000 och RX6800-korten då? (Som är i allra högsta grad aktuella i spelvärlden, och där gäller ingen förhandsbokning alls.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Men alltså... tror du på fullaste allvar att det är så svart och vitt? Det är klart det finns moral och etik i samhället, sen är dessa mer svårdefinierade än juridiska aspekter. Hur sådana saker fungerar antropologiskt är intressant (se äv. fenomen som cancel culture eller gräsrotsrörelser som är aktiva i dagens samhälle), men du förenklar till en sådan grad att vi håller med varandra om en sak - det blir svårt att diskutera.

Tror du att det är antingen en liberal eller reglerad marknad som är någon slags motpol? Jag hade lika gärna kunnat kalla dig anarkokapitalist direkt, med den "logiken".

Förhandsbokning i all ära, men RTX 3000 och RX6800-korten då?

Vi lägger ner, du har en för tråkig ton för att kunna diskutera med.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

"När får man sälja sin stekheta nya konsol?"

Precis när man vill. Detta är inte fullt ut en diktatur ännu, så vissa friheter har vi fortfarande. Om folk blir kränkta kanske de borde sluta lipa över precis allting. Livet är inte rättvist.


signatur

I drank what?

Avstängd

Om personer genom bottar köper på sig en massa konsoler enbart i syfte att tjäna pengar så borde de också behöva skatta på vinsten, eftersom det mer eller mindre blir som att ha ett litet återförsäljningsföretag.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Om personer genom bottar köper på sig en massa konsoler enbart i syfte att tjäna pengar så borde de också behöva skatta på vinsten, eftersom det mer eller mindre blir som att ha ett litet återförsäljningsföretag.

Då borde de inte betala momsen heller då på sitt inköp? Eftersom det är ett företag.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Då borde de inte betala momsen heller då på sitt inköp? Eftersom det är ett företag.

Jodå, men den som köper av scalpe... förlåt, försäljaren, får betala den in till dem.
Momsbeloppet går ju från köpare via ÅF till skatteverket. Det är så det funkar att vara näringsidkare, och köper man produkter enbart för att sälja vidare börjar man närma sig att vara näringsidkare. Hade varit lite roande att se en skattesmäll mot sådana som sålt vidare ~5+ butiksnya, oöppnade, konsoler/grafikkort/CPUer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jodå, men den som köper av scalpe... förlåt, försäljaren, får betala den in till dem.
Momsbeloppet går ju från köpare via ÅF till skatteverket. Det är så det funkar att vara näringsidkare, och köper man produkter enbart för att sälja vidare börjar man närma sig att vara näringsidkare. Hade varit lite roande att se en skattesmäll mot sådana som sålt vidare ~5+ butiksnya, oöppnade, konsoler/grafikkort/CPUer.

Fast i ditt förslag så får scalpern produkten ÄNNU billigare (25%) och lägger sedan på det på personen de ockrar priset på. Så ditt förslag hade endast resulterat i ännu större förtjänst för scalpern. Varför skatt ens är en fråga i detta fallet greppar jag inte. Om folk vill köpa någon vara och sedan sälja den vidare privat, så är det väl upp till dem? Jag vet detta är Sverige men ALLT behöver inte skattas hela förbaskade tiden.


signatur

I drank what?

eld
Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast i ditt förslag så får scalpern produkten ÄNNU billigare (25%) och lägger sedan på det på personen de ockrar priset på. Så ditt förslag hade endast resulterat i ännu större förtjänst för scalpern. Varför skatt ens är en fråga i detta fallet greppar jag inte. Om folk vill köpa någon vara och sedan sälja den vidare privat, så är det väl upp till dem? Jag vet detta är Sverige men ALLT behöver inte skattas hela förbaskade tiden.

Nja, att kunna skriva av momsen är nog inte lika mycket förtjänst som man får genom att undvika att skatta överhuvudtaget.

Högre försäljningspris innebär ju att du måste dra högre moms från köparen, vilken du inte kan behålla helt då inköpsmomsen var rätt så mycket lägre.

Sen så gäller ju alla regler gentemot distansköp så sakerna kan ju komma tillbaka när första generationen visar sina problem.

Men det är ju en fri marknad med alla dess skattekrav, sälj på!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

kräks på alla som vill i pandemi tider sälja för dubbla eller tredubbla priset... är det vad mänskligheten är idag girig så man spyr ??

Det är samma vidriga kapitalism som låtsas vara vår väg ur pandemin också. Kapitalism styr utvecklingens skuta framåt. Vilket är många bra saker.
Men det är också mänsklighetens fall då vissa går över lik för att få fylla sina konton med $$$.

Lite empati är vad världen behöver. Tyvärr kan man inte betala hyran med den valutan.

Våga vägra köpa upptrissade saker!

Vare sig det är toalettpapper, grafikkort eller ps5.

123
Skriv svar