Microsoft: Fortsatt brist på Xbox Series X/S till andra kvartalet 2021

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jaha, men det gör väl inget. Phil Spencer sa juh själv uttryckligen det inte spelar dem någon roll att vi inte kan få tag på konoler då de inte har några spel till oss ändå så det här är väl bara i linje med hans tankar.

Generellt så är det ju inte förens 2-3 år efter lansering som alla nya spel som tar helt på vara på kraften i den nya konsolerna släpps och är färdigoptimerade.

Så att Sony och Microsoft inte har fullt med konsoler det första halvåret tror jag inte har så stor betydelse rent praktiskt (är nog mer förväntan för de som vill ha nytt bara för saken skull, kanske till jul, och inte så rationellt alla gånger).

Värre än Sony och Microsoft, tycker jag Nivida är. Deras misslyckade försäljning av FE-korten i Sverige/Norden är ju under all kritik i jämförelse!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Margy:

Man säljer såklart så många man kan så fort man kan. Om fler har den kan man tjäna mer pengar och under längre tid.

Rent logistiska problem håller för det mesta tillbaka konsollanseringar.

Är inte säker på det. Sony och Microsoft tjänar nog inget på dessa konsoler, och går troligen tom. back på försäljningen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av SunShine:

Tråkiga nyheter kring Series X för er som har eller hade planerat att använda den som en 4k blu-ray spelare också.
En del av det här kanske kan fixas men som det ser ut just nu så verkar den inte rekommenderas som en blu-ray spelare.

"...Due to this issue, not to mention the lack of support for Dolby Vision, HDR10+ and 3D Blu-rays, we currently do not recommend using the Xbox Series X for high-quality 4K Ultra HD Blu-ray playback."

Det skall komma i en mjukvaruuppdatering om ca två månader som jag förstått det.

Du som är väldigt insatt i Sony och har beställt en PS5; Hur är det med och PS5 gällande Dolby Vision? Har den stöd för Dolby Vision för filmer och spel?

Allt verkar inte heller klart med PS5 gällande att klara VRR och 4:4:4 (även om det senare inte är viktigt för mig, så är VRR verkligen det). Oklart om bristen i bandbredd över HDMI är begränsningar i hårdvara eller inte, och inte säkert att de kan fixas av en framtida mjukvaruuppdatering.

"We analysed the HDMI 2.1 output from the Sony PS5 (Playstation 5) console, and found that the maximum bandwidth it can deliver either at 4K@60Hz or 4K@120Hz is currently 32Gbps, which is lower than the 40Gbps HDMI 2.1 bandwidth on the Xbox Series X."


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Det skall komma i en mjukvaruuppdatering om ca två månader som jag förstått det.

Du som är väldigt insatt i Sony och har beställt en PS5; Hur är det med och PS5 gällande Dolby Vision? Har den stöd för Dolby Vision för filmer och spel?

Allt verkar inte heller klart med PS5 gällande att klara VRR och 4:4:4 (även om det senare inte är viktigt för mig, så är VRR verkligen det). Oklart om bristen i bandbredd över HDMI är begränsningar i hårdvara eller inte, och inte säkert att de kan fixas av en framtida mjukvaruuppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=BTh3KQNQoeE

"We analysed the HDMI 2.1 output from the Sony PS5 (Playstation 5) console, and found that the maximum bandwidth it can deliver either at 4K@60Hz or 4K@120Hz is currently 32Gbps, which is lower than the 40Gbps HDMI 2.1 bandwidth on the Xbox Series X."

https://www.youtube.com/watch?v=rpA4HfikU4w

Jag är inte helt insatt i PS5 om jag ska vara ärlig. Jag vill ha en konsol men jag är inte så duktig på det tekniska kan jag säga haha.

Som jag förstår så har inte heller PS5 Dolby Vision stöd just nu. Att både Sony och MS snålat på den här biten förstår jag inte. Visst det är spelmaskiner först och främst men ändå.
Vi vt nu att PS5 klarar Atmos iaf. Det har folk gjort gällande iaf när de testat man får dock lyfta ut ljudet via bitstream.

Angående den andra biten där med 120hz bild grejen. Jag förstår int hälften av sådana saker ska jag säga dig.
Har sett videon och kollat lite i kommentatorsfälten och det verkar vara några tekniska hjärnor där som tyckte den videon var lite väl click bait aktig. Att det egentligen inte spelar någon större roll.
Vad jag förstått så går alla dvd och blu-ray i den färginställningen som Sony valt för 120hz läget. Så om vi kommer kunna märka något med blotta ögat låter lite osannolikt.
Och nej det finns ingen VRR hos PS5 än så länge, ett galet märkligt beslut från Sonys sida. Men det lär kunna patchas in och lär säkert komma.
VRR verkar int helt tryggt det heller. Series X har ex VRR och Dirt 5 ska tydlige lida rätt rejält av screen tearing. även Valhalla har det rapporterats från Series X ägare att det har screen tearing ibland. Så hur pålitligt är VRR egentligen?

Personligen det jag vill se hos både Series X och PS5 är Dolby Vision samt rätt svart nivå. Och sedan en jäkla massa bra spel så klart haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag är inte helt insatt i PS5 om jag ska vara ärlig. Jag vill ha en konsol men jag är inte så duktig på det tekniska kan jag säga haha.

Som jag förstår så har inte heller PS5 Dolby Vision stöd just nu. Att både Sony och MS snålat på den här biten förstår jag inte. Visst det är spelmaskiner först och främst men ändå.

Håller med dig helt i detta.

Känns som PS5, men även till en del XSS/XSX varit lite framstressade, eller att de lidit av att tappa utvecklingsfart under Covid19, och lanserats ganska halvfärdiga på marknaden.

Skulle dock inte bli förvånad om detta blir bra om redan ett par månader om både Sony och Microsoft får fortsatt jobbat på med mjukvaruutvecklingen i lugn och ro. Kommer bli bra med tiden är jag övertygad om.

Samma sak med spel; man får alltid ge spelutvecklarna ett par år att lära sig att utveckla för att ta vara på kraften i de nya konsolerna, och att optimera spelen för dessa.

Men som sagt; jag rekommenderar ingen att köpa någon konsol på launch. Brukar alltid rekommendera folk att vänta minst 1-2 år. Har alltid visat sig vara en mycket vettig strategi.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med dig helt i detta.

Känns som PS5, men även till en del XSS/XSX varit lite framstressade, eller att de lidit av att tappa utvecklingsfart under Covid19, och lanserats ganska halvfärdiga på marknaden.

Skulle dock inte bli förvånad om detta blir bra om redan ett par månader om både Sony och Microsoft får fortsatt jobbat på med mjukvaruutvecklingen i lugn och ro. Kommer bli bra med tiden är jag övertygad om.

Samma sak med spel; man får alltid ge spelutvecklarna ett par år att lära sig att utveckla för att ta vara på kraften i de nya konsolerna, och att optimera spelen för dessa.

Men som sagt; jag rekommenderar ingen att köpa någon konsol på launch. Brukar alltid rekommendera folk att vänta minst 1-2 år. Har alltid visat sig vara en mycket vettig strategi.

Ja det kan nog vara så
Lite info om Xbox Series X och problemet med svart nivån

"Microsoft has identified & fixed the issue of black floor being elevated during Blu-ray playback on the Xbox Series X, and will roll out a public update shortly."

Gött det var lättfixat iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ett halvår klarar du lätt! En gamingburk för 15 papp håller i 5-6 år minst

5-6år ? mja det tvivlar jag på. Min 5år gamla Asus gaminglaptop kan fan inte ens köra witcher 2 i över 20fps...

123
Skriv svar