PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av induce:

Ja, jag tänker faktiskt höra av mig till dem och klaga om inte konsolen dyker upp på måndag. Men hoppet lever väl ännu, haha.

Kommer det inte på tisdag så skulle jag säga att det är december som gäller garanterat. Med tanke på att BRING inte ens har varit och plockat upp pallen.

Medlem
Skrivet av induce:

Jag tror inte det är många som gnäller på Webhallens hantering av releasen. Däremot tror jag att vi är många som är lite snopna och besvikna över hur de valt att kommunicera tillgången. De påstår att de varit tydliga med att det kommer bli stor efterfrågan och att man därför kan bli placerad i kö. När jag kollar på deras produktsida så ser jag bara en liten fotnot där detta står, medan annan text är i fetstilt. Reflekterade inte vid bokning att någon sådan information stack ut heller. Jag kan tycka att de borde ha varit betydligt tydligare med detta i sådana fall. Jag kan också tycka att de borde valt att kommunicera i tid att de inte skulle klara av att täcka alla sina förhandsbokningar - inte på långa vägar.

Jag har haft min förhandsbokning hos dem liggande i ett drygt halvår och även om det inte är jättelänge jämfört med hur länge den varit igång så är det ofta dubbelt så länge som dem som valde att boka hos andra återförsäljare betydligt senare och fick sina på releasedagen. Jag har handlat hos Webhallen i över 15 år och kan önska att de hade valt att vara lite mer transparenta. När de med sina första leveranser inte ens lyckas täcka ETT ÅR bakåt i tiden då förstår man att något har gått snett. Istället låter de sina lojala kunder tro att de sitter lugnt i båten och kommer få en inom rimlig framtid, när det istället handlar om uppåt ett halvår senare.

Misstänker att många trodde att när Webhallen stängde sin förhandsbokning så innebar det att de gjorde bedömning att nu har vi tagit in så många som vi kan hantera under en rimlig tid. Därför valde jag och många andra med mig att inte boka på något annat ställe. Naivt kanske, särskilt med facit i hand. Hur som helst, väldigt glad att chansen dök upp att beställa från en annan ÅF och jag hoppas att WH lärt sig att communication is key. Tycker de varit exemplariska när det kommer till 3000-seriens grafikkort till exempel. Här visar de hur många order som ligger på varje modell, hur många som kommer att inkomma och hur många leveranser som är på G. Då får du som kund en uppfattning om hur läget ligger. Vet att Sony inte givit ÅF denna info men då handlar det också om att kommunicera det.

Nåja, färdigtgnällt från min sida. Nästan. Tycker nog bara att det inte är rimligt att man ska behöva boka en produkt innan det finns någon information what so ever för att ha en chans att få den på releasedagen. Och sedan dessutom ligga ut med någon sjablonsumma allokerad på sin kredit eller med egna pengar som inte justeras när de fått reda på det faktiska priset. Nej, Webhallen gjorde mig besviken denna gång men med tanke på hur bra de varit innan så förtjänar de såklart en andra chans.

My two cents

Grattis till konsolen för övrigt! 🙌🏻🎮Hoppas den lever upp till förväntningarna!

Jag gnäller på Webhallen 😅 enda anledningen att förboka är att få produkten på releasedagen och Webhallens agerande dels att sätta igång med förbokning åt helvete för tidigt, dels informera alldeles för dåligt om att de har en sjukt lång backlog, gjorde att jag utan att veta om det totalt missade release. Om det inte vore för Elgiganten hade jag fått vänta till nästa år med PS5. Det kan ju vara en smal sak kan man absolut tycka, men min lärdom är ju att aldrig förboka av Webhallen och varför ska jag då köpa annat av dem när jag får bättre service av andra? Jag röstar bara med min plånbok, jag tänker ju inte vara lojal mot en återförsäljare, så dum är jag inte.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jag gnäller på Webhallen 😅 enda anledningen att förboka är att få produkten på releasedagen och Webhallens agerande dels att sätta igång med förbokning åt helvete för tidigt, dels informera alldeles för dåligt om att de har en sjukt lång backlog, gjorde att jag utan att veta om det totalt missade release. Om det inte vore för Elgiganten hade jag fått vänta till nästa år med PS5. Det kan ju vara en smal sak kan man absolut tycka, men min lärdom är ju att aldrig förboka av Webhallen och varför ska jag då köpa annat av dem när jag får bättre service av andra? Jag röstar bara med min plånbok, jag tänker ju inte vara lojal mot en återförsäljare, så dum är jag inte.

De gjorde exakt samma sak på PS4 släppet - fast med en skillnad - då stängde de aldrig bokningen överhuvudtaget . Är sur på mig själv att jag gick på samma fel igen (vid PS4 släppet gick jag in och köpte en konsol direkt i butik på MM ca 1 månad efter release - de kom in flera batcher på EG och MM och min bokade på WH dök upp 3 månader senare)

Medlem
Skrivet av induce:

Ja, jag tänker faktiskt höra av mig till dem och klaga om inte konsolen dyker upp på måndag. Men hoppet lever väl ännu, haha.

Skrivet av Cirez:

Kommer det inte på tisdag så skulle jag säga att det är december som gäller garanterat. Med tanke på att BRING inte ens har varit och plockat upp pallen.

Vad är leveransstatusen på "Mina Sidor" för er? Min står som "Skickad", och leveransen är registrerad hos Bring men de har inte fått leveransen. Och så har det varit sedan igår kväll. Så jag undrar vad EG håller på med om paketen är färdigpackade, fast de låter dem ligga kvar på lagret i 2 dygn...
Är det Bring som har en enstaka Mini Cooper de hämtar paket med eller nåt?

Skrivet av majep:

har du kanske kass uppkoppling? har själv varit med om liknande saker i andra sammanhang och då har det visat sig att det är uppkopplingen som segar ner hela systemet....

Nej då, jag kör 1gb upp och ner. Det har ordnat sig, allt flyter och funkar nu. Känns ”next gen” helt enkelt. börjar känna mig mäktigt imponerad jämfört med Xbox one. Tror det blir en tuff kamp mellan Xbox och ps5. Skaffar självklart en ps5 längre fram för att kunna njuta av alla konsoler och min dunder pc 😁👌.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Vad är leveransstatusen på "Mina Sidor" för er? Min står som "Skickad", och leveransen är registrerad hos Bring men de har inte fått leveransen. Och så har det varit sedan igår kväll. Så jag undrar vad EG håller på med om paketen är färdigpackade, fast de låter dem ligga kvar på lagret i 2 dygn...
Är det Bring som har en enstaka Mini Cooper de hämtar paket med eller nåt?

Precis. Den står som skickad vilket om jag inte missminner mig skedde natten mellan fredag och lördag. Mailet från Bring om "kommande leverans" kom i fredags morse. Oklart om de ligger kvar hos Elgiganten eller om Bring bara är sega på att registrera dem.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av MLundin:

Inte varit i kontakt men väntar med spänning på om du får någon respons då!

Ja, de stängde ganska kvickt igen beställningarna igen förstod jag det som.

Svar från amazon:

”I dagsläget har vi inget exakt datum för när vi kommer få in fler PS5 på lager, utan detta beror helt på SONY och deras produktionstakt.
Så fort vi får in fler PS5 på lager så kommer dessa att börja skickas ut till er som beställt.”

Så det blir nog ingen därifrån i år då...

Medlem
Skrivet av induce:

Precis. Den står som skickad vilket om jag inte missminner mig skedde natten mellan fredag och lördag. Mailet från Bring om "kommande leverans" kom i fredags morse. Oklart om de ligger kvar hos Elgiganten eller om Bring bara är sega på att registrera dem.

Har du fått ett mail från BRING också? fick endast från elgiganten att den är skickad, men ingen info från bring.

Medlem
Skrivet av Cirez:

Har du fått ett mail från BRING också? fick endast från elgiganten att den är skickad, men ingen info från bring.

Yes, men det var inget märkvärdigt utan egentligen bara samma länk som jag redan fått från Elgiganten.

Citat:

Hej,

Vi har mottagit en beställning från Elgiganten som nu förbereder din leverans. Du kommer få ett nytt meddelande när vi har tagit emot och sorterat ditt paket. Då kan du också spåra din leverans.

Mer information, alternativ och ev. möjlighet att anpassa leveransen: länk

Vänliga hälsningar
Bring

Och efter det har det alltså inte kommit något nytt vilket innebär att de inte mottagit något. Om jag spårar från Elgigantens sida med deras unika ID så ska den ha blivit levererad till transportör i fredags morse står det.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av induce:

Yes, men det var inget märkvärdigt utan egentligen bara samma länk som jag redan fått från Elgiganten.

Och efter det har det alltså inte kommit något nytt vilket innebär att de inte mottagit något. Om jag spårar från Elgigantens sida med deras unika ID så ska den ha blivit levererad till transportör i fredags morse står det.

Ah ok, jag fick bara från Elgiganten att " din produkt skickas från vårt lager idag " och sen länk till bring koli. Men är som sagt på samma problem som dig, inget har hänt sedan fredags morgon hos BRING.

Medlem
Skrivet av Geistman:

Svar från amazon:

”I dagsläget har vi inget exakt datum för när vi kommer få in fler PS5 på lager, utan detta beror helt på SONY och deras produktionstakt.
Så fort vi får in fler PS5 på lager så kommer dessa att börja skickas ut till er som beställt.”

Så det blir nog ingen därifrån i år då...

Optimisten i mig hoppas ändå att det inte ska vara helt kört att få den i år...deras bokningssystem bör ju vara kopplat till någon form av saldo eftersom att det ganska snabbt igen var stängt för beställning.

Får dessutom ta i beaktning att du har fått svaret under helgen och att personen i fråga kanske inte haft möjlighet att höra sig för med någon ansvarig?

Men som sagt, det är optimisten inom mig som tänker så

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jag gnäller på Webhallen 😅 enda anledningen att förboka är att få produkten på releasedagen och Webhallens agerande dels att sätta igång med förbokning åt helvete för tidigt, dels informera alldeles för dåligt om att de har en sjukt lång backlog, gjorde att jag utan att veta om det totalt missade release. Om det inte vore för Elgiganten hade jag fått vänta till nästa år med PS5. Det kan ju vara en smal sak kan man absolut tycka, men min lärdom är ju att aldrig förboka av Webhallen och varför ska jag då köpa annat av dem när jag får bättre service av andra? Jag röstar bara med min plånbok, jag tänker ju inte vara lojal mot en återförsäljare, så dum är jag inte.

Fast förbokning är ju ingen garanti att du måste få en produkt? Säg att det fanns 50m förbokningar på PS5 men skulle de då vänta 1 år med att släppa konsolen för att alla som bokat skulle få en och vad händer om 30m till bokat under tiden? Men absolut, i en perfekt värld skulle en förbokning garantera en produkt vid release men till den dagen. 😉

Medlem
Skrivet av benganffs:

Optimisten i mig hoppas ändå att det inte ska vara helt kört att få den i år...deras bokningssystem bör ju vara kopplat till någon form av saldo eftersom att det ganska snabbt igen var stängt för beställning.

Får dessutom ta i beaktning att du har fått svaret under helgen och att personen i fråga kanske inte haft möjlighet att höra sig för med någon ansvarig?

Men som sagt, det är optimisten inom mig som tänker så

Instämmer, hoppet är det sista som överger en!

Medlem
Skrivet av Geistman:

Svar från amazon:

”I dagsläget har vi inget exakt datum för när vi kommer få in fler PS5 på lager, utan detta beror helt på SONY och deras produktionstakt.
Så fort vi får in fler PS5 på lager så kommer dessa att börja skickas ut till er som beställt.”

Så det blir nog ingen därifrån i år då...

Försiktigt optimistisk här då!

”Så fort vi får in fler PS5 på lager så kommer dessa att börja skickas ut till er som beställt.”

Med tanke på att beställningsfönstret var rätt kort känns det bra att man står ”längst fram i kön” då!

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast förbokning är ju ingen garanti att du måste få en produkt? Säg att det fanns 50m förbokningar på PS5 men skulle de då vänta 1 år med att släppa konsolen för att alla som bokat skulle få en och vad händer om 30m till bokat under tiden? Men absolut, i en perfekt värld skulle en förbokning garantera en produkt vid release men till den dagen. 😉

Vad vill du ha sagt? Jag och flera andra hade typ sämst möjlighet att få en på release av alla nätbutiker vid förbokning från Webhallen. Bara det är anledning nog att välja annan nätbutik. Släpp att försvara Webhallen nu.

Medlem
WH förhandsbokad?

Hej! Vet inte om någon kan detta men jag har en förhandsbokning på WH, ett Ps5 med blueray, det står att min order inväntar följande produkter och sen står det ”... lanseras 2020-11-30”.

På en kompis beställning hos WH står det att varan saknas i lager?!

Ps5 lanserades 2020-11-19, kan det vara så att mitt Ps5 kommer att bli färdig för upphämtning 2020-11-30? Datumet som står i min bokning?

Medlem
Skrivet av Jonkar05:

Hej! Vet inte om någon kan detta men jag har en förhandsbokning på WH, ett Ps5 med blueray, det står att min order inväntar följande produkter och sen står det ”... lanseras 2020-11-30”.

På en kompis beställning hos WH står det att varan saknas i lager?!

Ps5 lanserades 2020-11-19, kan det vara så att mitt Ps5 kommer att bli färdig för upphämtning 2020-11-30? Datumet som står i min bokning?

När förbokade ni? Webhallen är den som har absolut längst kö, och det kan dröja långt in i nästa år innan ni kommer få eran beroende på när bokningen gjordes.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

När förbokade ni? Webhallen är den som har absolut längst kö, och det kan dröja långt in i nästa år innan ni kommer få eran beroende på när bokningen gjordes.

Bokade i december -19, och har fått det tråkiga mailet, men varför står det isåfall så olikt på min och kompisens order?!

Medlem
Ang. EG torsdag 19/11 9:00
Skrivet av Anwest:

Jag håller med om Elgiganten och Bring. Egentligen skulle man ta och reklamera de där extra 79 kr som inte gav någon snabbare leverans.

Jag ringde Bring lokalt i Göteborgsområdet i fredags efter att ha fått kollinummer. I köppaniken hade ett gammalt telefonnummer automatiskt följt med så skulle korrigera. Hursomhelt, hon jag pratade med tyckte definitivt jag skulle ringa och begära återbetalning av 79 kr för Expressfrakten. Jag ringde EG och fick tillbaka dem på studs med kvitto t.o.m.

För övrigt sa hon att Bring måste ha hämtat ut paketet från EG innan 12.00 på fredagen för att det ska kunna levereras antingen på fredagen eller lördagen. Så nu blir det väl måndag eller tisdag istället. Märkligt ändå att de inte hinner med. Man kanske inte anställer extra personal för något som händer en gång var sjunde år, men det är ju ändå Black Friday-tider. SMH

Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Jag ringde Bring lokalt i Göteborgsområdet i fredags efter att ha fått kollinummer. I köppaniken hade ett gammalt telefonnummer automatiskt följt med så skulle korrigera. Hursomhelt, hon jag pratade med tyckte definitivt jag skulle ringa och begära återbetalning av 79 kr för Expressfrakten. Jag ringde EG och fick tillbaka dem på studs med kvitto t.o.m.

För övrigt sa hon att Bring måste ha hämtat ut paketet från EG innan 12.00 på fredagen för att det ska kunna levereras antingen på fredagen eller lördagen. Så nu blir det väl måndag eller tisdag istället. Märkligt ändå att de inte hinner med. Man kanske inte anställer extra personal för något som händer en gång var sjunde år, men det är ju ändå Black Friday-tider. SMH

Tack för info! Ringer till kundservice och reklamerar frakten när den har kommit. Det som skapar mest huvudbry är att vissa av ordrarna klockan 12 har levererats, men de flesta (alla?) klockan 9 verkar knappt ha lämnat Elgiganten till Bring.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Såg att Webhallen har öppnat upp Xbox Series X för beställning igen och undrar om någon har pratat med dom om dom kommer få in tillräckligt för att täcka upp alla beställningar för leverans nu i December ?

Medlem
Skrivet av Anwest:

Tack för info! Ringer till kundservice och reklamerar frakten när den har kommit. Det som skapar mest huvudbry är att vissa av ordrarna klockan 12 har levererats, men de flesta (alla?) klockan 9 verkar knappt ha lämnat Elgiganten till Bring.

Tänkte göra detsamma om det inte dyker upp imorgon. Jag misstänker som sagt att de ställt merparten av alla på pall för leverans till Bring medan vissa som inte kom med på den pallen av olika anledningar fick sina skickade redan i torsdags eller fredags. Oavsett så finns det fog för att lämna lite kritik till dem för att de återigen inte lyckats hantera ordrar i rätt ordning. 69 kr är väl inte hela världen men inte ska man betala för något som inte lever upp till villkoren.


signatur

Mvh,
Michael Claesson

Medlem
Skrivet av Jonkar05:

Bokade i december -19, och har fått det tråkiga mailet, men varför står det isåfall så olikt på min och kompisens order?!

Jag bokade 18 dec 2019 och har texten:

Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
300815 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Har dock lyckas få tag på en digital version att njuta av så det går ingen nöd på mig.

Medlem

Undrar hur många ps5 Inet får in i veckan som kommer. Ligger riktig nära fick ett mail att jg skulle få. Men sedan ändrade dom till okänt datum men pratade med dom jag kan ha tur att få denna vecka. Glömde dock fråga hur många dom får in står ju på webhallens sida att dom ska få in 50+. Ja bara jag får mitt till juledigheten är jag nöjd.

Medlem

Någon här i tråden som har bokat en Series X på Inet och fått den? När bokade ni den i så fall? Väntar fortfarande på min.


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

Nu verkar det som att åtminstone min EG order gått till terminal(fick leveransbekräftelse fredag morgon) så hoppet lever om en leverans imorgon

Medlem
Skrivet av Ledkung:

Undrar hur många ps5 Inet får in i veckan som kommer. Ligger riktig nära fick ett mail att jg skulle få. Men sedan ändrade dom till okänt datum men pratade med dom jag kan ha tur att få denna vecka. Glömde dock fråga hur många dom får in står ju på webhallens sida att dom ska få in 50+. Ja bara jag får mitt till juledigheten är jag nöjd.

har de ens sagt när nästa batch kommer in?

Medlem

Vill bara uppdatera er som har beställt med elgiganten att nu har min order uppdaterats hos Bring med " Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare" 17.01 Jönköping. Så får se om den hinner ner till Skåne tills imorgon

Medlem
Skrivet av Aekold:

Nu verkar det som att åtminstone min EG order gått till terminal(fick leveransbekräftelse fredag morgon) så hoppet lever om en leverans imorgon

Skrivet av Cirez:

Vill bara uppdatera er som har beställt med elgiganten att nu har min order uppdaterats hos Bring med " Sändningen har levererats till terminal och skickats vidare" 17.01 Jönköping. Så får se om den hinner ner till Skåne tills imorgon

Samma här, den kom till terminalen 17:28 i Jönköping. Hade inte väntat mig att något skulle skickas på en söndag så blir lite gladare i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fredede:

Samma här, den kom till terminalen 17:28 i Jönköping. Hade inte väntat mig att något skulle skickas på en söndag så blir lite gladare i alla fall.

Min anlände i Jönköping 23.08 i torsdags men har inte rört sig sen dess. Inget ovanligt att få hem varor dagen efter, utan expressfrakt, med PostNord.

Skriv svar