Chris Kaleiki lämnar Blizzard och World of Warcraft

Gen
Medlem
Skrivet av Troll1:

Personligen trycker jag att wow över lag stadigt blivit bättre sedan jag började spela i TBC. Jag är mer engagerad i story och lore, av combatmekanikerna, uppskattar många quality of life funktioner som tillkommit och så vidare. Samtidigt kan jag ju tänka nostalgiskt tillbaka på den första tiden i wow när allting var nytt och de första bekantskaperna jag gjorde. Och classic var ju kul ett tag, två månader ungefär.

Håller verkligen med dig, dock tillhör vi nog minoriteten.

Skrivet av ecHo!:

Spela classic ni som klagar på retail. Wows spelarbas måste ju vara den svåraste att tillfredsställa. Alltid ett jävla tjat om att det var bättre förr.
Började när wotlk kom och helt ärligt har jag roligare nu än då. Jag gillar inte att tvingas till att vara social, ser inga fördelar med att söka dungeon grupp i chatten. Samma sak med lfr. Vill man köra spelets riktiga endgame måste man fortfarande tillhöra en aktiv guild alternativt vara social och joina discord osv.
Det enda jag ogillar är att mana aldrig tar slut, om man inte är arcane eller healer. Allt balanseras med cds istället.

Exakt, det är inte svårare än så. Jag själv lirat WoW sen koreanska betan för en herrans massa år sedan men nu den senaste tiden mer sporadiskt. Har kört lite Classic men har helt enkelt inte tiden eller tålamodet som man hade då.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker diskussionen gällande LFG är svår. Samtidigt som jag tycker att LFG är trevligt när man bara vill ta sig vidare så är det en viss charm i att leta reda på andra spelare att spela med. Båda alternativen har sina bra och mindre bra sidor.

Överlag skulle jag nog säga LFG för ett spel och företag är bättre då det innebär att folk lättare kan ta del av innehållet, vilket är bra för alla i längden. Fler spelare som känner att de bara kan hoppa in och kötta, fler spelare betyder mer inkomster och mer inkomster (hoppas man, men det är väl sällan sant) ger oss ett bättre spel.

Att springa runt i en stad och söka efter en viss klass är inte så himla kul, men det säger jag bara som en person som inte har så mycket tid till att spela den senaste tiden. Har jag hur mycket tid som helst är inte sökandet ett stort problem. Det är i de fallen väldigt roligt för det ger mer inlevelse när man måste sätta ihop en grupp av människor som ska ta ihjäl en best som terroriserar staden.

Är alltid intressant att få inblick i dessa parallella världar många verkar leva i när det kommer till just wow. I vilken stad behöver du springa runt i för att hitta en klass till din grupp? När man letar grupp i classic för att t.ex göra en zul'farrak så har du tillgång till både /world och /lookingforgroup kanaler där du hela tiden kan söka, dvs du fortsätter att questa / grinda etc tills din grupp är full.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Syftet var att berätta hur han ser på det moderna WoW ifrån en utvecklares sida.

tack så mycket. Ja, ok. Då så.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Håller verkligen med dig, dock tillhör vi nog minoriteten.

Exakt, det är inte svårare än så. Jag själv lirat WoW sen koreanska betan för en herrans massa år sedan men nu den senaste tiden mer sporadiskt. Har kört lite Classic men har helt enkelt inte tiden eller tålamodet som man hade då.

Jag tror inte folk menar att det är fel på user experience eller gameplay i moderna wow, som faktiskt ändå har blivigt väldigt bra.

Det är mer det att många system även arbetat mot att automatisera saker till kostnad av community och känslan av en delad värld.

Moderator | Testpilot
Skrivet av abso:

Är alltid intressant att få inblick i dessa parallella världar många verkar leva i när det kommer till just wow. I vilken stad behöver du springa runt i för att hitta en klass till din grupp? När man letar grupp i classic för att t.ex göra en zul'farrak så har du tillgång till både /world och /lookingforgroup kanaler där du hela tiden kan söka, dvs du fortsätter att questa / grinda etc tills din grupp är full.

Man behöver inte ordagrant springa runt i staden. Men att skriva i chatten kan ändå vara en grej du behöver göra en längre tid om man har otur, oavsett om det är en dungeon eller bara någon quest man har problem med. Skriver det mest för effekt och att det är lite så det känns när det tar sådan tid.

I vissa fall springer man faktiskt runt is staden och gör annat för att fördriva tiden också, därav.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man behöver inte ordagrant springa runt i staden. Men att skriva i chatten kan ändå vara en grej du behöver göra en längre tid om man har otur, oavsett om det är en dungeon eller bara någon quest man har problem med. Skriver det mest för effekt och att det är lite så det känns när det tar sådan tid.

I vissa fall springer man faktiskt runt is staden och gör annat för att fördriva tiden också, därav.

Förstod att du inte mena det, var ej mening att märka ord samtidigt som jag vill påpeka hur fel det är. Sen är det givetvis upp till dig själv om du vill hoppa runt i staden istället för att spela på medans du samlar grupp :).

Generellt så är kommentarsfälten i FZ väldigt intressanta när det gäller just wow, som att gå in i en tidskapsel från förr där gamla sanningar gäller fortfarande. Din kommentar om att stå i staden och leta grupp ( även om du inte var 100% seriös ) eller tex nån som sa att det tar en helkväll att organisera och köra igenom en raid när detta i själva verket helt försvunnit nutid tack vare att discord sköter all organisering automatiskt innan start.

Moderator | Testpilot
Skrivet av abso:

Förstod att du inte mena det, var ej mening att märka ord samtidigt som jag vill påpeka hur fel det är. Sen är det givetvis upp till dig själv om du vill hoppa runt i staden istället för att spela på medans du samlar grupp :).

Generellt så är kommentarsfälten i FZ väldigt intressanta när det gäller just wow, som att gå in i en tidskapsel från förr där gamla sanningar gäller fortfarande. Din kommentar om att stå i staden och leta grupp ( även om du inte var 100% seriös ) eller tex nån som sa att det tar en helkväll att organisera och köra igenom en raid när detta i själva verket helt försvunnit nutid tack vare att discord sköter all organisering automatiskt innan start.

Haha, ja det går ju att lösa på annat sätt nu. Men blir det verkligen djupare och mer inlevelse när man gör det via Discord? Från egen erfarenhet med sådant från Destiny 2 blir det inte mycket utav det - vilket är något lyfter som positivt med hela sökandet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Pansarknekt

Det största problemet i min värld är just storyn och att allt ska vara så bombastiskt. Dessutom med cartoon feel. Jag önskar dom försökt göra det mer till en värld man är en del av än till ett superhero-epos. Dock tror jag att formulan är ganska svår att ändra. LFG osv har ändå strömlinjeformat spelet en hel del och man är nog rädd att tappa de spelare som åtnjuter dess frukt. Hade gärna sett att dom lägger till nån form reward om man tar sig till summoning-stenen, kanske mer xp och en extra kista eller nåt.
Sen är spelet för lätt i världen, borde bli lite mer utmanande även om man gärna undviker OOM-tiderna i classic.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha, ja det går ju att lösa på annat sätt nu. Men blir det verkligen djupare och mer inlevelse när man gör det via Discord? Från egen erfarenhet med sådant från Destiny 2 blir det inte mycket utav det - vilket är något lyfter som positivt med hela sökandet.

Djup och inlevelse tar väl en del stryk av det givetvis, men som 30-plussare med begränsad tid är det väldigt bekvämt att veta kvällen innan när raid startar och om man kommit med. Med i princip 0 väntetid att komma igång så är det helt klart värt, även om det kan verka lite LFR light.

Medlem

Det som jag upplevde vara jobbigt med wow classic var att man behövde lägga sådan tid på att ens få ihop en casual group. Guildsammarbetet var ju underbart när man väl hittade en som funkade. Samtidigt låste man upp sig så fruktansvärt mycket.
LFG var verkligen frihet när den kom. Sen började det bli för lätt....enchants togs bort...man fick en massa "gratis", buffrar låstes så man inte kunde ha mer än en, yrkena blev helt onödiga osv osv.
Jag hade nog inte lirat wow längre ändå, men hade nog inte slutat på grund av att det var tråkigt utan för att tiden inte fanns.

Medlem
Skrivet av abso:

I vilket spel måste man lägga en helkväll på en raid? Du kan inte syfta på wow classic då raidsen tar knappt en timma att gå igenom, rekordet för aq40 ligger på 27 min just nu även om det är ett extrem fall. Bra att du fick med " nostalgi " ordet också, tror ja inte sett en enda tråd i FZ om wow där inte det nämns

Ganska säker på att han menar som när World of Warcraft var hyfsat nytt. Alltså innan man kunde hitta recensioner för varje boss som gick i minsta detalj. Innan allt var overtunat till förbannelse och det faktiskt kunde ta en hel kväll att ta 1/4 av AQ40 t.ex.

Skrivet av Gen:

Håller verkligen med dig, dock tillhör vi nog minoriteten.

Exakt, det är inte svårare än så. Jag själv lirat WoW sen koreanska betan för en herrans massa år sedan men nu den senaste tiden mer sporadiskt. Har kört lite Classic men har helt enkelt inte tiden eller tålamodet som man hade då.

Känns dock som den "Högljudda majoriteten" mestadels klagar bara för att klaga.

Skrivet av eld:

Jag tror inte folk menar att det är fel på user experience eller gameplay i moderna wow, som faktiskt ändå har blivigt väldigt bra.

Det är mer det att många system även arbetat mot att automatisera saker till kostnad av community och känslan av en delad värld.

Allt har ju automatiserats till en viss del av just communityn.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Ganska säker på att han menar som när World of Warcraft var hyfsat nytt. Alltså innan man kunde hitta recensioner för varje boss som gick i minsta detalj. Innan allt var overtunat till förbannelse och det faktiskt kunde ta en hel kväll att ta 1/4 av AQ40 t.ex.

Att man bara lyckas få ner några bossar under progress raiding är väl knappast nåt som är unikt för vanilla? Hur länge tror du det dröjde innan man kunde läsa exakt allt om vad bossarna i AQ gjorde 2005? Internet fanns då med.

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

Jag tror inte folk menar att det är fel på user experience eller gameplay i moderna wow, som faktiskt ändå har blivigt väldigt bra.

Det är mer det att många system även arbetat mot att automatisera saker till kostnad av community och känslan av en delad värld.

Det är verkligen sant det du säger. Pratar inte ofta med folk utanför guilden längre, något man dagligen gjorde annars.

12
Skriv svar