Nu har PS5-kontrollen Dualsense officiellt Steam-stöd

Robot
Nu har PS5-kontrollen Dualsense officiellt Steam-stöd
Medlem

Neat
Adaptiva spakarna kommer troligen inte bli en thing på PC
Är ju helt upp till utvecklarna att lägga till det
Sony kommer troligen kliva in och säga till dem "aja baja! Det är en Playstation exklusiv funktion!"
Sen antar majoriteten av utvecklare att man använder xbox controllers till PC


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Yeeees! Härligt!

Jag testade min DualSense kontroll i fredags på Steam men hade riktigt dåligt support. Svårt att ansluta, svårt att binda knappar osv. Antar att detta hjälper en hel del nu då! Får testa under veckan igen

NuZ
Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Neat
Adaptiva spakarna kommer troligen inte bli en thing på PC
Är ju helt upp till utvecklarna att lägga till det
Sony kommer troligen kliva in och säga till dem "aja baja! Det är en Playstation exklusiv funktion!"
Sen antar majoriteten av utvecklare att man använder xbox controllers till PC

Nja det tror jag inte. Är nog upp till utvecklarna och om det ändå är på en av plattformarna så borde det vara enkelt att göra det på PC också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Dex
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Neat
Adaptiva spakarna kommer troligen inte bli en thing på PC
Är ju helt upp till utvecklarna att lägga till det
Sony kommer troligen kliva in och säga till dem "aja baja! Det är en Playstation exklusiv funktion!"
Sen antar majoriteten av utvecklare att man använder xbox controllers till PC

På PC spel som inte kommer till PS5 samtidigt lär det nog inte finnas stöd för, men spel som t.ex. Godfall och FF16 som kommer till både PC och PS5 kommer det säkert fungera en hel del för.

Medlem

Det är nog upp till utvecklarna säkert hur man vill utnyttja kontrollen.
Jag skulle gissa att fungerar det på PS5 fungerar det på motsvarande PC-spel som finns på Steam iaf.
Epic där är det en annan historia, har tom haft problem med Switch pro kontrollen där medans på steam fungerar det utan problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dex:

På PC spel som inte kommer till PS5 samtidigt lär det nog inte finnas stöd för, men spel som t.ex. Godfall och FF16 som kommer till både PC och PS5 kommer det säkert fungera en hel del för.

Förutom att Godfall då inte finns på Steam


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Dex
Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Förutom att Godfall då inte finns på Steam

Förvisso en bra poäng

Medlem

Jag köpte precis Red Dead Redemption 2 på Steam. Innebär det här att PS5-kontrollen funkar till spelet? Vill inte chansa på att köpa en om det inte funkar bra.

Medlem

För er som provat. Är det bara stöd via BT eller finns det en usb-dongel med för att överföra det via den? Känner mig lite sugen på att prova men är skeptisk till BT och de analoga spakarnas placering.

Medlem

Jag undrar bara om man nu äntligen kan koppla en PS kontroll till sin dator och köra Remote Play UTAN en bluetooth dongel. Det var det enda störiga jag upplevde med PS4 och inte hunnit testa PS5 kontrollern än. Lirar en hel del Remote Play nämligen men att behöva ha kontrollen ikopplad (fuck köpa dongel för typ 500 spänn) är jobbigt med sladdar och kanske kan påverka batteriet negativt (vet ej men min erfarenhet av laptops som är konstant ikopplade tyder på det).

Medlem
Skrivet av Jud1t:

För er som provat. Är det bara stöd via BT eller finns det en usb-dongel med för att överföra det via den? Känner mig lite sugen på att prova men är skeptisk till BT och de analoga spakarnas placering.

Varför vill man absolut ha en usb dongel om det funkar med blutooth?
Jag har en usb dongel till min 360 kontroller jag kör till PC men när jag köpa en Xbox One kontroll så stog det att man inte behövde nån dongel om man hade blutooth.
Nu blev det inget köp så jag har inte testat i praktiken.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Hur många av de här "coola" funktionerna olika handkontroller har introducerat, har fastnat och utnyttjats av utvecklarna? Det är väl ändå rätt få saker? Analoga styrspakar och tryckkänsliga knappar, rumble? Känns så som ofta att vi alltid landar tillbaka i det oavsett vad som hittats på.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför vill man absolut ha en usb dongel om det funkar med blutooth?
Jag har en usb dongel till min 360 kontroller jag kör till PC men när jag köpa en Xbox One kontroll så stog det att man inte behövde nån dongel om man hade blutooth.
Nu blev det inget köp så jag har inte testat i praktiken.

No offense, men det borde du nog gjort innan du uttalade dig. Det finns en anledning till att folk vill ha USB dongle. Du får gissa vilken från dessa tre alternativ:

  1. Ett bra sätt att täta oanvända USB portar

  2. Ett sätt att investera i teknologi som kan bli mer värdefull i framtiden

  3. Bluetooth fungerar otroligt mycket sämre än en dongel

//LD

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför vill man absolut ha en usb dongel om det funkar med blutooth?
Jag har en usb dongel till min 360 kontroller jag kör till PC men när jag köpa en Xbox One kontroll så stog det att man inte behövde nån dongel om man hade blutooth.
Nu blev det inget köp så jag har inte testat i praktiken.

Fungerar och fungerar... Xbox kontroll över Bluetooth fungerar utmärkt men med vissa begränsningar.

Man kan exempelvis inte använda headset funktionaliteten i kontrollerna över BT. Dessutom så rekommenderas det att man inte använder mer en än kontroll över BT då det har en tendens att bli lite slött med flera.

Så det finns fortfarande fördelar med en dedikerad dongle. Den har ju stöd för 8 kontroller samtidigt med 4 headsets. För många som bara vill ha en enkel kontroll till sin PC för de spel som fungerar bäst med handkontroll räcker Bluetooth gott och väl dock.

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

No offense, men det borde du nog gjort innan du uttalade dig. Det finns en anledning till att folk vill ha USB dongle. Du får gissa vilken från dessa tre alternativ:

  1. Ett bra sätt att täta oanvända USB portar

  2. Ett sätt att investera i teknologi som kan bli mer värdefull i framtiden

  3. Bluetooth fungerar otroligt mycket sämre än en dongel

//LD

Vad har jag uttalat mig om, jag ställde en fråga?
din förklaring var totalt värdelös jämfört med @Fletchett , No offense.

@Fletchett tack för svar då satsar vi fortsättningsvis på att använda dongle


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fair enough.

Kan tillägga att den också är mer stabil jämfört med BT.

//LD

Medlem

Jo, BT fungerar ofta ganska bra och helt OK, men har oftast lite högre latenser, lägre bandbredd och andra begränsningar som gör att det ibland kan vara bättre med annan radioteknik (USB över 2.4 GHz, WiFi, etc.). Om det finns sådana andra alternativ till BT så kan det ofta vara väl värt att prova och jämföra.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Är det bara jag som inte är överens med nya kryss,fyrkant,cirkel, triangel? Tycker man missar inputs ofta och ibland får dubbel input. Känslan är inte som de gamla, de är svampigare nu tycker jag.

Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, BT fungerar ofta ganska bra och helt OK, men har oftast lite högre latenser, lägre bandbredd och andra begränsningar som gör att det ibland kan vara bättre med annan radioteknik (USB över 2.4 GHz, WiFi, etc.). Om det finns sådana andra alternativ till BT så kan det ofta vara väl värt att prova och jämföra.

Beror mycket på pollrate.
DS4 exempelvis kör med hög BT pollrate och ger lägre input lag än till exempel steam kontrollen. Ds4ans BT har även lägre input lag än DS4 via USB.
Hög pollrate betyder dock också högre batterianvändning


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Beror mycket på pollrate.
DS4 exempelvis kör med hög BT pollrate och ger lägre input lag än till exempel steam kontrollen. Ds4ans BT har även lägre input lag än DS4 via USB.
Hög pollrate betyder dock också högre batterianvändning

Finns inga som är så känsliga för lagg och latenser som prospelare på PC. Där kör i princip alla trådat, WiFi eller 2,4 GHz. Även den bästa versionen av BT som går att uppbringa duger inte för de som flesta som spelar eller tävlar seriöst.

Man kan köra nyladdat, eller byta batterier precis innan match, så det är inte något stort hinder i sig om det skulle vara snabbare och bättre med BT (vilket det inte är, utan tvärt om klart sämst).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Man kan köra nyladdat, eller byta batterier precis innan match, så det är inte något stort hinder i sig om det skulle vara snabbare och bättre med BT (vilket det inte är, utan tvärt om klart sämst).

Ok. Säkert för att det är sämst då som DS4 har lägre inputlag över BT än de flesta andra kontroller.

Vill du köra med DS4 på PC så rekommenderas att du kör via Bluetooth (~500hz/1,5-3ms) då det är lägre input lag över BT än med DS4 via kabel (250hz/4ms). Tack vare hög BT poll-rate.

Xbox one kontroll ligger på 125hz pollrate (8ms svarstid) om du kör med usb kabel


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Du känner kanske inte till det, men poll rate och latens är två olika saker. Bara så att du vet.

FYI; dessutom är Elite-kontrollen på Xbox och PC klart snabbare och lägre latens över WiFi jämfört med BT.

Apropå att koppla in andra handkontrollers och kabelanslutning...

Nya gamla prylar kom idag!

Nu blir det Sunshine ikväll på Switch...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Du känner kanske inte till det, men poll rate och latens är två olika saker. Bara så att du vet.

FYI; dessutom är Elite-kontrollen på Xbox och PC klart snabbare och lägre latens över WiFi jämfört med BT.

Fullt medveten att det är olika saker. högre pollrate ger dock lägre latens.

Vad har elite kontrollen att göra med Dualsense? Skulle också vara lite tråkigt om en så pass dyr kontroll skulle prestera sämre än standard ds4an.

Här finns lite jämförelser mellan olika styrdon om du är intresserad. Tyvärr är inte elite kontrollen med
https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=F0182A0BAEBB5DFF!15...

Men den använder väl samma teknik som vanliga one dosa , vilket skulle innebära att den har högre latens än ds4

Råkar du hitta något elite latency test så länka gärna. Eller något som säger att bt är helt klart sämst....


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Finns säkert lite olika bra lösningar som både Sony och Microsoft implementerat. Absolut.

Elite kan köra både BT (kompatibelt med fler enheter, inklusive tex. telefoner och iPad) och WiFi (lägre latenser, men kräver speciell hårdvara i andra ändan).

Men det är oavsett inte i närheten av det fokus på prestanda gällande både hög pool rate och minimum latens som finns för spelmöss på PC-sidan. Där ligger både PS och XB extremt mycket i lä.

Kikar du på proffssegmentet (de på PC-sidan som lever 100% fullt på sitt spelande), så ratar man oftast just alla BT-lösningar. Där är det trådat, eller möjligen WiFi eller 2,4 GHz som gäller. Vilket säger en del om de tekniska valen när hela ens jobb och karriär hänger på de.

Men nu tycker jag att det kanske börjar bli lite väl mycket rundgång i det hela även för min smak. Alla förutom vi två har säkert ledsnat för länge sedan. Skall dessutom hinna med lite mer spelande med min nya klassiskt trådade GC-kontroll till Switchen innan jag lägger mig. Sunshine väntar, så har inte tid med att tjöta med dig mera (Sorry, men du får gärna fortsätta om du hittar någon annan att "träta" med - lycka till).

Nu blir det Mario för mig! 🙂 🌈☀🌞


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar