Super Mario Bros 3 sålt för över 1,3 miljoner kronor

Robot
Super Mario Bros 3 sålt för över 1,3 miljoner kronor

Och du som tycker next-gen-spelen är dyra.

#nes, #nintendo, #super-mario-bros-3


Medlem

Det där är en hyllvärmare om något.
Inget man hade velat öppna och sätta in i sin konsol :).


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Minns Neo-Geo spelen, där kan man prata om dyra spel, kostade mer än vad konsoler kostade. Sedan så vill jag minnas att det fanns en del spel på SNES som kostade över 800 kr. Minns även att begagnade spel kunde kosta mer än vad många spel kostar idag, brukade ofta besöka ställen som sålde spel i andrahand, långt innan butiker som Gamestop och Game existerade.

ELF
Medlem

Köper jag gamla spel så är det bara oöppnat/förseglat annars får det vara. Man vill ju ha "nytt".
Men denna summa är lite väl saftig för att bryta förseglingen....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det snyggast omslaget av alla mariospel?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey

Priserna har gått upp något enormt tack vare (eller på grund av beroende på hur man värderar det) Heritage Auctions som har hypat upp det något enormt och börja rikta in sig med personer som enbart ser det som en investering. Samma personer som redan samlar på serietidningar, sportkort, etc etc behöver något nytt och då trissas priserna upp. Lägg därtill pandemin som gjort att många samlarobjekt gått upp rejält i pris och du har en härlig storm.

Nu är ju det här ett rätt ovanligt objekt men även vanliga äldre spel har gått för tusentals dollar, vilket inte fanns på världskartan tidigare när det bara var "entusiaster" som höll på med det hela. Så sitter du på några såna här dyrgripar kan det nog vara en idé att sälja dem nu, i USA via Heritage Auctions

Medlem

Kommer aldrig förstå mig på sånt här trams

Medlem

"Look what I found at a garage sale!"


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Priserna har gått upp något enormt tack vare (eller på grund av beroende på hur man värderar det) Heritage Auctions som har hypat upp det något enormt och börja rikta in sig med personer som enbart ser det som en investering. Samma personer som redan samlar på serietidningar, sportkort, etc etc behöver något nytt och då trissas priserna upp. Lägg därtill pandemin som gjort att många samlarobjekt gått upp rejält i pris och du har en härlig storm.

Nu är ju det här ett rätt ovanligt objekt men även vanliga äldre spel har gått för tusentals dollar, vilket inte fanns på världskartan tidigare när det bara var "entusiaster" som höll på med det hela. Så sitter du på några såna här dyrgripar kan det nog vara en idé att sälja dem nu, i USA via Heritage Auctions

Intressant att du nämner att priserna har gått upp under pandemin. Fysiska saker består ju oavsett pandemi så det känns ju rätt så rimligt. Detta i kombination med att retroprylar sedan 2010 gått upp enormt i pris. Själv försöker jag att hitta ett Nintendo 64 med Mario party 1,2 och/eller 3 men det är nästintill omöjligt utan att spendera flera tusen.
För 10 år sedan kunde man om man hade tur kunnat fynda för 500-1000 kronor.
Folk har väl koll på vad saker är värda på ett helt annat sätt idag. Svårt att ”fynda”.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Kontot avslutas

Det första spelet som jag någonsin spelade.
24 december 1992


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det första spelet som jag någonsin spelade.
24 december 1992

Same, same.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Minns Neo-Geo spelen, där kan man prata om dyra spel, kostade mer än vad konsoler kostade. Sedan så vill jag minnas att det fanns en del spel på SNES som kostade över 800 kr. Minns även att begagnade spel kunde kosta mer än vad många spel kostar idag, brukade ofta besöka ställen som sålde spel i andrahand, långt innan butiker som Gamestop och Game existerade.

Mjae. Tror inga spel kostade 799 utom importspel.

Tror de kostade runt 400-500 i början och klättrade till 699 i slutet.

Jag kan ha fel, men rätt säker.

Medlem

Spel säljs för väldigt lågt pris nu på Tradera.

Såg ett Supermario gå ut för några dagar sedan för fyra kronor, andra spel för femtilappen, något klassiskt tidigt för 110. Detta gäller spelkasett i lagom skick utan andra tillbehör.

Ser vissa som lägger ut för 200-400 men dom får inga bud så det går ut osålt. Kommer en rad nu med fina spel runt kl ett.

Ett kid Icarus för 250:- , Zelda ett och två för 400 Styck. Dom spelen vill jag ha men kommer inte buda för jag vill ha runt tio klassiska spel men vill inte ge 4000 för alla dom spelen.

Då ser jag det mer värt med en Kassett där man lägger spel på SD kort. Redan beställt ett enklare från Kina för 550 SEK. Bästa provianten kostar 1700SEK Nog är det kul med gamla spel för en kväll men riktigt så kul är det inte. Det finns gränser...

Medlem
Skrivet av Modellören:

Spel säljs för väldigt lågt pris nu på Tradera.

Såg ett Supermario gå ut för några dagar sedan för fyra kronor, andra spel för femtilappen, något klassiskt tidigt för 110. Detta gäller spelkasett i lagom skick utan andra tillbehör.

Ser vissa som lägger ut för 200-400 men dom får inga bud så det går ut osålt. Kommer en rad nu med fina spel runt kl ett.

Ett kid Icarus för 250:- , Zelda ett och två för 400 Styck. Dom spelen vill jag ha men kommer inte buda för jag vill ha runt tio klassiska spel men vill inte ge 4000 för alla dom spelen.

Då ser jag det mer värt med en Kassett där man lägger spel på SD kort. Redan beställt ett enklare från Kina för 550 SEK. Bästa provianten kostar 1700SEK Nog är det kul med gamla spel för en kväll men riktigt så kul är det inte. Det finns gränser...

Spelen, som inte är samlarutgåvor, har inte så stort värde om det finns mini varianter av konsolerna. Snes mini, nes mini, mega drive mini osv. Det finns även vettiga sätt att emulera dessa på.
Om du är ute efter att spela spelen så köp en Nes mini på tradera :).
Tyvärr finns inte alla gamla konsoler i mini-utgåvor.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Freddan:

Spelen, som inte är samlarutgåvor, har inte så stort värde om det finns mini varianter av konsolerna. Snes mini, nes mini, mega drive mini osv. Det finns även vettiga sätt att emulera dessa på.
Om du är ute efter att spela spelen så köp en Nes mini på tradera :).
Tyvärr finns inte alla gamla konsoler i mini-utgåvor.

Ser noll skillnad före och efter dom lanserades.

Själv har jag kollat lite men ser ingen större anledning, jag har redan ett NES och vill inte spela på något sånt om det går i en annan hastighet, vissa ljud inte alls låter lika dant med mera... Man måste ändå lägga in andra spel själv med mera.

Jag spelar hellre på originalet.

En av dom kunde jag köpt om den var bättre gjord det är miniC64 men den är verkligen urusel. Grov latency, Ett tangentbord som är fusk ?

Ska jag bara slöspela lite så kör jag hellre en emulator...än att köpa sånt där halvdant.

Medlem
Skrivet av Modellören:

Ser noll skillnad före och efter dom lanserades.

Själv har jag kollat lite men ser ingen större anledning, jag har redan ett NES och vill inte spela på något sånt om det går i en annan hastighet, vissa ljud inte alls låter lika dant med mera... Man måste ändå lägga in andra spel själv med mera.

Jag spelar hellre på originalet.

En av dom kunde jag köpt om den var bättre gjord det är miniC64 men den är verkligen urusel. Grov latency, Ett tangentbord som är fusk ?

Ska jag bara slöspela lite så kör jag hellre en emulator...än att köpa sånt där halvdant.

Förstår det. Problemet med att spela på original såsom snes och nes är att det inte blir helt perfekt på en modern platt tv. Om man ändå ta det till den nivå du beskriver så är det ju bäst att ha en traditionell CRT
tjock tv.
Man kan förvisso modda sina gamla konsoler med hdmi för att det skall bättre signalhantering på tvn. Men det blir ändå inte samma sak.
Nintendo 64an är hopplös på en ny platt-tv. Enda som gäller då är en hdmi eller rgb-mod. Men de är svindyrt och rentav svåra att få tag på. Just av den anledningen gillar jag mini varianterna. Hoppas så på en N64 mini.
Och ja, commodore 64 mini är ingen höjdare. Den har ju generellt fått dåliga omdömen tillskillnad från Nintendos grejor.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

1
Skriv svar