Zlatan: "Vem gav EA Sports rätt att använda mitt namn?"

Robot
Zlatan: "Vem gav EA Sports rätt att använda mitt namn?"

Men EA Sports svarar den svenska stjärnan.

#ea-sports, #fifa-21, #zlatan


Medlem

Började lyssna på hans bok igår.. Säga vad man vill om snubben, men han är förbannat jävla rolig

Medlem

Intressant, hur är det egentligen?
Finns det något i deras(spelarnas) avtal som inkluderar klubbens rättighet att sälja namn och ansikte digitalt i spel?


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Tror dom flesta klubbarna äger rättigheter och säljer det vidare till EA.

Tror inte han har så mycket att sägs till om i detta fall. Dock vet jag att någon enstaka spelare ägt sina egna rättigheter men det är ytterst sällan.

Medlem

Ok, kanske borde radera bilden i inlägget så Zlatan inte stämmer FZ också.. sjukt..


signatur

Enjoy!

Medlem
Skrivet av Whizper:

Ok, kanske borde radera bilden i inlägget så Zlatan inte stämmer FZ också.. sjukt..

Lite skillnad ändå?

Medlem
Skrivet av unoR:

Tror dom flesta klubbarna äger rättigheter och säljer det vidare till EA.

Tror inte han har så mycket att sägs till om i detta fall. Dock vet jag att någon enstaka spelare ägt sina egna rättigheter men det är ytterst sällan.

Ja, det borde ju fungera lite som med tröjor m.m. Klubben får sälja sakerna. Det är väl därför spelarna får så mycket betalt? Zlatan kanske inte har fått pengar direkt från Fifa, men det borde redan vara inbakat i hans lön.

Medlem
Skrivet av Whizper:

Ok, kanske borde radera bilden i inlägget så Zlatan inte stämmer FZ också.. sjukt..

Nja, det faller sannolikt under tryckfrihetsförordningen.
Men om vi vänder på frågan, hur hade du tyckt om att någon tjänade pengar på ditt ansikte och namn i tex en tandkrämsreklam utan att du får pengar?

Nu är det säkert så att Zlatan skrivit bort rättigheterna i ett avtal, men ditt uttalande är märkligt.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Aldrig vart med om att en enskild spelare tagits bort eller döpts om på FIFA pga rättigheter, snarare ett helt lag isåfall.

Känns som att Zlatan jävlas lite här.

Medlem

En helt absurd diva med alldeles för stort ego för lagspel, säga vad man vill men fotbollslaget lirar bättre utan honom. Precis som man kunde ana sig till av diverse publika videos, interjuver m.m. genom åren har det ju framkommit att han var precis så självgod som man tror, mobbare & styrande och inte sen att påpeka att ZLATAN är den som bestämmer.

Visst fan har han gjort helt sjuka mål osv. men jag tycker inte han är någon vidare lagspelare. Och nu gnäller pajjasen på detta ? Han var ju på Sverige för ett tag sedan som rasistisk mot honom också, han har ju fått det mesta och de flesta i Sverige hyllar honom för allt inom fotbollen. Kan bara inte ta något han säger seriöst.

Vi hade zlatan typer ända upp till A-laget när jag spelade, tyckte aldrig om dem och tyckte inte de bidrog alls, stog och fiskade längst upp och gnällde på alla andra. Spelade alltid som bäst när vi hade den bästa sammanhållningen utan de med överdrivet ego.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Ja, det borde ju fungera lite som med tröjor m.m. Klubben får sälja sakerna. Det är väl därför spelarna får så mycket betalt? Zlatan kanske inte har fått pengar direkt från Fifa, men det borde redan vara inbakat i hans lön.

Det där måste ju vara avtalat i kontrakt. Vad spelarna förväntas ställa upp på, egentligen vad spelarna i själva verket får betalt för.

Medlem

Ronaldo, under tiden han spelade i inter, var ju benämnd som "No. 9" under i ett par år. Tror det var pga av att han hade tecknat ett egen avtal med ett annat spel. Så andra fall där spelares rättigheter inte finns i ea spel finns.

Medlem

Har aldrig förstått mig på Fifa... älskar man fotboll kan jag förstå om man gillar atmosfären. Men rent gameplay mässigt ligger det ungefär på samma nivå som Tetris.

Redaktör
Skrivet av Whizper:

Ok, kanske borde radera bilden i inlägget så Zlatan inte stämmer FZ också.. sjukt..

Han har inte stämt nån (än). Men du har rätt: man måste ha upphovsammens tillstånd för att använda bilder på webben. I spelvärlden funkar officiella bilder ofta som marknadsföring så ingen bråkar för det bildmaterial vi använder. Men detta är ju en storklubb, och även om jag tog bilden från hemsidan så är det lite risky. Så nu är den fixad.


signatur
Medlem
Skrivet av heady89:

En helt absurd diva med alldeles för stort ego för lagspel, säga vad man vill men fotbollslaget lirar bättre utan honom. Precis som man kunde ana sig till av diverse publika videos, interjuver m.m. genom åren har det ju framkommit att han var precis så självgod som man tror, mobbare & styrande och inte sen att påpeka att ZLATAN är den som bestämmer.

Visst fan har han gjort helt sjuka mål osv. men jag tycker inte han är någon vidare lagspelare. Och nu gnäller pajjasen på detta ? Han var ju på Sverige för ett tag sedan som rasistisk mot honom också, han har ju fått det mesta och de flesta i Sverige hyllar honom för allt inom fotbollen. Kan bara inte ta något han säger seriöst.

Vi hade zlatan typer ända upp till A-laget när jag spelade, tyckte aldrig om dem och tyckte inte de bidrog alls, stog och fiskade längst upp och gnällde på alla andra. Spelade alltid som bäst när vi hade den bästa sammanhållningen utan de med överdrivet ego.

Han kan göra så för han är Zlatan.
Zlatan är bra för Sverige 👍
Finns nog ingen hör på FZ som kan mätas mot hans framgångar både på plan och utanför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av heady89:

En helt absurd diva med alldeles för stort ego för lagspel, säga vad man vill men fotbollslaget lirar bättre utan honom.

Slutade läsa där eftersom du lipar för nån lyckats bättre än dig och dy absolut har noll koll på vad du pratar om. Kolla hur det gick innan och efter med la galaxy, kolla hur det gick för milan innan och efter Zlatan kom dit. Jag menar det är ju knappast svårt att kolla fakta om den här mannen innan man börjar gnälla.

Medlem

Ändra utseendet lite och byt namn till Ibran Zlatahanovic

Medlem

När de betalar sådana enorma summor så äger de nog även alla former av rättigheter för sina spelare vore konstigt om detta inte var fallet såvida inte spelarna själva kommer överens med klubben att de inte får medverka i spel utan deras tillåtelse (alltså det står skrivet i ett avtal som båda parter signerat).

Medlem

Vad gulliga alla är mot varandra på Internet! FZ - Friendly Zlatanzone

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Har aldrig förstått mig på Fifa... älskar man fotboll kan jag förstå om man gillar atmosfären. Men rent gameplay mässigt ligger det ungefär på samma nivå som Tetris.

Jag tycker du är lite väl generös nu.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag tycker du är lite väl generös nu.

Förmodligen, men jag tar det som att du tycker det var förbaskat välformulerat trots min överdrivna generositet!

Medlem

Känns som att det ingår i kontraktet som Zlatan har ingått med Milan som ger dem rätten att använda hans namn och utseende i marknadsföringssyfte, t.ex. matchtröjor och annan merch, och EA har i sin tur tecknat avtal med Milan. Väldigt konstigt att reagera på detta nu, efter alla dessa år. Jag menar, snubben har till och med varit med på omslaget, så kanske han var ung och dum och gav EA mer rättigheter än vad han trodde?

Redaktör

Nyheten uppdaterad med svar från EA Sports.

I korthet: Ja, Zlatans namn ingår i avtal EA Sports har med ett antal organisationer och klubbar.


signatur
Medlem

klart zlatan ska vara med, snåla inte med dig själv zlatan!


signatur

//monster

Medlem

Buhu Zlatan, får du inte in tillräckligt med cash redan eller?

Han är säkert sur på dom för att hans stats i spelet inte e så bra som han själv vill att det skall vara..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Petrik:

Slutade läsa där eftersom du lipar för nån lyckats bättre än dig och dy absolut har noll koll på vad du pratar om. Kolla hur det gick innan och efter med la galaxy, kolla hur det gick för milan innan och efter Zlatan kom dit. Jag menar det är ju knappast svårt att kolla fakta om den här mannen innan man börjar gnälla.

Men väx upp, vem är det som lipar för att hans stora idol får kritik, kolla lite vad folk runt om kring honom tyckt. Lyckas bättre ? Sen när har jag jämfört mig med Zlatan och varför skulle jag ens vilja bli som honom ? Han verkar vara en rätt unken person på många plan och det har ju inget med pengarna att göra fattar du väl.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Han har inte stämt nån (än). Men du har rätt: man måste ha upphovsammens tillstånd för att använda bilder på webben. I spelvärlden funkar officiella bilder ofta som marknadsföring så ingen bråkar för det bildmaterial vi använder. Men detta är ju en storklubb, och även om jag tog bilden från hemsidan så är det lite risky. Så nu är den fixad.

Mer kaffe Tomas! "upphovsammens" hahaha.

Medlem

Vem gav Zlatan rätt att anklaga Janne Andersson för rasism helt utan grund?


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Hmm, som representant för milan är det ju självklart att hans rättigheter är köpta därigenom då han är under kontrakt.

Dock så är han ju även ett Ultimate Team kort som finns olika versioner från olika tider i hans karriär och då är det ju inte milan han representerar utan mer sig själv. På sin höjd så kanske man kan säga att det är den dåvarande klubben som "äger" rättigheterna i x antal år🤔

Han kanske bara är ute efter att stänga ner lootboxandet och Ultimate Team?? 🤫👌🏾👍🏾

Sen så lyser hans pr igenom med att först komma med ett kontroversiellt uttalande för att sedan kanske så kommer det gå vidare. Ingen i media kommer ju att föja upp med kritik efter som vanligt...

Skriv svar