Sony-chef: Playstation 5 kan få Game Pass-liknande tjänst

Medlem
Skrivet av Belfry:

Om Alla Sonys exklusiva titlar fanns tillgängliga från dag 1, och stannade kvar i biblioteket, så vore det en tjänst jag skulle välja 99 gånger av 100 kontra Game Pass.

Det är just detta som gör att man inte kan jämföra tjänsterna rättvist. Sony står ju för 99% av de helt exklusiva titlarna, hur skulle deras studios kunna tjäna in ens personalkostnaden om deras nya AAA-spel släpptes på en streamingtjänst där de delade på så lite som 50 spänn i månaden med alla andra studios?

Som om (insert valfri Sonyägd Studio) skulle nöja sig med en krona per ny spelare istället för vad de får idag när spelare köper nya spel för 800 för att till slut hamna på 199:- på nån superrea långt senare. Inse vilken förlust procentuellt, de som önskar detta har ingen större koll på tillgång och efterfrågan.

.
.
.

Sony har såklart valt att inte gå den vägen och har PS Now som ett komplement med titlar som inte klarar sig längre så bra på egen hand. Att ge bort alla exklusiva spelen på den tjänsten vore julafton varje dag för gamers, men då skulle Sony gå i konkurs när de inte har råd med studios som gör nya spel längre. De har inte MS plånbok att leka med, som kan slänga miljarder på sina problem.
.
.
.

Om alla spel ska finnas på alla plattformar, då kan man lika gärna köpa en PC. Sony har med PS5 bevisat att de kan sälja maskinen så extremt mycket fortare än de kan tillverka den och det är just för att de har exklusiva spel som håller högsta kvalitet, titel efter titel, år efter år, generation efter generation.

Det finns liksom en anledning till att MS inte vågar redovisa sina siffror längre och att folk är helt galna i PS5. Sony har de bästa spelen och nu även den bästa Next Gen upplevelsen där de faktiskt inte behöver ge bort vinsten i en tjänst som för MS är helt nödvändig för att de ska få sin del av kakan på konsolmarknaden.

Därför tror jag Ryan bara menar den tekniska biten av PS Now
. Att utöka mängden spel att välja på ger bara netflix-ångest och kanabaliserar på försäljningen av nya spel. De ger redan bort för mycket med PS Plus för de som köper PS5, bara den samlingen är värt mera än nästan hela utbudet på Game Pass.

Kanske att Sony slår ihop Now och Plus till en tjänst, fast som de ser ut idag kan de bära sig själva till den kostnad de har. Anyhow, det är stor skillnad på MS och Sonys förutsättningar och tar man inte med allt i beräkningen är det lätt att se Game Pass för vad det är och tycka att Sony gör det sämre, men då har man ju inte hela bilden klart för sig. För mig går exklusiv kvalitet före mängd och jag inser att Sony inte har råd att ge bort sina spel på samma sätt och tycker det är ganska meningslöst att diskutera det hela som om det vore äpplen vs äpplen när det inte är det.

Avstängd

Hellre fullpris på spel än dalande kvalitet


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skrivet av Lindhenberg:

Det är just detta som gör att man inte kan jämföra tjänsterna rättvist. Sony står ju för 99% av de helt exklusiva titlarna, hur skulle deras studios kunna tjäna in ens personalkostnaden om deras nya AAA-spel släpptes på en streamingtjänst där de delade på så lite som 50 spänn i månaden med alla andra studios?

Som om (insert valfri Sonyägd Studio) skulle nöja sig med en krona per ny spelare istället för vad de får idag när spelare köper nya spel för 800 för att till slut hamna på 199:- på nån superrea långt senare. Inse vilken förlust procentuellt, de som önskar detta har ingen större koll på tillgång och efterfrågan.

.
.
.

Sony har såklart valt att inte gå den vägen och har PS Now som ett komplement med titlar som inte klarar sig längre så bra på egen hand. Att ge bort alla exklusiva spelen på den tjänsten vore julafton varje dag för gamers, men då skulle Sony gå i konkurs när de inte har råd med studios som gör nya spel längre. De har inte MS plånbok att leka med, som kan slänga miljarder på sina problem.
.
.
.

Om alla spel ska finnas på alla plattformar, då kan man lika gärna köpa en PC. Sony har med PS5 bevisat att de kan sälja maskinen så extremt mycket fortare än de kan tillverka den och det är just för att de har exklusiva spel som håller högsta kvalitet, titel efter titel, år efter år, generation efter generation.

Det finns liksom en anledning till att MS inte vågar redovisa sina siffror längre och att folk är helt galna i PS5. Sony har de bästa spelen och nu även den bästa Next Gen upplevelsen där de faktiskt inte behöver ge bort vinsten i en tjänst som för MS är helt nödvändig för att de ska få sin del av kakan på konsolmarknaden.

Därför tror jag Ryan bara menar den tekniska biten av PS Now
. Att utöka mängden spel att välja på ger bara netflix-ångest och kanabaliserar på försäljningen av nya spel. De ger redan bort för mycket med PS Plus för de som köper PS5, bara den samlingen är värt mera än nästan hela utbudet på Game Pass.

Kanske att Sony slår ihop Now och Plus till en tjänst, fast som de ser ut idag kan de bära sig själva till den kostnad de har. Anyhow, det är stor skillnad på MS och Sonys förutsättningar och tar man inte med allt i beräkningen är det lätt att se Game Pass för vad det är och tycka att Sony gör det sämre, men då har man ju inte hela bilden klart för sig. För mig går exklusiv kvalitet före mängd och jag inser att Sony inte har råd att ge bort sina spel på samma sätt och tycker det är ganska meningslöst att diskutera det hela som om det vore äpplen vs äpplen när det inte är det.

Fast när det kommer till deras egen ägda studios som är deras dotter bolag så e det nästa skit i samma hur mycket dom tjänar på sina spel i sitt bolag, det viktigaste är hur mycket moderbolaget tjänar på dom. Så att inte sätta dom nya spelen betyder inte nödvändigtvis att Sony går back på det, dom kan tjäna på det medans dotterföretaget som gör spelet få mindre in, men då kan det rent i stora bilden vara bättre för Sony..

Men sen e det ju svårt för oss att räkna på.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Gamepass innebär att du kör applikation/program/spel på datorn du sitter vid och spelar. Streaming innebär att du får det uppspelat på en maskin, skickat via kabel/wifi/mobilnät till en annan enhet. Har varken gamepass eller PS versionen, men vad man läst om det så är det väl detta som är skillnaden? Att jämföra dem blir lite som äpplen och päron. Kanske bör jämföra PS mot Stadia eller liknande.

Det jag inte vet är om du kan linka ditt gamepass på något sätt så du spelar de spelen via Steam, för då kan du få det streamat där, till en klenare enhet. Men kan vara att det bara funkar på steam-native spel, samt du måste nog ha en kraftigare dator att streama från, då Steam inte funkar på xbox(?). Skall testa ikväll att lägga till SoT på Steam (inte köpa på Steam, utan min MS version) och se om jag kan skicka till min spelplatta..

Håller med att det är två helt olika lösningar att exekvera lokalt eller streama.

Gamepass kommer även med streaming (det som har betatestats som Xcloud), men i dagsläget enbart Android som klient. Kommer fler klientmöjligheter i framtiden (troligen även via webbläsare som hos Amazon).

Hoppas att PS Now även kommer med lokal exekvering på PC i framtiden (som komplement för oss som inte främst vill streama).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Flakmonkey

Tror att man måste skilja på PSNow till Playstation och PSNow till PC. Till PC är det ju inget snack om saken att Gamepass är en mycket bättre tjänst i dagsläget enbart för att den låter dig installera spelen på din dator. Den som hävdar att PSNow är jämförbar där lurar nog bara sig själv. Tittar du däremot på Playstation Now till Playstation-konsol så är det ju däremot en helt annan femma. Även här skulle jag väl hävda att Gamepass är strået vassare då du kan installera alla spel, men samtidigt så ger den dig ju inte heller möjligheten att streama om man nu tycker att det fungerar bra och man vill spara på utrymme. Själv skulle jag dock hellre sett möjligheten att kunna installera äldre spel än möjligheten att streama, men förstår att det är knepigt med tanke på att PS4 och PS5 inte ens är bakåtkompatibla med PS2 och PS3-titlar.

Så även om jag tycker att Gamepass på det stora hela är en bättre tjänst i dagsläget så är det ju inte som att PSNow till Playstation är en tjänst som man bara ska avfärda rakt av. Du får tillgång till många bra spel (dock inte exklusiva titlar day 1 vilket såklart är en nackdel jämfört med Gamepass) och är de till PS4 (och senare PS5) så får du ju också ladda ner dem och slipper skavankerna med streaming. Så har du en Playstation-konsol kan det väl vara värt priset, not so much om du "bara" har en PC.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Oj där var det någon som var triggad. Att skita på gamla spel var bland de dummaste kommentarer jag hört. Finns mängder av bra spel där.
Håller med om att det är spännande att folk nyttjar streamingtjänster utan att äga en faktisk licens.

Sitter själv bara på PC sedan några år tillbaka, men tittar på konsoller, speciellt vid generationsskifte. Från utsidan ser det ut som Sony behöver en del exclusives för att konkurrera med Xbox. Och måste man konkurrera med exclusives så bäddar det för något riktigt illa, likt din kommentar att prenumera på speltjänsteristället för att köpa.

Missförstå mig rätt här men ja där finns många bra gamla spel men de va ju bra till just sin konsol/tid, tycker det blir ytterst problematiskt att prata om nya generationer när allt alla verkar tjafsa om nu är just att spela 10+år gamla spel på ny teknik som knappt tillåter dig att spela spelet som det var uppbyggt från början.
Jag vill inte hacka på gamla spel men kanske mer att visionen att det är sååååå superbra att kunna göra detta,kanske för att generationsväxlingen är så pass ny att man inte kan gå vidare...än.
Sen så är ju inte gamepass bara gamla spel iofs, men jag är ytterst skeptisk mot ALLA prem-tjänster oavsett vilken underhållning man söker då jag är rädd att kvaliteten på det som skall komma kan dras ner eller omprioriteras vilket man redan ser i Netflix produktioner....Hoppas branschen ser problemet och inte bara vill casha in i framtiden då men människan har visat sig girig förr tyvärr...

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Missförstå mig rätt här men ja där finns många bra gamla spel men de va ju bra till just sin konsol/tid, tycker det blir ytterst problematiskt att prata om nya generationer när allt alla verkar tjafsa om nu är just att spela 10+år gamla spel på ny teknik som knappt tillåter dig att spela spelet som det var uppbyggt från början.
Jag vill inte hacka på gamla spel men kanske mer att visionen att det är sååååå superbra att kunna göra detta,kanske för att generationsväxlingen är så pass ny att man inte kan gå vidare...än.
Sen så är ju inte gamepass bara gamla spel iofs, men jag är ytterst skeptisk mot ALLA prem-tjänster oavsett vilken underhållning man söker då jag är rädd att kvaliteten på det som skall komma kan dras ner eller omprioriteras vilket man redan ser i Netflix produktioner....Hoppas branschen ser problemet och inte bara vill casha in i framtiden då men människan har visat sig girig förr tyvärr...

Du "ser" ett påhittat problem som inte finns.

Har musiken blivit sämre sedan Spotify kom till? Har TV-serier blivit sämre sedan Netflix kom till?

Är något gammalmodigt och uttjatat så är det att hacka på prem.tjänster. 😎


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar